Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-1.4511.683.2016.1.AT
z 13 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 grudnia 2016 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 23 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród Agentom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2016 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród Agentom.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka”) rozpoczął proces budowy kompleksu biurowców o nazwie „A”. Lokale w budowanych biurowcach przeznaczone są na wynajem. Spółka chce pozyskać najemców na jak najwcześniejszym etapie realizowania inwestycji. Z tego powodu nawiązała kontakt z agentami - pośrednikami nieruchomości (dalej „Agenci”). Agenci (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) mają poszukiwać najemców, którzy byliby zainteresowani wynajęciem powierzchni w biurowcach „A”. Agentami mogą być wyłącznie przedsiębiorcy - spółki kapitałowe, spółki osobowe, osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, itp.

Aby przyspieszyć proces poszukiwania najemców oraz zachęcić Agentów do większego zaangażowania, Spółka ogłosiła konkurs. Konkurs adresowany jest do Agentów oraz osób fizycznych, które faktycznie zajmują się poszukiwaniem najemców (osób fizycznych zatrudnionych przez Agentów na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, itp. - dalej łącznie zwanych „Pracownikami”). Krąg osób mogących wziąć udział w konkursie jest więc ograniczony - jego uczestnikami mogą być wyłącznie Agenci oraz Pracownicy.

Nagrodami w konkursie mają być m.in. nagrody rzeczowe (np. samochody), vouchery na wycieczkę oraz wyjazdy weekendowe (dalej łącznie zwane „Nagrodami”). Nagrody mają zostać przyznane Agentom lub ich Pracownikom, którzy jako pierwsi doprowadzą do zawarcia umów najmu lokali biurowych. Zgodnie z regulaminem konkursu, Nagrody są należne tylko wówczas, gdy umowy najmu zostaną zawarte w określonym przez Spółkę terminie. W regulaminie konkursu przewidziano również minimalny czas trwania umów najmu oraz minimalną powierzchnię lokali, których mają one dotyczyć. Nagroda przekazywana przez Spółkę ma być niezależna od prowizji wypłacanej przez Spółkę na rzecz Agenta za doprowadzenie do zawarcia umowy najmu. Na chwilę obecną, Nagrody nie zostały jeszcze wydane.

Spółka pragnie wyjaśnić, że nie będzie zawierać żadnych umów bezpośrednio z Pracownikami (w szczególności nie będą jej łączyć z Pracownikami umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, itp.). Nie będzie też zlecać Pracownikom bezpośrednio czynności mających na celu doprowadzenie do zawarcia umowy najmu. Umowę w sprawie poszukiwania najemców Spółka zawrze wyłącznie z Agentami.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy na Spółce ciążą obowiązki płatnicze związane z pobraniem podatku lub obowiązki związane ze złożeniem odpowiednich deklaracji lub informacji podatkowych, wynikające z Ustawy PIT, w wypadku przekazywania Nagród Agentom, którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi indywidualną działalność gospodarczą?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, nie ciążą na niej obowiązki płatnicze, wynikające z Ustawy PIT, jeżeli Nagrody przekazywane są Agentom będącym przedsiębiorcami. Takie obowiązki nie ciążą na Spółce w szczególności w przypadku, gdy Agenci są osobami fizycznymi prowadzącymi indywidualną działalność gospodarczą. Spółka nie ma obowiązku składania żadnych informacji lub deklaracji w związku z wydawaniem Nagród, w szczególności nie ma obowiązku sporządzania PIT-8C ani PIT-8AR.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W rozumieniu art. 11 ust. 1 Ustawy PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, wymieniono jako źródło przychodów pozarolniczą działalność gospodarczą.

W świetle art. 14 ust. 1 Ustawy PIT, za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 Ustawy PIT, przychód z działalności gospodarczej stanowi również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125 Ustawy PIT.

Z art. 30 ust. 1 Ustawy PIT wynika, że od dochodów (przychodów) wymienionych w tym przepisie pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, w wypadku wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych oraz w razie otrzymania nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 Ustawy PIT, podatek ten wynosi 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 30 ust. 8 Ustawy PIT, dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30 ust. 1 Ustawy PIT, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 Ustawy PIT.

W art. 41 ust. 4 Ustawy PIT wprowadzono obowiązek pobierania przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych.

Obowiązek płatniczy dotyczy między innymi świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 Ustawy PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 Ustawy PIT, zobowiązani są do przekazania na rachunek właściwego urzędu skarbowego pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Na mocy art. 42 ust. la Ustawy PIT, ww. płatnicy mają obowiązek przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczne deklaracje w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów prawa, aby odpowiedzieć na pytanie, czy w analizowanej sytuacji na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z przepisów Ustawy PIT, należy rozstrzygnąć, czy przekazywane Agentom Nagrody będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy organizowane przez Spółkę przedsięwzięcie może być na gruncie Ustawy PIT uznane za konkurs.

Zdaniem Spółki, organizowane przez nią przedsięwzięcie nie powinno być traktowane jako konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.

Pojęcie konkursu nie zostało zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego. W doktrynie, interpretacjach oraz w orzecznictwie przy wykładni tego pojęcia dla celów podatkowych zwyczajowo stosuje się wykładnię językową i przywołuje się definicje konkursu sformułowane w słownikach języka polskiego. Podkreśla się w szczególności, że aby dane przedsięwzięcie mogło zostać uznane za konkurs, musi występować element rywalizacji między jego uczestnikami, dążącymi do uzyskania jak najlepszego rezultatu. Często zwraca się również uwagę na „aspekt formalny” przedsięwzięcia będącego konkursem (wydanie regulaminu, etc.)

O charakterze danego przedsięwzięcia nie przesądza nazwa, jaką nadał mu organizator. W każdym przypadku należy bowiem oceniać całokształt okoliczności, w których organizowane jest dane przedsięwzięcie.

W ocenie Spółki organizowany przez nią konkurs stanowi w rzeczywistości program motywacyjny.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 czerwca 2013 r. Znak: IPPB2/415-271/13-2/AK, w której wskazano, m.in. że działań motywacyjnych nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu (...), jednak nie zmienia to faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora (zleceniodawcy).

Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

[...]Działania motywacyjne to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu lub podmiot zlecający jego organizację a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Mając powyższe na uwadze, w cytowanej wyżej interpretacji organ podatkowy uznał, że nagrody przekazywane w konkursie organizowanym dla kontrahentów będących przedsiębiorcami (oraz dla ich pracowników) powinny być zaliczane do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli celem organizacji konkursu jest motywowanie do lepszego lub bardziej efektywnego wykonywania usług na rzecz organizatora konkursu.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał także interpretacje indywidualne wydane przez:

Jak wcześniej zaznaczono, zdaniem Spółki organizowane przez nią przedsięwzięcie stanowi program motywacyjny. Celem akcji jest odniesienie korzyści przez jej organizatora - jak najszybsze znalezienie najemców lokali biurowych w kompleksie. Poprzez organizowane przedsięwzięcie Spółka dąży do zintensyfikowania działań Agentów oraz ich Pracowników w zakresie poszukiwania najemców. Przekazywane przez Spółkę Nagrody będą więc w rzeczywistości premią dla Agentów lub Pracowników za dobre wyniki prowadzonej działalności pośredniczej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 maja 2015 r., Znak: ILPB1/4511-1-166/15-2/AP, w której wskazano, m.in. że Motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie podmiotów zajmujących się dystrybucją towarów (usług) na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. [...] Zatem przekazywana nagroda w ramach przedsięwzięcia, określanego przez Spółkę mianem konkursu motywacyjnego, którego celem będzie zwiększenie sprzedaży usług Spółki, stanowi dla jej uczestników dodatkowa gratyfikacje (premię) za dobre wyniki sprzedaży, i zachętę do dalszego jej zwiększania.

Zdaniem Spółki przychód z Nagród przekazywanych przez Spółkę Agentom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą powinien zostać przypisany do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Spółki Nagrody przekazywane Agentom, w związku z organizowanym przez Spółkę przedsięwzięciem, będą dla Agentów dodatkowym wynagrodzeniem za wykonaną usługę - pozyskanie klienta zainteresowanego zawarciem umowy najmu. Jak była już o tym mowa, Nagrody przyznawane będą Agentom, którym uda się zawrzeć umowy najmu lokali biurowych odpowiadające warunkom ustalonym przez Spółkę w regulaminie konkursu. Kryteria wyłaniania zwycięzców w organizowanym przez Spółkę konkursie związane są ściśle z prowadzoną przez Agentów działalnością gospodarczą. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, a w szczególności pośredniczenie w zawieraniu umów najmu, jest warunkiem uczestnictwa w organizowanym przez Spółkę przedsięwzięciu. Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, Nagrody będą wydawane Agentom niezależnie od prowizji z tytułu doprowadzenia do zawarcia umowy najmu. Nagrody będą zatem stanowiły dodatek (rodzaj bonusu, dodatkowego wynagrodzenia) za wykonanie usługi na rzecz Spółki.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że między prowadzoną przez Agentów działalnością gospodarczą a przekazywanymi przez Spółkę Nagrodami istnieje ścisły związek. Nagrody będą stanowiły dla Agentów swoistą gratyfikację za uzyskane dobre wyniki w prowadzonej działalności. W związku z tym, zasadne jest zakwalifikowanie wartości przekazywanych Agentom Nagród jako przychodu uzyskanego w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Przychód taki podlega opodatkowaniu razem z innymi przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, stosownie do wybranej przez danego Agenta metody opodatkowania. Z uwagi na powyższe Spółka nie będzie zatem zobowiązana do poboru podatku zryczałtowanego od wydanych Nagród (nie będzie działać w charakterze płatnika podatku PIT) i nie będzie zobowiązana do składania PIT-8C ani PIT-8AR.

Z ostrożności, na wypadek gdyby organ uznał, że organizowane przez Spółkę przedsięwzięcie stanowi jednak konkurs w rozumieniu Ustawy PIT, Spółka pragnie zaznaczyć, że w takiej sytuacji i tak przychody z tytułu przekazanych Agentom Nagród powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nagrody konkursowe, które mają zostać przekazane Agentom, będą bowiem uzyskane przez nich w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 czerwca 2016 r., Znak: IBPB-2-1/4511-190/16/DP w której wskazano, że otrzymane przez osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą nagrody pozostające w związku z dokonywaną przez te osoby sprzedażą, stanowią przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT: Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) [...]. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Wnioskodawca powołał również interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 maja 2016 r., Znak: IPPB4/4511-297/16-6/JK2. W przywołanym piśmie organ stwierdził, że w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek między otrzymaną nagrodą a prowadzoną przez daną osobę działalnością gospodarczą, przychód z tej nagrody powinien zostać uznany za przychód z działalności gospodarczej: [...] osoby prowadzące działalność gospodarczą nagrodę otrzymają za czynności, które podejmą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Celem tych czynności będzie nie tylko uzyskanie nagrody, ale również zwiększenie przychodu z tego źródła przychodów. [...]

Brak jest zatem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji, gdy dane czynności wykonywane są w ramach prowadzonej działalności, czyli istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy między prowadzoną działalnością gospodarczą a uzyskanym przychodem.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał ponadto interpretacje indywidualne wydane przez:

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz interpretacji organów podatkowych zasadne jest twierdzenie, że w związku z przekazywaniem Nagród na rzecz Agentów - osób fizycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnicze wynikające z Ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy prawa podatkowego, o których mowa w ww. art. 8 Ordynacji podatkowej, zawiera m.in. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032), w której w Rozdziale 7 Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników, zawarte są przepisy dotyczące zasad obliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego podatku lub zaliczek na podatek przez płatników.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca będący spółką z o.o. rozpoczął proces budowy kompleksu biurowców, w związku z czym chce pozyskać najemców lokali na jak najwcześniejszym etapie realizowania inwestycji. Wnioskodawca ogłosił konkurs adresowany do Agentów – osób fizycznych prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz osób fizycznych, które faktycznie zajmują się poszukiwaniem najemców (osób fizycznych zatrudnionych przez Agentów na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, itp.). Krąg osób mogących wziąć udział w konkursie jest więc ograniczony - jego uczestnikami mogą być wyłącznie Agenci oraz ich pracownicy. Nagrodami w konkursie mają być m.in. nagrody rzeczowe (np. samochody), vouchery na wycieczkę oraz wyjazdy weekendowe. Nagrody mają zostać przyznane Agentom lub ich pracownikom, którzy jako pierwsi doprowadzą do zawarcia umów najmu lokali biurowych. Zgodnie z regulaminem konkursu, Nagrody są należne tylko wówczas, gdy umowy najmu zostaną zawarte w określonym przez Spółkę terminie. W regulaminie konkursu przewidziano również minimalny czas trwania umów najmu oraz minimalną powierzchnię lokali, których mają one dotyczyć. Nagroda przekazywana przez Spółkę ma być niezależna od prowizji wypłacanej przez Spółkę na rzecz Agenta za doprowadzenie do zawarcia umowy najmu. Na dzień złożenia wniosku, Nagrody nie zostały jeszcze wydane.

W związku z powyższym wskazać należy, że w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Zatem, jeżeli po stronie wskazanych we wniosku osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (Agentów) powstanie przychód w związku z uzyskaniem nagrody w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie, to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek z tego tytułu, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą dokonać samoopodatkowania uzyskiwanych przychodów, na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj