Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-437/10-4/MM
z 12 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-437/10-4/MM
Data
2010.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
catering
cel wydatku
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
logo
poczęstunki
reklama
reprezentacja
związek z przychodem


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z organizacją imprezy z okazji jubileuszu firmy, tzn.:
a. koszty usługi kompleksowej organizacji imprezy (w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza – z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz jej aktualnej oferty),
b. koszty druku zaproszeń,
c. koszty nabycia wina,
d. koszty wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym,
mogą zostać zaliczone w całości w ciężar kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 554 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją imprezy z okazji Jej jubileuszu, tzn.:

  • kosztów usługi kompleksowej organizacji imprezy, w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza – poza elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty – jest nieprawidłowe,
  • kosztów usługi kompleksowej organizacji imprezy w części dot. aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza, z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty – jest prawidłowe,
  • kosztów druku zaproszeń – jest nieprawidłowe,
  • kosztów nabycia wina – jest nieprawidłowe,
  • kosztów wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 03 sierpnia 2010 r. (data wpływu 09 sierpnia 2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją imprezy z okazji Jej jubileuszu, tzn.:

  • kosztów usługi kompleksowej organizacji imprezy (w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza – z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty),
  • kosztów druku zaproszeń,
  • kosztów nabycia wina,
  • kosztów wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą budowlaną działającą na rynku xxx, specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług budowlano - montażowych. W 2008 r. Spółka zorganizowała imprezę z okazji 50-lecia istnienia firmy. Wydatki związane z organizacją tego wydarzenia (łącznie w kwocie netto 279 tys. PLN) objęły:

  • koszty usługi kompleksowej organizacji imprezy (w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza - z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty),
  • koszty druku zaproszeń,
  • koszty nabycia wina,
  • koszty wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym.

Zaproszenia na imprezę wystosowane zostały do szerokiego grona osób, gośćmi byli podwykonawcy Spółki, Jej dostawcy, dotychczasowi i potencjalni inwestorzy, przedstawiciele Miasta, przedstawiciele Nadzoru Budowlanego oraz Wydziału Architektury, przedstawiciele firm współpracujących ze Spółką bądź też mogących taką współpracę rozpocząć. Wybrani pracownicy Spółki brali udział w imprezie wyłącznie w charakterze pomocników organizacyjnych.

Dla zaproszonych gości zapewniono poczęstunek, w tym napoje alkoholowe. Na oprawę artystyczną składały się występy grupy artystycznej, obejmujące koncert z pokazami tanecznymi.

Jednym z elementów programu imprezy było wystąpienie Prezesa Spółki, który zaprezentował rys historyczny działalności firmy, a także plany i zamierzenia Spółki dotyczące przyszłych przedsięwzięć.

Jako element aranżacji sali, gdzie odbywała się impreza, przedstawione zostały makiety inwestycji Spółki oraz plakaty z aktualną ofertą.

Pismem uzupełniającym z dnia 03 sierpnia 2010 r. (data wpływu 09 sierpnia 2010 r.) Pełnomocnik Spółki poinformował, iż:

  • cena wina zakupionego w związku z imprezą jubileuszową Spółki wynosiła nie więcej niż 30 PLN za butelkę,
  • cena ozdobnych skrzynek na wino z grawerem firmowym wynosiła 50 PLN netto za sztukę,
  • wino w skrzynkach stanowiło element dekoracyjny wystroju Sali, w której odbywała się impreza,
  • wino w skrzynkach nie było rozdawane uczestnikom imprezy, zainteresowani uczestnicy mogli je natomiast pobrać w charakterze upominku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z organizacją imprezy z okazji jubileuszu firmy, tzn.:

  • koszty usługi kompleksowej organizacji imprezy (w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza – z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty),
  • koszty druku zaproszeń,
  • koszty nabycia wina,
  • koszty wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym,

mogą zostać zaliczone w całości w ciężar kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z organizacją imprezy z okazji jubileuszu 50 – lecia istnienia firmy powinny w całości stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki. Zakwalifikować je bowiem należy jako nakłady na reklamę i promocję Spółki, które to wydatki wykazują związek z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie są uwzględnione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów podatkowych zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych. W praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że reklama polega na działaniach podmiotu gospodarczego kształtujących popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama musi zawierać elementy wartościujące dany towar lub zachęcać do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy.

Celem zorganizowanej przez Spółkę imprezy było przedstawienie potencjalnym kontrahentom aktualnej oferty Spółki poprzez pryzmat Jej dotychczasowego dorobku, ze szczególnym zaakcentowaniem zalet wyróżniających Spółkę na rynku, takich jak solidność, ugruntowana pozycja, różnorodność oferowanych w przeszłości i obecnie rozwiązań w zakresie usług budowlano – montażowych.

Przedstawienie gościom historii firmy, jej dorobku i planów odnośnie dalszego rozwoju, jak również elementów wystroju w postaci makiet inwestycji Spółki oraz aktualnej oferty usługowej miało charakter informacyjny, a jednocześnie stanowiło zaproszenie do współpracy ze Spółką, kierowane do szerokiego grona zaproszonych osób reprezentujących aktualnych i potencjalnych kontrahentów Spółki. Udostępnione gościom materiały zawierały informacje dotyczące cech jakościowych i użytkowych stosowanych przez Spółkę rozwiązań, ze szczególnym uwzględnieniem zalet technicznych oraz estetycznych rezultatów uzyskiwanych przez Spółkę przy świadczeniu usług budowlano – montażowych.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż poniesione przez Nią w związku z organizacją imprezy jubileuszowej wydatki nie miały charakteru reprezentacyjnego, w związku z czym nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pod pojęciem reprezentacji rozumie się występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Ponadto, działania reprezentacyjne są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych, związane w szczególności z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów.

Jak jednak wskazuje się w interpretacjach organów podatkowych na podstawie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie sposób przyjąć, że reprezentację stanowi każde działanie mające na celu utrzymanie pozytywnego wizerunku podatnika, czy też ochronę przed wywołaniem negatywnego wrażenia. Charakter taki będą miały jedynie te działania, które obecnie mogą zostać uznane za szczególnie okazałe, odbiegające od reguł przyjętych w analogicznych sytuacjach (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lutego 2008 roku sygn. ITPB1/415-604/07/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 września 2008 r. sygn. ILPB3/423-364/08-2/MC).

Spółka jeszcze raz pragnie podkreślić, iż określając cel zorganizowanej imprezy na gruncie przytoczonych powyżej definicji reklamy i reprezentacji, wskazać należy na zdecydowanie reklamowy charakter podjętych przez Spółkę działań.

Impreza zorganizowana przez Spółkę nie nosiła bowiem znamion szczególnej okazałości - mieściła się w standardach obowiązujących przy organizowaniu wydarzeń tego rodzaju, na które zapraszani są kontrahenci, potencjalni kontrahenci, a także przedstawiciele lokalnych władz oraz urzędów. W branży, którą reprezentuje Spółka, przyjęte jest, aby organizowaniu imprez o charakterze informacyjno - promocyjnym towarzyszyła efektowna aranżacja wnętrza, oprawa muzyczna bądź artystyczna, a także by był serwowany poczęstunek itp. Nieuwzględnienie któregoś z powyższych elementów odbiegałoby od przyjętych standardów w sposób negatywny.

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż nawet w przypadku uznania, iż zorganizowane przez Nią wydarzenie miało wystawny i okazały charakter, nie byłoby to jeszcze wystarczające do stwierdzenia, że poniesione w związku z jego organizacją wydatki są kosztem reprezentacji. Jak przyjmuje się bowiem w literaturze i orzecznictwie, jeśli okazanie wystawności, okazałości i wysokiego standardu nie jest celem samym w sobie, a jedynie środkiem do osiągnięcia celu reklamowego, to poniesiony wydatek nie może być uznany za wydatek o charakterze reprezentacyjnym (por. J. Pustuł, Glosa pozytywna do wyroku WSA w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r. sygn. III SA/Wa 1597/08, Przegląd Orzecznictwa Podatkowego nr 4/2009). W przedmiotowym przypadku natomiast celem imprezy jubileuszowej nie było wystawne zaprezentowanie wizerunku Spółki, intencją Spółki było natomiast przekazanie gościom, spośród których rekrutować się mogą przyszli zleceniodawcy Spółki, komunikatu o aktualnej ofercie i rozwiązaniach oferowanych przez Spółkę.

Dla poparcia swojego stanowiska, Spółka pragnie wskazać również znane Jej pozytywne stanowiska organów podatkowych, w których - w stanach faktycznych zbliżonych do przedmiotowego - wyrażany był pogląd, iż wydatki poniesione przez podatników na organizację wydarzeń o charakterze promocyjnym (związanych np. z jubileuszami funkcjonowania firm jak w analizowanej sytuacji) mogą być kwalifikowane jako koszt podatkowy tych podmiotów.

Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 kwietnia 2009 r. nr IBPBI/2/423W-45/09/MS Organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w odniesieniu do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów imprezy z okazji 60-lecia klubu sportowego, której zorganizowanie miało służyć podkreśleniu wieloletniej historii klubu i przekonanie możliwie najszerszej grupy kibiców do uczestnictwa w zawodach sportowych. Organ wskazał w uzasadnieniu, iż koszty imprezy mogły być w tym przypadku uznane za koszty reklamy, spełniające przesłankę z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Izbę Skarbową w Warszawie z 15 czerwca 2007 r. (1401/BP-ll/4210-30/07/JM) wskazano, iż nie należy traktować jako wydatków na reprezentację nakładów na zorganizowanie imprezy promocyjno – reklamowej (obejmującej poczęstunek i atrakcje w ramach kongresu farmaceutycznego). Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan prawny mający zastosowanie w przedmiotowej sprawie oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, w ocenie organu odwoławczego nie można zgodzić się z organem I instancji, że koszty poczęstunku oferowanego w ramach prowadzonej akcji reklamowej oraz wydatków poniesionych na pokrycie lekarzom kosztów dojazdu, pobytu oraz opłat związanych za uczestnictwo w związku z kongresem, mają charakter wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, działania Spółki opisane we wniosku z dnia 07.02.2007 r. objęte są definicją reklamy produktu leczniczego (...)”.

Podsumowując, Spółka jest zdania, iż wszystkie wskazane przez Nią wydatki poniesione w związku z organizacją imprezy jubileuszowej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie kosztów usługi kompleksowej organizacji imprezy, w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza - poza elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty,
  • prawidłowe – w zakresie kosztów usługi kompleksowej organizacji imprezy, w części dotyczącej aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza, z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty,
  • nieprawidłowe – w zakresie kosztów druku zaproszeń,
  • nieprawidłowe – w zakresie kosztów nabycia wina,
  • nieprawidłowe – w zakresie kosztów wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten, w pkt 28, stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wskazana wyżej regulacja nie określa zamkniętego katalogu wydatków, o czym świadczy zwrot „w szczególności”.

Ustawodawca jednakże nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu.

Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację.

Wobec braku legalnej definicji pojęć reprezentacja i reklama za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.

Reprezentacja oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi.

Zatem celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. Spółka zorganizowała imprezę z okazji 50-lecia istnienia firmy. Gośćmi imprezy byli podwykonawcy Spółki, Jej dostawcy, dotychczasowi i potencjalni inwestorzy, przedstawiciele Miasta, przedstawiciele Nadzoru Budowlanego oraz Wydziału Architektury, przedstawiciele firm współpracujących ze Spółką bądź też mogących taką współpracę rozpocząć.

Dla zaproszonych gości zapewniono poczęstunek, w tym napoje alkoholowe, a także oprawę artystyczną. Jednym z elementów programu imprezy było wystąpienie Prezesa Spółki, który zaprezentował rys historyczny działalności firmy, a także plany i zamierzenia Spółki dotyczące przyszłych przedsięwzięć. Jako element aranżacji sali, gdzie odbywała się impreza, przedstawione zostały makiety inwestycji Spółki oraz plakaty z aktualną ofertą.

W związku z organizacją tego wydarzenia, Spółka poniosła koszty usługi kompleksowej organizacji imprezy (w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza - z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty), koszty druku zaproszeń, koszty nabycia wina, koszty wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym.

W świetle powyższych wyjaśnień stwierdzić należy, iż wszystkie wydatki, które Spółka poniosła w związku z organizacją imprezy z okazji jubileuszu 50 - lecia Jej istnienia, będą niewątpliwie przyczyniać się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów dzięki współpracy z osobami, będącymi uczestnikami jubileuszu.

Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże, dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją przedmiotowej imprezy o charakterze jubileuszowym należy również rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż koszty przedmiotowej imprezy, obejmujące wydatki na usługę kompleksowej organizacji imprezy, w części dotyczącej aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza z elementami prezentacji dorobku Spółki oraz Jej aktualnej oferty stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania cech jakościowych oferowanych produktów / usług, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania nimi, a także zachęca do współpracy. Ponadto, są one ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Co istotne, wydatki te nie zostały wymienione w enumeratywnym katalogu wydatków, które nie są uważane za koszty uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast koszty usługi kompleksowej organizacji imprezy, w tym cateringu, oprawy artystycznej, aranżacji i wystroju wnętrz, w których odbywała się impreza – poza elementami prezentacji dorobku Spółki oraz jej aktualnej oferty, koszty druku zaproszeń, koszty nabycia wina, koszty wykonania skrzynek na wino z grawerem firmowym nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Charakter tych wydatków miał bowiem na celu stworzenie oraz utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku Wnioskodawcy na zewnątrz. Noszą one zatem znamiona reprezentacji i tym samym, są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa należy stwierdzić, iż zdaniem Organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj