Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-863/12-2/TR
z 12 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez pełnomocnika – radcę prawnego Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu: 13 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi meldunkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi meldunkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 6 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca nabył w drodze spadkobrania grunt o powierzchni 752 m2 zabudowany budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 137,10 m2 (dalej także „Nieruchomość”). Wnioskodawca był zameldowany pod adresem Nieruchomości na pobyt stały nieprzerwanie w okresie od dnia 10 października 2008 r. do dnia 7 kwietnia 2010 r.

W dniu 7 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca zawarł w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży Nieruchomości. Sprzedaż nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej (Wnioskodawca także formalnie nie prowadzi działalności gospodarczej).

W związku z powyższym, Wnioskodawca w dniu 27 kwietnia 2011 r. złożył do urzędu skarbowego oświadczenie o spełnieniu warunków zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Nieruchomości.

W praktyce jednak Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia z podatku wyłącznie w części dotyczącej budynku mieszkalnego położonego na Nieruchomości. W odniesieniu do gruntu Wnioskodawca wykazał w zeznaniu podatkowym za rok 2010 podatek do zapłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 i ust. 21 updof w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości jest zwolniony z podatku dochodowego również w części dotyczącej gruntu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 updof w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia Nieruchomości będzie zwolniony z podatku dochodowego również w części dotyczącej gruntu.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca oparł na uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. II FPS 3/11 – wiążącej wszystkie składy orzekające w takich sprawach – i licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w analogicznych sprawach po zapadnięciu powołanej uchwały (por. w szczególności interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi: z dnia 7 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPB2/415-329/12-4/MP, z dnia 20 lipca 2012 r., sygn. IPTPB2/415-394/12-2/KSM, z dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. IPTPB2/415-161/12-4/TS, z dnia 29 maja 2012 r., sygn. IPTPB2/415-160/12-2/TS, z dnia 23 maja 2012 r., sygn. IPTPB2/415-122/11-4/12-S/MP, z dnia 17 maja 2012 r., sygn. IPTPB2/415-123/12-2/KK, z dnia 12 kwietna 2012 r., sygn. IPTPB2/415-604/11-3/12-S/MP). Zainteresowany wspomniał, że stanowisko takie wynika również z innych licznych wyroków sądów administracyjnych, m.in. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2012 r., sygn. II FSK 2612/10; z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. II FSK 1035/10; z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. II FSK 1834/10; z dnia 18 maja 2012 r., sygn. II FSK 824/10 oraz wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 czerwca 2012 r., sygn. I SA/Po 455/12 i z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. I SA/Po 456/12.

Wnioskodawca zaznaczył w pierwszej kolejności, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) updof, odpłatne zbycie nieruchomości stanowi (co do zasady) przychód zbywającego, gdy zostanie dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Do opodatkowania tego przychodu znajdują zastosowanie różne reżimy prawne, w zależności od okresu, w którym nieruchomość została nabyta. Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, w przypadku przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., reżim opodatkowania kształtować będą przepisy updof w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., w szczególności art. 30e, art. 21 ust. 1 pkt 126 i ust. 21-22 updof.

W kontekście pytania Wnioskodawcy, istotne jest zatem, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 updof, wolne od podatku dochodowego są m.in. przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, jeżeli podatnik był zameldowany w tym budynku na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zgodnie z art. 21 ust. 21 updof i art. 8 ust. 3 powołanej wyżej ustawy nowelizującej, zastosowanie zwolnienia uzależnione zostało od złożenia przez podatnika właściwemu organowi podatkowemu – w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości – oświadczenia o spełnieniu warunków zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając celowościową i systemową wykładnię przepisów updof, uznać należy, że omawiane zwolnienie obejmuje cały przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości – a zatem nie tylko jego część dotyczącą budynku mieszkalnego, ale również część dotyczącą gruntu.

Przepisy updof regulujące ulgę meldunkową (m.in. art. 10 ust. 1 pkt 8 i art. 21 ust. 21) posługują się terminami „nieruchomość”, jej „odpłatne zbycie” lub odpłatne nabycie, nie definiując ich znaczenia. Pojęcie nieruchomości zostało przejęte przez ustawodawcę podatkowego z prawa cywilnego. Także pojęcie nabycia (zbycia) nieruchomości odwołuje się do pojęć i instytucji prawa cywilnego, regulujących czynności prawne, w wyniku których dochodzi do przeniesienia prawa własności nieruchomości. Zważywszy nadto, że powstanie obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości związane jest z dokonaniem czynności prawnej regulowanej przepisami prawa cywilnego (tzn. czynność cywilnoprawna jest elementem podatkowego stanu faktycznego), za uzasadnione zatem uznać należy uwzględnienie przy wykładni przepisów updof regulacji cywilnoprawnych. Wymaga tego także zasada spójności systemu prawa i jednolitość terminologiczna języka prawnego.

Uwzględniając powyższe, dokonując wykładni przepisów updof o uldze meldunkowej podkreślić po pierwsze należy, że art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) updof odwołuje się do cywilnoprawnych czynności mających za przedmiot grunt zabudowany budynkiem mieszkalnym (nieruchomość w znaczeniu cywilnoprawnym), a nie prawo majątkowe (o prawach majątkowych można mówić w przypadkach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c)-d) updof, kiedy ustawodawca wprost wskazuje na tę okoliczność, posługując się sformułowaniem „lub udziału w takim prawie”).

Z kolei jak wprost wynika z art. 47 § 1 w zw. z art. 48 Kodeksu cywilnego, budynek mieszkalny, jego część lub udział w nim nie może być odrębnym od gruntu przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Tym samym, odczytując art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) updof w kontekście art. 21 ust. 21 tej ustawy, należy stwierdzić, że „odpłatne zbycie budynku mieszkalnego”, o którym mowa w pierwszym z tych przepisów, koresponduje z pojęciem „odpłatnego zbycia nieruchomości” z art. 21 ust. 21 updof, i nie może być utożsamione ze zbyciem prawa majątkowego (analogicznie odpłatne zbycie praw majątkowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) i d) updof koresponduje z „odpłatnym zbyciem praw majątkowych” z art. 21 ust. 21 updof). W konsekwencji, przyjąć należy, że pojęcie „budynek mieszkalny” z art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) updof i pojęcie „nieruchomość” z art. 21 ust. 21 tej ustawy zostały użyte przez ustawodawcę zamiennie. Uznać zatem należy, że art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. a) updof dotyczy zbycia budynku mieszkalnego wraz z gruntem, gdyż oba ta elementy stanowią nieruchomość w myśl powołanych przepisów Kodeksu cywilnego.

Jak wskazał Zainteresowany, trafnie zatem wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w powołanej wyżej interpretacji indywidualnej z dnia 7 sierpnia 2012 r.: „przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiują pojęcia „nieruchomość”, w związku z tym zasadne jest uwzględnienie w tym zakresie treści przepisu art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U Nr 16, poz. 93 ze zm.), który stanowi, że nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W myśl art. 47 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Natomiast przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi, że z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Wyżej wymienione przepisy wyrażają generalną zasadę, że budynek mieszkalny jako część składowa nieruchomości z wyjątkami przewidzianymi w ustawie - nie może być odrębnym przedmiotem własności i dzieli los prawny rzeczy głównej, tj. gruntu. Dlatego też, odpłatne zbycie nieruchomości obejmuje zarówno zbycie gruntu, jak i znajdującego się na nim budynku mieszkalnego, trwale z nim związanego. (...) Fakt zameldowania przez Wnioskodawcę w zbywanej nieruchomości powoduje, że przychód (dochód) ze zbycia budynku mieszkalnego oraz gruntu, na którym budynek ten został posadowiony korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”.

Przekładając powyższą argumentację na sytuację prawną Wnioskodawcy, stwierdzić trzeba, że uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia Nieruchomości objęty jest w całości określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 updof zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych (Wnioskodawca spełnił warunki formalne zwolnienia dot. zameldowania w Nieruchomości na pobyt stały przekraczający 12 miesięcy i złożenia organowi podatkowemu stosownego oświadczenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanych przez Zainteresowanego rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj