Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.355.2018.1.BM
z 14 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia:

  • czy kwoty netto Premii wypłacanych Detalistom będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT,
  • w którym momencie Spółka będzie uprawniona do zaliczenia Premii do kosztów uzyskania przychodów

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia:

  • czy kwoty netto Premii wypłacanych Detalistom będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT,
  • w którym momencie Spółka będzie uprawniona do zaliczenia Premii do kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

1. Uwagi ogólne/wstęp.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na produkcji i sprzedaży napojów alkoholowych i bezalkoholowych, w szczególności piwa. Transakcje realizowane przez Spółkę w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”) i stanowią dla Spółki przychód z działalności gospodarczej (tj. w ramach źródła przychodów: przychody z innych źródeł).

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”).

Towary znajdujące się w ofercie Spółki, o których mowa powyżej i których dotyczy niniejszy wniosek (dalej: „Produkty”), są przez nią dystrybuowane na rynku polskim w szczególności w ramach następującego schematu:

  1. Wnioskodawca sprzedaje Produkty do dystrybutorów, z którymi ma zawarte umowy dystrybucyjne dotyczące Produktów (dalej: „Dystrybutorzy”), a następnie
  2. Dystrybutorzy sprzedają Produkty do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej (dalej: „Detaliści”), którzy sprzedają je z kolei finalnym konsumentom.

W praktyce mogą również występować sytuacje, w których w łańcuchu dystrybucji danego Produktu/Produktów uczestniczy więcej niż jeden Dystrybutor.

Sprzedaż Produktów przez Spółkę w każdym przypadku stanowi dostawę towarów, która jest opodatkowana według właściwej stawki VAT i dokumentowana za pomocą faktur wystawianych na Dystrybutorów, z wykazaną kwotą VAT. Z kolei Dystrybutorzy będący czynnymi podatnikami VAT - z tytułu odsprzedaży Produktów - wystawiają faktury na rzecz Detalistów (lub, ewentualnie, na rzecz kolejnych Dystrybutorów - w przypadku więcej niż jednego Dystrybutora uczestniczącego w procesie dystrybucji).

W ramach prowadzonej działalności Spółka inicjuje szereg działań o charakterze marketingowym, których celem jest wsparcie/zintensyfikowanie sprzedaży Produktów i w rezultacie, zwiększenie jej przychodów z tytułu ich sprzedaży. Działania te są w szczególności nakierowane na zachęcanie Detalistów do zwiększania/utrzymywania wolumenu sprzedaży (wartościowego lub ilościowego lub asortymentowego) Produktów nabywanych od Dystrybutorów.

Wnioskodawca jest członkiem grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”). Zgodnie z podziałem funkcji w ramach Grupy kompleksowa obsługa procesów sprzedaży i dystrybucji Produktów oraz ich marketingu zapewniana jest na zlecenie i na rzecz Spółki przez wyspecjalizowany podmiot, również należący do Grupy - spółkę Ż(...) S(...) i D(...) (dalej: „Spółka dystrybucyjna”). Dotyczyć to będzie także akcji promocyjnych będących przedmiotem niniejszego wniosku. Spółka dystrybucyjna świadczy ww. usługi w zamian za ustalone wynagrodzenie należne od Wnioskodawcy, dokumentując je za pomocą faktur wystawianych na Spółkę.

2. Opis Promocji – założenia.

Jednym z działań marketingowych nakierowanych na wsparcie sprzedaży Produktów mają być akcje promocyjne organizowane na niżej opisanych zasadach, w ramach których Spółka będzie wypłacała na rzecz Detalistów określone kwoty (dalej: „Promocje”). Kwoty te będą przekazywane Detalistom, a więc podmiotom, z którymi Wnioskodawcy nie łączą umowy na dostawy Produktów, tytułem bonusów/premii pieniężnych/rabatów (dalej łącznie: „Premie”).

Zgodnie z przyjętymi założeniami biznesowymi dotyczącymi Promocji, w ich obsługę oraz wypłatę Premii nie będą zaangażowani Dystrybutorzy. W rezultacie, rozliczenia z tego tytułu nie będą w jakikolwiek sposób wpływały na cenę Produktów sprzedanych przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutorów.

Z uwagi na powyższe oraz (i) dużą ilość Detalistów, którzy będą mogli przystępować do Promocji, (ii) konieczność zapewnienia prawidłowej i sprawnej obsługi Promocji i wypłat Premii oraz (iii) wymaganą w związku z tym informatyzację (automatyzację) procesów, podjęta została decyzja o nawiązaniu współpracy z podmiotem trzecim - spółką z branży IT - C(...) C(...) I(...) Sp. z o.o. (dalej: „Usługodawca”). Współpraca ta będzie się odbywać na podstawie umowy o współpracy (dalej: „Umowa o współpracy”), która połączyła już Spółkę dystrybucyjną oraz Usługodawcę. Do Umowy o współpracy, w celu ułatwienia przebiegu współpracy oraz zwiększenia jej efektywności, przystąpił w charakterze strony również Wnioskodawca, a także podmioty należące do grupy Usługodawcy. Podział funkcji między podmiotami z danej grupy oraz wynikające stąd rozliczenia są/będą dokonywane w ramach wewnętrznych ustaleń między tymi podmiotami. Kwestia ta pozostaje poza zakresem niniejszego wniosku.

Zgodnie z założeniami Umowy o współpracy, Usługodawca zobowiązany został do:

  • przygotowania i wdrożenia narzędzia informatycznego, które umożliwi obsługę Promocji (w tym wypłatę Premii do Detalistów) (dalej: „Platforma”);
  • zapewnienia - przy wykorzystaniu Platformy - bieżącej obsługi Promocji, w szczególności poprzez (i) obliczanie wysokości Premii należnych poszczególnym Detalistom w ramach danej Promocji oraz (ii) przekazywanie poszczególnym Detalistom środków pieniężnych tytułem Premii.

W zamian za ww. usługi Usługodawcy należne będzie od Spółki dystrybucyjnej określone wynagrodzenie, wypłacane na podstawie faktur wystawianych przez Usługodawcę na jej rzecz. Z uwagi na charakter ww. usług (administracyjne, techniczne, IT i pokrewne), są/będą one opodatkowane VAT, według podstawowej stawki.

Platforma będzie w szczególności pełnić funkcję środka komunikacji z Detalistami, za pośrednictwem którego:

i. możliwe będzie określenie warunków danej Promocji i ich komunikowanie Detalistom;

ii. Detaliści - jeśli podejmą taką decyzję - będą deklarować (ogólnie) wolę udziału w Promocjach, akceptować warunki poszczególnych Promocji i zgłaszać swój udział/przystąpienie do danej Promocji (oraz określać zakres/ramy tego uczestnictwa, w szczególności poprzez wskazanie punktów sprzedaży biorących udział w Promocji); następnie

iii. będą zbierane dane służące do określenia wysokości Premii należnej danemu Detaliście w ramach danej Promocji (pochodzące z punktów sprzedaży Detalistów) i na ich podstawie będzie określana wysokość Premii należnej danemu Detaliście za dany okres rozliczeniowy;

iv. Detaliści będą otrzymywać odpowiednią notę księgową (uznaniową) potwierdzającą wypłatę Premii oraz potwierdzać fakt jej otrzymania zgodnie z postanowieniami regulaminu Promocji.

3. Mechanizm Promocji (w tym kalkulacji Premii).

Wdrożenie ww. procesu będzie możliwe z uwagi na ustalenie parametrów Promocji w odniesieniu do danych dotyczących sprzedaży Produktów przez Detalistów. Funkcjonalność Platformy umożliwiać bowiem będzie automatyczną komunikację z urządzeniami rejestrującymi Detalistów, tj. kasami rejestrującymi (fiskalnymi) zainstalowanymi w punktach sprzedaży prowadzonych przez Detalistów (dalej: „Urządzenia”). Dzięki temu, dane dotyczące sprzedaży Produktów przez Detalistów (na podstawie których każdorazowo określana będzie wysokość Premii należnej danemu Detaliście) będą automatycznie przekazywane na Platformę, co z kolei umożliwi automatyczną kalkulację Premii należnej danemu Detaliście za dany okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym określane przez Spółkę dystrybucyjną - w relacji z Usługodawcą - parametry Promocji będą w szczególności obejmować:

i. nazwę oraz typ promocji,

ii. moment (datę) jej rozpoczęcia oraz zakończenia (dalej: „Okres Promocji”),

iii. rodzaje Produktów (identyfikowane w szczególności za pomocą unikatowego identyfikatora EAN) objętych Promocją,

iv. rekomendowaną maksymalną cenę Produktu objętego Promocją (dalej: „Cena”) - sprzedaż przez Detalistę Produktu w Okresie Promocji za cenę nie wyższą (tj. równą lub niższą) od Ceny skutkować będzie uwzględnieniem tej sprzedaży w kalkulacji Premii,

v. wysokość Premii, tj. jednostkowo określoną kwotę (per sztuka Produktu), którą może uzyskać Detalista w ramach Promocji.

Przykładowo, ogólny mechanizm Promocji będzie polegać na tym, iż w przypadku sprzedaży przez Detalistę na rzecz klienta końcowego (konsumenta) w Okresie Promocji Produktu X za cenę nie wyższą niż 3,5 zł, Detaliście należna będzie Premia w wysokości 10 groszy.

W zależności od typu Promocji jej warunki mogą również/dodatkowo przewidywać, że Premia będzie należna Detaliście, jeśli:

  • w ramach jednej transakcji Detalista sprzeda klientowi końcowemu, np. trzy Produkty (różne lub tego samego rodzaju), każdy za cenę nie wyższą niż określona w warunkach Promocji (Promocja typu „Zestaw”);
  • w ramach jednej transakcji Detalista sprzeda klientowi końcowemu grupę Produktów ściśle określonych w warunkach Promocji, np. trzy produkty X w cenie łącznej nie wyższej niż N zł (Promocja typu „PromoSztuka”);
  • w ramach jednej transakcji Detalista sprzeda klientowi końcowemu określoną liczbę Produktów danego rodzaju, uprawniającą klienta do zakupu określonego (dodatkowego) Produktu za określoną ceną promocyjną (nie wyższą niż N zł). W takim przypadku Premia będzie ustalana w odniesieniu do Produktu sprzedanego po cenie promocyjnej (Promocja typu „PromoSztuka z produktem promocyjnym”);
  • możliwe będą również Promocje typu „Procentowa”, w przypadku których wypłata Premii będzie Detaliście należna, jeśli w odniesieniu do sprzedawanych przez siebie Produktów zastosuje on wobec klientów określony rabat procentowy (nie mniejszy niż X procent od ceny regularnej/wyjściowej). Mimo określenia warunków Promocji w ten sposób, Premia należna Detaliście nadal określona będzie jako ustalona kwota (bezwzględna) przysługująca Detaliście w stosunku do każdego Produktu sprzedanego przez niego w cenie promocyjnej (komunikat „Procentowa” w nazwie Promocji będzie miał znaczenie marketingowe/komunikacyjne i będzie do klientów końcowych/konsumentów). Przykładowo, jeśli Detalista sprzeda dany Produkt z rabatem 20%, przysługiwać mu będzie 40 groszy tytułem Premii od Wnioskodawcy - przy tym owa kwota nie musi odpowiadać faktycznej wartości obniżki (rabatu) udzielonego przez Detalistę przy sprzedaży Produktów w ramach tej Promocji.

W celu maksymalnego uproszczenia procesu przystępowania i uczestniczenia przez Detalistów w Promocjach, funkcjonalność Platformy będzie umożliwiać wprowadzanie parametrów Promocji, o których mowa powyżej, bezpośrednio na Urządzeniach Detalistów (wszystkich lub tylko wybranych/w ramach danego punktu sprzedaży w przypadku posiadania przez Detalistę większej liczby takich punktów). Przykładowo, jeśli Detalista podejmie decyzję o przystąpieniu do danej Promocji, będzie mógł zaimportować parametry tej Promocji na swoje Urządzenia. Będzie to możliwe poprzez wybranie przez Detalistę odpowiedniej opcji w jego Koncie (vide niżej pkt 4 ppkt 2).

Przykładowo, jeśli Detalista (i) wyrazi chęć przystąpienia do Promocji, w ramach której Cena sprzedaży danego Produktu wynosi 3,5 zł oraz (ii) wybierze na swoim Koncie opcję automatycznego zaimportowania parametrów Promocji na swoje Urządzenia, cena tego Produktu na Urządzeniach Detalisty zostanie automatycznie ustawiona na poziomie 3,5 zł. W takim przypadku, jeśli Detalista nie wprowadzi samodzielnie ex post zmian w tym zakresie, ww. cena będzie obowiązywać do Produktów sprzedawanych przez Detalistę do końca Okresu Promocji. Dodatkowo, na paragonie dokumentującym sprzedaż tych Produktów może być umieszczana dodatkowa informacja (w przypadku wybranych typów Promocji), wskazująca nazwę/typ Promocji i/lub kwotę korzyści uzyskanej przez klienta.

Po zakończeniu Promocji (z chwilą upływu Okresu Promocji) cena danego Produktu na Urządzeniach Detalisty wróci do ustawienia początkowego (sprzed Promocji).

Przy tym, mimo zgłoszenia przez Detalistę przystąpienia do danej Promocji, a nawet zaimportowania parametrów Promocji na swoje Urządzenia, Detalista nie będzie zobowiązany do sprzedaży Produktów na warunkach uprawniających do uzyskania Premii i będzie mógł swobodnie określać cenę danego Produktu, wprowadzając odpowiednie dane do Urządzenia, na którym sprzedaż Produktów jest ewidencjonowana (dla celów fiskalnych). W rezultacie, w trakcie trwania Promocji Detalista będzie mógł zmieniać cenę Produktu, co może skutkować sytuacją, w której część takich Produktów sprzedanych w Okresie Promocji będzie uprawniać Detalistę do Premii, a część - nie. Jedynym ograniczeniem w tym zakresie będzie, aby cena danego Produktu na Urządzeniach znajdujących się w jednym punkcie sprzedaży należącym do Detalisty była w tym samym czasie taka sama (dla wszystkich klientów).

4. Przebieg Promocji.

W ramach organizacji/przeprowadzania Promocji będzie można wyróżnić następujące etapy:

1. mając na uwadze, że rozliczenia w ramach Promocji będą obsługiwane przy wykorzystaniu Platformy, udział danego Detalisty w Promocjach będzie uzależniony od uzyskania i posiadania przez niego statusu użytkownika Platformy. Weryfikacja Detalisty, który zgłosi chęć udziału w Promocjach/zostania użytkownikiem Platformy, pod kątem spełniania przezeń warunków technicznych i formalnych, należeć będzie - w ramach ustaleń wynikających z Umowy o współpracy - do Usługodawcy jako właściciela i administratora Platformy. Po stwierdzeniu, iż Detalista spełnia wspomniane warunki, pozwalające mu (potencjalnie) na udział w Promocjach, Usługodawca nada Detaliście status użytkownika Platformy - w tym celu zawrze z nim odpowiednią umowę określającą relacje na linii Usługodawca-Detalista wynikające z korzystania przez tego ostatniego z Platformy oraz związane z tym uprawnienia i obowiązki stron (dalej: „Umowa ramowa”). Umowa ramowa będzie mieć charakter typowo techniczno-administracyjny i nie będzie przewidywać w tym zakresie wynagrodzenia dla którejkolwiek ze stron;

2. na podstawie/w następstwie zawarcia Umowy ramowej Urządzenia/-e Detalisty będzie rejestrowane na Platformie, a dla Detalisty będzie na Platformie tworzone jego indywidualne konto (WebPanel) (dalej: „Konto”). Informacja o dołączeniu Detalisty do Platformy będzie udostępniana organizatorowi Promocji (tj. Spółce dystrybucyjnej, działającej w tym zakresie na zlecenie Wnioskodawcy) oraz Wnioskodawcy, poprzez wyświetlenie odpowiedniej informacji w interfejsie Platformy przeznaczonym dla tego organizatora (dalej: „Portal Producenta”).

W początkowym okresie funkcjonowania Platformy (tzw. etap pilotażowy) rejestrowane na niej/dostęp do niej będzie możliwy jedynie za pomocą niektórych Urządzeń (posiadających określone/wymagane funkcjonalności), wskazane przez Usługodawcę.

Detaliści, którzy nie będą posiadać Urządzeń umożliwiających współpracę z Platformą, a którzy będą zainteresowani udziałem w Promocjach, będą zobowiązani do zakupu takiego Urządzenia (kompatybilnego z Platformą).

Urządzenia takie będzie w stanie dostarczyć im m.in. spółka z grupy Usługodawcy, która przystąpiła również do Umowy o współpracy, o czym była wyżej mowa;

3. w celu uruchomienia danej Promocji jej parametry (o których mowa była wyżej w punkcie 3) będą definiowane na Portalu Producenta Równocześnie na Platformie będzie umieszczany regulamin Promocji oraz ewentualnie inne związane z nią materiały, np. materiały promocyjne. W parametrach Promocji będzie m.in. określana docelowa grupa Detalistów (tj. Detali, dla których dana Promocja będzie widoczna na ich Koncie i którzy w związku z tym będą mogli wziąć w niej udział);

4. od momentu opublikowania Promocji oraz w dowolnym momencie jej trwania Detalista będzie mógł przystąpić do Promocji, wyrażając zgodę poprzez Konto (co wymagać będzie w szczególności potwierdzenia, że Detalista zapoznał się z warunkami Promocji i akceptuje je). Jak zostało wskazane z punkcie 3) powyżej, Detalista będzie mógł również wybrać opcję, aby parametry Promocji zostały automatycznie zaimportowane do jego Urządzeń;

5. Urządzenia cyklicznie będą przesyłać informacje o sprzedaży Produktów objętych Promocjami do tzw. systemu centralnego Platformy obsługiwanego przez Usługodawcę. Dane te (odzwierciedlające dane zarejestrowane na paragonach wydrukowanych przez dane Urządzenie) będą odpowiednio filtrowane, stanowiąc podstawę do ustalenia Premii należnej za dany okres danemu Detaliście (zgodnie z zasadą: jeden raport dla jednego Detalisty za jeden Okres rozliczeniowy). Dane te będą przygotowywane za ustalone okresy rozliczeniowe (np. tygodniowe, od poniedziałku do niedzieli) (dalej: „Okres rozliczeniowy”);

6. na podstawie danych, o których mowa w punkcie 5) powyżej, Usługodawca będzie przygotowywał notę księgową (obciążeniową) i przesyłał ją do Spółki dystrybucyjnej, która po weryfikacji zawartych w niej danych przekaże ją Wnioskodawcy (do realizacji). Do noty tej dołączany będzie raport, będący zbiorczym zestawieniem raportów, o których mowa w punkcie 5) powyżej (zgodnie z zasadą: jeden raport dla wszystkich Detalistów za jeden Okres rozliczeniowy). Z raportu tego będzie więc wynikać, jaką łącznie kwotę tytułem Premii Wnioskodawca będzie zobowiązany uiścić na rzecz wszystkich Detalistów za dany Okres rozliczeniowy. Kwota wynikająca z tego zbiorczego raportu będzie odpowiadała kwocie wykazanej na nocie obciążeniowej wystawionej przez Usługodawcę;

7. w oparciu o ww. dokumenty otrzymane od Usługodawcy (nota obciążeniowa wraz ze zbiorczym raportem) na rachunek bankowy Usługodawcy z rachunku bankowego Wnioskodawcy będą przekazywane środki pieniężne w wysokości wynikającej z ww. noty obciążeniowej, które będą przeznaczone na wypłatę Premii dla Detalistów;

8. Usługodawca będzie generował polecenia przelewu, w ramach których Premie będą przekazywane z rachunku bankowego Usługodawcy na rachunki bankowe poszczególnych Detalistów. Kwoty Premii będą przekazywane/wypłacane przez Usługodawcę Detalistom w imieniu Wnioskodawcy;

9. wypłata Premii na rzecz Detalistów będzie dokumentowana notami księgowymi (uznaniowymi), wystawianymi osobno dla każdego Detalisty przez Usługodawcę, działającego w tym zakresie także w imieniu Wnioskodawcy (dalej: „Nota dla Detalisty”), Nota dla Detalisty będzie w szczególności zawierać następujące dane/informacje:

i. datę wystawienia i kolejny numer,

ii. dane Spółki (jako wystawcy dokumentu) oraz Detalisty (jako odbiorcy/adresata dokumentu),

iii. Okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego Premia jest wypłacana (przy czym niniejsza informacja może być oznaczona na Nocie dla Detalisty w różny sposób, w tym poprzez/w polu: „Dotyczy”),

iv. datę wypłaty Premii na rzecz Detalisty (przy czym niniejsza informacja może być oznaczona na Nocie dla Detalisty w różny sposób, w tym - z przyczyn technicznych – w polu: „Data sprzedaży”; w każdym razie Detalista będzie jednak poinformowany, np. w przypisie do samej noty, o takim znaczeniu danego pola w ramach Noty dla Detalisty),

v. kwotę Premii za dany Okres rozliczeniowy, z podziałem na (i) kwotę netto Premii, (ii) kwotę VAT oraz (iii) kwotę brutto Premii. Gdyby Produkty podlegające Promocji były objęte różnymi stawkami VAT, ww. wartości zostałyby wykazane z podziałem na poszczególne stawki.

Kwota brutto Premii będzie odpowiadać kwocie przekazanej na rachunek bankowy Detalisty;

vi. adnotację, iż w związku z otrzymaniem Premii na Detaliście ciąży obowiązek odpowiedniego rozliczenia jej kwoty na gruncie VAT, w szczególności dokonania odpowiedniej korekty in minus VAT naliczonego, odliczonego przez Detalistę przy zakupie Produktów. Analogiczna informacja będzie umieszczana w regulaminie dotyczącym Promocji, akceptowanym przez Detalistę przystępującego do danej Promocji (vide etap nr 4) powyżej).

Integralną częścią Noty dla Detalisty będzie załącznik, którym będzie raport wskazany w ramach etapu 5) powyżej, przygotowany dla danego Detalisty. Z załącznika tego będzie więc wynikać, w jaki sposób Premia za dany Okres rozliczeniowy została skalkulowana (tj. które transakcje sprzedaży Produktów zrealizowane w Okresie Promocji przez Detalistę i w jakim zakresie zostały uwzględnione przy kalkulacji Premii).

Nota dla Detalisty będzie umieszczana i dostępna dla danego Detalisty na jego Koncie. W ramach dostępnych opcji/funkcjonalności Platformy, każdy z Detalistów będzie mógł zdefiniować domyślne przekazywanie wystawionej na jego rzecz Noty dla Detalisty na wskazany przez niego adres e-mail oraz oznaczyć domyślne potwierdzenie otrzymania ww. noty;

10. Noty dla Detalistów będą przekazywane do Spółki.

Odnosząc się do powyższego, Wnioskodawca wskazuje, że z uwagi na przyjętą chronologię, wypłata Premii na rzecz Detalistów będzie miała miejsce przed wystawieniem dokumentujących je Not dla Detalistów. Mając na uwadze, że będzie mogło się zdarzyć, że kwota Premii finalnie nie zostanie skutecznie przekazana/przelana do Detalisty (np. z uwagi na błędnie podany rachunek bankowy Detalisty) i kwota Premii wróci na rachunek Usługodawcy, wówczas Nota dla Detalisty nie zostanie wystawiona. W takim przypadku, co do zasady, Usługodawca powinien zwrócić „niewykorzystaną” kwotę na rzecz Spółki. Niemniej, w celu ograniczenia ilości przelewów realizowanych między Spółką i Usługodawcą oraz uproszczenia rozliczeń z tym związanych, Wnioskodawca będzie mógł przekazać do Usługodawcy zalecenie, aby środki te nie były zwracane na rzecz Spółki, ale zostały uwzględnione/wykorzystane przez Usługodawcę przy wypłacie Premii za kolejny Okres rozliczeniowy - w takim przypadku kwoty przekazane Usługodawcy przez Spółkę na podstawie noty obciążeniowej, o której mowa wyżej w punkcie 6), będą mogły być odpowiednio niższe. Przy tym w każdym momencie, bez spełniania jakichkolwiek dodatkowych warunków, Wnioskodawca będzie uprawniony do żądania zwrotu ww. środków, a Usługodawca będzie zobowiązany do niezwłocznego ich przekazania do Spółki. Powyższe wynikać będzie z faktu, że Usługodawca nie będzie mógł swobodnie dysponować kwotami przekazanymi mu przez Spółkę na wypłatę Premii, tj. wykorzystywać ich w jakimkolwiek innym celu (w tym również wypłaty Premii za inne okresy rozliczeniowe). Do momentu wypłaty Premii Detalistom to Spółka będzie bowiem pozostawać właścicielem ww. środków.

Końcowo Wnioskodawca podkreślił, że uczestnictwo Detalistów w Promocjach będzie dobrowolne i nie będzie wiązać się z nałożeniem na nich jakichkolwiek zobowiązań innych niż przedstawione powyżej (tj. o charakterze formalnym i techniczno-administracyjnym), w szczególności mogących skutkować po stronie Spółki roszczeniami pod adresem Detalistów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy kwoty netto Premii wypłacanych Detalistom będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „ustawa CIT”)?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 - w którym momencie Spółka będzie uprawniona do zaliczenia Premii do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Mając na względzie przedstawione okoliczności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. kwoty netto Premii wypłacanych Detalistom będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT;
  2. będzie uprawniony do zaliczenia Premii do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który koszt zostanie ujęty w księgach rachunkowych Spółki (zaksięgowany) na podstawie uznaniowych not księgowych (tj. Not dla Detalisty).

Ad. pytanie 1.

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszych okolicznościach.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak wynika z powyższego, aby dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów na gruncie CIT, koniecznym jest, aby:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku wydatek został pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
  2. wykazywał związek z przychodem podatnika (miał na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła);
  3. nie stanowił wydatku wyłączonego z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 ustawy CIT;
  4. został właściwe udokumentowany.

Zastosowanie powyższych przepisów do okoliczności będących przedmiotem niniejszego wniosku.

Dokonując analizy ww. warunków w odniesieniu do okoliczności wskazanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał, co następuje.

Ad. 1.

Pierwszy warunek, tj. poniesienie wydatku przez podatnika, będzie można w niniejszych okolicznościach uznać za spełniony. Wnioskodawca, przyznając Premię Detalistom, a następnie przekazując kwoty w wysokości odpowiadającej wartości przyznanych Premii Usługodawcy (który następnie wypłaci ją na rzecz Detalisty), poniesie ich ekonomiczny ciężar. W konsekwencji, należy stwierdzić, iż przyznane i wypłacone Premie obciążą majątek Wnioskodawcy.

Przy czym, co istotne, bez znaczenia dla powyższego pozostanie udział Usługodawcy w procesie wypłaty Premii. Usługodawca dokona bowiem jedynie przekazania środków otrzymanych od Spółki na rzecz Detalistów, co będzie stanowiło wyłącznie czynności techniczne, wykonywane w imieniu i na rzecz Spółki.

Ad. 2.

W ocenie Wnioskodawcy, również drugi warunek zostanie spełniony. Wydatki związane z przyznaniem i udzieleniem Premii Detalistom zostaną bowiem poniesione w celu uzyskania przychodów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka w ramach podejmowanych działań o charakterze marketingowym, w celu zachęcania Detalistów do zwiększania/utrzymywania wolumenu sprzedaży (wartościowego lub ilościowego lub asortymentowego) Produktów, zamierza przeprowadzać Promocje, w ramach których, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie Promocji, będzie wypłacać na rzecz Detalistów Premie. Detaliści w celu uzyskania Premii, będą, co do zasady, dokonywać sprzedaży Produktów w obniżonych (promocyjnych) cenach, co będzie stanowiło zachętę dla klientów końcowych do nabycia Produktów od Detalistów, a w konsekwencji przyczyni się też do wzrostu zapotrzebowania na Produkty po stronie Dystrybutorów (u których Detaliści zaopatrują się w Produkty), a dalej do zwiększenia sprzedaży na linii Spółka-Dystrybutorzy oraz zwiększenia jej przychodów z tego tytułu. Działania Spółki będą zatem podejmowane z myślą o przyszłych bezpośrednich korzyściach ekonomicznych w postaci wyższych przychodów ze sprzedaży Produktów.

Zatem, udzielone przez Spółkę Premie bez wątpienia będą stanowić instrument pozytywnie wpływający na intensyfikację sprzedaży Produktów, a tym samym zwiększenie przychodów po stronie Spółki z tego tytułu. Wobec powyższego, działania Wnioskodawcy związane z ponoszeniem kosztów Premii, będą miały na celu osiągnięcie przez Spółkę przychodów podatkowych.

Ad. 3.

Wnioskodawca również zaznaczył, że wydatków ponoszonych w związku z przyznaniem Detalistom Premii nie będzie można zakwalifikować do żadnej z kategorii wydatków wyłączonych wprost przez ustawodawcę z kosztów uzyskania przychów w oparciu o art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Stąd, także trzeci z ww. warunków należy uznać za spełniony.

Ad. 4.

W ocenie Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu przyznania Detalistom Premii, dokumentowane poprzez stosowne noty księgowe (tj. Noty dla Detalisty), będzie należało w niniejszych okolicznościach uznać za właściwie udokumentowane.

Premie wypłacone na rzecz poszczególnych Detalistów będą dokumentowane uznaniowymi notami księgowymi, wystawianymi osobno dla każdego Detalisty przez Usługodawcę (zawierającymi szereg danych wskazanych powyżej w opisie zdarzenia przyszłego), działającego w tym zakresie w imieniu Wnioskodawcy (tj. Noty dla Detalisty). Ich integralną część będzie stanowił załącznik w postaci raportu, z którego wynikać będzie przede wszystkim, w jaki sposób Premia za dany Okres rozliczeniowy została skalkulowana (tj. które transakcje sprzedaży Produktów zrealizowane w okresie Promocji przez Detalistę i w jakim zakresie zostały/zostaną uwzględnione przy kalkulacji Premii). Noty dla Detalisty będą przekazywane przez Usługodawcę także do Spółki.

Z powyższej dokumentacji niewątpliwie będą wynikały wszystkie istotne dane pozwalające stwierdzić, w jakiej wysokości i kiedy dany wydatek został poniesiony przez Spółkę, co umożliwi zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Bez znaczenia dla uprawnienia Spółki do zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje okoliczność, iż nie będą one dokumentowane fakturami. Warunek dokumentowania kosztów podatkowych fakturami nie wynika z ustawy CIT, a wręcz przeciwnie, np. w art. 15 ust. 4e ustawy CIT, ustawodawca wprost dopuścił możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków udokumentowanych w inny sposób niż poprzez fakturę czy rachunek.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż z uwagi na fakt, że Spółka sprzedaje swoje Produkty bezpośrednio Dystrybutorom (a nie Detalistom), to na ich rzecz wystawia faktury dokumentujące sprzedaż tychże Produktów. To jednak Detaliści (a nie Dystrybutorzy) będą otrzymywać od Spółki Premie, o których mowa w niniejszym wniosku. Stąd, z uwagi na brak tożsamości w ujęciu podmiotowym, w świetle przepisów o VAT udzielenie Premii nie będzie mogło być potwierdzone w sposób, o którym mowa wprost w tych przepisach, tj. dokumentem VAT, jakim jest faktura, w szczególności zaś fakturami korygującymi wystawianymi przez Spółkę do wystawionych przez nią wcześniej faktur na rzecz Dystrybutorów, dokumentujących sprzedaż Produktów przez Spółkę na ich rzecz.

W świetle powyższych uwag, w niniejszych okolicznościach, to Noty dla Detalisty (wystawiane przez Usługodawcę w imieniu Wnioskodawcy) będą wyznaczały prawidłowy sposób udokumentowania przyznanej Premii i będą stanowiły podstawę do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot netto na nich wyrażonych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż w niniejszych okolicznościach będą spełnione wszystkie z omówionych powyżej warunków, a w konsekwencji ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu udzielenia Detalistom Premii będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.

W tym miejscu Spółka podkreśliła, iż na powyższe konkluzje nie powinien wpływać proces obsługi Promocji, tj. w szczególności fakt, że środki pieniężne na wypłatę Premii będą przekazywane za pośrednictwem Usługodawcy, czy też okoliczność, że to Usługodawca będzie wystawiał faktycznie Noty dla Detalistów. Wszystkie te funkcje/czynności będą bowiem realizowane przez Usługodawcę na zlecenie Spółki dystrybucyjnej, która z kolei będzie je realizować na zlecenie Wnioskodawcy. Okoliczności te są/będą irrelewantne z punktu widzenia właściwego ujęcia kwot Premii do celów CIT, zaprezentowanego powyżej.

Ponadto, za prawem Spółki do zaliczenia kwot odpowiadającym wartości netto Premii przemawia także okoliczność, iż co do zasady Detaliści, z tytułu otrzymania Premii, będą obowiązani rozpoznać przychód podatkowy. Spowoduje to, że operacja udzielenia Premii będzie neutralna z punktu widzenia Skarbu Państwa.

Końcowo Wnioskodawca podkreślił, iż okoliczność, że Premie nie będą udzielane Dystrybutorom, a więc podmiotom, na rzecz których prowadzona jest/będzie bezpośrednio sprzedaż Produktów przez Spółkę, a dopiero kolejnym podmiotom w łańcuchu dostaw Produktów, tj. Detalistom nabywającym Produkty od Dystrybutorów, oznacza, iż w niniejszych okolicznościach nie będzie miało zastosowania wyłączenie z przychodów dla wartości udzielonych przez podatnika (tu: Spółkę) bonifikat i skont określone w art. 12 ust. 3 ustawy CIT. Dyspozycją niniejszego przepisu są bowiem objęte jedynie przypadki, gdy bonifikata/skonto/rabat są udzielane kontrahentowi, na rzecz którego podatnik dokonuje bezpośrednio sprzedaży i od którego uzyskuje bezpośrednio przychód z tytułu sprzedaży towarów na jego rzecz. Co istotne, niniejsza wykładnia jest podzielana także w orzecznictwie sądów administracyjnych (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lipca 2012 r., sygn. akt II FSK 2558/10).

Stanowisko organów podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych wydanych w analogicznych/zbliżonych stanach faktycznych. Tytułem przykładu wskazać można na:

  • interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 14 czerwca 2017 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.37.2017.1.JG), w której wskazano m.in., że: „(...) Producent udziela rabatów w celu motywowania Detalistów do nabywania większej liczby wyrobów Producenta. Co istotne w analizowanej sprawie, powyższe działanie przekłada się na zwiększenie sprzedaży Producenta, a w konsekwencji zwiększenie przychodów po stronie Spółki. Przyznana premia/bonus na rzecz Detalisty uzależniona będzie od ilości bądź wartości zakupionych wyrobów Producenta.
  • W związku z powyższym, w ocenie organu, właściwie udokumentowane koszty wypłaconych rabatów pośrednich stanowić będą koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym jak wspomniano wyżej - ciężar dowodu spoczywa na Spółce.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: „DIS”) w Katowicach z 12 maja 2016 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-432/16/BD), gdzie organ potwierdził, iż: „(...) wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z wypłatą rabatów pośrednich na rzecz Odbiorców Końcowych, wpływać będą na zwiększenie sprzedaży Spółki, a w konsekwencji zwiększenie przychodów Spółki. Tym, samym przedmiotowe wydatki spełniać będą przedstawione wyżej warunki i Wnioskodawca może zaliczyć je w ciężar kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT.”

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wobec spełnienia wszystkich z omówionych powyżej warunków, ponoszone przez Spółkę wydatki z tytułu udzielenia Detalistom Premii będą stanowić po jej stronie koszt uzyskania przychodów.

Ad. pytanie 2.

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszych okolicznościach.

Zasady dotyczące ustalenia momentu zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów zostały uregulowane w art. 15 ust. 4 i 4b-4e ustawy CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c (regulujących szczególne przypadki rozpoznawania tego typu kosztów podatkowych).

Z kolei, na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h (tj. regulacji dotyczących kosztów prac rozwojowych, kosztów zaniechanych inwestycji, należności pracowniczych oraz składek na ubezpieczenia społeczne), uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z powyższych przepisów wynika przede wszystkim, iż moment zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów zależy od jego kwalifikacji jako kosztu bezpośrednio związanego z konkretnym przychodem (tj. tzw. koszt bezpośredni) lub jako kosztu pośrednio związanego z przychodami podatnika (tj. tzw. koszt pośredni). Przy czym ustawodawca nie sprecyzował/nie zdefiniował wprost, jakie wydatki należy klasyfikować jako koszty bezpośrednie, a jakie jako koszty pośrednie.

Zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym w orzecznictwie sądowym i doktrynie prawa podatkowego, do kosztów bezpośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami należy, co do zasady, zaliczyć wydatki, co do których możliwe jest ich bezpośrednie przyporządkowanie do określonego, konkretnego przychodu podatnika. Natomiast koszty pośrednie obejmują wydatki, co do których przyporządkowanie takie nie jest możliwe, ale które wykazują ogólny związek z działalnością podatnika.

Zastosowanie powyższych przepisów do okoliczności będących przedmiotem niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki, które będą ponoszone przez Spółkę w związku z wypłatami Premii na rzecz Detalistów, powinny zostać uznane za koszt uzyskania przychodów o charakterze pośrednim. W omawianym zdarzeniu przyszłym, brak będzie bowiem możliwości zidentyfikowania konkretnych przychodów, z którymi wydatki te mogłyby być powiązane. Spółka nie będzie bowiem dokonywać sprzedaży Produktów bezpośrednio na rzecz Detalistów, ale na rzecz Dystrybutorów, wobec czego nie będzie możliwe bezpośrednie powiązanie Premii wypłaconych na rzecz Detalistów z konkretnymi przychodami Spółki z tytułu sprzedaży Produktów. Nie sposób zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wskazać konkretnego wynagrodzenia (przychodu), do którego miałaby się odnosić wypłacana na rzecz Detalisty określona kwota przyznanej Premii.

Wydatki związane z udzieleniem przez Spółkę Premii na rzecz Detalistów będą przyczyniać się w sposób ogólny do zwiększenia przychodów podatkowych Spółki, jednocześnie nie wykazując z ww. przychodami tak ścisłego związku, by mogły zostać przyporządkowane do konkretnej ich kwoty/pozycji. W konsekwencji, powinny zostać uznane za koszt uzyskania przychodów o charakterze pośrednim, potrącalny w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który koszt zostanie ujęty w księgach rachunkowych (zaksięgowany) na podstawie uznaniowych not księgowych (tj. Not dla Detalisty), które będą potwierdzać ostatecznie definitywne poniesienie wydatku przez Spółkę.

Na moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot Premii nie powinien mieć natomiast wpływu moment wypłaty środków pieniężnych przez Spółkę na rzecz Usługodawcy czy też moment wystawienia zbiorczej noty obciążeniowej, przygotowanej przez Usługodawcę. Momenty te nie będą bowiem wywierać jakichkolwiek skutków w relacji z Detalistami, a tylko w odniesieniu do tej relacji skutki związane z wypłatą Premii mogą być rozpatrywane (jako definitywne). Czynności te będą bowiem mały jedynie charakter techniczny i „przejściowy”, tj. będą miały dopiero umożliwić Usługodawcy wypłatę Premii na rzecz Detalistów.

Stanowisko organów podatkowych.

Wnioskodawca podkreśla, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych wydanych w analogicznych/zbliżonych stanach faktycznych. Tytułem przykładu wskazać można na:

  • interpretację indywidualną DKIS z 27 marca 2017 r. r. (sygn. 2461-IBPB-1-1.4510.24.2017.1.EN), z której wynika, że: „Z uwagi na brak bezpośrednich obrotów pomiędzy Spółką a Nabywcą pośrednim, nie jest możliwe przypisanie kwoty udzielonego rabatu pośredniego bezpośrednio do konkretnych przychodów osiągniętych przez Spółkę. Dlatego też wartość rabatu pośredniego winna zostać uznana za koszt pośrednio związany z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wypłacane rabaty pośrednie będą potrącalne w kwocie netto, w dacie ich poniesienia, przez którą należy rozumieć dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych Spółki (zgodnie z art. 15 ust. 4e Ustawy CIT).”
  • interpretację indywidualną DIS w Katowicach z 7 września 2016 r. (sygn. IBPB-1-1/4510-175/16-2/NL), w której organ stwierdził, iż: „W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, jak wskazano powyżej, że wydatki ponoszone przez Spółkę na wypłatę rabatów pośrednich aptekom związane są niewątpliwie z uzyskaniem przez Spółkę przychodów. Jednakże, w związku z faktem, że Spółka nie wystawia na rzecz aptek żadnych faktur sprzedażowych, gdyż apteki otrzymują faktury zakupowe od hurtowni, a nie od Spółki, to przedmiotowych wydatków nie można powiązać w sposób bezpośredni z przychodami Spółki z tytułu sprzedaży produktów. Wobec tego, wydatki ponoszone przez Spółkę na wypłatę rabatów pośrednich aptekom stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów. (...) Z powyższych przepisów wynika, że koszty, które pozostają w innym niż bezpośrednim związku z przychodami powinny być uznane za koszty uzyskania przychodów w roku ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d i 4e ustawy. Dla celów podatkowych momentem poniesienia kosztów pośrednich, będzie moment ujęcia przedmiotowych wydatków w księgach jako kosztu na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego.”

Podobne stanowisko wyraził także DKIS w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2017 r. (sygn. 0461- ITPB3.4510.34.2017.l.MK) czy DIS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2016 r. (sygn. IBPB-1-1/4510-86/16/DW).

Reasumując, w przypadku przyznania Premii przez Spółkę na rzecz Detalistów, wypłacone im z tego tytułu kwoty będą stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy w momencie ich poniesienia, tj. w dniu, na który koszt ten zostanie ujęty w księgach rachunkowych Spółki na podstawie Noty dla Detalisty, wystawionej w imieniu Spółki przez Usługodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj