Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1255/10/PP
z 1 października 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1255/10/PP
Data
2010.10.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja rozwojowa
dotacja rozwojowa
wniosek
wniosek
zwolnienie
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 16 ust. 58 (winno być art. 16 ust. 1 pkt 58) wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów finansowanych z EFS i budżetu państwa są wyłączone z kosztów podatkowych?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych ze środków pochodzących z dofinansowań – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych ze środków pochodzących z dofinansowań. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 sierpnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-827/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 13 września 2010r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca realizuje projekty finansowane z programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013. Spółka w oparciu o zawarte umowy z jednostkami finansującymi (WUP, Urząd Marszałkowski Województwa, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, PARP) jako beneficjent uzyskuje bezzwrotne wsparcie finansowe (dotacje) na zasadzie refundowania poniesionych wydatków. Uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone wg umów są refundowane przez jednostki finansujące poprzez otrzymywane dotacje. Uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodzą z:
Otrzymywane środki przeznaczane są na:
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy zgodnie z art. 16 ust. 58 (winno być art. 16 ust. 1 pkt 58) wydatki ponoszone w ramach realizowanych projektów finansowanych z EFS i budżetu państwa są wyłączone z kosztów podatkowych... (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku Nr 2) Zdaniem Spółki, ponoszone wydatki pokryte z tych dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). W interpretacji indywidualnej z dnia 1 października 2010r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów wskazał, iż środki jakie Spółka uzyskuje:
Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów wolnych od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko Spółki w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych ze środków pochodzących z dofinansowań jest prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.