Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-770/14/MS
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej w zakresie produkcji i sprzedaży armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej. Celem zwiększenia sprzedaży i pozyskiwania nowych kontrahentów Spółka organizuje szkolenia produktowe dla sprzedawców hurtowych i detalicznych oraz instalatorów. Szkolenia odbywają się w siedzibie Spółki na przygotowanych w tym celu stanowiskach instruktażowych obejmujących zastosowanie oferowanych produktów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Osobami szkolącymi są pracownicy Spółki. W szkoleniach uczestniczą przedstawiciele firm krajowych i zagranicznych. Uczestnicy szkoleń nie są wyłaniani w drodze selekcji. Spółka kieruje informację o szkoleniach zawierającą zaproszenie do udziału w szkoleniu do podmiotów, z którymi pozostaje w stosunkach handlowych, bez względu na osiągany potencjał zakupowy, jak i do podmiotów, z którymi do tej pory nie nawiązała współpracy. Celem tych szkoleń jest podniesienie efektywności sprzedaży towarów znajdujących się w ofercie Spółki oraz zapoznanie przedsiębiorców - właścicieli sklepów i hurtowni budowlanych, ich pracowników oraz instalatorów ze sposobami i warunkami prawidłowego montażu sprzedawanych produktów i najbardziej efektywnego ich wykorzystania; ponadto szczegółowo prezentowane są nowości z oferty firmy i warunki gwarancyjne. Szkolenia te pozwolą Spółce w sposób bezpośredni zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji.


W związku z organizacją szkoleń Spółka ponosi wydatki na szkolenie obejmujące:

  1. zakwaterowanie (nocleg),
  2. poczęstunek (kawa, herbata, ciastka), wyżywienie (w formie cateringu oraz w formie usług gastronomicznych),
  3. pokrycie kosztów dojazdu uczestnika na szkolenie.

Ponoszone przez Spółkę dodatkowe koszty opcjonalnego krótkiego zwiedzania wybranego zabytku nie są traktowane przez Spółkę jako wydatek na szkolenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty pobytu (noclegu), koszty wyżywienia, poczęstunku, koszty dojazdu uczestnika na szkolenie związane ze szkoleniem pracowników bądź właścicieli sklepów i hurtowni budowlanych oraz instalatorów, mające na celu zapoznanie ww. osób z zaletami i właściwościami sprzedawanych przez Spółkę towarów i przez to podniesienie wolumenu sprzedaży towarów, stanowią koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty pobytu (noclegu), koszty wyżywienia, poczęstunku, koszty dojazdu uczestnika na szkolenie związane z opisanym wyżej szkoleniem produktowym stanowią koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, organizacja szkoleń produktowych dla sprzedawców hurtowych i detalicznych oraz instalatorów wpłynie na zwiększenie osiąganego przychodu, albowiem osoby przeszkolone pozyskają wiedzę na temat produktów Spółki oraz sposobu ich montażu i konserwacji. W ramach prowadzonej przez siebie działalności osoby te będą mogły polecać swoim klientom zakup produktów Spółki. Szkolenia są więc ukierunkowane na doprowadzanie do nawiązania i rozbudowania kontaktów gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przywołana regulacja wskazuje, że definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj. konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku. Poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z uwagi na fakt, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji” należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu słownika języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: „reprezentacja” to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Zatem wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych oraz inne wydatki są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy wówczas, gdy ich wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami spotkań.

Spółka pokrywa koszty transportu zaproszonych osób, ich wyżywienia oraz ewentualnego zakwaterowania ze względu na lokalizację szkoleń w swojej siedzibie, oraz dlatego, że prowadzone szkolenia są czasochłonne, a uczestnicy szkoleń posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym miejscu niż Spółka. Lokalizacja szkoleń w siedzibie Spółki wynika z tego, że znajdują się tam przygotowane w celach szkoleniowych stanowiska instruktażowe obejmujące zastosowanie oferowanych produktów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Frekwencja podczas szkolenia jest w dużym stopniu uzależniona od zagwarantowania uczestnikom transportu oraz noclegu w związku z ich uczestnictwem w szkoleniu. W praktyce niewiele osób byłoby zainteresowanych przybyciem na własny koszt na spotkanie prezentujące ofertę Spółki odbywające się w odległej lokalizacji przy jednoczesnej konieczności zagwarantowania sobie noclegu i całodziennego wyżywienia. Z uwagi na to, że w interesie Spółki jest efektywne wykorzystanie środków angażowanych w prezentację produktów, jest ona żywo zainteresowana możliwie jak najwyższą frekwencją na tychże szkoleniach. Ponadto standard oferowanych noclegów mieści się w kanonach biznesowych i nie ma na celu oferowania partnerom Spółki świadczeń luksusowych, czy okazałych. Zdaniem Spółki, odmienne ukształtowanie stosunków mogłoby spowodować, że kontrahenci odmówiliby udziału w szkoleniach produktowych, co negatywnie wpłynęłoby na uzyskanie, czy zabezpieczenie źródła przychodów.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że wyżej wymienione wydatki, tj. koszty pobytu (noclegu), koszty wyżywienia, poczęstunku w postaci: kawy, herbaty, ciastek, jak również wyżywienie dostarczane przez firmę cateringową (catering) nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te ponoszone są bowiem w związku z przeprowadzanymi przez Wnioskodawcę szkoleniami produktowymi, których celem jest podniesienie efektywności sprzedaży towarów produkowanych przez Spółkę oraz zapoznanie przedsiębiorców - właścicieli sklepów i hurtowni budowlanych, ich pracowników oraz instalatorów ze sposobami i warunkami prawidłowego montażu sprzedawanych produktów, najbardziej efektywnego ich wykorzystania, ponadto szczegółowo prezentowane są nowości z oferty firmy i warunki gwarancyjne.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, koszty przedmiotowych szkoleń obejmujące wydatki na zakwaterowanie (noclegi), poczęstunek, wyżywienie uczestników, dojazdy na szkolenie można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów Spółki, stosownie do omawianego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki potwierdza wyrok 7 sędziów NSA z 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 702/11. Również organy podatkowe potwierdzają zaprezentowane w niniejszym wniosku stanowisko Spółki. Dla przykładu Spółka pragnie przywołać interpretacje:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27 stycznia 2014 r. (sygn. IPTPB3/423-461/13-2/PM) w której stwierdzono, że (...) W związku z powyższym, należy stwierdzić, że wydatki, tj. koszty pobytu (noclegu), koszty wyżywienia, poczęstunku w postaci: kawy, herbaty, ciastek, jak również wyżywienie dostarczane przez firmę cateringową (catering), podawany podczas szkoleń dla przedsiębiorców i pracowników Spółki, spożywany w siedzibie Spółki, nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te ponoszone są bowiem w związku z przeprowadzanymi przez Wnioskodawcę szkoleniami produktowymi, których celem ma być podniesienie efektywności sprzedaży towarów produkowanych przez Spółkę oraz zapoznanie przedsiębiorców-właścicieli sklepów i hurtowni budowlanych oraz osób kierujących działami budowlanymi w marketach budowlanych ze sposobami i warunkami prawidłowego montażu okien i wyłazów kominiarskich produkowanych przez Spółkę.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 czerwca 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-638/13/MS) w której stwierdzono, że W rozpoznawanej sprawie w opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że koszty noclegu są związane z tym, że rozmowy biznesowe prowadzone przez Spółkę są czasochłonne i skomplikowane, a część partnerów posiada siedzibę w innym miejscu niż spółka (niejednokrotnie za granicą). Standard oferowanych noclegów mieści się w kanonach biznesowych i nie ma na celu oferowania partnerom Spółki świadczeń luksusowych czy okazałych. Jak wynika zatem z opisanego we wniosku stanu faktycznego, ponoszone wydatki pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Ponadto wyłącznym bądź dominującym ich celem nie jest wykreowanie wizerunku podatnika, ale nakierowanie na maksymalizację zysku firmy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż opisane we wniosku wydatki na zapewnienie dla kontrahentów Spółki noclegu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Spełniają one bowiem przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop i nie podlegają wyłączeniu o jakim mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.

Podobnie stanowisko zostało wyrażone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 stycznia 2014 r. (sygn. IPPB5/423-848/13-2/JC) i szeregu innych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. Przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód). Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz należy zauważyć, że nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania. Takimi kosztami bowiem nie mogą być – co do zasady – wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jednocześnie należy zauważyć, że za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznaje się te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami danych spotkań.

Ponadto, wskazanie w ww. przepisie jako przykładowych kosztów reprezentacji wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka celem zwiększenia sprzedaży swoich produktów oraz pozyskiwania nowych kontrahentów organizuje szkolenia produktowe dla sprzedawców hurtowych i detalicznych oraz instalatorów. W szkoleniach uczestniczą przedstawiciele firm krajowych i zagranicznych. Spółka kieruje informację o szkoleniach zawierającą zaproszenie do udziału w szkoleniu do podmiotów, z którymi pozostaje w stosunkach handlowych, jak i do podmiotów z którymi do tej pory nie nawiązała współpracy.


W związku z organizacją szkoleń Spółka ponosi następujące wydatki:

  1. zakwaterowanie (nocleg),
  2. poczęstunek (kawa, herbata, ciastka), wyżywienie (w formie cateringu oraz w formie usług gastronomicznych),
  3. pokrycie kosztów dojazdu uczestnika na szkolenie.

Spółka ponosi ponadto dodatkowe koszty zwiedzania wybranego zabytku, których nie traktuje jako wydatki na szkolenie.

Odnosząc powołane uregulowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń wydatki na noclegi, zakup żywności i napojów, zakup usług gastronomicznych, koszty dojazdu uczestników nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te ponoszone są bowiem w celu podniesienia efektywności sprzedaży towarów znajdujących się w ofercie Spółki oraz zapoznania przedsiębiorców - właścicieli sklepów i hurtowni budowlanych, ich pracowników oraz instalatorów ze sposobami i warunkami prawidłowego montażu sprzedawanych produktów i najbardziej efektywnego ich wykorzystania. Ponadto szczegółowo prezentowane są nowości z oferty Spółki i warunki gwarancyjne. Szkolenia te pozwalają Spółce w sposób bezpośredni zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji. Zatem celem tych szkoleń nie jest stworzenie dobrego wizerunku firmy Wnioskodawcy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

W konsekwencji stwierdzić należy, że opisane we wniosku wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów – i tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj