Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-105/10-7/MM
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-105/10-7/MM
Data
2010.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
dotacja
dotacja
koszt kwalifikowany
koszt kwalifikowany
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
stowarzyszenia
stowarzyszenia
wydatek
wydatek
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy VAT stanowi koszt uzyskania przychodu u Stowarzyszenia - podatnika zwolnionego z VAT?



Wniosek ORD-IN 667 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 01 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 06 kwietnia 2010 r. (data wpływu 07 kwietnia 2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • określenia, czy podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany dotacji,
  • kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa od roku 2004. Przychodami Stowarzyszenia są głównie składki członkowskie, darowizny i w niewielkim stopniu Stowarzyszenie prowadzi także działalność gospodarczą, tj. organizacja targu wiejskiego, sprzedaży lokalnej strategii rozwoju. Przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w latach 2004 – 2009 kwoty granicznej 10.000 euro, co powodowałoby utratę zwolnienia z VAT. Koszty działalności statutowej, jak i gospodarczej Stowarzyszenie zalicza w kwocie brutto łącznie z VAT.

Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X dotyczącej programu rozwoju obszarów wiejskich 2007 – 2013 OŚ IV LEADER.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy VAT stanowi koszt kwalifikowany dotacji, jeśli Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT...
  2. Czy VAT stanowi koszt uzyskania przychodu u Stowarzyszenia – podatnika zwolnionego z VAT...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. w zakresie pytania nr 1 wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w dniu 20 kwietnia 2010 r.: nr ILPB3/423-105/10-6/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, VAT wykazany na fakturach dotyczący kosztów dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X jest kosztem kwalifikowanym. Stowarzyszenie jest podatnikiem zwolnionym z VAT, więc podatek ten stanowi dla Niego koszt uzyskania przychodu. Jest to zgodne z zapisami w art. 16 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Pismem uzupełniającym z dnia 30 marca 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. u. Nr 64, poz. 427). Dotacja ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wg ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52.

Stowarzyszenie wykonując działania w latach 2007 – 2013 nie jest uznawane za podatnika VAT, i funkcjonowanie Stowarzyszenia nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej – PROW 2007 – 2013 oś 4 Leader na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju przez Lokalną Grupę Działania. Pozyskane środki zapewniają sprawne funkcjonowanie biura. w związku z realizowanym projektem, Stowarzyszenie będzie dokonywać: zakupu sprzętu i artykułów biurowych, prowadzić działania promocyjne samej LGD i obszaru jej działania, organizować bezpłatne szkolenia dla członków Stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW 2007 – 2013, będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną oraz prowadzić badania i analizy obszaru zrzeszonych Gmin. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być integracja działań lokalnych podmiotów, promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podnoszenie wiedzy i umiejętności mieszkańców. z efektów projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Stowarzyszenie w wyniku realizacji tego projektu nie będzie osiągało żadnych przychodów - poza dotacją PROW oraz składkami członkowskimi.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia, mających na celu działania na rzecz zrównoważanego rozwoju obszarów wiejskich w 14 gminach.

Pismem uzupełniającym z dnia 06 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów na funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia RE nr x z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

W związku z powyższym, wartość dotacji na przedmiotowej umowie podana jest w kwotach brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W kontekście powyższego, otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach dotacji środki stanowią co do zasady przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Podatnik ma zatem możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. w świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. u. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X dotyczącą programu rozwoju obszarów wiejskich 2007 – 2013 OŚ IV LEADER. Dotacja ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i Jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Koszty działalności statutowej, jak i gospodarczej Stowarzyszenie zalicza w kwocie brutto łącznie z podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wartość przedmiotowej dotacji wyrażona jest w kwotach brutto.

Wnioskodawca wskazał również, iż podatek VAT wykazany na fakturach dotyczący kosztów przedmiotowej dotacji stanowi dla Niego koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.


Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, stwierdzić należy, że skoro przychód z tytułu otrzymanej dotacji jest wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – to wydatki sfinansowane tą dotacją (w kwocie brutto) nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, także w części dotyczącej podatku VAT, na podstawie wskazanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Reasumując powyższe, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podatek VAT nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla Stowarzyszenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj