Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-710/14-2/MT/MM
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W 2012 roku Wnioskodawczyni zakupiła grunty rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha. Działka nie jest objęta planem zagospodarowania, a warunki zabudowy przewidywały możliwość budowy w ramach gospodarstwa rolnego (tzw. zabudowa siedliskowa). Działka została zakupiona z wydanymi warunkami zabudowy na jednego z poprzednich właścicieli, Wnioskodawczyni przepisała je tylko na siebie już po zakupie. Wnioskodawczyni zdecydowała, że na tej działce wybuduje nie dom mieszkalny, a siedzibę firmy. Z warunków zabudowy wynika, że działka nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze. Pierwsze wydatki i pozwolenie na budowę miały miejsce w 2012 roku.


Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT, wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, zajmuje się usługami budowlanymi, hydraulicznymi, szczególnie w zakresie odwiertów pod pompy ciepła. Na zakupionej przez Wnioskodawczynię działce rolnej Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę budynku, który w całości jest przeznaczony na siedzibę firmy, w tym biuro, pomieszczenia pokazowe, zaplecze dla pracowników, magazyn, przyłącza, jak również parking przy budynku i ogrodzenie całego terenu. Po rozpoczęciu ponoszenia nakładów na budowę Wnioskodawczyni korzysta z prawa do odliczania podatku naliczonego, równocześnie, zgodnie ze wskazaniem pracownika Urzędu Skarbowego, Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie, że zakupy związane z nakładami na tę inwestycję są 100% wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ze strony Urzędu Skarbowego pojawiła się wątpliwość, czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy tej inwestycji, skoro pozwolenie na budowę dotyczy (zgodnie z warunkami) budowy w ramach gospodarstwa rolnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług przeznaczonych na budowę siedziby przedsiębiorstwa wykonującego wyłącznie czynności opodatkowane?


Zdaniem Wnioskodawczyni, w jej ocenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o prawie do odliczania podatku naliczonego decyduje przeznaczenie zakupów. Przepisy ustawy nie warunkują tego prawa innymi wymaganiami, takimi, jak odpowiednie zezwolenia czy dokumentacja administracyjna. Grunty rolne, na których znajduje się działka Wnioskodawczyni, są gruntami klasy IV, V i VI, nie są objęte szczególnymi przepisami o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawczyni opłacała podatek od nieruchomości, zgodnie ze sposobem wykorzystywania gruntów, budynków i budowli. Wnioskodawczyni uważa, że zgodnie z ogólną regułą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek ten będzie równy sumie kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do odliczenia VAT od zakupów inwestycyjnych związanych z prowadzeniem w przyszłości działalności opodatkowanej potwierdzają również interpretacje indywidualne, np. 1409/PP/005/41/06/GK, gdzie podatnik ma zamiar zakupić grunt i na potrzeby działalności gospodarczej postawić budynek magazynowy, przy posiadanym zezwoleniu na budowę siedliska, bez prowadzenia działalności rolniczej. Inna interpretacja, opisująca podobną sytuację do Wnioskodawczyni to IPTPP2/443-935/12-4/AW, gdzie podatnik odliczał VAT z faktur zakupu związanych z budową budynku przeznaczonego w całości na działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy zezwoleniu na budowę obiektu mieszkalno - usługowego. Ponadto należy zauważyć, że prawo do odliczenia VAT ocenia się w momencie dokonania zakupu. Nawet późniejsza zmiana przeznaczenia kupionego towaru nie ma wpływu na wcześniejsze odliczenie. Nie dokonuje się więc jego korekty. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo ETS, tytułem przykładu w wyroku z dnia 15 stycznia 1998 r., C-37/95, ETS wskazał, że w sytuacji, kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanych, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, podatnik nie wykorzystał nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia VAT zostaje zachowane. W sytuacji Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości co do zmiany przeznaczenia nieruchomości, ma ona być wykorzystywana na cele prowadzonej działalności gospodarczej (nie osobiste) i związana z czynnościami opodatkowanymi, którymi będą usługi hydrauliczne, może być dzierżawiona na cele niemieszkalne, może być również sprzedana. Po zakończeniu inwestycji nieruchomości zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych jako składnik majątowy firmy Wnioskodawczyni, a w tej chwili grunty są zgłaszane przez Wnioskodawczynię w Urzędzie Gminy jako przeznaczone do prowadzenia na nich działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ww. regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy o VAT.


Stosownie do ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zakupiła działkę, która nie jest objęta planem zagospodarowania, a warunki zabudowy przewidywały możliwość budowy w ramach gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni zdecydowała, że na tej działce wybuduje nie dom mieszkalny, a siedzibę firmy. Z warunków zabudowy wynika, że działka nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalnośc gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, tj.: zajmuje sie usługami budowlanymi, hydraulicznymi, szczególnie w zakresie odwiertów pod pompy ciepła. Na zakupionej działce rolnej Wnioskodawczyni rozpoczęła budowę budynku, który w całości jest przeznaczony na siedzibę firmy wraz z parkingiem przy budynku i ogrodzeniem całego terenu.


Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z budową budynku w całości przeznaczonego na siedzibę firmy są wykorzystywane przez Wnioskodawczynię, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT, wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT to Zainteresowanej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy o VAT. Bez znaczenia jest, że pozwolenie na budowę dotyczy wzniesienia w ramach gospodarstwa rolnego budynku mieszkalnego rodzinnego. Istotny w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest cel poniesionych wydatków, które w okolicznościach niniejszej sprawy służą budowie siedziby przedsiebiorstwa, za pomocą której Zainteresowana wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj