Interpretacje do przepisu
art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


284/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2009.02.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-2025/08-5/PR
     ∟opodatkowanie zaliczki otrzymanej na poczet eksportu towarów

2009.01.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-1002/08/RS
     ∟Czy dokumenty te są wystarczające do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, a transakcję tą można zakwalifikować jako eksport pośredni?

2009.01.13 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-1949/08-2/IZ
     ∟opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega opodatkowaniu opłata z tytułu użytkowania wieczystego działki oddanej w użytkowanie wieczyste w 2008 roku. Opłata ta, jako kwota należna od nabywcy, tj. Spółdzielni stanowi podstawę opodatkowania dla czynności ustanowienia użytkowania wieczystego gruntu.

2008.12.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITTPP2/443-827a/08/EŁ
     ∟Dokumentowanie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty w celu zastosowania stawki 0% w przypadku elektronicznej obsługi wywozu w systemie ECS.

2008.12.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITTPP2/443-826/08/AF
     ∟Jakie dokumenty wymagane są do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie bezpośrednim?

2008.11.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-720/08/AF
     ∟1.Czy opisana transakcja stanowi eksport w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?2.Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie otrzymanego dokumentu SAD (wydruk graficzny z oryginalnymi pieczątkami urzędu celnego potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty

2008.10.22 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-685/08-4/MN
     ∟Stawka podatku 0% w przypadku eksportu towarów (komunikat IE 529, IE 599).

2008.10.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP2/443-1161/08-2/AZ
     ∟dot. podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w eksporcie towarów

2008.10.09 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-669/08/EJ
     ∟eksport bezpośredni

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-491/08/DG
     ∟Czy opisane dokumenty (między innymi dokument potwierdzony przez urząd celny w B.), które są w posiadaniu wnioskodawcy stanowią podstawę do zastosowania stawki 0% podatku VAT w eksporcie towarów?

2008.09.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-520/08/BM
     ∟czy wywóz towarów w wykonaniu umowy przedstawionej we wniosku stanowi eksport towarów i w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy

2008.08.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITTPP2/443-479/08/AF
     ∟Podatek od towarów i usług w zakresie uznania dostawy za eksport bezpośredni towarów.

2008.08.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-437/08/AF
     ∟Czy sprzedaż maszyny na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Polsce, przy jednoczesnej bezpośredniej dostawie maszyny na Ukrainę, można traktować jako eksport towarów i zastosować stawkę podatku w wysokości 0%?

2008.07.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-385/08/AF
     ∟Czy na podstawie prawomocnej decyzji dotyczącej potwierdzenia wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty, określającej numery faktur, ich wartość i masę, można na podstawie art. 2 pkt 8 lit. b) i art. 41 ust. 4 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę podatku 0%?

2008.07.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-816/08-4/BM
     ∟zastosowanie stawki 0% w eksporcie pośrednim

2008.06.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-861/08-2/JL
     ∟Po planowanej adaptacji suszarni, powstały w jej wyniku lokal mieszkalny zostanie zamieszkany (zasiedlony) po raz pierwszy. Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, które nie obejmuje obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Czynność ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do przedmiotowego lokalu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%, zgodnie z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy.

2008.06.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-861/08-3/JL
     ∟Po adaptacji pralni, powstały w jej wyniku lokal mieszkalny został zamieszkany (zasiedlony) po raz pierwszy. Zatem w przedmiotowym stanie faktycznym (w 2006 roku) nie znajdowało zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, które nie obejmuje obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Czynność ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do przedmiotowego lokalu podlegała w 2006 roku opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%. (zgodnie z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy).

2008.06.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-498/08-4/MS
     ∟opodatkowania umowy trójstronnej na sprzedaż maczki mięsno-kostnej

2008.06.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-228/08/AF
     ∟Czy dostawy dokonywane przez Wnioskodawcę we wskazanych okolicznościach stanowią eksport bezpośredni w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2008.06.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-434/08-2/MK
     ∟zaświadczenie wydane przez urząd celny potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty będzie dokumentem spełniającym warunki określone w art. 41 ust. 6, 7 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Dotyczy to zarówno eksportu bezpośredniego jak i pośredniego. Powyższy dokument będzie stanowił podstawę do zastosowania stawki podatku 0% z tytułu sprzedaży eksportowej pod warunkiem jednakże, że podatnik będzie jednocześnie dysponował uwierzytelnionym przez urząd celny odpisem zgłoszenia celnego SAD pozostającego w dyspozycji urzędu celnego (karta 1 dokumentu SAD), z którego będzie wynikała tożsamość towaru zgłoszonego do procedury wywozu z towarem, którego wywóz został potwierdzony przez urząd celny w zaświadczeniu i na którego podstawie będzie można zidentyfikować transakcję, którą objęto towar (przez wskazanie na odpowiednią fakturę). Otrzymanie przedmiotowego zaświadczenia (spełniającego wymogi określone powyżej) będzie uprawniało Wnioskodawcę do dokonania, zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument

2008.05.15 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-326/08-4/SAP
     ∟Czy Spółka ma prawo do odliczania podatku naliczonego od miesięcznych rat leasingowych, również w części dotyczącej gruntu (użytkowania wieczystego)? Kiedy, w opisanym stanie faktycznym, powstaje po stronie leasingodawcy obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu oddania w leasing gruntu na którym ustanowiono prawo użytkowania wieczystego, i czy uznanie, że obowiązek ten powstaje już w momencie wydania gruntu do korzystania skutkuje koniecznością korekty przez Spółkę dotychczasowych rozliczeń (korekta podatku naliczonego od miesięcznych rat leasingowych w części dotyczącej gruntu)?

2008.04.24 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-I/4407/14-13/07/AŁ
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-I/4407/14-13/07/AŁData2008.04.24AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowaniaSłowa kluczowedokumentacjaeksport bezpośrednieksport pośredniPytanie podatnikaZ dokumentu SAD wynika, że eksporterem - dostawcą towarów jest Spółka, która również otrzymuje potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, zatem będzie posiadała dokumentację, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 6 i 8 ustawy o VAT. D E C Y Z J A Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28 września 2007 r. wniesionego przez XXX, na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 19 września 2007 r., znak: 1473/WVO/443-71/07, wydanego w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie p o s t a n a w i a - zmienić postanowienie organu pierwszej instancji. U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 19 czerwca 2007 r. X. wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Strona podała, że w ramach prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej znaczna część produkcji jest wysyłana na eksport. Transport części towarów będących przedmiotem eksportu, odbywa się na warunkach Incoterms EX Works (EXW) Piaseczno lub Free Carrie (FCA) Piaseczno, tzn. Spółka jest zobowiązana do postawienia towaru na terenie zakładu do dyspozycji nabywcy bez ponoszenia kosztów jego transportu, który leży w gestii nabywcy. Natomiast odprawa celna towarów we wszystkich wymienionych przypadkach jest dokonywany w imieniu Spółki. Zatem jako „Nadawca/Eksporter” na zgłoszeniu celnym SAD figuruje Spółka, a jako „Odbiorca” odbiorcy pozaunijni. Spółka także ponosi koszty odprawy celnej. Strona zaznaczyła, że nabywcą towarów są bezpośrednio podmioty pozaunijne lub podmiot mający swoją siedzibę we Wspólnocie, a towar jest wysyłany bezpośrednio poza Unię. W związku z tym Strona wniosła o pisemną interpretację, czy czynności wykonywane przez Spółkę uznać należy za eksport tzw. bezpośredni, czy pośredni zgodnie z definicją art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem Strony jest to eksport zdefiniowany w art. 2 pkt 8a ustawy o VAT, tzw. eksport bezpośredni, ponieważ zgłoszenie celne jest dokonywane na rzecz Spółki i z dokumentu SAD wynika, że eksporterem - dostawcą towarów jest Spółka, która również otrzymuje potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, zatem będzie posiadała dokumentację, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 6 i 8 ustawy o VAT. Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu postanowieniem z dnia 19 września 2007 r., znak: 1473/WVO/443-71/07 uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Organ pierwszej instancji zidentyfikował czynność opisaną we wniosku jako eksport pośredni. Powołując się zaś na art. 41 ust. 4, ust. 6 i ust.11 uznał, iż do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% niezbędne jest posiadanie przez podatnika – przed złożeniem deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów – kopii dokumentu, potwierdzającego wywóz tych towarów poza terytorium wspólnoty. W przypadku natomiast eksportu pośredniego – brak kopii tego dokumentu przed złożeniem deklaracji za okres, w którym podatnik dokonał dostawy powoduje, że już w składanej deklaracji za ten miesiąc podatnik jest zobowiązany do wykazania obrotu z tego tytułu według stawki właściwej dla sprzedaży krajowej. Na powyższe postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Strona złożyła zażalenie z dnia 28 września 2007 r. podkreślając, że zarówno przy sprzedaży na warunkach EXW i FCA Piaseczno, to Spółka dokonuje odprawy celnej w eksporcie, w związku z tym dokumenty eksportowe wystawiane są na Spółkę. Zdaniem Strony wywóz towarów, o którym mowa w art. 2 ust. 8 oznacza procedurę wywozu wynikającą z przepisów celnych. Ponieważ dokumenty celne SAD wystawione są na Spółkę, tj. eksportera, otrzymuje ona oryginały tych dokumentów, o których mowa w przepisach art. 41 ust. 6 i 8 ustawy o VAT (kartę 3 SAD), zaopatrzone w pieczątkę odpowiedniego urzędu celnego. Natomiast gdyby był to tzw. eksport pośredni – dokumentem dysponowałyby wyłącznie odbiorca towaru, zaś Spółka mogłaby otrzymać tylko jego kopię (art. 41 ust. 11 ustawy o VAT). Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, co następuje: W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) – dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega eksport towarów. W art. 2 pkt 8 ustawy o VAT ustawodawca zdefiniował eksport towarów, przez który rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez: a) dostawcę lub na jego rzecz, lub b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. W przypadku zatem tzw. eksportu bezpośredniego (art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT) wywóz towarów poza granice kraju jest dokonywany bezpośrednio przez eksportera. W tym przypadku dokumenty eksportowe są wystawiane na eksportera. O eksporcie pośrednim (art. 2 pkt 8 list. b ustawy o VAT) można mówić wówczas, gdy towary dostarczane są zagranicznemu odbiorcy w kraju i ich wywóz poza granice Wspólnoty spoczywa na nabywcy. Dokumenty wywozowe wystawiane są wówczas na zagranicznego kontrahenta. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. W ust. 6 przywołanego art. 41 ustawy o VAT ustawodawca postanowił, że stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Z kolei w art. 41 ust. 11 ustawy o VAT ustawodawca postanowił, iż przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Z przytoczonych przepisów wynika zatem uwarunkowanie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% przy eksporcie od potwierdzenia przez urząd celny określonego w przepisach celnych wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Warunkiem koniecznym dla zastosowania stawki 0% w eksporcie bezpośrednim jest otrzymanie przez dostawcę dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. W przypadku eksportu pośredniego warunkiem koniecznym dla zastosowania stawki 0% jest posiadanie przez podatnika kopii dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz owych towarów. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu. W przedmiotowej sprawie Strona podała, że odprawa celna dokonywana jest w imieniu Spółki, a jako „Nadawca/Eksporter” na zgłoszeniu celnym SAD figuruje Spółka, natomiast jako „Odbiorca” odbiorcy pozaunijni. Spółka także ponosi koszty odprawy celnej. W takiej sytuacji dokumenty celne wystawione są na Spółkę, tj. na eksportera. Zatem to Spółka jako eksporter dysponuje oryginałami tych dokumentów, o których mowa w przepisach art. 41 ust. 6 i 8 ustawy o VAT (kartę 3 SAD), zaopatrzone w pieczątkę odpowiedniego urzędu celnego. W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie określają pojęcia „dostawca” czy „nabywca” w przypadku eksportu towarów, użytego w przepisie art. 2 ust. 8 ustawy o VAT. Ustawodawca w tym przepisie postanowił bowiem, iż przez eksport towarów należy rozumieć potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. Zatem istotne jest kto dokonuje eksportu towarów i występuje przez urzędem celnym jako eksporter. Zgodnie z stanem faktycznym podanym przez Stronę jest Ona podmiotem na rzecz którego dokonywany jest wywóz towarów oraz, któremu urząd celny potwierdza wywóz towarów. W konsekwencji to Strona jako eksporter dysponuje oryginałami dokumentów, o których mowa w przepisach art. 41 ust. 6 ustawy o VAT. Skoro zatem Spółka jednoznacznie stwierdza zarówno we wniosku z dnia 19 czerwca 2007 r., jak i w zażaleniu z dnia 28 września 2007 r., że wywóz towarów nastąpił na Jej rzecz (w Jej imieniu) i że z tego tytułu poniosła koszty tego wywozu, bez kosztów transportu, uznać należy, że doszło do wywozu towarów poza granice Wspólnoty, o której mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT. Przy okazji zgodzić się należy z argumentacją Strony, że gdyby był to tzw. eksport pośredni to nabywca dysponowałby dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, zaś Spółka mogłaby otrzymać tylko jego kopię. Ta z kolei na podstawie wyżej cytowanego art. 41 ust. 11 ustawy o VAT uprawniałaby Stronę do zastosowania stawki podatku wynoszącego 0%. W tej sytuacji nie można zgodzić się ze stanowiskiem przyjętym przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, iż w rozpatrywanej sprawie zaistnieje eksport tzw. pośredni, a od Strony żądać posiadania kopii dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i w konsekwencji nakazać Stronie stosowanie art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, skoro Strona jako eksporter towaru dysponuje oryginałem tego dokumentu. Nie można zatem ograniczać uprawnień Strony wnikających z faktu posiadania odpowiednich dokumentów i pozbawiać Ją prawa umożliwiającego przesunięcie obowiązku podatkowego na następny miesiąc zawartego w art. 41 ust. 7 i 8 ustawy o VAT, czego ustawodawca nie przewidział w przypadku eksportu pośredniego. Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

2008.04.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-309/08-3/GD
     ∟Czy przedstawiona transakcja będzie eksportem w świetle ustawy o VAT i czy podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% VAT?

2008.04.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-521/08-4/JB
     ∟Kserokopie dokumentów otrzymanych od kontrahenta rosyjskiego nie stanowią dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w rozumieniu art. 41 ust. 6 ustawy i nie uprawniają do zastosowania stawki 0%

2008.03.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - 1401/PH-II/4407/14-57/07/DB/PV-II
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PH-II/4407/14-57/07/DB/PV-IIData2008.03.12AutorDyrektor Izby Skarbowej w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarówSłowa kluczoweeksport towarówmiejsce świadczenia przy dostawie towarówstawka preferencyjna podatkuterytorium PolskiPytanie podatnikaS. wnosi o potwierdzenie jej stanowiska, że sprzedaż maszyny na rzecz polskiego podatnika podatku VAT w ten sposób, że maszyna zostanie bezpośrednio przez S. dostarczona z Niemiec na Ukrainę, stanowi eksport towarów podlegający opodatkowaniu stawką 0% podatku VAT. W przypadku uznania stanowiska S. za prawidłowe Podatnik prosi o potwierdzenie jego prawa do dokonania korekty faktury VAT, w przypadku gdy będzie on w posiadaniu dokumentów celnych SAD. DECYZJA Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4, art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), art. 2 pkt 1 i pkt 8, art. 22 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia .... złożonego przez firmę ...., na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzedu Skarbowego w Warszawie z dnia 13.08.2007r., nr 1472/RPP1/443-221/07/SAPI w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie : postanawia- odmówić uchylenia w/w postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Pismem z dnia ... 2007r. S. wystąpiła w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), dalej Ordynacja podatkowa, z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. S. wnosi o potwierdzenie jej stanowiska, że sprzedaż maszyny na rzecz polskiego podatnika podatku VAT w ten sposób, że maszyna zostanie bezpośrednio przez S. dostarczona z Niemiec na Ukrainę, stanowi eksport towarów podlegający opodatkowaniu stawką 0% podatku VAT. W przypadku uznania stanowiska S. za prawidłowe Podatnik prosi o potwierdzenie jego prawa do dokonania korekty faktury VAT, w przypadku gdy będzie on w posiadaniu dokumentów celnych SAD. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Stronę we wniosku, zamierza ona nabyć na terytorium Niemiec maszynę, którą następnie planuje sprzedać na rzecz polskiego kontrahenta. Transakcja pomiędzy S. a kontrahentem odbędzie się w ten sposób, że maszyna zostanie dostarczona przez S. bezpośrednio z Niemiec na Ukrainę ( miejsce dostawy maszyny ). W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik uważa, iż powyższa transakcja będzie stanowić eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 , poz. 535 z późn. zm. ), dalej ustawa o VAT. Istotne znaczenie ma samo przemieszczenie towarów z terytorium Wspólnoty poza jej terytorium, w wykonaniu czynności będących dostawą towarów. Natomiast bez znaczenia jest status nabywcy. W opinii S. będzie ona miała prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów potwierdzających wywóz towaru z terytorium Wspólnoty.Strona wskazuje, iż w sytuacji potwierdzenia przez organ podatkowy stanowiska podatnika, że analizowana transakcja stanowi eksport towaru na gruncie ustawy o VAT, to zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. ( Dz. U. Nr 95, poz. 798 ), dalej rozporządzenie wykonawcze, Spółka będzie uprawniona do dokonania korekty faktury VAT wystawionej z podatkiem VAT w wysokości 22%. Postanowieniem z dnia 13.08.2007r. nr 1472/RPP1/443-221/07/SAPI Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzedu Skarbowego uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy w pierwszej kolejności powołał się na przepis art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i na jego podstawie uznał, iż czynność wywozu maszyny z terytorium Niemiec bezpośrednio na terytorium Ukrainy nie stanowi eksportu, gdyż wywóz nie następuje z terytorium kraju, czyli z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym, zarówno nabycie maszyny przez S., jak i jej odsprzedaż na rzecz polskiego kontrahenta nastąpią na terytorium Niemiec. Organ I instancji uznał, iż stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o VAT miejscem dokonywania czynności wymienionych we wniosku nie będzie więc terytorium RP. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu stwierdził, iż faktura, którą S. zamierza wystawić ze stawką podatku VAT 22 %, a następnie skorygować ją wystawiając fakturę korygującą ze stawką 0 %, będzie dokumentować czynność nie wymienioną w przepisie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Na przedmiotowe postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckieo Urzędu Skarbowego Strona złożyła zażalenie, zarzucając mu naruszenie art. 2 pkt 8 lit a) w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego, poprzez ich błędną wykładnię. Ustosunkowując się do stanowiska organu I instancji Strona stwierdza, iż to, że we wniosku z dnia ... wskazała, że maszyna zostanie dostarczona bezpośrednio z Niemiec na Ukrainę, nie oznacza w żaden sposób, iż maszyna nie zostanie przetransportowana przez terytorium kraju – jak to założył Naczelnik Urzędu w wydanym postanowieniu. Jak argumentuje Podatnik, dla definicji eksportu w rozumieniu ustawy o VAT, istotne znaczenie ma przemieszczenie towarów z terytorium Wspólnoty ( terytorium kraju ) poza jej terytorium, w wykonaniu czynności będących dostawą towarów, a w tym przypadku status nabywcy pozostaje bez znaczenia. W związku z powyższym zdaniem Skarżącego, oznacza to, iż dostawa towaru na Ukrainę będzie stanowiła eksport towarów, a S. będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0 % podatku VAT pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów potwierdzających wywóz towaru z terytorium Wspólnoty. Ponadto Strona wskazuje, iż w takim wypadku będzie uprawniona do dokonania korekty faktury VAT wystawionej z podatkiem 22 %. W opinii S. prawo do korekty faktury VAT będzie jej również przysługiwało w sytuacji, gdy Dyrektor Izby Skarbowej potwierdzi stanowisko Naczelnika Urzędu, że transakcja będąca przedmiotem wniosku nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu ustawy o VAT i znajduje się poza zakresem regulacji ustawy o VAT. Uznanie, że Podatnik nie ma prawa do korekty prowadziłoby bowiem do obciążenia podatkiem VAT transakcji, która temu podatkowi nie podlega, a ponadto powodowałoby sytuację, w której przepis § 17 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego byłby bezprzedmiotowy. Na tej podstawie, w złożonym zażaleniu Strona wnosi o : #61485; uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości oraz potwierdzenie, iż stanowisko wyrażone we wniosku z dnia... jest w całości prawidłowe, względnie #61485; w przypadku odmowy przez Dyrektora Izby Skarbowej zmiany postanowienia w zakresie uznania czynności, o których mowa we wniosku, za eksport towarów na gruncie ustawy o VAT, o potwierdzenie, że S. będzie przysługiwało prawo do dokonania korekty faktury VAT w związku z omyłkowym udokumentowaniem przez nią czynności znajdujących się poza zakresem ustawy o VAT. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze zarzuty Strony zawarte w zażaleniu stwierdza, co następuje: Dyrektor Izby Skarbowej na wstępie zaznacza, iż składając wniosek, podatnik obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Tylko w stosunku do tak przedstawionego stanu faktycznego organ podatkowy wyraża swoją ocenę prawną z przytoczeniem przepisów prawa. W postępowaniu tym nie może toczyć się spór o stan faktyczny, ani też nie może być prowadzone postępowanie dowodowe mające na celu zbieranie materiałów dowodowych i ich ocenę. Postępowanie to nie może również zmierzać do kwestionowania przez organ podatkowy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Wynika to bezpośrednio z przepisów dotyczących pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jak przedstawiła Strona we wniosku z dnia ...2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, „sama transakcja pomiędzy S. a kontrahentem odbędzie się w ten sposób, że maszyna zostanie dostarczona przez S. bezpośrednio z Niemiec na Ukrainę”. Natomiast w uzasadnieniu złożonego zażalenia Podatnik uszczegóławiając stan faktyczny stwierdza, iż to, że we wniosku wskazał, że maszyna zostanie dostarczona bezpośrednio z Niemiec na Ukrainę, nie oznacza w żaden sposób, iż maszyna nie zostanie przetransportowana przez terytorium kraju. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynikało jednak, czy maszyna będzie transportowana przez terytorium Polski, czy też przez terytorium innego z państw europejskich. Jednakże Dyrektor Izby Skarbowej zaznacza, iż w świetle przepisów ustawy o VAT, decydujące znaczenie w rozpatrywanej sprawie ma to, w którym państwie rozpoczyna się transport towaru do nabywcy. Kwestią wymagającą ustalenia jest więc, czy w przypadku transakcji polegającej na dostawie towaru, w sytuacji gdy towar zostanie przetransportowany z terytorium Niemiec na terytorium Ukrainy, nastąpi wykonanie czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj.: eksportu towarów. W myśl art. 5 ust 1 o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają : 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Definicja eksportu została sformułowana w przepisie art. 2 ust. 8 ustawy o VAT. W myśl tej regulacji przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt. 1 – 4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez : #61485; dostawcę lub na jego rzecz, lub #61485; nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz. Przez pojęcie „terytorium kraju”, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej ( Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 z późn. zm.) terytorium Polski to ograniczone granicami państwa terytorium lądowe, morskie wody wewnętrzne oraz morze terytorialne, a także przestrzeń powietrzna i wnętrze ziemi znajdujące się nad (odpowiednio pod) terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym. Stosownie do normy zawartej w art. 2 ust. 8 ustawy o VAT dla zaistnienia eksportu muszą więc wystąpić łącznie następujące przesłanki: #61485; wywóz towarów musi nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 – 4 ustawy o VAT, #61485; w konsekwencji tej czynności dochodzi do wywozu towaru przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, #61485; wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, #61485; wywóz musi nastąpić z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty. Brak którejkolwiek z przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Dokonując analizy powyżej cytowanych przepisów prawa, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż w sytuacji, gdy S. zakupi towar od kontrahenta z Niemiec, a następnie dokona sprzedaży tego towaru na rzecz odbiorcy z Ukrainy, przy czym towar zostanie przetransportowany z terytorium Niemiec na terytorium Ukrainy, to transakcja ta nie stanowi eksportu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, gdyż nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków jakim jest wywóz towaru z terytorium Polski. Ponadto należy podkreślić, iż decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania dostawy przedmiotowej maszyny będą miały przepisy dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów. Miejsce świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania danej czynności. Jest to zgodne z charakterem podatku od towarów i usług jako podatku krajowego, który dotyczy czynności wykonywanych na terytorium kraju. Miejsce świadczenia ( opodatkowania ) przy dostawie towarów uzależnione zostało przez ustawodawcę od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa. Co do zasady zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W świetle tego przepisu podatek winien być rozliczony na zasadach obowiązujących w kraju rozpoczęcia wysyłki. Oznacza to, że miejscem dostawy, a więc także miejscem jej opodatkowania, w sytuacji transportu towaru z Niemiec na Ukrainę, będzie terytorium Niemiec. Tym samym transakcja, której dotyczy przedmiotowa sprawa, nie będzie rodzić u Podatnika obowiązku rozliczenia podatku VAT z tego tytułu w Polsce, tylko w kraju rozpoczęcia wysyłki, tj. w Niemczech. O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku niemieckie przepisy prawa podatkowego. Odnosząc się do zapytania Strony zawartego w zażaleniu, a dotyczącego potwierdzenia prawa do dokonania korekty faktury VAT w związku z omyłkowym udokumentowaniem przez nią czynności znajdujących się poza zakresem ustawy o VAT, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie podkreślić, iż powyższe zagadnienie nie było przedmiotem wniosku z dnia ...oraz wydanego przez Naczelnika Urzędu postanowienia. Złożony przez Stronę wniosek w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej dotyczy konkretnego zapytania zadanego w konkretnym stanie faktycznym i tylko w tym zakresie organ odwoławczy może sprawować instancyjną kontrolę. W związku z tym, iż powyższa kwestia wykracza poza ramy postępowania odwoławczego, Dyrektor Izby Skarbowej odstępuje od ustosunkowania się w tym zakresie. Po analizie opisanego we wniosku stanu faktycznego, w kontekście którego zadane zostało pytanie podatnika oraz przedstawione jego stanowisko w sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż nie zachodzą przesłanki

2008.03.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-722/07-2/IG
     ∟Czy postąpiliśmy właściwie wykazując obrót exportowy ze stawką 0% z tytułu otrzymanej zaliczki jeżeli nie znamy daty realizacji transakcji exportowej i istnieje możliwość, że ta transakcja będzie anulowana. Kiedy w takiej sytuacji powinien być wykazany obrót z tytułu eksportu i w którym okresie wykazać zmniejszenie eksportu w przypadku anulowania tej transakcji. Jak postąpić, jeżeli uzgodnimy wyższą wartość tej transakcji np. o koszty transportu w efekcie zaliczka będzie mniejsza niż 100% transakcji?

2008.02.26 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2-443-242/07/AJ
     ∟Czy w przypadku zagubienia karty 3 zgłoszenia celnego z pieczęcią potwierdzającą wywóz towarów poza obszar Wspólnoty, można go zastąpić innym dokumentem, w szczególności dokumentami celnymi państw trzecich (Szwajcarii) i zastosować w takim przypadku 0% stawkę podatku od towarów i usług? Jeżeli nie to jakie dokumenty mogą zastąpić zagubione zgłoszenie celne?

2008.01.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-651/07-2A/AP
     ∟Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że do planowanej sprzedaży lokali mieszkalnych, które będą usytuowane w granicach ograniczonych kubaturą budynku przed jego rozbudową (bez strychu) nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. W ramach tego pytania rozstrzygnąć należy, czy planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań, które mają być po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT) lub zamieszkane. Uznanie, że planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań po raz pierwszy zasiedlonych lub zamieszkanych, wyłącza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

2008.01.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-651/07-2B/AP
     ∟Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że do planowanej sprzedaży lokali mieszkalnych, które będą usytuowane w ramach powierzchni uzyskanej dzięki podwyższeniu dachu (obecnie strych) nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. W ramach tego pytania rozstrzygnąć należy, czy planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań, które mają być po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT) lub zamieszkane. Uznanie, że planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań po raz pierwszy zasiedlonych lub zamieszkanych, wyłącza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

2008.01.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-651/07-2C/AP
     ∟Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że do planowanej sprzedaży lokali mieszkalnych, które będą usytuowane w dobudowanym skrzydle budynku (w tym w miejscu dotychczasowej klatki schodowej) nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. W ramach tego pytania rozstrzygnąć należy, czy planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań, które mają być po raz pierwszy zasiedlone (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy VAT) lub zamieszkane. Uznanie, że planowana dostawa mieszkań dotyczy mieszkań po raz pierwszy zasiedlonych lub zamieszkanych, wyłącza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj