Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-933/13-3/MK
z 30 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data nadania 13 listopada 2013 r., data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług sprzedawanych następnie jako nagrody jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług sprzedawanych następnie jako nagrody.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o., zwana dalej Spółką, jest dystrybutorem profesjonalnych kosmetyków fryzjerskich, współpracuje z salonami fryzjerskimi. W swojej ofercie posiada także meble do salonów oraz akcesoria niezbędne w codziennej pracy fryzjerów. Spóła jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a jej podstawowa działalność podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 23%.

W celu zachęcenia klientów do nabywania jej towarów przez Internet oraz zwiększenia przywiązania właścicieli salonów fryzjerskich do marek kosmetyków dystrybuowanych przez Spółkę, SKD planuje wprowadzić program lojalnościowy. Każdy zakup dokonywany przez jej klientów poprzez portal Internetowy przeliczany będzie na punkty. Standardowo 1 zł wydana na produkty oferowane przez Spółkę to 1 punkt, w przypadku produktów objętych dodatkowymi promocjami 5 zł = 1 punkt. Punkty podlegają sumowaniu i będą ważne przez jeden rok od momentu ich naliczenia. W tym czasie właściciel salonu fryzjerskiego może wymienić je na uprawnienie do zakupu towarów lub usług (zwanych dalej „Nagrodami”) po promocyjnej cenie, znacznie odbiegającej od ceny rynkowej. Wykaz Nagród znajduje się w specjalnie stworzonym katalogu, przy każdej Nagrodzie wskazana jest jej cena oraz ilość potrzebnych punktów. Nagrodami w programie lojalnościowym będą kursy fryzjerskie prowadzone w kraju i za granicą, wyjazdy wakacyjne, wybrane meble fryzjerskie oraz akcesoria fryzjerskie, takie jak szczotki, suszarki. Ceny za oferowane usługi i produkty będą określone na niskim poziomie, znacznie odbiegającym od ceny rynkowej, gdyż przyjmuje się, że są formą rabatu naturalnego. Właściciel salonu, po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów, będzie wskazywał Nagrodę, którą zamierza nabyć. W momencie wymiany punktów na Nagrodę Spółka wystawi fakturę na cenę Nagrody określoną w katalogu nagród. Do wartości nagrody zostanie doliczony podatek VAT wg obowiązującej stawki. Program jest adresowany wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka postąpi prawidłowo wykazując na fakturach wartość Nagród w minimalnej wartości, po uwzględnieniu udzielonych rabatów?
  2. Czy Spółka ma prawo pomniejszyć VAT należny o kwotę VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług sprzedawanych jako Nagrody w programie lojalnościowym?
  3. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie towarów i usług sprzedawanych następnie jako Nagrody, stanowią koszt uzyskania przychodu określony w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, tj. koszt uzyskania przychodu w dacie wydania Nagrody?
  4. Czy planowany przez Spółkę program lojalnościowy nie stanowi sprzedaży premiowej, i tym samym Spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do pobierania podatku od wydawanych Nagród na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wykładnia przepisów w zakresie pytania oznaczonego nr 3.


W zakresie pytań oznaczonych nr 1, nr 2 oraz nr 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: ustawa o CIT) decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym, kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W analizowanym stanie faktycznym wydatki na Nagrody pozostają w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami z ich sprzedaży (mimo że koszt nabycia znacznie przekroczy wartość uzyskiwanych przychodów), jak i dodatkowo, mają przyczynić się do zwiększenia źródła przychodów, jakim jest dystrybucja produktów dla salonów fryzjerskich. Planowany program lojalnościowy ma bowiem za zadanie zwiększyć ilość i wartość sprzedawanych produktów, jak i przywiązać nabywców do konkretnej marki.

Potwierdzenie dla powyższego stanowiska znaleźć można w licznych interpretacjach prawa podatkowego. Za przykład niech posłuży interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 stycznia 2013r., sygn. IPPB5/423-1170/12-2/KS.

Zdaniem Spółki, ponoszone przez nią wydatki na nabycie Nagród pozostają w bezpośrednim związku z przychodami uzyskiwanymi z ich sprzedaży i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie – 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  §  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54  §  1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj