Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-747/10-4/MC
z 17 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-747/10-4/MC
Data
2011.01.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podatek od gier
podatek od gier
przychód
przychód
rok podatkowy
rok podatkowy


Istota interpretacji
2. Czy podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 updop ?
3. Czy podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskania przychodu w roku podatkowym, w którym Spółka osiągnęła przychody, które stały się podstawą do naliczenia określonych kwot podatku od gier ?



Wniosek ORD-IN 553 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.10.2010r. (data wpływu 20.10.2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.11.2010r. (data wpływu 29.11.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18.11.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od gier – jest prawidłowe,
  • określenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów z tytułu podatku od gier – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od gier oraz określenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów z tytułu podatku od gier.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. zamierza urządzić loterie audiotekstowe w rozumieniu ugh. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ugh, jednym z rodzajów gier losowych są loterie audiotekstowe, w których uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Zgodnie art. 7 ust. 2 ugh. loterie audiotekstowe mogą być urządzane na podstawie udzielonego zezwolenia wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Rolskiej. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Celnej z wnioskami o wydanie zezwoleń na urządzenie loterii audiotekstowych. Zgodnie z regulaminami. loterie będą prowadzone w określonym programie telewizyjnym. Aby wziąć udział w loterii należy zadzwonić bądź wysłać SMS pod wskazany numer. Regulamin określa koszt takiego połączenia/SMS.

Połączenie telefoniczne i wiadomości SMS są obsługiwane i realizowane przez operatorów telekomunikacyjnych. klienci operatorów, łącząc się z określonymi numerami (lub wysyłając na nie SMS) korzystają z usług telekomunikacyjnych tych operatorów. W celu realizacji loterii audiotekstowych Spółka współpracuje z operatorami telekomunikacyjnymi z którymi zawarła umowy dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych i obsługi takich serwisów. Na podstawie tych umów Spółka dostarcza operatorom telekomunikacyjnym treści do serwisów multimedialnych (np. dostęp do loterii audiotekstowych). Operatorzy telekomunikacyjni oferują takie serwisy multimedialne swoim klientom jako jedną z usług telekomunikacyjnych. Umowy Spółki z operatorami wskazują, jakie będą oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych swoim klientom ceny połączeń/SMS-ów na poszczególne numery (np. 2 zł plus VAT itd.). klienci operatorów telekomunikacyjnych korzystających z ich serwisów multimedialnych, np. biorący udział w loterii audiotekstowej urządzanej przez Spółkę uiszczają opłatę za korzystanie z tych usług telekomunikacyjnych na rzecz operatorów. Spółka otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych wynagrodzenie za dostarczaną treść do serwisów multimedialnych. Wynagrodzenie Spółki wynosi, co do zasady, określony procent od kwot netto należnych danemu operatorowi telekomunikacyjnemu (tj. jego przychodów) w danym okresie rozliczeniowym od jego klientów z tytułu korzystania z serwisów multimedialnych, do których zawartość dostarczyła Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Co jest podstawą opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh ...
  2. Czy podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 updop ...
  3. Czy podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskania przychodu w roku podatkowym, w którym Spółka osiągnęła przychody, które stały się podstawą do naliczenia określonych kwot podatku od gier ...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – w odniesieniu do pytań oznaczonych nr 2 i 3.

Wniosek w zakresie podatku od gier zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją – w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 2

Podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskani przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Art. 16 ust. 1 updop wymienia kilka rodzajów należności publicznoprawnych które nie mogą stanowić (lub w ograniczonym zakresie) kosztów uzyskania przychodów a w szczególności podatek dochodowy oraz wpłaty z zysku określone w odrębnych przepisach, podatek od towarów i usług czy niewypłacone składki z tytułu ubezpieczeń społecznych Art. 16 ust. 1 updop nie wymienia natomiast podatku od gier w rozumieniu ugh. Podatek od gier płacony przez Spółkę jako organizatora loterii audiotekstowej jest obliczany od przychodów uzyskiwanych przez Spółkę z tytułu urządzania loterii, a ściśle rzecz ujmując, od przychodów z tytułu świadczenia na rzecz operatorów telekomunikacyjnych usług polegających na dostawie przez Spółkę treści do serwisów multimedialnych. Przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki. Związek kosztu w postaci podatku od gier z uzyskiwanymi przez Spółkę i podlegającymi opodatkowaniu przychodami jest więc bezpośredni i nie budzi wątpliwości. Konieczność zapłaty podatku od gier jest nierozerwalnie związana z faktem uzyskania przychodu związanego z organizacją loterii audiotekstowych. Oprócz istnienia opisanego powyżej bezpośredniego związku kosztu w postaci podatku od gier z przychodami uzyskiwanymi od operatorów telekomunikacyjnych, należy także wskazać na to, że organizowanie loterii audiotekstowych (wiążące się z zapłatą podatku od gier) jest elementem produkcji programu telewizyjnego przez Spółkę, czyli wykonywaniem jej podstawowej działalności gospodarczej. Z produkcją programu telewizyjnego wiąże się uzyskiwanie przez Spółkę przychodów z reklam nadawanych pomiędzy audycjami oraz przychodów ze sprzedaży programu/audycji do operatorów telewizji kablowych platform cyfrowych i innych odbiorców.

Podatek od gier jest zatem związanym z wykonywaniem działalności gospodarczej przez Spółkę ponoszonym w celu uzyskiwania przychodów zarówno bezpośrednio związanych z tym kosztem (przychodów związanych z organizacją loterii audiotekstowych), jak i przychodów związanych z tym kosztem w sposób pośredni (sprzedaż czasu reklamowego i programu telewizyjnego). Dlatego w ocenie Spółki kwoty zapłaconego podatku od gier stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 3

Podatek od gier zapłacony zgodnie z postanowieniami ugh stanowi koszt uzyskania przychodu w roku podatkowym, w którym Spółka osiągnęła przychody, które stały się podstawą do naliczenia określonych kwot podatku od gier.

Podstawą opodatkowania podatkiem od gier są przychody osiągnięte przez Spółkę z organizacji loterii audiotekstowych, czyli, jak wskazano powyżej, przychody uzyskiwane od operatorów telekomunikacyjnych z tytułu dostarczania im treści (w postaci loterii audiotekstowej) do serwisów multimedialnych. Usługi Spółki świadczone na rzecz operatorów telekomunikacyjnych są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Zatem stają się one przychodem podatkowym Spółki w ostatnim dniu przyjętego przez strony okresu rozliczeniowego (miesiąca) zgodnie z art. 12 ust. 3c updop.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 ugh, podatnicy są obowiązani, bez wezwania, do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru oraz do obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwej izby celnej - za okresy miesięczne, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie. Zatem podatek od gier jest kalkulowany za poszczególne miesiące, czyli naliczany jest od przychodów osiągniętych przez organizatora loterii audiotekstowej w poszczególnych miesiącach.

Koszt w postaci podatku od gier z tytułu loterii audiotekstowych jest zatem, zdaniem Spółki, bezpośrednio związany z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę od operatorów telekomunikacyjnych. Z tego powodu koszt w postaci podatku od gier należy rozliczać zgodnie z art. 15 ust. 4, ust. 4b i ust. 4c updop, tzn. w roku podatkowym, w którym Spółka osiągnęła przychody, które stały się podstawą do naliczenia określonych kwot podatku od gier. Tytułem przykładu, podatek od gier naliczony od przychodów uzyskanych w grudniu 2010r., a zapłacony na rachunek właściwej izby celnej do 10 stycznia 2011 r. (zgodnie z art. 75 ust. 1 ugh) powinien stanowić koszt uzyskania przychodu roku 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj