Interpretacje do przepisu
art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


210/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług

1 2 3 4 5 6 7

2008.12.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP1/443-1433/08/MS
     ∟prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na zakup paliwa do pojazdów samochodowych począwszy od dnia 1 maja 2004r.

2008.11.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-823/08-2/EWW
     ∟Wnioskodawca wykorzystuje do celów działalności gospodarczej samochód osobowy, a więc w świetle powołanych przepisów, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku należnego z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu – nie więcej niż 6.000 zł. Natomiast w przypadku nabycia paliwa do jego napędu, prawo do odliczenia podatku VAT, nie przysługuje.

2008.07.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-331/08/AJ
     ∟Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia paliwa silnikowego, oleju napędowego i gazu do napędzania samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

2008.05.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-197/08-2/HW
     ∟Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do napędu samochodów po 1 maja 2004 r.

2008.04.24 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-49/07/EK/PV-IV
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-II/4407/14-49/07/EK/PV-IVData2008.04.24AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatkuSłowa kluczoweodliczenie podatku od towarów i usługsamochódPytanie podatnikaCzy z tytułu nabycia samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 można odliczyć cały podatek naliczony czy tylko 60% tej kwoty? DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U z 2005 r, Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09.08.2007 r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nr: 1449/1BV/448/57/2007/JS z dnia 03.08.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawiaodmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Pismem z dnia 10.05.2007 r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr z 2005 r, Nr 8, poz. 60, z późn.zm.) zwana dalej Ordynacją Podatkową, w kwestii wysokości kwoty podatku naliczonego do odliczenia z tytułu nabycia samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 W przedmiotowym wniosku podatnik przedstawił stan faktyczny sprawy, zgodnie z którym w marcu 2007 r. nabył samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód w salonie w 2002 r. jako samochód ciężarowy, który do chwili obecnej nie miał żadnych przeróbek. W związku z powyższym wnioskodawca zadał m.in. pytanie, czy w świetle przepisów prawa z tytułu zakupu przedmiotowego samochodu może odliczyć cały podatek naliczony czy tylko 60% kwoty. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy organ pierwszej instancji stwierdził, iż w przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty określonej na fakturze - bez spełnienia dodatkowych wymagań określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów - zgodnie z art. 86 ust. 5a cyt. ustawy - podatnik jest obowiązany dostarczyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego zaświadczenia. W uzupełnieniu wniosku w dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zgodnie z którym samochód nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. pojazdu stanowić będzie 60% kwoty podatku określonej na fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona złożyła zażalenie z dnia 09.08.2007 r., w którym podniosła, iż samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 nabyła w marcu 2007 r. w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód jako ciężarowy. Także podatnik zarejestrował ww. auto jako ciężarowe, gdyż samochód posiada trwałą przegrodę, oddzielającą część do przewozu ładunku od części do przewozu osób, a ponadto nie podlegał żadnym przeróbkom. Zdaniem podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego uzależnił swe rozstrzygnięcie od treści zaświadczenia z badania technicznego pojazdu, które zostało wydane w oparciu o art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. W ocenie Strony argument podnoszony przez urząd skarbowy, iż samochód nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w ww. przepisach nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawnych. Podatnik stwierdził, że ustawa o VAT uchyliła z dniem 1 maja 2004r. poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.z 1993 r, Nr 11, poz. 50, z późn. zm). W świetle poprzedniej ustawy, właściciel samochodu ciężarowego posiadał prawo do odliczania podatku VAT od zakupu samochodu oraz od zakupu paliwa i innych kosztów. Natomiast nowa ustawa - w ocenie organu podatkowego - pozbawiła podatnika tych praw. Skarżący uznał taką interpretację za błędną i powołał się na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r.- sygn. akt I Sa/Wr 1852/06, zgodnie z którym " ... przepis art. 88 ust. 1 pkt. 3 (w brzmieniu obowiązującym do 22 sierpnia 2005 r. ) w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi, jak i treści VI Dyrektywy, a zwłaszcza jej art. 17 ust. 6 w związku z art. 17 ust. 2. Niezgodność ta będzie dotyczyć tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego, a przewidzianego w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w zakresie podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. ...". W pisemnym uzasadnieniu wyroku Sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy. Niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Tym samym podatnik uważa, iż zgodnie z uprzednio obowiązującym do dnia 01.05.2004 r. systemem opodatkowania VAT zachował on prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu oraz paliwa i innych kosztów dotyczących przedmiotowego pojazdu. Po zapoznaniu się z aktami sprawy i zarzutami zawartymi w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Stosownie do ust. 4 przepis ust. 3 nie dotyczy: 1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. W przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty podatku określonego na fakturze zakupu - bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań, określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z akt przedmiotowej sprawy pismem z dnia 15.06.2007 r. organ podatkowy wezwał podatnika do uzupełnienia pierwotnego wniosku w zakresie przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy w postaci dostarczenia zaświadczenia z badania technicznego pojazdu. W dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył do urzędu skarbowego badania techniczne przeprowadzone w dniu 20.06.2007 r, zgodnie z którym pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż zaświadczenie przedstawione przez podatnika nie spełniało wymagań określonych w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy i nie mogło stanowić podstawy do wydania właściwej interpretacji przedmiotowej sprawie. Stacja kontroli pojazdów zaświadczyła bowiem, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust.1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT, zamiast wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Z tych też względów pracownik urzędu skarbowego poprosił stację kontroli pojazdów o sprostowanie ww. zaświadczenia. Sprostowanie do ww. zaświadczenia dosłane do urzędu skarbowego za pośrednictwem fax-u, stwierdzało, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt ustawy o VAT. Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej potwierdza stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym wydanie przez okręgową stację kontroli pojazdów zaświadczenia stwierdzającego, że pojazd nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, jest podstawą do uznania przedmiotowego pojazdu za pojazd, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji prowadzi to do stwierdzenia, iż kwota podatku naliczonego z tytułu nabycia tego pojazdu stanowić będzie 60% kwoty podatku określonej na fakturze - nie więcej jednak niż 6000 zł. Rozpatrując stan faktyczny przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż przedmiotem sporu jest w tym przypadku nie tyle ustalenie spełnienia przez samochód wymagań określonych przez art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, co kwestionowanie zgodności postanowień prawa krajowego z prawem wspólnotowym. Taki wniosek wynika zarówno z analizy wniosku podatnika, dokumentów składanych w toku postępowania odwoławczego jak i argumentacji podniesionej w zażaleniu. Strona powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych kwestionuje bowiem zgodność przepisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym. Z prezentowanym przez Stronę stanowiskiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie może się zgodzić. Prawodawca wspólnotowy, który w art. 17(6) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG, z późn. zm.), obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006r., a od dnia 1 stycznia 2007r. w art. 176 obowiązującej dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/112/WE, z późn. zm.), zezwala na ograniczenia w prawie do odliczenia wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą. Z ww. możliwości zawartej w przepisach dyrektywy skorzystało w odniesieniu do samochodów osobowych wiele państw członkowskich, w tym również Polska. Dodatkowo należy wyjaśnić, iż w przypadku Polski spełniony został podstawowy warunek do stosowania tych ograniczeń, zgodnie z którym ograniczenia te musiały istnieć w prawie krajowym w momencie wejścia w życie ww. Szóstej dyrektywy Rady (w przypadku Polski w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004r.) Przepisy implementujące VI dyrektywę VAT w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ww. ustawą o VAT, która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004r., z tym że przepisy m.in. art. 86-89 (zawarte w dziale IX, rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku) stosowane są od dnia 1 maja 2004r. Zatem przepisy w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu i leasingu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004r.) obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT. Uwzględniając zatem zarówno ww. przepisy dyrektywy, jak również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, które zezwala na utrzymanie istniejących w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT w Polsce ograniczeń, nie ma podstaw do zmiany istniejących przepisów dotyczących ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu samochodów osobowych, wprowadzonych ustawą o VAT. Wskazać należy, że m.in. w wyroku w spraw

2008.04.24 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-48/07/EK/PV-IV
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-II/4407/14-48/07/EK/PV-IVData2008.04.24AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatkuSłowa kluczowepaliwoprawo do odliczeniasamochódPytanie podatnikaCzy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do do samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r.? DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U z 2005 r, Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09.08.2007 r. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nr: 1449/1BV/448/59/2007/JS z dnia 03.08.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawiepostanawiaodmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. UZASADNIENIE Pismem z dnia 10.05.2007 r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr z 2005 r, Nr 8, poz. 60, z późn.zm.) zwana dalej Ordynacją Podatkową, w kwestii możliwości odliczenia podatku o towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do samochodu ciężarowego SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. W przedmiotowym wniosku podatnik przedstawił stan faktyczny sprawy, zgodnie z którym w marcu 2007 r. nabył samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 r. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód w salonie w 2002 r. jako samochód ciężarowy, który do chwili obecnej nie miał żadnych przeróbek. W związku z powyższym wnioskodawca zadał m.in. pytanie, czy w świetle przepisów prawa istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy organ pierwszej instancji stwierdził, iż w przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt. 5-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty określonej na fakturze - bez spełnienia dodatkowych wymagań określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, o których mowa w pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów - zgodnie z art. 86 ust. 5a cyt. ustawy - podatnik jest obowiązany dostarczyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego zaświadczenia. W uzupełnieniu wniosku w dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył wymagane zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, zgodnie z którym samochód nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż podatnik nie może stosować obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych paliw silnikowych z tytułu zakupu przedmiotowego samochodu. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Strona złożyła zażalenie z dnia 09.08.2007 r., w którym podniosła, iż samochód ciężarowy SEAT 1M Leon 1,6 rok produkcji 2002 nabyła w marcu 2007 r. w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Pierwszy właściciel nabył ww. samochód jako ciężarowy. Także podatnik zarejestrował ww. auto jako ciężarowe, gdyż samochód posiada trwałą przegrodę, oddzielającą część do przewozu ładunku od części do przewozu osób, a ponadto nie podlegał żadnym przeróbkom. Zdaniem podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego uzależnił swe rozstrzygnięcie od treści zaświadczenia z badania technicznego pojazdu, które zostało wydane w oparciu o art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. W ocenie Strony argument podnoszony przez urząd skarbowy, iż samochód nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w ww. przepisach nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawnych. Podatnik stwierdził, że ustawa o VAT uchyliła z dniem 1 maja 2004r poprzednio obowiązującą ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U.z 1993 r, Nr 11, poz. 50, z późn. zm). W świetle poprzedniej ustawy, właściciel samochodu ciężarowego posiadał prawo do odliczania podatku VAT od zakupu samochodu oraz od zakupu paliwa i innych kosztów. Natomiast nowa ustawa - w ocenie organu podatkowego - pozbawiła podatnika tych praw. Skarżący uznał taką interpretację za błędną i powołał się na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r.- sygn. akt I Sa/Wr 1852/06, zgodnie z którym " ... przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 (w brzmieniu obowiązującym do 22 sierpnia 2005 r. ) w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi, jak i treści VI Dyrektywy, a zwłaszcza jej art. 17 ust. 6 w związku z art. 17 ust. 2. Niezgodność ta będzie dotyczyć tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego, a przewidzianego w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w zakresie podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. ...". W pisemnym uzasadnieniu wyroku Sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy. Niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Tym samym podatnik uważa, iż zgodnie z uprzednio obowiązującym do dnia 01.05.2004 r. systemem opodatkowania VAT zachował on prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodu oraz paliwa i innych kosztów dotyczących przedmiotowego pojazdu. Po zapoznaniu się z aktami sprawy i zarzutami zawartymi w zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Stosownie do ust. 4 przepis ust. 3 nie dotyczy: 1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy. W przypadku nabycia pojazdów samochodowych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 5-7 cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi całość kwoty podatku określonego na fakturze zakupu - bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań, określonych w ustawie. Natomiast w przypadku pojazdów samochodowych wymienionych w punktach 1-4, możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w pełnej wysokości uzależniona jest od posiadania stosownego zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z akt przedmiotowej sprawy pismem z dnia 15.06.2007 r. organ podatkowy wezwał podatnika do uzupełnienia pierwotnego wniosku w zakresie przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego sprawy w postaci dostarczenia zaświadczenia z badania technicznego pojazdu. W dniu 21.06.2007 r. podatnik dostarczył do urzędu skarbowego badania techniczne przeprowadzone w dniu 20.06.2007 r, zgodnie z którym pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż zaświadczenie przedstawione przez podatnika nie spełniało wymagań określonych w art. 86 ust. 5 cyt. ustawy i nie mogło stanowić podstawy do wydania właściwej interpretacji przedmiotowej sprawie. Stacja kontroli pojazdów zaświadczyła bowiem, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust.1 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT, zamiast wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy o VAT. Z tych też względów pracownik urzędu skarbowego poprosił stację kontroli pojazdów o sprostowanie ww. zaświadczenia. Sprostowanie do ww. zaświadczenia dosłane do urzędu skarbowego za pośrednictwem fax-u, stwierdzało, iż pojazd nie spełnia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt ustawy o VAT. Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej potwierdza stanowisko organu pierwszej instancji, zgodnie z którym wydanie przez okręgową stację kontroli pojazdów zaświadczenia stwierdzającego, że pojazd nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, jest podstawą do uznania przedmiotowego pojazdu za pojazd, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji prowadzi to do stwierdzenia, iż Podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego od zakupu paliw silnikowych do przedmiotowego samochodu Rozpatrując stan faktyczny przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż przedmiotem sporu jest w tym przypadku nie tyle ustalenie spełnienia przez samochód wymagań określonych przez art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, co kwestionowanie zgodności postanowień prawa krajowego z prawem wspólnotowym. Taki wniosek wynika zarówno z analizy wniosku podatnika, dokumentów składanych w toku postępowania odwoławczego jak i argumentacji podniesionej w zażaleniu. Strona powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych kwestionuje bowiem zgodność przepisów ustawy o VAT z prawem wspólnotowym. Z prezentowanym przez Stronę stanowiskiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie może się zgodzić. Prawodawca wspólnotowy, który w art. 17(6) szóstej dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG, z późn. zm.), obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006r., a od dnia 1 stycznia 2007r. w art. 176 obowiązującej dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/112/WE, z późn. zm.), zezwala na ograniczenia w prawie do odliczenia wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą. Z ww. możliwości zawartej w przepisach dyrektywy skorzystało w odniesieniu do samochodów osobowych wiele państw członkowskich, w tym również Polska. Dodatkowo należy wyjaśnić, iż w przypadku Polski spełniony został podstawowy warunek do stosowania tych ograniczeń, zgodnie z którym ograniczenia te musiały istnieć w prawie krajowym w momencie wejścia w życie ww. Szóstej dyrektywy Rady (w przypadku Polski w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, tj. 1 maja 2004r.) Przepisy implementujące VI dyrektywę VAT w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zostały wprowadzone ww. ustawą o VAT, która weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. w dniu 20 kwietnia 2004r., z tym że przepisy m.in. art. 86-89 (zawarte w dziale IX, rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku) stosowane są od dnia 1 maja 2004r. Zatem przepisy w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu i leasingu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 11 marca 2004r.) oraz paliwa używanego do ich napędu obowiązywały w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT. Uwzględniając zatem zarówno ww. przepisy dyrektywy, jak również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, które zezwala na utrzymanie istniejących w dniu wejścia w życie przepisów VI dyrektywy VAT w Polsce ograniczeń, nie ma podstaw do zmiany istniejących przedmiotowych przepisów dotyczących ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego wprowadzonych ustawą o VAT. Wskazać należy, że m.in. w wyroku w sprawi

2008.04.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP1/443-100/08/MN
     ∟Podatnik nie ma prawa odliczenia podatku VAT przy nabyciu samochodu osobowego i paliwa do jego napędu na zasadach obowiązujących przed dniem 1.05.2004 r.

2008.03.31 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-12/07/EN/PV-I
     ∟Czy w świetle obowiązujących w Polsce od dnia 1 maja 2004r. przepisów prawa wspólnotowego, w szczególności VI Dyrektywy, wprowadzony w tym samym dniu art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z późn. zm.), wykluczył prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów ciężarowych, które po wejściu w życie art. 86 oraz art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przestały spełniać kryteria uprawniające do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego przy ich nabyciu lub leasingu,- czy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów ciężarowych przysługuje po zmianie art. 86 ustawy o VAT wpro...

2008.03.31 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-13/07/EN/PV-I
     ∟Czy w świetle obowiązujących w Polsce od dnia 1 maja 2004r. przepisów prawa wspólnotowego, w szczególności VI Dyrektywy, wprowadzony w tym samym dniu art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z późn. zm.), wykluczył prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów ciężarowych, które po wejściu w życie art. 86 oraz art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przestały spełniać kryteria uprawniające do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego przy ich nabyciu lub leasingu,- czy prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów ciężarowych przysługuje po zmianie art. 86 ustawy o VAT wpro...

2008.03.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - 1401/PV-I/4407/14-7/07/JKr
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PV-I/4407/14-7/07/JKrData2008.03.18Referencje1471/VTR1/443-63/07/MSt, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowegoAutorDyrektor Izby Skarbowej w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatkuSłowa kluczoweodliczanie podatku naliczonegosamochódPytanie podatnikaPytanie dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mającego świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz pojazdamio dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. w stanie prawnym obowiązującym po 1 maja 2004 r.DecyzjaNa podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), art. 4 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez Sp. z o.o., na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 września 2007 r., nr 1471/VTR1/443-63/07/MSt, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawiepostanawia- odmówić zmiany zaskarżonego postanowienia.UzasadnienieWnioskiem z dnia 29.06.2007 r. Sp. z o.o. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) – dalej ustawa o VAT. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona dla celów wykonywanej działalności gospodarczej wykorzystuje leasingowane samochody. Część z nich została zaklasyfikowana (według posiadanych świadectw homologacji) do kategorii samochodów ciężarowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, które zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym spełniały warunki do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych. Po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) samochody powyższe uznawane są za samochody osobowe. W związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług od 1 maja 2004 r. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów paliwa do tych samochodów.Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym ma prawo na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 1 maja 2004 r. do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mających świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz pojazdami o dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. Postanowieniem z dnia 21 września 2007 r., nr 1471/VTR1/443-63/07/MSt Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W dniu 03.10.2007 r. (data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym), tj. w ustawowym terminie, pełnomocnik Spółki złożył na powyższe postanowienie zażalenie. Pełnomocnik Strony zarzucił naruszenie art. 168 pkt (a) oraz art. 176 Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. poprzez niezastosowanie ww. przepisów w sprawie. Zarzucił również naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 91 ust. 3 Konstytucji RP oraz art. 249 Traktatu ustanawiającego WE poprzez nieuwzględnienie Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. jako źródła prawa mającego pierwszeństwo wobec ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Zarzucono również naruszenie art. 121 oraz art. 124 Ordynacji podatkowej poprzez prowadzenie przez organ I instancji postępowania w sposób naruszający zaufanie do organów podatkowych oraz nieprzedstawienie przez organ I instancji w uzasadnieniu skarżonego postanowienia zasadności przesłanek, którymi kierował się ten organ przy załatwianiu sprawy. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz po rozpatrzeniu argumentów podniesionych w zażaleniu zauważa, co następuje: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym i prawnym rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest prawidłowe.Ze stanu faktycznego wynika, że część samochodów użytkowanych przez Spółkę po 1 maja 2004 r. spełnia warunki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa, przewidziane w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, tj. posiada świadectwo homologacji jako samochód ciężarowy oraz dopuszczalną ładowność nie mniejszą niż 500 kg. Zgodnie z w/w przepisem ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ww. samochody spełniały wymogi warunkujące prawo odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa. Po dniu 01.05.2004 r. sytuacja uległa zmianie. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do 21.08.2005 r. - stanowił, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy, tj. takich, których dopuszczalna ładowność określona w świadectwie homologacji jest mniejsza niż wartość uzyskana ze wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ – oznacza dopuszczalną ładowność, n – oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. W myśl art. 86 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - w brzmieniu obowiązującym do dnia 21.08.2005 r. dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana była na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Zatem po wejściu w życie od 1 maja 2004 r. ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku samochodów nabytych przed dniem 1.05.2004 r., co do których przed tym dniem istniało uprawnienie do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywanego paliwa, prawo do odliczenia podatku VAT od paliwa zostało zachowane w przypadku, gdy dopuszczalna ładowność samochodu nie była mniejsza niż wyliczona według wyżej wskazanego wzoru, obowiązującego do dnia 21.08.2005 r. Z dniem 22.08.2005 r. ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756) wprowadziła nowe brzmienie przepisów dotyczących zasad rozliczania podatku naliczonego przy nabyciu samochodów i tym samym nabyciu paliw do tychże samochodów (zmiana m. in. art. 86 i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z ww. nowelizacją ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego dotyczą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). W myśl zatem art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów usług - w brzmieniu obowiązującym od 22.08.2005 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, tj. innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Wskazać należy jednak, iż ograniczeń przy odliczaniu podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia pojazdów, a także z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do ich napędu, nie stosuje się do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, spełniających określone wymagania. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT). Z uwagi na powyższe z dniem 22.08.2005 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa będzie przysługiwać, jeżeli paliwo będzie wykorzystywane do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli pojazdy będą spełniać wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny zaistniały w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego zawarte w postanowieniu z dnia 21 sierpnia 2007 r., znak: 1401/VTR1/443-63/07/MSt jest prawidłowe i odpowiada przepisom prawa.Jednocześnie, odnosząc się do podniesionej przez Stronę argumentacji organ odwoławczy stwierdza, że w złożonym zażaleniu Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 1 maja 2004 r. do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mających świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz będącymi pojazdami o dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. Prawo swe Strona wywodzi z przepisów art. 168 i art. 176 Dyrektywy rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. (wcześniej art. 17 ust. 2 lit. a oraz art. 17 ust. 6 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r.). Niezastosowanie przez organ podatkowy pierwszej instancji powyższych przepisów stanowi według pełnomocnika Strony naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 91 § 3 Konstytucji RP oraz art. 249 TWE. Dyrektor Izby Skarbowej w odpowiedzi na w/w tezy w pierwszym rzędzie zauważa, że zgodnie z zasadą praworządności wyrażoną w art. 7 Konstytucji RP, a powtórzonej w art. 120 Ordynacji podatkowej organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Od dnia 01.05.2004 r. w polskim porządku prawnym obowiązują oprócz prawa stanowionego przez ustawodawcę krajowego również przepisy prawa wspólnotowego. W zakresie podatku od towarów i usług obowiązującym w Polsce aktem prawnym jest ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług wraz z aktami wykonawczymi. Dokonywane przez polskie organy podatkowe rozstrzygnięcia w tym zakresie opierają się na w/w przepisach, które na podstawie przepisów wspólnotowych są prawem zharmonizowanym z systemem prawa tworzonego przez organy Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 249 Traktatu ustanawiającego WE ogólnie obowiązujący charakter posiadają akty prawne wydane w formie rozporządzenia. Są one w pełni wiążące i obowiązują bezpośrednio w każdym państwie członkowskim. Źródłem pochodnego prawa wspólnotowego są m.in. dyrektywy, wiążące państwa członkowskie, do których są skierowane, odnośnie wyniku w nich określonego, jaki powinien zostać osiągnięty przez państwo członkowskie, pozostawiają natomiast instytucjom narodowym swobodę wyboru formy i środków realizacji tego wyniku. Analogiczne stanowisko odnośnie charakteru dyrektyw zauważalne jest w orzecznictwie sądowym. W wyroku z dnia 02.02.2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3886/06 WSA stwierdził, że ,,(…) To zadaniem sądu polskiego jest w przypadku sprzeczności naszego ustawodawstwa z dyrektywą, dokonanie oceny, czy poszczególne postanowienia określonej dyrektywy są na tyle precyzyjne i bezwarunkowe, że nadają się do zastosowania w konkretnym przypadku. Nie zawsze zatem sprzeczność polskiego ustawodawstwa z normami zawartymi w dyrektywie prowadzić będzie do ich bezpośredniego zastosowania (…)”.Ponadto Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 11.05.2005 r., sygn. akt K 18/04, przyznał, że zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego nie jest instytucją traktatów założycielskich UE i Wspólnot. Zasada ta ukształtowała się w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jej uzasadnieniem jest ustanowienie specyficznego porządku prawnego, na korzyść którego państwa członkowskie ograniczyły swoje uprawnienia suwerenności. Wspólnotowy porządek prawny z chwilą wejścia Traktatu w życie stał się integralną częścią porządków prawnych państw członkowskich, które sądy obowiązane są stosować. Europejski Trybunał Sprawiedliwości odnosi pierwszeństwo zarówno do prawa pierwotnego (traktatów założycielskich) , jak i prawa pochodnego (aktów wydawanych przez organy Unii). Podkreślić jednakże należy, że pierwszeństwo prawa wspólnotowego jest pierwszeństwem stosowania, a nie obowiązywania. Oznacza to, że prawo wspólnotowe nie jest w stanie uchylić prawa krajowego. Innymi słowy, z regulacji Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nie wynika wprost, aby dyrektywa mogła być stosowana bezpośrednio i żeby miała korzystać z pierwszeństwa przed ustawami. Możliwość stosowania wprost przepisów dyrektywy wynika przede wszystkim z orzecznictwa ETS i podążającej za nim doktryny.Orzecznictwo ETS nie dopuszcza jednak bezpośredniego stosowania dyrektyw bezwarunkowo, uzależniając zastosowanie norm dyrektywy od spełnienia co najmniej dwóch przesłanek:- po pierwsze dyrektywa, której normy mają być stosowane bezpośrednio, nie została- mimo upływu terminu do implementacji – przetworzona do prawa krajowego, - po drugie normy te muszą być na tyle precyzyjne i bezwarunkowe, że nadają się do zastosowania w konkretnym przypadku (por. wyroki ETS z dnia 19.01.1982 r. w sprawie Becker , OTS 8/81, 1982, s. 53: z 15.05.1986 r. w sprawie Johnson, OTS 222/84, 1982, s. 53 oraz z 04.12.1974 r. w sprawie Van Duyn, OTS 41/74).Powyższe podkreślił NSA w wyroku z dnia 10.03.2006 r., sygn. akt I FSK 705/05, dodając ponadto, iż orzecznictwo ETS nie dopuszcza żadnej wątpliwości co do możliwości zastosowania dyrektywy, nie dopuszcza jednak tego bezwarunkowo. W przypadku, gdy podmiot dochodzi swoich uprawnień, wynikających z tak określonego prawa, jego stosowanie musi uwzględniać treść trzech

2008.02.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - 1401/PH-I/4407/14-64/07/JKr/PV-I
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PH-I/4407/14-64/07/JKr/PV-IData2008.02.25AutorDyrektor Izby Skarbowej w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatkuSłowa kluczoweodliczanie podatku naliczonegopaliwosamochódPytanie podatnikaCzy Strona ma prawo na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 1 maja 2004 r. do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mających świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz pojazdami o dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. ? DecyzjaNa podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez N., reprezentowanej przez p. Roberta N., na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2007 r., nr 1471/VUR1/443-95/07/RT, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawiepostanawia- odmówić zmiany zaskarżonego postanowienia.UzasadnienieWnioskiem z dnia 29.06.2007 r. Sp. z o.o. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) – dalej ustawa o VAT. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona wykonuje działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w zakresie dystrybucji produktów medycznych. Dla celów tej działalności Spółka wykorzystuje leasingowane samochody. Samochody te spełniają warunki określone w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) i uznawane są za samochody osobowe. W związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług od 1 maja 2004 r. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów paliwa do tych samochodów. Część samochodów użytkowanych przez spółkę po 1 maja 2004 r. spełnia warunki do odliczenia podatku naliczonego od paliwa, przewidziane w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, tj. posiada świadectwo homologacji jako samochód ciężarowy oraz dopuszczalną ładowność nie mniejszą niż 500 kg.Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym ma prawo na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 1 maja 2004 r. do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mających świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz pojazdami o dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. Postanowieniem z dnia 31 sierpnia 2007 r., nr 1471/VUR1/443-95/07/RT Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. W dniu 12.09.2007 r. (data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym), tj. w ustawowym terminie, pełnomocnik Spółki złożył od powyższego postanowienia zażalenie. Pełnomocnik Strony zarzucił naruszenie art. 168 pkt (a) oraz art. 176 Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. poprzez niezastosowanie ww. przepisów w sprawie. Zarzucił również naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 91 ust. 3 Konstytucji RP oraz art. 249 Traktatu ustanawiającego WE poprzez nieuwzględnienie Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. jako źródła prawa mającego pierwszeństwo wobec ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Zarzucono również naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej poprzez prowadzenie przez organ I instancji postępowania w sposób naruszający zaufanie do organów podatkowych oraz nieprzedstawienie przez organ I instancji w uzasadnieniu skarżonego postanowienia zasadności przesłanek, którymi kierował się ten organ przy załatwianiu sprawy. Również w dniu 12.09.2007 r. Spółka osobiście złożyła w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym zażalenie na w/w postanowienie z dnia 31 sierpnia 2007 r., nr 1471/VUR1/443-95/07/RT. W zażaleniu tym Spółka zarzuciła naruszenie art. 168 p. (a) oraz art. 176 Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. poprzez niezastosowanie w/w przepisów.Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz po rozpatrzeniu argumentów podniesionych w zażaleniu zauważa, co następuje: Na wstępie należy zauważyć, że pismem z dnia 1.10.2007 r. pełnomocnik Strony wycofał zażalenie na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31.08.2007 r., znak: 1471/VUR1/443-95/07/RT złożone przez Spółkę osobiście w dniu 12.09.2007 r. Jednocześnie podtrzymał w całości argumentację i wnioski przedstawione w zażaleniu przesłanym przez pełnomocnika Strony w dniu 12.09.2007 r. Z uwagi na powyższe oświadczenie pełnomocnika i jednoczesne pozostawanie w obiegu zażalenia, złożonego przez pełnomocnika Strony z zachowaniem siedmiodniowego terminu do wniesienia zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrzył jedynie argumenty podniesione w zażaleniu złożonym przez pełnomocnika Strony. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym i prawnym rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest prawidłowe.Ze stanu faktycznego wynika, że część samochodów użytkowanych przez Spółkę po 1 maja 2004 r. spełnia warunki do odliczenia podatku naliczonego od paliwa przewidziane w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym tj. posiada świadectwo homologacji jako samochód ciężarowy oraz dopuszczalną ładowność nie mniejszą niż 500 kg. Zgodnie z w/w przepisem ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ww. samochody spełniały wymogi warunkujące prawo odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliwa. Po dniu 01.05.2004 r. sytuacja uległa zmianie. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do 21.08.2005 r. - stanowił, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy, tj. takich, których dopuszczalna ładowność określona w świadectwie homologacji jest mniejsza niż wartość uzyskana ze wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ – oznacza dopuszczalną ładowność, n – oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. W myśl art. 86 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - w brzmieniu obowiązującym do dnia 21.08.2005 r. dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana była na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Zatem po wejściu w życie od 01 maja 2004 r. ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku samochodów nabytych przed dniem 1.05.2004 r., co do których przed tym dniem istniało uprawnienie do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywanego paliwa, prawo do odliczania podatku VAT od paliwa zostało zachowane w przypadku, gdy dopuszczalna ładowność samochodu nie była mniejsza niż wyliczona według wyżej wskazanego wzoru, obowiązującego do dnia 21.08.2005 r. Z dniem 22.08.2005 r. ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 756) wprowadziła nowe brzmienie przepisów dotyczących zasad rozliczania podatku naliczonego przy nabyciu samochodów i tym samym nabyciu paliw do tychże samochodów (zmiana m. in. art. 86 i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług). Zgodnie z ww. nowelizacją ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego dotyczą samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). W myśl zatem art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów usług - w brzmieniu obowiązującym od 22.08.2005 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, tj. innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Wskazać należy jednak, iż ograniczeń przy odliczaniu podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia pojazdów, a także z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do ich napędu, nie stosuje się do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, spełniających określone wymagania. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT). Z uwagi na powyższe z dniem 22.08.2005 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa będzie przysługiwać, jeżeli paliwo będzie wykorzystywane do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli pojazdy będą spełniać wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy. mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny zaistniały w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego zawarte w postanowieniu z dnia 31 sierpnia 2007 r., znak: 1401/VUR1/443-95/07/RT jest prawidłowe i odpowiada przepisom prawa.Jednocześnie, odnosząc się do podniesionej przez Stronę argumentacji organ odwoławczy stwierdza, że w złożonym zażaleniu Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 1 maja 2004 r. do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, mających świadectwo homologacji wskazujące, że są one samochodami ciężarowymi oraz będącymi pojazdami o dopuszczalnej ładowności nie mniejszej niż 500 kg. Prawo swe wywodzi z przepisów art. 168 i art. 176 Dyrektywy rady 2006/112/EC z dnia 28.11.2006 r. (wcześniej art. 17 ust. 2 lit. a oraz art. 17 ust. 6 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r.). Niezastosowanie przez organ podatkowy pierwszej instancji powyższych przepisów stanowi według pełnomocnika Strony naruszenie art. 120 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 91 § 3 Konstytucji RP oraz art. 249 TWE. Dyrektor Izby Skarbowej w odpowiedzi na w/w tezy w pierwszym rzędzie zauważa, że zgodnie z zasadą praworządności wyrażoną w art. 7 Konstytucji RP, a powtórzonej w art. 120 Ordynacji podatkowej organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Od dnia 01.05.2004 r. w polskim porządku prawnym obowiązują oprócz prawa stanowionego przez ustawodawcę krajowego również przepisy prawa wspólnotowego. W zakresie podatku od towarów i usług obowiązującym w Polsce aktem prawnym jest ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług wraz z aktami wykonawczymi. Dokonywane przez polskie organy podatkowe rozstrzygnięcia w tym zakresie opierają się na w/w przepisach, które na podstawie przepisów wspólnotowych są prawem zharmonizowanym z systemem prawa tworzonego przez organy Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 249 Traktatu ustanawiającego WE ogólnie obowiązujący charakter posiadają akty prawne wydane w formie rozporządzenia. Są one w pełni wiążące i obowiązują bezpośrednio w każdym państwie członkowskim. Źródłem pochodnego prawa wspólnotowego są m.in. dyrektywy, wiążące państwa członkowskie, do których są skierowane, odnośnie wyniku w nich określonego, jaki powinien zostać osiągnięty przez państwo członkowskie, pozostawiają natomiast instytucjom narodowym swobodę wyboru formy i środków realizacji tego wyniku. Analogiczne stanowisko odnośnie charakteru dyrektyw zauważalne jest w orzecznictwie sądowym. W wyroku z dnia 02.02.2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3886/06 WSA stwierdził, że ,,(...) To zadaniem sądu polskiego jest w przypadku sprzeczności naszego ustawodawstwa z dyrektywą, dokonanie oceny, czy poszczególne postanowienia określonej dyrektywy są na tyle precyzyjne i bezwarunkowe, że nadają się do zastosowania w konkretnym przypadku. Nie zawsze zatem sprzeczność polskiego ustawodawstwa z normami zawartymi w dyrektywie prowadzić będzie do ich bezpośredniego zastosowania (...)”.Ponadto Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 11.05.2005 r., sygn. akt K 18/04, przyznał, że zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego nie jest instytucją traktatów założycielskich UE i Wspólnot. Zasada ta ukształtowała się w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jej uzasadnieniem jest ustanowienie specyficznego porządku prawnego, na korzyść którego państwa członkowskie ograniczyły swoje uprawnienia suwerenności. Wspólnotowy porządek prawny z chwilą wejścia Traktatu w życie stał się integralną częścią porządków prawnych państw członkowskich, które sądy obowiązane są stosować. Europejski Trybunał Sprawiedliwości odnosi pierwszeństwo zarówno do prawa pierwotnego (traktatów założycielskich) , jak i prawa pochodnego (aktów wydawanych przez organy Unii). Podkreślić jednakże należy, że pierwszeństwo prawa wspólnotowego jest pierwszeństwem stosowania, a nie obowiązywania. Oznacza to, że prawo wspólnotowe nie jest w stanie uchylić prawa krajowego. Innymi słowy, z regulacji Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nie wynika wprost, aby dyrektywa mogła być stosowana bezpośrednio i żeby miała korzystać z pierwszeństwa przed ustawami. Możliwość stosowania wprost przep

2008.02.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-756/07-2/BM
     ∟Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony od nabytych paliw silnikowych.

2008.02.08 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-25/07/JM
     ∟1. Czy w okresie od 01.05.2004 r. do 22.08.2005 r. Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego lub gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów używanych przez spółkę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umów leasingu, zawartych przed dniem 01.05.2004 r., które to samochody w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z 1993 r., w brzmieniu obowiązującym w dniu 30.04.2004 r., nie były kwalifikowane jako samochody osobowe, a ich dopuszczalna ładowność przekraczała 500 kg, a jednocześnie samochody te nie spełniały warunku określonego w treści art. 86 ust. 3 i ust. 5 ustawy o podatku od towarów i...

2008.02.07 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-28/07/JM
     ∟Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od nabycia paliwa do napędu samochodów osobowych, będących jego własnością, wykorzystywanych do działalności gospodarczej?

2008.02.07 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-27/07/JM
     ∟Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od nabycia paliwa do napędu samochodów osobowych, będących własnością spółki, wykorzystywanych do działalności gospodarczej?

2008.02.06 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PV-II/4407/14-26/07/JM
     ∟Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od nabycia paliwa do napędu samochodów osobowych, użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego, wykorzystywanych do działalności gospodarczej?

2008.01.22 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-219/07/ICz
     ∟Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów o ładowności powyżej 500 kg (tzw. „z kratką”) po 1 maja 2004r. jeżeli pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. podatnikowi takie prawo przysługiwało.

2007.11.08 - Urząd Skarbowy w Legnicy - LG-PP-443/206/07
     ∟Czy podatnik może złożyć korekty deklaracji VAT-7 za okres od 1 maja 2004 r. obejmujących odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do pojazdów niespełniających warunków okreśkonych w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.W dniu 28.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki Jawnej z dnia 26.06.2006 r. uzupełniony w dniu 03.09.2007 r. i 19.09.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych spraw...

2007.09.21 - Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1471/VTR1/443-63/07/MSt
     ∟Czy w okresie po 1 maja 2004 r. Stronie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu paliwa do samochodów, który przed 1 maja 2004 r. spełniały przesłanki do korzystania przez podatnika z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa?

2007.09.07 - Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu - 1473/WVO/443-65/07/AS
     ∟1. W jakim zakresie przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do samochodów osobowych i samochodów ciężarowych ,,z kratką"?2. W jakim zakresie Spółka może odliczyć podatek naliczony z faktur zakupusamochodów osobowych i samochodów ciężarowych „z kratką", jeżeli zakup nastąpił po 1 maja 2004 r.? P o s t a n o w i e n i e

2004.03.24 - Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu - PP/443-11/04
     ∟Co powinien zrobić sprzedawca paliwa (wystawca faktury), gdy kierowca pojazdu nie zgadza się na wpisanie do faktury numeru rejestracyjnego samochodu. W dniu 27.02.2004 r. wpłynęło do tut. Urzędu pismo Spółki z prośbą o udzielenie informacji w zakresie stosowania § 35 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). W związku z w/w przepisem pojawia się w Spółce problem, co powinien zrobić sprzedawca paliwa (wystawca faktury), gdy kierowca pojazdu nie zgadza się na wpisanie do faktury numeru rejestracyjnego samochodu. Zd...

2004.03.09 - Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki - PP 443-32/33/04
     ∟Czy podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach, dokumentujących zakup paliwa do samochodu ciężarowego, nieposiadającego homologacji importera bądź producenta na taki typ pojazdu?Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Powołany przepis prawa nie wyłącza zatem możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytu

2004.02.12 - Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce - TP/443-6/04
     ∟Jakie są zasady odlicznia podatku VAT zawartego w cenie paliwa oraz w cenie części zamiennych do samochodu? Zasady odliczania i zwrotu podatku naliczonego określają przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy, tj. m.in. przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie zmiany niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 27, poz. 268 z późn. zm.). Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 ww ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych prz...

2004.02.10 - Urząd Skarbowy w Przemyślu - US.IX/443-1/MK/04
     ∟dotyczy odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa do napędu samochodu ciężarowego bez odpowiedniej homologacji

2004.02.05 - Izba Skarbowa w Katowicach - PP443/41/03
     ∟1) Według jakiej stawki podatku od towarow i usług opodatkowana jest sprzedaż artykułów zdrowotnych oraz świadczenie usług w zakresie edukacji i tłumaczeń?2) Na jakich zasadach podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku naleznego o podatek naliczony?3) Czy podatnik ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z zakupów części zamiennych i paliwa do wykorzystywanego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej prywatnego samochodu osobowego?4) Jaka jest stawka za 1 km przebiegu samochodu osobowego używanego dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i czy faktury za paliwo należy ujmować w ewidencji przebiegu pojazdu?5) Od jakiej wartości należy ...

2003.11.27 - Urząd Skarbowy w Olkuszu - PP III/443-2/Bł/03
     ∟Czy istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie etyliny, wykorzystywanej do pojazdu - wiertnicy samojezdnej. Stosownie do postanowień zawartych w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 31.10.2003 r. w sprawie odliczenia podatku naliczonego przy zakupie etyliny wykorzystywanej do pojazdu - wiertnicy samojezdnej,

2003.11.17 - Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie - II US-II-443/76/2003
     ∟Czy podatnik miałby obowiązek zwrócić odliczony podatek VAT, gdyby samochód ciężarowy z homologacją został przerobiony na osobowy? W odpowiedzi na pismo z dnia 15.10.2003 r. (data wpływu do urzędu 20.10.2003 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w myśl przepisu art. 14a § 1 –2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.),

2003.11.17 - Urząd Skarbowy w Oleśnicy - PP 443-55/03
     ∟Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup samochodu osobowego.Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT na zakup paliwa po przerejestrowaniu samochodu osobowego na samochód ciężarowy. Na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług brak jest wyjaśnienia pojęcia samochód osobowy. Jednakże w celu jego zdefiniowania można posłużyć się pojęciami zawartymi w innych przepisach prawa, a mianowicie: 1) w art. 23 ust. 3a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) określone zostało, jaki pojazd uznaje się dla potrzeb tych przepisów ustawy za samochód osobow...

2003.10.14 - Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza - PP1-443/57/2003
     ∟Czy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup samochodu ciężarowego posiadającego właściwą homologację oraz z faktur dokumentujących zakup paliwa do napędu tegoż samochodu ciężarowego?

2003.06.30 - Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście - PP/443/55/03/TZ
     ∟Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa silnikowego przez podatnika posiadającego stację benzynową i wydającego z tej stacji paliwo do własnych samochodów osobowych lub samochodów używanych na podstawie umów leasingowych? Urząd Skarbowy Kraków-Srodmieście stosownie do treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo bez znaku z dnia 03.06.2003 r. (data wpływu do Urzędu: 04.06.2003 r.) wyjaśnia co następuje: Stosownie do treści § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku...

1 2 3 4 5 6 7

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj