Interpretacje do przepisu
art. 220 § 1 Ordynacji podatkowej

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


36/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 220 § 1 Ordynacji podatkowej

1 2

2008.02.13 - Izba Skarbowa w Krakowie - PD-1/42180-1/08
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPD-1/42180-1/08Data2008.02.13AutorIzba Skarbowa w KrakowieTematPodatek dochodowy od osób prawnychSłowa kluczowedochody wolne od podatkuprzychód podlegający opodatkowaniuwspólnota mieszkaniowazasoby mieszkaniowePytanie podatnikaCzy na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód powstały z tytułu od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 207 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U.z 2006r. Nr 217 poz.1590), w związku z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 27.08.2007r. Nr PDP/ 423 - 54/07 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych zmienia z urzędu w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto. UZASADNIENIE Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy Kobierzyńskiej 98 w Krakowie zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto z wnioskiem z dnia 25.06. 2007r. o udzielenie w trybie art. 14a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że zasadniczym źródłem przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz utrzymanie indywidualnych lokali właścicieli w zakresie dostarczanych do nich mediów. Obecnie dodatkowym źródłem przychodów Wspólnoty są: przychody z tytułu odsetek od środków na rachunku bankowym, przychody z tytułu najmu (dzierżawy) wspólnych części nieruchomości, przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych. W przyszłości mogą być przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez Właścicieli, przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty należności przez najemców (dzierżawców). W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dochód powstały z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art.17 ust.l pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wspólnoty zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych jest dochód powstały z tytułu: odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat, odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez Właścicieli. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegałyby natomiast dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością Wspólnoty jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców). W wydanym w dniu 27.08.2007r. postanowieniu Nr PDP/423-54/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto uznał, że zaprezentowane przez Wspólnotę Mieszkaniową stanowisko jest nieprawidłowe. W ocenie organu I instancji dochody uzyskiwane przez Wspólnotę z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji w/w postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego, po przeanalizowaniu sprawy, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy stwierdza, iż niezbędna jest częściowa zmiana postanowienia. Naczelnik Urzędu Skarbowego prawidłowo stwierdził, iż dochód z tytule odsetek od lokat bankowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dyrektor Izby Skarbowej uznał jednak za nieprawidłowe wyjaśnienie organu I instancji w zakresie opodatkowania odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli lokali mieszkalnych. Z dniem 1 stycznia 2007 roku, przepisem art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589 ) został dodany do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych pkt 44, w brzmieniu „ wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Jak wynika z treści powołanego artykułu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Do 31.12.2006r. wspólnoty mieszkaniowe korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art.17 ust. 1 pkt 4 m cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. A zatem do końca 2006 r. wszelkie dochody uzyskane przez wspólnotę były wolne od podatku - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. Nowelizacją z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono zwolnienie od podatku. Od 1.01.2007r. zwolnione są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane tylko z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Natomiast nie korzystają ze zwolnienia dochody z innych źródeł bez względu na ich przeznaczenie. W przepisach w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest ustawowej definicji „ zasobów mieszkaniowych" wobec czego zwrot ten należy interpretować zgodnie z regułami wykładni systemowej poprzez przyjęcie takiego znaczenia, jakie nadają mu przepisy innych ustaw. Definicję zasobów mieszkaniowych zawierają przepisy ustawy z dnia 21.06.2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 31, poz. 266). Zgodnie z art. 2 ust.l pkt 10 w/w ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Natomiast w myśl art. 2 ust.l pkt 4 tej ustawy pod pojęciem lokalu należy rozumieć lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. W ocenie organu II instancji przytoczona definicja dotyczy zasobów mieszkaniowych należących do gminy, ma także zastosowanie do zasobów mieszkaniowych, stanowiących własność innych jednostek organizacyjnych. Zdaniem - tut. organu - zasadne jest także przyjęcie określenia zasobów mieszkaniowych zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów Znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006 r. ( Biuletyn Skarbowy z 2007r. Nr 1, s.19 - 20 ), Pojęcie to zawarte w w/w piśmie jest zbieżne z definicją słownikową oraz definicją zawartą w powołanej ustawie o ochronie praw lokatorów. W powyższym piśmie wskazano, iż przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 cyt. ustawy należy rozumieć:- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże.- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno­remontowe.- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo­kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.)budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia. A zatem w świetle powyższego przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty ( czynsze ) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż dochód uzyskiwany przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli lokali mieszkalnych, będzie podlegał zgodnie z w/w przepisem art.l7 ust. 1 pkt 44 zwolnieniu, w sytuacji gdy zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz dochody z działalności gospodarczej, jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i to bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone. Z tych względów orzeczono jak w sentencji decyzji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wspólnotę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.Zwraca się uwagę na treść art.14 b § 5 pkt 2, zdanie drugie ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Zgodnie z art. 220 § 1, art. 221 i art 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14-tu dni od dnia jej doręczenia.

2008.02.13 - Izba Skarbowa w Krakowie - PD-1/42180-2/08
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPD-1/42180-2/08Data2008.02.13AutorIzba Skarbowa w KrakowieTematPodatek dochodowy od osób prawnychSłowa kluczowedochody wolne od podatkuprzychód podlegający opodatkowaniuwspólnota mieszkaniowazasoby mieszkaniowePytanie podatnikaCzy na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód powstały z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 207 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U.z 2006r. Nr 217 poz.1590), w związku z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 27.08.2007r. Nr PDP/423 - 55/07 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych zmienia z urzędu w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto. UZASADNIENIE Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ul. ... w ... zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto z wnioskiem z dnia 25.06. 2007r. o udzielenie w trybie art. 14a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że zasadniczym źródłem przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz utrzymanie indywidualnych lokali właścicieli w zakresie dostarczanych do nich mediów. Obecnie dodatkowym źródłem przychodów Wspólnoty są: przychody z tytułu odsetek od środków na rachunku bankowym, przychody z tytułu najmu (dzierżawy) wspólnych części nieruchomości, przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych. W przyszłości mogą być przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez Właścicieli, przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty należności przez najemców (dzierżawców). W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dochód powstały z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wspólnoty zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych jest dochód powstały z tytułu: odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat, odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez Właścicieli. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegałyby natomiast dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością Wspólnoty jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców). W wydanym w dniu 27.08.2007 r. postanowieniu Nr PDP/423-55/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto uznał, że zaprezentowane przez Wspólnotę Mieszkaniową stanowisko jest nieprawidłowe. W ocenie organu I instancji dochody uzyskiwane przez Wspólnotę z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji w/w postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego, po przeanalizowaniu sprawy, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy stwierdza, iż niezbędna jest częściowa zmiana postanowienia. Naczelnik Urzędu Skarbowego prawidłowo stwierdził, iż dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dyrektor Izby Skarbowej uznał jednak za nieprawidłowe wyjaśnienie organu I instancji w zakresie opodatkowania odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli lokali mieszkalnych. Z dniem 1 stycznia 2007 roku, przepisem art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589 ) został dodany do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych pkt 44, w brzmieniu „ wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Jak wynika z treści powołanego artykułu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Do 31.12.2006r. wspólnoty mieszkaniowe korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art.17 ust. 1 pkt 4 m cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. A zatem do końca 2006 r. wszelkie dochody uzyskane przez wspólnotę były wolne od podatku - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. Nowelizacją z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono zwolnienie od podatku. Od 1.01.2007r. zwolnione są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane tylko z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Natomiast nie korzystają ze zwolnienia dochody z innych źródeł bez względu na ich przeznaczenie. W przepisach w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest ustawowej definicji „ zasobów mieszkaniowych" wobec czego zwrot ten należy interpretować zgodnie z regułami wykładni systemowej poprzez przyjęcie takiego znaczenia, jakie nadają mu przepisy innych ustaw. Definicję zasobów mieszkaniowych zawierają przepisy ustawy z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 31, poz. 266). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z odziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 tej ustawy pod pojęciem lokalu należy rozumieć lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. W ocenie organu II instancji przytoczona definicja dotyczy zasobów mieszkaniowych należących do gminy, ma także zastosowanie do zasobów mieszkaniowych, stanowiących własność innych jednostek organizacyjnych. Zdaniem - tut. organu - zasadne jest także przyjęcie określenia zasobów mieszkaniowych zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów Znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006 r. ( Biuletyn Skarbowy z 2007r. Nr 1, s.19 - 20 ), Pojęcie to zawarte w w/w piśmie jest zbieżne z definicją słownikową oraz definicją zawartą w powołanej ustawie o ochronie praw lokatorów. W powyższym piśmie wskazano, iż przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 cyt. ustawy należy rozumieć:- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże.- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno­remontowe.- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo­kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.)budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia. A zatem w świetle powyższego przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż dochód uzyskiwany przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właścicieli lokali mieszkalnych, będzie podlegał zgodnie z w/w przepisem art.17 ust. 1 pkt 44 zwolnieniu, w sytuacji gdy zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz dochody z działalności gospodarczej, jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i to bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone. Z tych względów orzeczono jak w sentencji decyzji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wspólnotę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.Zwraca się uwagę na treść art.14 b § 5 pkt 2, zdanie drugie ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.Zgodnie z art. 220 § 1, art. 221 i art 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14-tu dni od dnia jej doręczenia.

2008.02.06 - Izba Skarbowa w Krakowie - PD-1/42180-55/07
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPD-1/42180-55/07Data2008.02.06AutorIzba Skarbowa w KrakowieTematPodatek dochodowy od osób prawnychSłowa kluczowedochody wolne od podatkuprzychód podlegający opodatkowaniuwspólnota mieszkaniowazasoby mieszkaniowePytanie podatnikaCzy na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód powstały z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 207 i art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz.U.z 2006r. Nr 217 poz.1590), w związku z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 27.08.2007r. Nr PDP 423 - 45/07 w sprawie udzielenia pisemnej interprętacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych zmienia z urzędu w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto. UZASADNIENIE Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ... zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto z wnioskiem z dnia 25.06. 2007r. o udzielenie w trybie art. 14a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że zasadniczym źródłem przychodów Wspólnoty Mieszkaniowej są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz utrzymanie indywidualnych lokali właścicieli w zakresie dostarczanych do nich mediów. Obecnie dodatkowym źródłem przychodów Wspólnoty są: przychody z tytułu odsetek od środków na rachunku bankowym, przychody z tytułu odsetek od lokat bankowych. W przyszłości mogą być przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez właścicieli, przychody z tytułu najmu (dzierżawy) wspólnych części nieruchomości, przychody z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty należności przez najemców (dzierżawców). W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z pytaniem czy dochód powstały z tytułu odsetek od środków na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wspólnoty zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych jest dochód powstały z tytułu: odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat, odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek przez właścicieli. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegałyby natomiast dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością Wspólnoty jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców). W wydanym w dniu 27.08.2007r. postanowieniu Nr PDP/423-45/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto uznał, że zaprezentowane przez Wspólnotę Mieszkaniową stanowisko jest nieprawidłowe. W ocenie organu I instancji dochody uzyskiwane przez Wspólnotę z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, odsetek od lokat bankowych oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19%. Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji w/w postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego, po przeanalizowaniu sprawy, biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy stwierdza, iż niezbędna jest częściowa zmiana postanowienia. Naczelnik Urzędu Skarbowego prawidłowo stwierdził, iż dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dyrektor Izby Skarbowej uznał jednak za nieprawidłowe wyjaśnienie organu I instancji w zakresie opodatkowania odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych.Z dniem 1 stycznia 2007 roku, przepisem art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) został dodany do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992. o podatku dochodowym od osób prawnych pkt 44, w brzmieniu „ wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Jak wynika z treści powołanego artykułu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Do 31.12.2006 r. wspólnoty mieszkaniowe korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 m cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. A zatem do końca 2006 r. wszelkie dochody uzyskane przez wspólnotę były wolne od podatku - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. Nowelizacją z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono zwolnienie od podatku. Od 1.01.2007 r. zwolnione są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane tylko z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Natomiast nie korzystają ze zwolnienia dochody z innych źródeł bez względu na ich przeznaczenie. W przepisach w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest ustawowej definicji „ zasobów mieszkaniowych" wobec czego zwrot ten należy interpretować zgodnie z regułami wykładni systemowej poprzez przyjęcie takiego znaczenia, jakie nadają mu przepisy innych ustaw. Definicję zasobów mieszkaniowych zawierają przepisy ustawy z dnia 21.06.2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o mieszkaniowym zasobie gminy - należy przez to rozumieć lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy, z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 tej ustawy pod pojęciem lokalu należy rozumieć lokal służący do zaspokaj ania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią shzżącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. W ocenie organu II instancji przytoczona definicja dotyczy zasobów mieszkaniowych należących do gminy, ma także zastosowanie do zasobów mieszkaniowych, stanowiących własność innych jednostek organizacyjnych. Zdaniem - tut. organu - zasadne jest także przyjęcie określenia zasobów mieszkaniowych zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów Znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006 r. (Biuletyn Skarbowy z 2007r. Nr 1, s.19 - 20), Pojęcie to zawarte w w/w piśmie jest zbieżne z definicją słownikową oraz definicją zawartą w odwołanej ustawie o ochronie praw lokatorów. W powyższym piśmie wskazano, iż przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 cyt. ustawy należy rozumieć:- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże.- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno­remontowe.- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo­kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.)budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia. A zatem w świetle powyższego przez zasoby mieszkaniowe należy rozumieć lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Uwzględniając powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż dochód uzyskiwany przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek przez Właśćicieli obiektów należących do zasobów mieszkaniowych, będzie podlegał zgodnie z w/w przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 zwolnieniu, w sytuacji gdy zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Natomiast dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz dochody z działalności gospodarczej, jak np. najem części wspólnej nieruchomości, odsetki od nieterminowych wpłat należności od najemców (dzierżawców) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i to bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone. Z tych względów orzeczono jak w sentencji decyzji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wspólnotę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Zwraca się uwagę na treść art.14 b § 5 pkt 2, zdanie drugie ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Zgodnie z art. 220 § 1, art. 221 i art 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14-tu dni od dnia jej doręczenia.

2007.12.28 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0039/07/SMA
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPD-I/4270-0039/07/SMAData2007.12.28AutorIzba Skarbowa w OpoluTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> PrzychodySłowa kluczowedotacjagospodarstwo pomocniczekoszty uzyskania przychodówmoment powstania przychodówpodatek dochodowy od osób prawnychprzychódwydanie towarówPytanie podatnikaDotyczy kwestii zakwalifikowania przekazanych do jednostki macierzystej przez zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze towarów i materiałów, do kosztów uzyskania przychodów, pomimo nie uzyskania z tego tytułu przychodów. D E C Y Z J A Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z póź. zm.), w związku z art.4 ust.2 i art. 7 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nr PDP/423-5-1/07 z dnia 31.05.2007r. w sprawie interpretacji w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 1 marca 2007r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zapytanie podatnika dotyczyło kwestii zakwalifikowania, przekazanych do jednostki macierzystej przez zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze towarów i materiałów, do kosztów uzyskania przychodów, pomimo nie uzyskania z tego tytułu przychodów. Wątpliwości strony dotyczyły również przychodów i kosztów uzyskania przychodów w sytuacji powołania z dniem 1.01.2007r. nowego gospodarstwa pomocniczego, któremu nieodpłatnie zostały przekazane przez jednostkę macierzystą te same towary jako przeznaczone do odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarstwa pomocniczego. Wątpliwości te sformułowano w następujących pytaniach: 1. czy nowe gospodarstwo pomocnicze powinno przyjęte do magazynu towary i materiały zaliczyć do przychodów? 2. czy moment sprzedaży w/w towarów i materiałów jest przychodem? 3. czy wydanie towarów i materiałów z magazynu stanowi koszt uzyskania przychodów? 4. czy otrzymana przez nowo powstałe gospodarstwo pomocnicze dotacja w formie pieniężnej z jednostki macierzystej jest przychodem i czy dotacja ta jest wolna od podatku? Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Jednostka stwierdziła, iż jej zdaniem zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze powinno przekazane materiały i towary potraktować jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, natomiast w odniesieniu do pytań 1-4 strona stwierdziła, że przyjęte w nowym gospodarstwie towary i materiały należy potraktować jako przychód (art. 12 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm. ), a także stosownie do art. 12 ust.3 tej ustawy sprzedaż wyżej wymienionych towarów należy również potraktować jako przychód. Wydanie przekazanych towarów i materiałów zdaniem Jednostki nie jest kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 w/w ustawy.W stanowisku do ostatniego pytania, wskazując na przepisy art. 2 pkt1 i art. 17 ust. 1 pkt 47 w/w ustawy Jednostka stwierdziła, że otrzymana dotacja jest przychodem wolnym od podatku. Postanowieniem z dnia 31 maja 2007r. nr PDP/423-5-1/07 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał, że stanowisko jednostki jest w części nieprawidłowe. Wskazując na przepis art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, organ I instancji stwierdził, iż zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze nie mogło przekazanych jednostce macierzystej materiałów i towarów zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów oraz do wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.Jednocześnie organ I instancji, wskazując na przepisy art. 12 ust.1 oraz ust.3a wyjaśnił, że przyjęte do magazynu materiały i towary należy zaliczyć do przychodów w momencie ich otrzymania. Przy dalszej odsprzedaży ww. materiałów i towarów, zdaniem organu I instancji, przychodem będzie różnica między ceną sprzedaży a „zakupu” (wartość nieodpłatnie przyjętych środków). Wskazując na treść art. 17 ust.1 pkt 47 ww ustawy, organ I instancji potwierdził stanowisko strony, ze wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu Państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezależnie od ich przeznaczenia, lecz nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty sfinansowane z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 47, zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 58 tej ustawy. Na zakończenie, organ I instancji wskazując przepis art. 15 ust.4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdził, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury. Potwierdzając stanowisko Jednostki organ I instancji stwierdził, że wydanie towarów i materiałów z magazynu nie jest kosztem uzyskania przychodu, lecz moment ten może być stosownie do art. 12 ust.3a przyjęty za datę powstania przychodu. W wyniku weryfikacji prawidłowości udzielonej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wymaga uzupełnienia. Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego sprawy wynika, że jedno gospodarstwo pomocnicze zostało z dniem 31.12.2006r. zlikwidowane i protokołem zdawczo- odbiorczym zinwentaryzowane towary i materiały pozostałe w tym gospodarstwie przekazano do jednostki macierzystej, która z dniem 1.01.2007r. powołała nowe gospodarstwo pomocnicze. Nowopowstałemu gospodarstwu pomocniczemu jednostka macierzysta nieodpłatnie przekazała otrzymane od zlikwidowanego gospodarstwa materiały i towary przeznaczone do odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Odnosząc powyższe do pytań zawartych we wniosku Jednostki, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza co następuje: Stosownie do treści art. 26 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z nr 249, poz. 2104 ze zm.) gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej pod względem organizacyjnym i finansowym część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych i otrzymanych z budżetu dotacji przedmiotowych (za wyjątkiem dochodów z najmu lub dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterprowadzenia gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego określają przepisy rozporządzenia Ministra finansów z dnia 29 czerwca 2005r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. z 2006r. nr 116, poz. 783). ze dotyczących składników majątkowych Skarbu Państwa). Zasady Gospodarstwo pomocnicze jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Swoją podmiotowość podatkową traci w wyniku likwidacji przez kierownika jednostki budżetowej, a data utraty statusu wynika z aktu o likwidacji. W rozpatrywanej sprawie wątpliwości jednostki dotyczą czy wartość przekazanych jednostce macierzystej w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego towarów i materiałów jest kosztem uzyskania przychodów. Przedstawione przez jednostkę stanowisko w tej kwestii należy uznać za prawidłowe. Uwzględniając definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz definicję wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust.1), przedstawiona sytuacja nie rodzi skutków podatkowych po stronie kosztów i przychodów dla tego gospodarstwa. Dla rachunku podatkowego jest zatem zdarzeniem obojętnym. W zakresie objętym pytaniem będą miały zastosowanie przepisy w/w ustawy o finansach publicznych oraz przepisy wykonawcze dotyczące likwidacji gospodarstw pomocniczych, których interpretacja nie leży w zakresie kompetencji organów podatkowych. W zakresie pytań oznaczonych numerami 1-4, a związanych z przyjęciem materiałów i towarów przez nowopowstałe gospodarstwo pomocnicze, i ich dalsza odsprzedażą, Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia co następuje. Ad.1 Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem , z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: - otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe, - wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Zgodnie z art. 12 ust. 5 tej ustawy, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Oznacza to, że otrzymane od jednostki macierzystej materiały i towary stanowią przychód w nowopowstałym gospodarstwie pomocniczym, a sposób ustalenia wysokości przychodu określa powołany wyżej przepis ust.5 art. 12 ustawy. Ad.2 . Gospodarstwo pomocnicze prowadzi działalność gospodarczą i uzyskuje z tej działalności przychody. Zgodnie z art. 12 ust. 3 w/w ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej , osiągnięte w roku podatkowym uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, zgodnie z treścią ust. 3a art. 12 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Z treści zapytania jednostki wynika, że działalność gospodarcza polega na odsprzedaży materiałów i towarów. Datą uzyskania przychodów , będzie zatem dzień wydania rzeczy (towaru) , w związku z ich sprzedażą, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności..Ustalając koszty uzyskania przychodów przy sprzedaży materiałów i towarów nabytych nieodpłatnie, których wartość zaliczono do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 i 5, należy mieć na względzie treść art. 15 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ad.3. Odpowiadając na pytanie dotyczące wydania towarów i materiałów z magazynu i powstania w związku z tym koszów uzyskania przychodów, tut. organ stwierdza, że stanowisko Jednostki w tym zakresie jest prawidłowe. Sama czynność wydania towaru i materiału z magazynu, jeżeli nie jest wynikiem jego odpłatnego zbycia w celu uzyskania przychodu, nie rodzi kosztu uzyskania przychodu, który jest bezpośrednio związany z przychodem. Ad.4. Przedstawione przez jednostkę stanowisko w sprawie dotacji otrzymanych od jednostki macierzystej, która jest jednostką samorządu terytorialnego należy uznać za prawidłowe. Jak wykazano wyżej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy przychodem są otrzymane pieniądze, którymi mogą być m.in. dotacje. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, są wolne od podatku. Zwraca się jednak uwagę, na przepis art. 16 ust.1 pkt 58 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów) z tych dotacji. Mając powyższe na uwadze postanawia się jak w sentencji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

2007.12.18 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0037/07/KB
     ∟Dotyczy zwolnienia z opodatkowania zwracanych członkom spółdzielni części zaliczek za media.

2007.12.13 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0036/07/AB
     ∟Dotyczy kosztów uzyskania przychodów.

2007.12.12 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0035/07/AB
     ∟Dotyczy faktycznie zastosowanego kursu waluty do przeliczenia wartości otrzymanej na walutowy rachunek bankowy należności w walucie obcej.

2007.12.10 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0033/07/KB
     ∟Dotyczy daty powstania przychodu, w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych .

2007.12.10 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0031/07/AB
     ∟We wniosku Jednostka zwróciła się m.in. o wyjaśnienie, czy stanowią koszty uzyskania przychodów:1) wydatki z tytułu zakupu kalendarzy i różnych gadżetów ( koszulki, polary, kubki, kalkulatory), na których umieszcza się logo firmy i rozdaje kontrahentom na targach oraz podczas spotkań handlowych,2) wydatki z tytułu zakupu artykułów spożywczych i napojów (w tym również alkoholowych) i poczęstunku gości odwiedzających stoisko firmowe na targach.

2007.12.10 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0032/07/KB
     ∟Czy stanowią koszty uzyskania przychodów, wydatki na zakup materiałów promocyjnych , m.in. w postaci:1. kalendarza trójdzielnego z logo oraz informacja na temat siedziby, strony internetowej, numerów telefonów oraz krótka informacja na temat rodzaju sprzedawanych produktów,2. kalendarza planszowego z logo oraz informacja na temat siedziby, strony internetowej , numerów telefonów,3. terminarza w twardej okładce z logo oraz informacja na temat siedziby, strony internetowej , numerów telefonów,4. bloczków do zapisywania informacji z logo oraz informacje na temat siedziby, strony internetowej , numerów telefonów,5. cukierków z logo oraz informacja na temat strony internetowej?

2007.11.29 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0029/07/SMA
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPDI/4270-0029/07/SMAData2007.11.29AutorIzba Skarbowa w OpoluTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodówSłowa kluczowekoszty uzyskania przychodówpodatek dochodowy od osób prawnychszkolenie pracowniczePytanie podatnikaCzy stanowią koszty uzyskania przychodów:- wydatki na szkolenia organizowane dla pracowników Oddziałów, na które składają się koszty zatrudnienia wykładowców, przygotowania materiałów szkoleniowych, zakwaterowania i wyżywienia,- wydatki na napoje i drobny poczęstunek udostępniany pracownikom w trakcie trwania szkolenia oraz w trakcie posiedzeń Rady Nadzorczej? Zakupu napojów oraz artykułów spożywczych stanowiących poczęstunek dokonuje samodzielnie Jednostka. DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60),w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr. 217, poz. 1590) z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu nr PD/423-33/MM/07 z dnia 28.08.2007r. w sprawie interpretacji w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej kosztów uzyskania przychodów. UZASADNIENIE Pismem z dnia 25.05.2007r. (data wpływu do tamt. organu podatkowego31.05.2007r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku Spółdzielnia zwróciła się o wyjaśnienie czy stanowią koszty uzyskania przychodów: - wydatki na szkolenia organizowane dla pracowników Oddziałów, na które składają się koszty zatrudnienia wykładowców, przygotowania materiałów szkoleniowych, zakwaterowania i wyżywienia - wydatki na napoje i drobny poczęstunek udostępniany pracownikom w trakcie trwania szkolenia oraz w trakcie posiedzeń Rady Nadzorczej. Zakupu napojów oraz artykułów spożywczych stanowiących poczęstunek dokonuje samodzielnie Jednostka. Zdaniem Jednostki przedmiotowe wydatki mogą w pełnej wysokości zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992r. z uwagi na fakt poniesienia wydatków w celu zabezpieczenia źródła przychodów, a dany wydatek nie jest wymieniony w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. . Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego, postanowieniem nr PD/423-33/MM/07 z dnia 28.08.2007r., uznał stanowisko Jednostki zawarte w w/w piśmie za nieprawidłowe. W uzasadnieniu stwierdził, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Ponieważ wydatki na szkolenie pracowników nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy, oceny możliwości ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać jedynie w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na szkolenie lub dokształcanie, w ocenie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko w części dotyczącej wydatków związanych z zatrudnieniem wykładowców, przygotowaniem materiałów szkoleniowych, zakwaterowaniem oraz wyżywieniem, jeżeli odbyte kursy i szkolenia oraz inne formy dokształcania mają na celu uzupełnienie bądź zdobycie wiedzy związanej bezpośrednio z pracą wykonywaną na rzecz Jednostki. W przypadku zakwaterowania oraz wyżywienia pracowników Oddziałów, którzy przyjechali na szkolenie do siedziby firmy, również będzie miał zastosowanie art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż w tym przypadku winny być wypłacone tym pracownikom diety pokrywające wydatki związane z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem zgodnie z przepisami dotyczącymi podróży służbowych. Natomiast wydatki na napoje i drobny poczęstunek dla pracowników podczas szkoleń, jako wydatki nieobligatoryjne oraz nie związane w sposób bezpośredni jak też pośredni z przychodami czy tez funkcjonowaniem Jednostki, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie w postanowieniu wyjaśniono, że stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 38a w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. W związku z powyższym, zdaniem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego wydatki na poczęstunek typu: kawa, herbata, słodycze, ponoszone na rzecz członków rady nadzorczej, które nie są wynagrodzeniem z tytułu pełnionej funkcji – nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 38a w/w ustawy. W wyniku weryfikacji prawidłowości udzielonej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, iż Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego słusznie przyjął za prawidłowe stanowisko Jednostki odnośnie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na szkolenia, tj. na zatrudnienie wykładowców i przygotowanie materiałów szkoleniowych. Przedmiotowa interpretacja wymaga jednak zmiany w pozostałej części, tj. dotyczącej wydatków na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Spółdzielni podczas szkoleń, na zakup napojów i drobnego poczęstunku podawanych w ich trakcie , a także na posiedzeniach rady nadzorczej z następujących przyczyn: Stosownie do treści art. 15 ust. 1 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych w stanie prawnym obowiązującym od1 stycznia 2007r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości. Tak więc w ramach wydatków mających pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskanymi przychodami, które co do zasady są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, mieszczą się również koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników Spółdzielni, wykonujących na co dzień swoje obowiązki pracownicze w jej Oddziałach na terenie kraju, ponoszone w związku ze szkoleniami przeprowadzanymi w siedzibie Spółdzielni w Opolu. Stanowią one koszty organizacji szkolenia i o ile samo szkolenie ma na celu podniesienie kwalifikacji pracowników potrzebnych do wykonywania pracy na rzecz Spółdzielni, a zatem ma pośredni wpływ na wysokość uzyskiwanych przez nią przychodów, to również te wydatki stanowią koszty podatkowe zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Podobnie wydatki na zakup napojów i drobnego poczęstunku podawanego pracownikom w ramach szkolenia, stanowią koszty szkolenia i jeżeli szkolenie ma związek z osiąganym przez Jednostkę przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, to stanowią one koszt uzyskania przychodów tak jak wszystkie w/w wydatki poniesione na szkolenie. Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy również zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione na drobny poczęstunek w trakcie posiedzeń Rady Nadzorczej Spółdzielni, jako koszty pośrednie, ponoszone na funkcjonowanie Spółdzielni. Powołany przez Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992r., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji, nie ma w tym przypadku zastosowania. Przedmiotowe ograniczenie dotyczy wydatków ponoszonych na rzecz członków w/w organów za wyjątkiem wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji w tych organach, a więc wydatków, które bezpośrednio zostały poniesione na rzecz członka tych organów i stanowią jego przysporzenie majątkowe. Do takich kosztów należy zaliczyć na przykład: ryczałt pieniężny wypłacony za korzystanie z faksu, diety wypłacone z tytułu podróży służbowej, opłatę z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, koszt wynajęcia samochodu dla członka rady nadzorczej, wypłaty z tytułu korzystania z własnych samochodów dla celów służbowych zarówno w jazdach lokalnych, jak i zamiejscowych.Natomiast wydatki z tytułu poczęstunku na posiedzeniach w/w organów stanowiących nie są wydatkami ponoszonymi na rzecz konkretnych ich członków, lecz na organizację posiedzeń, w których uczestniczą ci członkowie. Są to wydatki ponoszone zwyczajowo, w związku z funkcjonowaniem Jednostki. Czym innym są zatem wydatki na rzecz członków przedmiotowych organów, a czym innym ponoszone przez Spółdzielnię wydatki na organizację posiedzeń Jej organów nadzorczych i stanowiących. Reasumując, stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku w części dotyczącej zaliczania wydatków ponoszonych na poczęstunek na posiedzeniach rady nadzorczej jest prawidłowe. Mając powyższe na uwadze postanawia się jak w sentencji. Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

2007.10.18 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0027/07/KMA
     ∟Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

2007.10.08 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0025/07/PK
     ∟Dotyczy zwolnienia dochodów spółdzielni mieszkaniowych z podatku dochodowego od osób prawnych.

2007.08.28 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0021/07/KMA
     ∟Dotyczy odnoszenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uiszczanych za pracowników Spółki składek na rzecz samorządu zawodowego i składek ubezpieczeniowych od odpowiedzialności cywilnej.

2007.08.28 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0020/07/PK
     ∟Dotyczy opodatkowania odsetek od nieterminowych płatności dokonywanych przez użytkowników lokali mieszkalnych oraz użytkowych, w tym garaży i miejsc postojowych oraz opodatkowania odsetek od wolnych środków lokowanych na bankowych lokatach terminowych.

2007.08.28 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0019/07/PK
     ∟Dotyczy kwestii zaliczenia do zasobów gospodarki mieszkaniowej Spółdzielni wszystkich środków trwałych stanowiących jej własność, oraz uznania że dochody z gospodarowania nimi są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust.1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2007.08.07 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0017/07/KMA
     ∟Czy służące do jazd testowych samochody powinny być wprowadzane do ewidencji środków trwałych, jeśli okres ich użytkowania przekroczy rok?

2007.06.14 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0010/07/KMA
     ∟Dotyczy stosowania przepisów art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będącą komplementariuszem spółki komandytowej.

2007.06.14 - Izba Skarbowa w Szczecinie Ośrodek Zamiejscowy w Koszalinie - DPO-1.15-415-65/07
     ∟Czy przychód w formie zwracanych zleceniobiorcy kosztów dojazdu, będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 21 ust. 13 tejże ustawy?

2007.03.28 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0006/07/PK
     ∟Kwestia wygaśnięcia zobowiązania z tytułu udzielonej pożyczki przy połączeniu spółek kapitałowych poprzez przejęcie spółki pożyczkodawcy przez spółkę pożyczkobiorcę.

2007.03.21 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0005/07/KMA
     ∟Moment zaliczenia, do kosztów uzyskania przychodów, wydatków związanych z wystąpieniem do sądu o zasądzenie odszkodowania od kontrahenta.

2007.03.13 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0003/07/PK
     ∟Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu stanowiącego równowartość należności wynikających z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z innej działalności, odpisanych w koszty rachunkowe jako nieściągalne lub przedawnione, wraz z dotyczącym ich podatkiem od towarów i usług .

2006.12.29 - Izba Skarbowa w Szczecinie Ośrodek Zamiejscowy w Koszalinie - DPO-1/ZPB.10-415-157/06
     ∟Czy wynagrodzenie osoby zatrudnionej na podstawie umowy-zlecenia w sprawie realizacji projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2006.12.27 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I/4270-0010/06/AB/J
     ∟Kwestia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, opłaty poniesionej w związku z przyznaniem uprawnień do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.

2006.10.25 - Izba Skarbowa w Szczecinie Ośrodek Zamiejscowy w Koszalinie - ZPB.10-415-231/06
     ∟1. Czy przychody uzyskiwane z tytułu umowy o świadczenie przez podatnika usług na rzecz spółki francuskiej są przychodami z działalności gospodarczej i powinny być wykazywane odpowiednio w PIT-5L i PIT-36L łącznie z przychodami osiąganymi z tytułu sprzedaży detalicznej?2. Czy obowiązującą ewidencją zdarzeń wymienionych w powyższym pytaniu jest podatkowa księga przychodów i rozchodów, czy też księga handlowa?3. Czy bezpłatne korzystanie z pomieszczeń udostępnionych przez spółkę francuską podlega opodatkowaniu i w jakiej formie? Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 w związku z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia...

2006.10.05 - Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu - 1463/DRa-III/4117/1/63/06/GR
     ∟Pytanie dotyczy opodatkowania przychodów ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w ramach działalności gospodarczej z odnawialnych źródeł energii.

2006.10.04 - Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu - 1463/DRa-I/4117/2/4/06/AM
     ∟Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym w 1980r. Podatnicy nabyli od osoby prywatnej, gospodarstwo rolne aktem notarialnym, stając się w ten sposób jedynymi właścicielami tego gospodarstwa. W 1983r. otrzymali od

2006.09.19 - Izba Skarbowa w Opolu - PDI/4270-0006/06/PK
     ∟Kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydatków związanych z organizowaniem imprez okolicznościowych, integracyjnych i świąt zakładowych z udziałem pracowników, członków Rady Nadzorczej i przedstawicieli właściciela.

2006.01.20 - Izba Skarbowa w Opolu - PD-I-42190/16/AB/05
     ∟Dotyczy możliwości ubiegania się przez Jednostkę o zwolnienie z podatku dochodowego w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2005.11.04 - Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu - 1463/WD/4117/2/2/246/05/GR
     ∟Jak prawidłowo powinny być naliczane miesięczne koszty uzyskania przychodów od dwóch umów o pracę u jednego pracodawcy ,oraz jak wykazać w PIT-11 koszty uzyskania za cały rok podatkowy?

1 2

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj