Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-321/14/RS
z 20 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 12 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku żałobnego z Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku żałobnego z Wielkiej Brytanii.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W listopadzie 2011 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Od połowy 2007 r. do listopada 2010 r. (łącznie około trzy lata) pracował w Wielkiej Brytanii i tam opłacał składkę ubezpieczeniową. Po śmierci męża (jako wdowa) Wnioskodawczyni otrzymała zasiłek żałobny (Bereavement Allowance – świadczenie pośmiertne dla wdów/wdowców, który można otrzymywać łącznie do 52 tygodni od daty śmierci partnera lub współmałżonka). Zasiłek ten został przyznany Wnioskodawczyni przez The Pension Service (brytyjską instytucję będącą odpowiednikiem polskiego ZUS-u) na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dochodach, jako jednorazowy zasiłek żałobny w kwocie 2.000 funtów angielskich, przeliczony na 52 tygodnie.

Zasiłek ten jest zaliczany do świadczeń rodzinnych wypłacanych na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych, tj. zasiłkiem rodzinnym. Od wypłaconego zasiłku instytucja brytyjska nie pobrała podatku.

Zasiłek przyznany Wnioskodawczyni przez instytucję brytyjską został przeliczony na euro i wypłacony na Jej konto w banku polskim 8 lutego 2013 r. w dwóch transzach w wysokości 2.242,24 euro i 664,88 euro, od których bank naliczył i pobrał podatek dochodowy w wysokości 18%, tak jak od renty czy emerytury.

W okresie otrzymywania zasiłku żałobnego z Wielkiej Brytanii Wnioskodawczyni posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy ww. dochód należy uznać w Polsce jako rentę czy jako zasiłek, który nie podlega opodatkowaniu?
  2. Czy świadczenie, które wypłacono Wnioskodawczyni, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
  3. Czy bank słusznie pobrał podatek dochodowy od otrzymanego przez Wnioskodawczynię z Wielkiej Brytanii zasiłku dla wdowy?


Wnioskodawczyni uważa, że od zasiłku przyznanego Wnioskodawczyni przez instytucję brytyjską podatek dochodowy został pobrany niesłusznie, albowiem jest to zasiłek przyznany na pewien z góry określony okres czasu (52 tygodnie), a nie świadczenie rentowe czy emerytalne.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zasiłek z tytułu wdowieństwa zaliczany jest do świadczeń rodzinnych i jako taki nie podlega opodatkowaniu na podstawie polskich przepisów podatkowych.

Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczenie które otrzymała z Wielkiej Brytanii, tzw. zasiłek żałobny, nie jest rentą ani emeryturą, tylko zasiłkiem (uznanym jako jednorazowy zasiłek dla wdowy), który jako świadczenie rodzinne korzysta ze zwolnienia od podatku. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni przywołuje interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 marca 2013 r. znak IBPBII/1/415-1065/12/MCZ oraz 14 lipca 2011 r. znak IBPBII/1/415-397/11/MCZ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w listopadzie 2011 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. Od połowy 2007 r. do listopada 2010 r. pracował w Wielkiej Brytanii i tam opłacał składkę ubezpieczeniową. Po śmierci męża Wnioskodawczyni otrzymała zasiłek żałobny (Bereavement Allowance – świadczenie pośmiertne dla wdów/wdowców, który można otrzymywać łącznie do 52 tygodni od daty śmierci partnera lub współmałżonka). Zasiłek ten został przyznany Wnioskodawczyni przez brytyjską instytucję będącą odpowiednikiem polskiego ZUS-u, na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dochodach, jako jednorazowy zasiłek żałobny. Ww. świadczenie jest zaliczane do świadczeń rodzinnych wypłacanych na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych, tj. zasiłkiem rodzinnym. Od wypłaconego zasiłku instytucja brytyjska nie pobrała podatku.

Zasiłek przyznany Wnioskodawczyni przez instytucję brytyjską został przeliczony na euro i wypłacony na Jej konto w banku polskim 8 lutego 2013 r. w dwóch transzach w wysokości 2.242,24 euro i 664,88 euro, od których bank naliczył i pobrał podatek dochodowy w wysokości 18%, tak jak od renty czy emerytury.

W okresie otrzymywania zasiłku żałobnego z Wielkiej Brytanii Wnioskodawczyni posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

W myśl art. 17 ust. 1 konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (art. 21 ust. 1 ww. konwencji).

Zgodnie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 14 maja 2014 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, świadczenie w postaci zasiłku żałobnego z Wielkiej Brytanii wypłacone Wnioskodawczyni mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, jako świadczenie otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Jednakże jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni otrzymała świadczenie rodzinne przyznane na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych, zatem bank wypłacając ww. świadczenie zwolnione od podatku, nie stanowiące renty zagranicznej, nie był zobowiązany do pobrania od niego i odprowadzenia podatku dochodowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj