Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PD-I-42190/16/AB/05
z 20 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I-42190/16/AB/05
Data
2006.01.20



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność statutowa
podatek dochodowy od osób prawnych


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości ubiegania się przez Jednostkę o zwolnienie z podatku dochodowego w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nr PDP-423/ 14-1 /OS z dnia 04.10.2005 r. w sprawie interpretacji dotyczącej możliwości korzystania przez Jednostkę z postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE

Postanowieniem nr PDP-423/ 14-1 /OS z dnia 04.10.2005 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 27.07.2004 r. nr FK/1416/2005,uznał za prawidłowe stanowisko Jednostki przedstawione w przedmiotowym wniosku odnoszące się do pytania nr 1. w sprawie możliwości ubiegania się przez Jednostkę o zwolnienie z podatku dochodowego w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej, w sytuacji, gdy zachodzi jedna z przesłanek określonych w punkcie 2 tego przepisu, organ odwoławczy zmienia lub uchyla postanowienie wydane przez organ pierwszej instancji w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W przedmiotowej sprawie podstawą do zmiany postanowienia jest stwierdzenie zawarte w jego uzasadnieniu cyt: "Mając na uwadze powyższe podaje się, skoro wszystkie dochody z tej działalności są przeznaczone na cele statutowe, to będzie to dochód wolny od podatku bowiem są spełnione przesłanki art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy." (wiersz 15 od dołu na str. 2 postanowienia), które nieprawidłowo, w odniesieniu do istniejącego stanu faktycznego, wskazuje, że cały dochód Jednostki wolny jest od podatku z racji tego, że jest przeznaczany (wydatkowany) na cele określone w statucie.

Wnioskiem z dnia 27.07.2005 r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w punkcie 1 zadając pytanie:
Czy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalniającego od podatku dochody podatników (z zastrzeżeniem ust. 1c - nie dotyczy Jednostki), których celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, i którzy całe swoje dochody przeznaczają na te cele, Jednostka może ubiegać się o zwolnienie z podatku dochodowego?

Z wniosku, załączonej do wniosku Uchwały nr XXXI/196/92 Rady Miasta z dnia 25.06.1992 r. oraz Statutu stanowiącego załącznik nr 1 do ww. Uchwały wynika, że Jednostka jest zakładem budżetowym gminy , utworzonym na mocy uchwały Rady Miasta, w której to Uchwale określono, że przedmiotem działalności Jednostki jest administrowanie obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi stanowiącymi własność komunalną oraz organizowanie i upowszechnianie rekreacji ruchowej wśród mieszkańców miasta. Działalność prowadzona jest w oparciu o Statut, w którym za cel działania wskazano świadczenie wszelkich usług rekreacji ruchowej , usług hotelarskich i innych w obiektach wymienionych w statucie. Określając przedmiot działania, wskazano w szczególności: świadczenie usług w zakresie rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz sportowych, organizację oraz współudział w organizacji imprez rekreacji ruchowej, sportowych, widowiskowych, wystawienniczych, dzierżawa i wynajem obiektów na działalność rekreacji ruchowej, sportową, widowiskową, wystawiennicza, biurową i handlową, prowadzenie działalności hotelarsko-gastronomicznej, prowadzenie innej działalności usługowej możliwej do wykonywania w administrowanych obiektach.
Jak stwierdziła Jednostka we wniosku, z uwagi na to, że jest zakładem budżetowym, nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a całe swoje dochody przeznacza na realizację celów statutowych.

Przedstawiając we wniosku swoje stanowisko w sprawie, Jednostka stwierdziła, że w oparciu o statut oraz przepis art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uważa, że dochody jej powinny korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.
W ww. postanowieniu nr PDP-423/ 14-1 /OS z dnia 04.10.2005 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.

Po przeanalizowaniu sprawy przedstawionej przez Jednostkę w przedmiotowym wniosku oraz zapoznaniu się z załączonym do wniosku Statutem, tut. organ stwierdził, że rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu nie jest prawidłowe.

Art. 17 ust. 1 plot 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku są dochody podatników , z zastrzeżeniem ust. 1 c (nie dotyczy Jednostki), których celem statutowym jest m. in. działalność naukowa , naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska (. . . ) - w części przeznaczonej na te cele. Oznacza to, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu - w części przeznaczonej na te cele. Zatem zwolnienie dotyczy
- podatników, których działalnością statutową jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu,
- tej części dochodu, która jest przeznaczona na ww. cele, tj. na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Jak wynika z analizy Statutu, oprócz działań bezspornie związanych z rekreacją , sportem i rehabilitacją ruchową, tj. kulturą fizyczną i sportem, w zakresie statutowych działań możliwych do prowadzenia przez Jednostkę w szczególności wymieniono również organizowanie i współudział w organizacji imprez widowiskowych i wystawienniczych, dzierżawa i wynajem obiektów na działalność widowiskową, wystawienniczą , biurową, handlową, prowadzenie działalności hotelarsko-gastronomicznej, prowadzenie innej działalności usługowej możliwej do wykonywania w administrowanych obiektach. Cele statutowe Jednostki obejmują zatem szerszy zakres aniżeli cele objęte zwolnieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 updop .

Co do zasady zatem, Jednostka może korzystać z ulgi określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. ze zwolnienia z opodatkowania, jednakże zwolnienie to może dotyczyć jedynie tej części dochodu podlegającego opodatkowaniu która będzie przeznaczona na cele statutowe określone w przepisie tj. na cele kultury fizycznej i sportu.

Ponieważ część z wymienionych w statucie usług, np. usługi widowiskowe i hotelarskie, mogą nie być związane z działalnością w zakresie kultury fizycznej i sportu, to w sytuacji, gdy część dochodu zakładu będzie przeznaczona na cele statutowe nie związane ze sportem i kulturą fizyczną, to dochód w tej części nie będzie zwolniony z opodatkowania.

Reasumując: należy podkreślić, że dochód zakładu będzie zwolniony od podatkuw tej części, w której będzie przeznaczony na działalność związaną z kulturą fizycznąi sportem, natomiast część dochodu przeznaczona i wydatkowana na cele statutowe nie związane z kulturą fizyczną i sportem, będzie podlegała opodatkowaniu. Ponadto, aby zwolnienie mogło być zastosowane, muszą być przestrzegane zapisy ustanowione w art. 17 ust. 1 a), 1 b) i 1 c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto tut. organ koryguje stwierdzenie zawarte w postanowieniu na str. 2 w wierszu 21 od góry, iż Jednostka jest osobą prawną. Zgodnie z art. 33 Kodeksu cywilnego osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Jak wynika z akt sprawy, Jednostka jest zakładem budżetowym Gminy. Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych i żadne przepisy szczególne nie przyznają im osobowości prawnej. Nie można zatem twierdzić, że zakład budżetowy jest osobą prawną. Jednakże ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 1 ust. 2 stanowi, iż przepisy przedmiotowej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej , z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej , z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Z powyższego wynika zatem, że zakład budżetowy, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej i nie będąca spółką , podlega regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisu zawartego w ustępie 2 artykułu 1 tejże ustawy.

Wobec powyższego orzeka się jak w sentencji.

Niniejsza decyzja interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ważna jest w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania decyzji i aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z treścią art. 14b § 1 § 2 Ordynacji podatkowej zawarta w decyzji interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.

Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 Ordynacji podatkowej na niniejszą decyzję duży prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj