Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1295/12/BG
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 15 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 07 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania środków pieniężnych, które Spółka otrzyma na realizację projektu „...”:

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych - jest nieprawidłowe,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych - jest prawidłowe,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z podstawy opodatkowania - jest prawidłowe,
    • wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania środków pieniężnych, które Spółka otrzyma na realizację projektu „...”:

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z podstawy opodatkowania,
    • wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1295/12/BG IBPBI/2/423-1296/12/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 07 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w efekcie czynionych starań podpisała jako beneficjent w dniu 10 lutego 2009 r. pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację projektu indywidualnego współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „...”. Łączna wartość projektu to kwota 801.057.523,57 zł z czego na Spółkę przypada kwota 591.216.700,00 zł. W ramach projektu Spółka zmodernizuje i rozbuduje infrastrukturę tramwajową oraz zakupi i zmodernizuje tabor tramwajowy. Na projekt w części realizowanej przez Spółkę, składa się 27 zadań infrastrukturalnych oraz 2 zadania taborowe. Prace budowlane prowadzone będą w ramach trzech głównych ciągów komunikacyjnych łączących największe miasta aglomeracji.

W dniu 30 grudnia 2011 r., pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa - Centrum Unijnych Projektów Transportowych, została zawarta Umowa o dofinansowanie projektu pn. „...”.

Spółka 25 stycznia 2012 r. podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w formie dotacji w ramach programu „Efektywne wykorzystanie energii” przedsięwzięcia pn. „...”.

W 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęły pierwsze środki z przyznanych dotacji dotyczące zwrotu kosztów kwalifikowanych otrzymanych jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Spółka środki pieniężne otrzymane na podstawie w/w umów wyłączyła z podstawy opodatkowania zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W taki sam sposób Spółka zamierza ująć kolejne środki uzyskane w ramach podpisanych umów.

Po ukończeniu projektu i przeniesieniu na majątek wytworzonych lub zmodernizowanych środków trwałych Spółka rozliczy całą otrzymaną dotację i ustali % udziału dotacji w wartości początkowej środków trwałych i wartościach niematerialnych i prawnych sfinansowanych z w/w dotacji. Spółka uwzględniając ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych równowartość odpisów amortyzacyjnych w części pokrytej dotacją, wyłączy z kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego, w piśmie z dnia 02 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 07 stycznia 2013 r.) Spółka wskazała, iż otrzyma dofinansowanie projektu pn. „...” wynikające z podpisanych umów:

z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków własnych NFOŚiGW, z Centrum Unijnych Projektów Transportowych a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka słusznie przyjęła, iż otrzymane środki w ramach Umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Umowy o dofinansowanie Projektu pn. „...” są wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

Zdaniem Spółki, otrzymanie środków w ramach Umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Umowy o dofinansowanie, przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji polegających na modernizacji i rozbudowie infrastruktury tramwajowej oraz zakupie i modernizacji taboru tramwajowego stanowią w momencie otrzymania dotację w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnioną od tego podatku. Rachunkowo wpływ dotacji Spółka ujawniła w rozliczeniach międzyokresowych przychodów, co oznacza, że Spółka wykaże tę dotację jako przychód przyszłych okresów niestanowiący przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, iż Spółka podpisała jako beneficjent umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a środki na realizację projektu „...” pochodzić będą ze środków własnych funduszu oraz podpisała umowę o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a środki na realizację ww. projektu pochodzić będą ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach projektu Spółka zmodernizuje i rozbuduje infrastrukturę tramwajową oraz zakupi i zmodernizuje tabor tramwajowy. W 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęły pierwsze środki z przyznanych dotacji dotyczące zwrotu kosztów kwalifikowanych otrzymanych jako zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych.

Spółka środki pieniężne otrzymane na podstawie w/w umów wyłączyła z podstawy opodatkowania, zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 21 updop. I w taki sam sposób Spółka zamierza ująć kolejne środki uzyskane w ramach podpisanych umów.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działa na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.). Stosownie do art. 400 ust. 1 tej ustawy, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z art. 411 ust. 1 pkt 2 tej ustawy w związku z art. 400a ust. 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków Narodowego Funduszu odbywa się m.in. poprzez udzielanie dotacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z opodatkowania. Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. W konsekwencji otrzymana przez Wnioskodawcę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pomoc w postaci dofinansowania projektu „...” stanowi przychód Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 updop.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dochodowego dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop). Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które kumulatywnie spełniają dwa warunki:

  1. dotacje, subwencje, dopłaty i inne świadczenia otrzymane zostały na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środków trwałych,
  2. nabyte bądź wytworzone środki trwałe objęte są odpisami amortyzacyjnymi, zgodnie z art. 16a-16m updop.


Z treści ww. przepisu wynika zatem jednoznacznie, iż zakresem przedmiotowym zwolnienia nie są objęte środki, które zostaną przeznaczone na ulepszenie środków trwałych w przedmiotowej sprawie na modernizację i rozbudowę infrastruktury tramwajowej oraz modernizację taboru tramwajowego.

W ocenie tut. Organu otrzymane przez Spółkę środki własne Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako pomoc w postaci dofinansowania projektu w części dotyczącej wydatków związanych z zakupem oraz wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, jeśli środki te podlegałyby amortyzacji, stanowią zwrot wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych. W konsekwencji otrzymane środki będą korzystać ze zwolnienia unormowanego w art. 17 ust. 1 pkt 21 updop.

Odmiennie natomiast należy kwalifikować środki otrzymane tytułem dofinansowania ww. projektu w części dotyczącej wydatków związanych z modernizacją środków trwałych, zauważyć bowiem należy, iż z literalnego brzmienia przepisu art. 17 ust. 1 pkt 21 updop wynika, iż dotyczy on dotacji, subwencji, dopłat i innych świadczeń związanych z zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych. Zatem dofinansowanie na inny cel, jakim w niniejszej sprawie jest sfinansowanie wydatków związanych z modernizacją środków trwałych nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania i stanowi przychód Spółki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop.

Odnosząc się natomiast do wyłączenia z podstawy opodatkowania środków pieniężnych pochodzących ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, które Spółka otrzyma na realizację projektu „..." w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych należy odnieść się do kwestii pochodzenia przedmiotowych środków.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

W świetle ustawy o finansach publicznych środki europejskie, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Kwestię tą reguluje art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych zgodnie z którym dochodami budżetu są m.in. środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym, otrzymanie przez Spółkę środki w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu „...”, stanowić będą przychód podatkowy Spółki, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. Jednocześnie otrzymane dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich, jakie Spółka otrzyma za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop wolne od podatku.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stanowisko Spółki w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy opodatkowania środków pieniężnych, które Spółka otrzyma na realizację projektu „...”:

  • w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części dotyczącej :
    • wydatków związanych z ulepszeniem (rozbudową, modernizacją) środków trwałych – jest nieprawidłowe,
    • wydatków związanych z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych - jest prawidłowe,
  • w ramach umowy zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w części dotyczącej :
    • wyłączenia z podstawy opodatkowania - jest prawidłowe,
    • wskazania podstawy prawnej tego zwolnienia- jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj