Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-309/08-3/GD
z 23 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-309/08-3/GD
Data
2008.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
eksport pośredni
eksport towarów
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy przedstawiona transakcja będzie eksportem w świetle ustawy o VAT i czy podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% VAT?



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D, przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2008r. (data wpływu 19.02.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 0% w eksporcie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.02.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 0% w eksporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik zamierza eksportować towary handlowe na Ukrainę. Nabywcą towarów będzie firma amerykańska, podatnik będzie posiadał kserokopie dokumentów rejestrowych nabywcy, umowę handlową z nabywcą. Zamówienia będą przychodziły mailem do podatnika i będą realizowane na warunkach EXW lub FCA, transportem samochodowym. Nabywca będzie wyznaczał przewoźników ukraińskich do odbioru towaru z magazynu podatnika. Zapłatę za sprzedany towar podatnik będzie otrzymywał w formie przelewu bankowego bezpośrednio na swój rachunek z konta nabywcy.

Jednocześnie zgodnie z życzeniem nabywcy, na fakturze eksportowej oprócz sprzedawcy –podatnika i nabywcy – firmy amerykańskiej, podatnik będzie umieszczał dane innego podmiotu ukraińskiego – określanego jako odbiorca. Na dokumencie celnym SAD w polu EKSPORTER będą widniały dane firmy podatnika, a w polu ODBIORCA – dane tego podmiotu ukraińskiego, który na fakturze będzie występował, jako odbiorca.

Podatnik będzie posiadał dokument celny SAD potwierdzony przez właściwe organy celne, potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy. Podatnik będzie także posiadał dokumenty transportowe CMR. Dokumenty celne będą wypełniane przez agencję celną. Dokument celny SAD będzie zawierał numer faktury, nazwę poszczególnych pozycji towarów, ich ilość, wartość oraz wagę netto i brutto towaru – wszystko zgodne z fakturą wystawioną przez podatnika podmiotowi amerykańskiemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona transakcja będzie eksportem w świetle ustawy o VAT i czy podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% VAT...

Zdaniem wnioskodawcy.

W ocenie podatnika opisana dostawa towarów będzie eksportem w świetle ustawy o VAT i będzie mógł zastosować do niej stawkę 0%. Zdaniem podatnika zostaną spełnione wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r.:

  • wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty zostanie potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych;
  • wywóz towarów nastąpi w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1-4 czyli nastąpi przeniesienie prawa własności do rozporządzania towarem jak właściciel na podmiot amerykański;
  • podatnik będzie w posiadaniu wszelkich niezbędnych dokumentów celnych, potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, z tych dokumentów będzie wynikała tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. W myśl art. 2 pkt 8 eksport towarów to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust.1 pkt 1-4 ww. ustawy.

Jeżeli wywóz jest dokonany przez dostawcę lub na jego rzecz – mamy do czynienia z eksportem bezpośrednim (art. 2 pkt 8 lit a ustawy).

Jeżeli wywóz jest dokonany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1) – mamy do czynienia z eksportem pośrednim.

W przedstawionej przez podatnika sytuacji wynika, ze zamierza on eksportować towary handlowe na Ukrainę, nabywcą towaru będzie firma amerykańska. Wywóz towarów będzie dokonywany przez wyznaczonego przez nabywcę amerykańskiego , ukraińskiego przewoźnika. Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentów celnych SAD potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (dokumenty te będą potwierdzone przez określone w przepisach celnych urzędy celne). Uwzględniając powyższe w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z eksportem pośrednim.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 przedmiotowej ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a – stawka podatku wynosi 0%. W myśl art. 41 ust. 11, przepis ustępu 4 stosuje się także w eksporcie, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokona dostawy towarów, posiada kopie dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z przedmiotowego dokumentu musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będzie on posiadał: dokument SAD potwierdzający wywóz towarów będących przedmiotem dostawy poza granice Wspólnoty, dokument ten będzie potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, przedmiotowy dokument będzie zawierał: numer faktury, nazwę poszczególnych pozycji towarów, ich ilość, wartość, wagę netto i brutto towaru (zgodnie z wystawioną fakturą), dokumenty transportowe CMR.

Wyżej wymienione dokumenty, będące w posiadaniu podatnika w terminie określonym w art. 41 ust. 1 ww. ustawy upoważniają go do zastosowania do dostawy będącej przedmiotem zapytania (eksport towarów) stawki podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj