Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.215.2018.1.JC
z 18 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obsługą i organizacją programu motywacyjnego, o którym mowa we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obsługą i organizacją programu motywacyjnego, o którym mowa we wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka Polska”) jest częścią koncernu medialnego N. z siedzibą w Republice Południowej Afryki.

W celu zwiększenia motywacji pracowników do rozwoju grupy N., w skład której wchodzi Wnioskodawca, jak również tworzących ją podmiotów, spółka N. z siedzibą w RPA (dalej jako „N.”) objęła kluczowych pracowników grupy programami motywacyjnymi „S” (dalej jako „Plany SAR”). Plany SAR mają stanowić zachętę finansową dla pracowników mogących przyczynić się do sprawnego zrządzania i wzrostu wartości poszczególnych podmiotów tworzących grupę N. oraz zapewnić zmniejszenie odpływu wykwalifikowanej kadry.

W ramach Planów SAR wybranym pracownikom grupy N., w tym również pracownikom Spółki Polskiej (dalej jako „Uczestnicy”), przyznawane są jednostki S... (dalej jako „Jednostki SAR”), których wartość na moment przyznania wynosi zero.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostki SAR mogą być zaklasyfikowane jako pochodne instrumenty finansowe o których mowa w art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT. Jednostki SAR reprezentują bowiem prawo Uczestnika do uzyskania w przyszłości wartości finansowej (kwoty wypłaty pieniężnej) pozostającej w bezpośredniej relacji do wzrostu wartości grupy w okresie między przyznaniem Jednostek SAR danemu Uczestnikowi (dalej jako „Grant”) a realizacją przez tego Uczestnika praw wynikających z Jednostek SAR. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, Jednostki SAR mogą stanowić pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu prawa polskiego. Wnioskodawcy nie jest znana klasyfikacja Jednostek SAR na gruncie prawa RPA. Jednakże, przyznanie Jednostek SAR stanowi jedynie przyrzeczenie potencjalnej możliwości uzyskania w przyszłości korzyści majątkowych. Co więcej, sama Jednostka SAR nie ma żadnej wartości tj. ma wartość zero ponieważ Uczestnik nie może jej zbyć, zastawić, ani przekazać odpłatnie. Brak jest również możliwości ustalenia wartości rynkowej przedmiotowych Jednostek SAR. Jednostki SAR nie dają również Uczestnikom żadnych praw korporacyjnych i nie uprawniają do czerpania jakichkolwiek innych korzyści (np. prawa do dywidend).


Prawo realizacji Jednostek SAR będzie przysługiwało wyłącznie po spełnieniu określonych warunków (jak opisano dalej w opisie stanu faktycznego). Stąd w momencie przyznania Uczestnikom Jednostek SAR nie można stwierdzić, czy ich realizacja przyniesie Uczestnikom wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej potencjalnej korzyści.


Przystąpienie do Planów SAR ma charakter dobrowolny.

Za wdrożenie i administrowanie Planami SAR odpowiedzialny jest Komitet ds. Zasobów Ludzkich i Wynagrodzeń („the Human Resources and Remuneration Committee”, dalej jako „Komitet”) w N. Zadaniem Komitetu jest w szczególności przyznawanie w imieniu N. Jednostek SAR Uczestnikom oraz obsługa i administracja Planów SAR (w tym realizacja wypłat pieniężnych). Spółką dedykowaną do obsługi wypłat realizowanych w ramach Planów SAR jest M. z siedzibą w Holandii, będąca jednostką zależną od N. (dalej jako „Spółka Holenderska”).

Prawo do uczestnictwa w Planach SAR może zostać przyznane pracownikom spółek wchodzących w skład grupy, w tym pracownikom Spółki Polskiej. Uczestnik Planów SAR otrzymuje pisemną informację (dalej jako „Letter of Grant”) o liczbie przyznanych Jednostek SAR oraz dniu ich przyznania (dalej jako „Date of Grant”). Uczestnik zgodnie z ustaloną procedurą potwierdza uczestnictwo w Planach SAR w terminie 30 dni od otrzymania Letter of Grant przyznającego Jednostki SAR.

Uprawnienie do udziału w Planach SAR nie wynika z umów o pracę zawartych z Wnioskodawcą, nie jest też zapisane w jakichkolwiek innych dokumentach wewnętrznych obowiązujących w Spółce Polskiej, m.in. regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania, itp. Jego źródłem jest przekazany Uczestnikom przez Spółkę Holenderską Letter of Grant oraz Plany SAR wdrożone w spółkach z grupy N. (w tym Spółce Polskiej). Tak jak wspomniano powyżej, Komitet przyznaje Jednostki SAR Uczestnikom, niemniej jednak Spółka Polska lub inna spółka z grupy N. może rekomendować Komitetowi osoby, które mogą być objęte Planami SAR. Spółka Polska i Spółka Holenderska zawarły umowę Intercompany Agreement (dalej: „Umowa”), która ustala zasady partycypowania Spółki Polskiej w finansowaniu realizacji praw wynikających z przyznanych Jednostek SAR na rzecz Uczestników.

Po upływie zdefiniowanego okresu (jak wskazano wcześniej), Uczestnik uzyskuje uprawnienie do realizacji praw wynikających z Jednostek SAR. Określona jest także ostateczna data realizacji danej transzy Jednostek SAR („Vesting Date”), po upływie której Jednostki SAR wygasają:

  • 1/5 przyznanych Jednostek SAR pomiędzy 1 a 2 rocznicą „Date of Grant”
  • 2/5 przyznanych Jednostek SAR pomiędzy 2 a 3 rocznicą „Date of Grant”
  • 3/5 przyznanych Jednostek SAR pomiędzy 3 a 4 rocznicą „Date of Grant”
  • 4/5 przyznanych Jednostek SAR pomiędzy 4 a 5 rocznicą „Date of Grant”
  • całością przyznanych Jednostek SAR po upływie 5 rocznicy „Date of Grant”.


Zgodnie z postanowieniami Planów SAR, Jednostki SAR pozostawione do dyspozycji Uczestnika, co do zasady, są realizowane poprzez wypłatę pieniężną reprezentującą wzrost wartości Jednostek SAR. Wypłaty pieniężne w związku z realizacją Jednostek SAR przez Uczestników są dokonywane przez Spółkę Holenderską. W sytuacjach określonych w Planach SAR, Spółka Polska za zgodą Komitetu może zadecydować, że zamiast bezpośredniej wypłaty pieniężnej nastąpi z tych środków zakup akcji N. notowanych na johannesburskiej giełdzie papierów wartościowych (JSE).

Sam fakt przystąpienia do Planów SAR nie powoduje powstania żadnych korzyści po stronie Uczestników, jak również nie daje gwarancji uzyskania takich korzyści później. W szczególności, nie daje Uczestnikom praw akcjonariusza do akcji N., w tymi prawa do dywidendy. Potencjalna korzyść finansowa zależy bowiem od wzrostu wartości określonych podmiotów grupy N.

Realizacja praw wynikających z Jednostek SAR ma charakter warunkowy. Uczestnik, co do zasady, utraci prawo realizacji praw z Jednostek SAR, jeśli ustanie jego stosunek pracy ze spółką z grupy N. z przyczyn leżących po stronie pracownika (wypowiedzenie stosunku pracy), bądź też na skutek zwolnienia dyscyplinarnego pracownika. Jeżeli jednak zmiana zatrudnienia nastąpi w ramach spółek z grupy N., prawo do realizacji praw wynikających z Jednostek SAR przez Uczestnika zostaje zachowane z jednoczesnym uwzględnieniem braku wzrostu wartości tych jednostek jako odnoszących się do pracy w innej spółce z grupy N., na której wzrost Uczestnik już nie będzie wpływał. W przypadku natomiast ustania stosunku pracy z Uczestnikiem z przyczyn obiektywnych (np. choroba), przejścia Uczestnika na emeryturę, śmierci Uczestnika lub z innych przyczyn uznanych przez N., prawa wynikające z Jednostek SAR podlegają realizacji na rzecz Uczestnika.


Z perspektywy grupy N. wdrożenie Planów SAR ma na celu zmotywowanie kluczowych pracowników poszczególnych spółek do większego zaangażowania w rozwój poszczególnych podmiotów tworzących grupę N., a w konsekwencji do wzrostu wartości grupy N. Jednocześnie, na poziomie poszczególnych podmiotów tworzących grupę N. (w tym Wnioskodawcy), celem Planów SAR jest, m.in.:

(i) utrzymanie wyróżniających się i strategicznych z perspektywy działalności Spółki Polskiej pracowników,

(ii) wzrost motywacji do pracy pracowników, których wkład w największym stopniu determinuje wyniki finansowe Spółki Polskiej,

(iii) związanie ze sobą wyróżniających się i strategicznych z perspektywy działalności Spółki Polskiej pracowników w dłuższej perspektywie.


W rezultacie, partycypowanie przez kluczowych pracowników Spółki Polskiej w Planach SAR ma, z perspektywy Wnioskodawcy, prowadzić do zwiększenia rentowności prowadzonej działalności.


Spółka Holenderska obciąża Spółkę Polską następującymi kosztami:

(i) kosztami realizacji praw wynikających z Jednostek SAR przyznanych w ramach Planów SAR na rzecz Uczestników zatrudnionych w Spółce Polskiej. Zgodnie z Umową, Spółka Holenderska dokonuje wypłat w związku z realizacją Jednostek SAR przez Uczestników, a Spółka Polska zostaje obciążona przez Spółkę Holenderską tymi kosztami. W przypadku zakupu ze środków należnych z tytułu realizacji Jednostek SAR akcji N., Spółka Holenderska nabywa akcje na rzecz Uczestników, a Spółka Polska zostaje obciążona przez Spółkę Holenderską tymi kosztami,

(ii) kosztami związanymi z administrowaniem i zarządzaniem Planami SAR (czynności administracyjno-prawne), określonymi jako ryczałtowa kwota za pracownika objętego Planami SAR za rok.


Podsumowując, przyznanie przez Komitet pracownikom Spółki Polskiej Jednostek SAR następuje w imieniu N., a jego źródłem są Plany SAR grupy N. mające zastosowanie do pracowników grupy, w tym Spółki Polskiej. Podkreślenia wymaga również, że uprawnienie do udziału w Planach SAR nie wynika z umów o pracę zawartych z Wnioskodawcą, nie jest też zapisane w jakichkolwiek innych dokumentach wewnętrznych obowiązujących w Spółce Polskiej, m.in. regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania, itp.

Stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu prawnego obowiązującego w 2018 roku.

Powyższe koszty są dokumentowane stosownymi fakturami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z uczestnictwem w Planach SAR, przychód Uczestników powstanie dopiero w momencie realizacji Jednostek SAR tj. otrzymania wypłat i będzie stanowił przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 Ustawy o PIT w związku z art. 10 ust. 4 Ustawy o PIT oraz czy w rezultacie na Spółce Polskiej nie będą ciążyć obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT?
  2. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR stanowią koszty uzyskania przychodów?
  3. W którym momencie Spółka Polska będzie mogła rozpoznać jako koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione w związku z Planami SAR?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2

Wydatki ponoszone przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR stanowią koszty uzyskania przychodów.

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) (dalej jako: „Ustawa o CIT”) stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Z przedmiotowej regulacji wynika, że kluczowym kryterium kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów jest związek przyczynowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a zwiększeniem, powstaniem lub możliwością powstania przychodu.

W świetle powyższego, przyjmuje się, że aby podatnik mógł zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, wydatek ten musi być jednocześnie:

  1. poniesiony przez podatnika w sposób definitywny (bezzwrotny);
  2. właściwie udokumentowany;
  3. związany z działalnością gospodarczą podatnika;
  4. poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów; oraz
  5. poza grupą wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.

W powszechnej praktyce przyjmuje się, że są to wystarczające, a zarazem jedyne kryteria przesądzające o tym, które wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Aby ustalić czy koszty ponoszone przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR mogą być zaliczone przez nią do kosztów uzyskania przychodów, konieczna jest więc analiza tych kosztów w świetle wymienionych powyżej kryteriów.


Kryterium a) i b) - jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka Holenderska obciąża Spółkę Polską zarówno kosztami realizacji praw wynikających z Jednostek SAR przyznawanych w ramach Planów SAR na rzecz Uczestników zatrudnionych w Spółce Polskiej, jak i kosztami czynności administracyjno-prawnych związanych z Planami SAR. Spółka Polska ponosi je z własnych zasobów i mają one charakter bezzwrotny. Zgodnie z opisem zawartym w stanie faktycznym, wydatki ponoszone przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR są udokumentowane stosownymi fakturami wystawionymi przez Spółkę Holenderską. Kryteria a) i b) uznać należy za spełnione.


Kryterium c) i d) - wdrożenie Planów SAR ukierunkowane jest na osiągnięcie przez spółki z grupy N. (w tym Spółkę Polską) wymiernych korzyści biznesowych. Szczegółowe cele Planów SAR z perspektywy Spółki Polskiej, tj.:

(i) utrzymanie wyróżniających się i strategicznych z perspektywy działalności Spółki Polskiej pracowników;

(ii) wzrost motywacji do pracy pracowników, których wkład w największym stopniu determinuje wyniki finansowe Spółki Polskiej;

(iii) związanie ze sobą wyróżniających się i strategicznych z perspektywy działalności Spółki Polskiej pracowników w dłuższej perspektywie;

mają skutkować zwiększeniem rentowności działalności prowadzonej przez Spółkę Polską poprzez motywowanie pracowników do utrzymywania ściślejszych związków ze Spółką Polską i zwiększenie poczucia osobistej odpowiedzialności za wyniki finansowe Spółki Polskiej. Ponadto, wdrożenie Planów SAR minimalizuje ryzyko utraty przez Spółkę Polską kluczowych, trudnych do pozyskania pracowników.


Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR a potencjalnym osiągnięciem przychodów lub celem w postaci zachowania albo zabezpieczenia źródła tych przychodów. Kryteria c) i d) pozostają spełnione.

Kryterium e) - Koszty ponoszone w związku z planami pracowniczymi nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT. Kryterium e) należy uznać za spełnione.

W obliczu spełnienia przez Spółkę Polską wszystkich wskazanych powyżej kryteriów, powinno przysługiwać jej prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z Planami SAR.

Prawidłowość powyższego stanowiska, zgodnie z którym Spółka Polska może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z Planami SAR znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych. W szczególności, Spółka Polska zwraca uwagę na następujące interpretacje indywidualne:

Spółka Polska również zwraca uwagę, że część przywołanych powyżej interpretacji została wydana w stanie faktycznym, w którym program akcyjny był również organizowany przez podmiot zagraniczny lub oferowano pracownikom akcje podmiotu zagranicznego, np.:

Ad. 3


Spółka Polska będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione w związku z Planami SAR do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który ujęto odpowiedni koszt w księgach rachunkowych Spółki Polskiej na podstawie faktury otrzymanej od Spółki Holenderskiej.


W celu określenia dokładnego momentu zaliczenia przez Spółkę Polską wydatków związanych z Planami SAR do kosztów uzyskania przychodów, konieczne jest ustalenie charakteru tych kosztów.


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 15 ust. 4 Ustawy o CIT: „Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (...)”.


Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednie „są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą”.


Art. 15 ust. 4e Ustawy o CIT stanowi natomiast, że: „Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów”.

W świetle powyższego Ustawa o CIT dzieli koszty na dwa rodzaje:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami - koszty, których poniesienie bezpośrednio wpłynęło na uzyskanie przychodów przez podatnika; oraz
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (dalej: „koszty pośrednie”) - wszelkie pozostałe koszty ponoszone przez podatnika.


Charakter opisanych w stanie faktycznym wydatków Spółki Polskiej związanych z Planami SAR wskazuje, iż są one kosztami pośrednimi. Celem wydatków ponoszonych przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR jest poprawa wyników finansowych Spółki Polskiej. Nie da się jednak wskazać bezpośredniego, wyraźnego związku między tymi wydatkami, a konkretnym strumieniem przychodu osiąganym przez Spółkę Polską.

Dlatego też, w tej sytuacji ma zastosowanie art. 15 ust. 4d-4e Ustawy o CIT, odnoszący się do kosztów pośrednich.

Zdaniem Spółki Polskiej, przywołane powyżej przepisy wskazują, iż wydatki poniesione przez Spółkę Polską w związku z Planami SAR powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych Spółki Polskiej na podstawie faktury otrzymanej od Spółki Holenderskiej. Poprzez dzień ujęcia w księgach rachunkowych należy rozumieć datę, pod którą dany koszt jest ujęty w księgach, a nie dzień jego fizycznego zaksięgowania (stanowisko potwierdzone m.in. w wyroku NSA z dnia 14 grudnia 2012 r., sygn. II FSK 861/11).

Powyższe stanowisko, zgodnie z którym Spółka Polska może zaliczyć wydatki poniesione w związku z Planami SAR do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (tj. w dniu, na który ujęto odpowiedni koszt w księgach rachunkowych Spółki Polskiej) zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 sierpnia 2016 r. Nr ITPB3/423-241/11/AW

Spółka Polska również zwraca uwagę, że część przywołanych powyżej interpretacji została wydana w stanie faktycznym, w którym program akcyjny był również organizowany przez podmiot zagraniczny lub oferowano pracownikom akcje podmiotu zagranicznego, np.:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą tut. Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj