Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1296/12/BG
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 15 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 07 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację projektu „…” pokrytych środkami uzyskanymi :

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych – jest nieprawidłowe,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych - jest prawidłowe,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację projektu „…” pokrytych środkami uzyskanymi :

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1295/12/BG IBPBI/2/423-1296/12/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 07 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w efekcie czynionych starań podpisała jako beneficjent w dniu 10 lutego 2009 r. pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację projektu indywidualnego współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „…”. Łączna wartość projektu to kwota 801.057.523,57 zł z czego na Spółkę przypada kwota 591.216.700,00 zł. W ramach projektu Spółka zmodernizuje i rozbuduje infrastrukturę tramwajową oraz zakupi i zmodernizuje tabor tramwajowy. Na projekt w części realizowanej przez Spółkę, składa się 27 zadań infrastrukturalnych oraz 2 zadania taborowe. Prace budowlane prowadzone będą w ramach trzech głównych ciągów komunikacyjnych łączących największe miasta aglomeracji.

W dniu 30 grudnia 2011 r., pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa - Centrum Unijnych Projektów Transportowych, została zawarta Umowa o dofinansowanie projektu pn. „ ...”.

Spółka 25 stycznia 2012 r. podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w formie dotacji w ramach programu „Efektywne wykorzystanie energii” przedsięwzięcia pn. „…”.

W 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęły pierwsze środki z przyznanych dotacji dotyczące zwrotu kosztów kwalifikowanych otrzymanych jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Spółka środki pieniężne otrzymane na podstawie w/w umów wyłączyła z podstawy opodatkowania zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W taki sam sposób Spółka zamierza ująć kolejne środki uzyskane w ramach podpisanych umów.

Po ukończeniu projektu i przeniesieniu na majątek wytworzonych lub zmodernizowanych środków trwałych Spółka rozliczy całą otrzymaną dotację i ustali % udziału dotacji w wartości początkowej środków trwałych i wartościach niematerialnych i prawnych sfinansowanych z w/w dotacji. Spółka uwzględniając ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych równowartość odpisów amortyzacyjnych w części pokrytej dotacją, wyłączy z kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego w piśmie z dnia 02 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 07 stycznia 2013 r.) Spółka wskazała, iż otrzyma dofinansowanie projektu pn. „ ...” wynikające z podpisanych umów:

  • z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków własnych NFOŚiGW,
  • z Centrum Unijnych Projektów Transportowych a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty amortyzacji w części pokrytej ze środków uzyskanych w ramach Umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Umowy o dofinansowanie projektu pn. „…” zostaną wyłączone z kosztów uzyskania przychodów ? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Uzyskanie przez Spółkę dotacji na nabycie środków trwałych nie ma wpływu na podatkową wartość początkową tych środków, ma natomiast wpływ na koszty uzyskania przychodów w kontekście ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, iż Spółka podpisała jako beneficjent umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a środki na realizację projektu „…” pochodzić będą ze środków własnych funduszu oraz podpisała umowę o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach projektu Spółka zmodernizuje i rozbuduje infrastrukturę tramwajową oraz zakupi i zmodernizuje tabor tramwajowy. W 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęły pierwsze środki z przyznanych dotacji dotyczące zwrotu kosztów kwalifikowanych otrzymanych jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych. Po ukończeniu projektu i przeniesieniu na majątek wytworzonych lub zmodernizowanych środków trwałych Spółka rozliczy całą otrzymaną dotację i ustalą % udziału dotacji w wartości początkowej środków trwałych i wartościach niematerialnych i prawnych sfinansowanych z w/w dotacji.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 01 lutego 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-1295/12/BG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż stanowisko Spółki w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania środków pieniężnych, które Spółka otrzyma na realizację projektu „…”:

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych jest nieprawidłowe,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych jest prawidłowe,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z podstawy opodatkowania jest prawidłowe,
    • wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia jest nieprawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”). Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów i które nie zostały wyłączone z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 updop. Z powyższego wynika, że określony wydatek, niewymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo - skutkowy, czyli że poniesienie tego wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie przychodu podatnika.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Art. 15 ust. 6 updop stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania :

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na postawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 13 updop, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a – 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze cytowane przepisy, iż skoro w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym otrzymane przez Spółkę środki w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie przeznaczonym na :

  • wydatki związane z ulepszeniem środków trwałych stanowić będą przychód Spółki to w tym zakresie nie znajdzie zastosowania wyłączenie tych wydatków z odpisów amortyzacyjnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 updop,
  • wydatki związane z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop, to w tym zakresie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 updop.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle powyższego odpisy amortyzacyjne od części wartości początkowej odpowiadającej wydatkom na nabycie, wytworzenie bądź ulepszenie środków trwałych sfinansowanych ze środków unijnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stanowisko Spółki w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację projektu „…” pokrytych środkami uzyskanymi :

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych – jest nieprawidłowe,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych - jest prawidłowe,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj