Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-827/10/PP
z 1 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-827/10/PP
Data
2010.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja rozwojowa
wniosek
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w związku z nową ustawą o finansach publicznych obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku otrzymywane bezzwrotne wsparcia finansowe (dotacje) są dla Spółki przychodem podatkowym oraz jako środki publiczne podlegają zwolnieniom przedmiotowym w podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 updop? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) pochodzących z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz agencji rządowych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop - jest nieprawidłowe

(pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku Nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) pochodzących z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz agencji rządowych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 sierpnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-827/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 13 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekty finansowane z programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013. Spółka w oparciu o zawarte umowy z jednostkami finansującymi (WUP, Urząd Marszałkowski Województwa, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, PARP) jako beneficjent uzyskuje bezzwrotne wsparcie finansowe (dotacje) na zasadzie refundowania poniesionych wydatków. Uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone wg umów są refundowane przez jednostki finansujące poprzez otrzymywane dotacje.

Uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodzą z:

  • środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane przez agencję rządową, Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie jednostek finansujących oraz
  • budżetu państwa wypłacane przez jednostki finansujące jak: budżet państwa (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji), jednostki samorządu terytorialnego (Urząd Marszałkowski Województwa) oraz agencje rządowe (np. Wojewódzki Urząd Pracy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości).

Otrzymywane środki przeznaczane są na:

  • wynagrodzenie dotyczące umów o pracę i umów zleceń osób zaangażowanych w realizacje projektów,
  • zakupy materiałów i usług związanych z projektami,
  • wypłatę dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego dla beneficjentów ostatecznych projektów z działania 6.2.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z nową ustawą o finansach publicznych obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku otrzymywane bezzwrotne wsparcia finansowe (dotacje) są dla Spółki przychodem podatkowym oraz jako środki publiczne podlegają zwolnieniom przedmiotowym w podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 updop... (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych obowiązującej od 1 stycznia 2010 roku, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej są środkami publicznymi. W związku z czym do środków tych stosuje się zwolnienie przedmiotowe w podatku dochodowym od osób prawnych zawarte w:

  • art. 17 ust. 1 pkt 47 jako dotacji otrzymywanych od budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego,
  • art. 17 ust. 1 pkt 48 jako dotacji otrzymywanych od agencji rządowych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Spółka twierdzi, iż w dniu wejścia w życie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych otrzymywane przez Spółkę bezzwrotne wsparcie finansowe (dotacje) w ramach realizowanych projektów jako środki publiczne są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 updop, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 updop, dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 03 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Ww. umowa powinna określać w szczególności:

  1. opis projektu lub zadania, w tym cel, na jaki przyznano środki, i termin jego realizacji;
  2. harmonogram dokonywania wydatków, obejmujący okres co najmniej jednego kwartału;
  3. wysokość przyznanych środków;
  4. zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji projektu lub zadania;
  5. termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek;
  6. formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy;
  7. warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji projektu;
  8. warunki i terminy zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem w odniesieniu do środków jakie otrzyma Spółka za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego należy stwierdzić, iż będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, a nie z art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 updop.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego część środków będzie pochodziła ze środków budżetu państwa.

W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, dotacje celowe są to m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając powyższe na uwadze środki, które otrzyma Spółka w formie dotacji celowej będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop w zakresie w jakim będą pochodzić z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast środki w zakresie w jakim będą pochodzić od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop.

Stanowisko Spółki w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) pochodzących z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz agencji rządowych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z bezzwrotnego wsparcia finansowego (dotacji) otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego na podst. art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 updop - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj