Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PDI/4270-0027/07/KMA
z 18 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/4270-0027/07/KMA
Data
2007.10.18



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz unijny
podatek dochodowy od osób prawnych
program pomocowy
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 pkt 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1590), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nr PDP/423-3-1/07 z dnia 18 maja 2007r., dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków pomocowych otrzymanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21 lutego 2007r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu 9 grudnia 2005r. zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o Projektu „Wdrożenie innowacyjnej technologii druku offsetowego UV/3D celem wzrostu konkurencyjności międzynarodowej” realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycję.

Spółka, czyli beneficjent, zobowiązała się do zrealizowania Projektu w okresie od 1 czerwca 2005r. do 30 czerwca 2008r. Całkowite nakłady na realizacje Projektu wynoszą 1.215.250,00 zł , zaś beneficjent po spełnieniu warunków wynikających z Umowy otrzyma dofinansowanie stanowiące łącznie 50% przewidywanych wydatków kwalifikowanych wynoszących 451.473,68 zł , płatne po sfinansowaniu ze środków własnych w ratach półrocznych. W 2005r. Spółka poniosła koszty kwalifikowane w kwocie 77.323,10 zł, a w 2006r. 115.548,55 zł, zaś otrzymane w 2006r. dofinansowanie wyniosło łącznie 134.164,65 zł.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniem jak należy zakwalifikować poniesione w 2005 r. i 2006 r. koszty.

Jednostka przedstawiła również swoje stanowisko, zgodnie z którym na podstawie art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 ze zm.), w 2005r. pomniejszyła koszty uzyskania przychodu o kwotę 77.323 zł, zaś w 2006r. pomniejszała koszty uzyskania przychodów co miesiąc o 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych. W zeznaniu rocznym CIT-8 Spółka miała zamiar wykazać to w następujący sposób: koszty uzyskania przychodu pomniejszone byłyby o 50% rocznych kosztów kwalifikowanych, a dotacja w kwocie 134.164,65zł byłaby traktowana jako przychód zwolniony zgodnie z art. 17 w/w ustawy.

Postanowieniem nr PDP/423-3-1/07 z dnia 18 maja 2007r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, uznał przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko za nieprawidłowe, stwierdzając, że pomoc otrzymana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego na zasadach refundacji, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powołanego przepisu wynika, że przesłankami warunkującymi zastosowanie omawianych zwolnień są:

- ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna;

- zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter finansowy, z których podatnik jest finansowany

- bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej pomocy bezzwrotnej.

Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem do podatników realizujących cel programu finansowanego bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast status prawny środków pomocowych z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. nr 116, poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.

Organ podatkowy wskazał, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym w większości przypadków środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. Zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci sektorowych programów operacyjnych, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa przez Instytucję Wdrażającą (tutaj Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) na prefinansowanie realizowanych projektów i programów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 23.

Również środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodząca z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2004r. nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i przepisach art. 106 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W konsekwencji środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, a część otrzymana z budżetu państwa nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006r., a od dnia 1 stycznia 2007r. art. 17 ust. 1 pkt 47 w/w ustawy.Ponieważ, zgodnie z przedstawionymi przez Spółkę dokumentami , otrzymane środki pomocowe przeznaczone były na dofinansowanie projektu inwestycyjnego, to , jak wyjaśniono w przedmiotowym postanowieniu, wydatki poniesione przez Spółkę na ten projekt nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art.16 ust. 1 pkt b i c ustawy o podatku dochodowym , a zatem otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie stanowią przychodów podatkowych w myśl art.12 ust.4 pkt 6a ww. ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu w wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji w/w postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał, iż konieczne jest jego uzupełnienie w zakresie dotyczącym tego jakie skutki podatkowe będzie niosło otrzymanie przedmiotowej pomocy w zależności od przeznaczenia uzyskanych z tej pomocy środków, bowiem wyjaśnienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego nie uwzględnia całości przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego. Z przedmiotowego wniosku oraz przedłożonych przez Stronę dokumentów wynika bowiem, że otrzymane środki przeznaczono na dofinansowanie projektu inwestycyjnego zatytułowanego „Wdrożenie innowacyjnej technologii druku offsetowego UV/3D celem wzrostu konkurencyjności międzynarodowej”. Jednakże w ramach tego projektu zaplanowano dwie kategorie wydatków tj. zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz zapłatę rat kapitałowych wynikających z zawartych przez Spółkę dwóch umów leasingu środków trwałych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zakup wartości niematerialnych i prawnych nie są kosztami uzyskania przychodów, a zatem otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków, nie są przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a tej ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wydatków na zakup wartości niematerialnych i prawnych, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 w/w ustawy.

W przypadku natomiast środków pomocowych przyznanych na pokrycie wydatków z tytułu umów leasingu, stwierdzenie, czy stanowią one przychody podatkowe czy też nie, zależy od kwalifikacji podatkowej tych umów. Jeżeli bowiem zawarta umowa, spełnia warunki wskazane w art.17b cyt. ustawy o podatku dochodowym, to ponoszone z jej tytułu opłaty na rzecz finansującego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, a wówczas otrzymane środki pomocowe na pokrycie tych opłat stanowią przychód Spółki w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym. Jeżeli jest to natomiast umowa określona w art.17f ww. ustawy, to ta część opłat, która stanowi spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu, nie podlega zaliczeniu do kosztów podatkowych, a zatem środki pomocowe uzyskane jako jej zwrot nie są przychodami podatkowymi, zgodnie z powołanym już wyżej art.16 ust.4 pkt 6a.

Jeżeli zatem, jak należy wnosić z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Spółka zakwalifikowała podatkowo przedmiotowe umowy leasingu jako umowy, o których mowa w art. 17b ustawy o podatku dochodowym i zaliczyła wynikające z nich opłaty do kosztów podatkowych w całości, to uzyskane na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu, jako zwrot tych wydatków, środki będą w całości przychodem podatkowym w dacie otrzymania, zaś przedmiotowe koszty, wbrew stanowisku Spółki, nie będą podlegały korekcie.

Wobec powyższego postanawia się jak w sentencji.

Niniejsza decyzja interpretacyjna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na mocy art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj