Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-395/16-3/AK
z 8 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z wydawaniem nagród uczestnikom Programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika oraz obowiązkach informacyjnych związanych z wydawaniem nagród uczestnikom Programu motywacyjnego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również „Wnioskodawca" oraz „Spółka) zajmuje się świadczeniem usług polegających m. in. na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży, promocja produktów oraz marki zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z podmiotem B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - spółką prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych z kategorii mrożonych słodyczy (dalej zwaną również „Klientem"), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Spółce organizację i obsługę programu motywacyjnego w zamian za określone w , umowie wynagrodzenie.


W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się do :

  1. Przygotowania regulaminu programu motywacyjnego,
  2. Zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz strony internetowej służącej rejestracji uczestników,
  3. Bieżącej obsługi programu motywacyjnego, w tym w szczególności naliczania punktów poszczególnym uczestnikom programu,
  4. Bieżącego raportowania przebiegu programu motywacyjnego.

W dniu 1 kwietnia 2016 r. rozpoczęła się druga edycja programu motywacyjnego. Podobnie jak w poprzedniej edycji, również w tej, zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminem, organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca. Natomiast uczestnikami programu są pełnoletnie osoby fizyczne pełniące rolę przedstawicieli handlowych niezależnych dystrybutorów Klienta (hurtowni) tj. osoby zatrudnione u tych dystrybutorów na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz dystrybutorów na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego (w tym w ramach indywidualnej działalności gospodarczej), polegające na zbieraniu zamówień i sprzedaży towarów Klienta do punktów sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju, zaproszone do udziału w programie przez przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkują na terytorium Polski, które w okresie trwania programu poprawnie zarejestrują swój udział za pomocą strony internetowej programu bądź za pomocą formularza rejestracyjnego zamieszczonego w materiałach reklamowych programu (dalej również „Uczestnicy").

Celem programu motywacyjnego jest rozbudowa sieci dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta w sklepach obsługiwanych przez przedstawicieli handlowych dystrybutorów oraz zmotywowanie przedstawicieli handlowych dystrybutorów do systematycznej pracy w okresie trwania programu.

Podstawę do rejestracji Uczestnika w programie motywacyjnym stanowi prawidłowo wypełniony „ formularz zgłoszeniowy. Po wprowadzeniu w systemie informatycznym programu danych osoby, która spełni warunki uczestnictwa, Wnioskodawca przesyła Uczestnikowi, na numer telefonu lub adres poczty elektronicznej podane w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu go w programie wraz z loginem i hasłem do indywidualnego konta tego Uczestnika. Program polega na nagradzaniu Uczestników za sprzedaż towarów Klienta punktami, które następnie mogą być zamienione na nagrody pieniężne według przelicznika przewidzianego w załączniku do regulaminu i aktualizowanego w trakcie trwania programu.

Nagrody pieniężne będą przelewane przez organizatora na rachunek bankowy wskazany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym, za okres od dnia 1 kwietnia 2016 r. do dnia 30 października 2016 r., na podstawie zbiorczego raportu - sprzedaży towarów Klienta przez dystrybutora, z którym współpracuje dany Uczestnik, do punktów detalicznych, przekazanego Wnioskodawcy przez tego dystrybutora. Do wydania nagrody pieniężnej dochodzi z momentem złożenia przez Wnioskodawcę nieodwołalnego polecenia przelewu środków finansowych na rzecz Uczestnika. Do czasu wskazania przez Uczestnika rachunku bankowego, na który ma zostać przekazana nagroda pieniężna nie zostanie mu przekazana.

Realizując program motywacyjny Wnioskodawca działa w imieniu własnym ale na rzecz Klienta. Regulaminowym organizatorem programu motywacyjnego jest Wnioskodawca i to on zobowiązany jest względem Uczestników do wypłaty nagród (na zasadzie przyrzeczenia publicznego, zgodnie z przepisem art. 919 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny – Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.). Obowiązek ten ciążyć będzie na, Wnioskodawcy nawet gdyby nie otrzymał on środków na ten cel od Klienta. Dodatkowo, Uczestnicy programu nie wchodzą w żadne relacje bezpośrednio z Klientem - wszelkie roszczenia, reklamacje itd. mogą kierować wyłącznie wobec Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie działa zatem w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a Uczestnikami, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. Natomiast Klient jest podmiotem, który ponosi ekonomiczny ciężar organizacji programu motywacyjnego - jest on m. in. zobowiązany wobec Wnioskodawcy (a nie Uczestników programu motywacyjnego) do: pokrycia kosztów organizacji programu, w tym kosztu nagród pieniężnych wypłacanych w programie, (koszt nagród pieniężnych stanowi jeden z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Klienta).

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwości co do zakresu . ciążących na nim obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą Uczestnikom programu motywacyjnego nagród pieniężnych. Wnioskodawca co prawda uzyskał interpretacje indywidualne dla poprzedniej edycji programu (vide interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r. nr IPPB2/4511-201/15-4/MG oraz z dnia 18 maja 2015 r. nr lPPB1/4511-478/15-4/ES), jednak w obecnej edycji regulamin programu uległ zmianie, wobec czego tamte interpretacje stały się nieaktualne (m. in. nagrody pieniężne są wypłacane Uczestnikom bezpośrednio na ich rachunki bankowe a nie poprzez zasilenie wydawanych Uczestnikom kart przedpłaconych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi nie prowadzącym i działalności gospodarczej, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT- 8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.}?
  2. Czy Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne, oraz właściwym urzędom skarbowym, informację PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 z późn. zm.)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2. W zakresie pytania Nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. pytanie 2


W ocenie Wnioskodawcy również na drugie z pytań postawionych w niniejszym wniosku należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Wnioskodawca uważa, że jako podmiot wypłacający nagrody pieniężne nie będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom programu motywacyjnego będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym otrzymają nagrody pieniężne oraz właściwym urzędom skarbowym, informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o PIT.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, Ustawodawca jako jedno ze źródeł przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarcze uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle przepisu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. Wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. Polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. Polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Uczestników programu motywacyjnego prowadzących działalność gospodarczą w związku z wypłatą na ich rzecz nagród pieniężnych, należy zakwalifikować właśnie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego nagrody te stanowią dodatkową gratyfikację za dobre wyniki sprzedaży towarów Klienta a nie np. za wygraną w konkursie. Mają one zatem walor motywacyjny i są ukierunkowane na zmobilizowanie Uczestników do poniesienia pewnego wysiłku, który ma doprowadzić do oczekiwanych efektów w postaci korzyści finansowych, zarówno dla tych Uczestników jak i dla klienta Wnioskodawcy. W konsekwencji program motywacyjny opisany w niniejszym wniosku nie ma cech konkursu, czy sprzedaży premiowej. Uczestnicy prowadzący działalność gospodarczą, dla otrzymania nagród, podejmują standardowe czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności, z tym, że muszą te czynności zintensyfikować, ukierunkować je na sprzedaż towarów Klienta Wnioskodawcy i wykazać się w tym zakresie odpowiednio wysoką skutecznością.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku Uczestników programu motywacyjnego będącymi osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, wartość nagród pieniężnych otrzymanych w programie w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tj. przychód ze źródła, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, który powinien być opodatkowany przez samych Uczestników zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie będzie ciążyć obowiązek sporządzenia i przekazania tym Uczestnikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją przepisu art. 42a ustawy o PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj