Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-25/16/BKD
z 4 marca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 24 czerwca 2015 r. Wnioskodawca podpisał z Centrum Przedsiębiorczości umowę na dofinansowanie zakupu środków trwałych. Wspomniane środki trwałe zostały zakupione z własnych środków finansowych Spółki oraz zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i rozpoczęto ich amortyzację naliczoną od wartości początkowej zgodnie ze stawkami art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym część środków trwałych ma wartość nieprzekraczającą 3.500 zł i została zamortyzowana jednorazowo. Dotacja wpłynie na konto bankowe Wnioskodawcy w 2016 r., tj. w trakcie trwania amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, jeżeli dotacja wpłynie na rachunek bankowy po przyjęciu środka trwałego do używania i rozpoczęciu jego amortyzacji, to w momencie faktycznego otrzymania dotacji podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych i w jakim okresie powinna zostać dokonana korekta kosztów tzn. „na bieżąco” w okresie otrzymania dotacji, czy trzeba dokonać korekty rozliczenia ,,wstecz” w okresie w którym zostały dokonane odpisy amortyzacyjne?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 updop, wartość otrzymanych dotacji na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, stanowi przychód z działalności gospodarczej u podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tym, że na podstawie art. 17 ust 1 pkt 21 updop wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu dotacji, subwencji i innych nieodpłatnych świadczeń otrzymane w związku z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie stosownie do postanowień zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m updop od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zdaniem Wnioskodawcy, korekty należy dokonać w miesiącu otrzymania dotacji poprzez zmniejszenie kosztów bieżących, ponieważ zgodnie z powołanymi przepisami odpisy amortyzacyjne od części środka trwałego pokryte dotacją przestają być kosztem uzyskania przychodów w momencie otrzymania dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm., dalej: „updop”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu, w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca podpisał z Centrum Przedsiębiorczości umowę na dofinansowanie zakupu środków trwałych. Środki trwałe zostały zakupione ze środków własnych i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i rozpoczęto ich amortyzację od wartości początkowej zgodnie ze stawkami art. 16a-16m updop. Część środków trwałych ma wartość nie przekraczającą 3.500 zł i została zamortyzowana jednorazowo. Dotacja wpłynie na konto bankowe przedsiębiorcy w 2016 r., tj. w trakcie trwania amortyzacji.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi odpowiedź na pytanie, czy w momencie faktycznego otrzymania dotacji podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych i w jakim okresie powinna zostać dokonana korekta kosztów.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca rozpoczął amortyzację zakupionych środków trwałych w momencie przyjęcia ich do używania i zaliczał odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów to w momencie faktycznego otrzymania dotacji Wnioskodawca powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z przywołanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, w momencie otrzymania dotacji, jako refundacji poniesionych z własnych środków wydatków na zakup środków trwałych, Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów, w tej części, która została zwrócona Wnioskodawcy poprzez otrzymaną dotację.

Odnosząc się do momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że korekta wysokości odpisów amortyzacyjnych powinna zostać dokonana w miesiącu, w którym dotacja zostanie otrzymana przez Wnioskodawcę. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie również należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj