Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1170/12-2/KS
z 29 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia towarów sprzedawanych następnie w ramach sprzedaży premiowej za symboliczną cenę 1 zł, znacznie niższą od ceny nabycia towaru – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia towarów sprzedawanych następnie w ramach sprzedaży premiowej za symboliczną cenę 1 zł, znacznie niższą od ceny nabycia towaru.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka A. półka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej „A”), jest dystrybutorem wyrobów medycznych (zużywalne implanty). Klientami A.są głównie szpitale. A posiada u swoich klientów magazyn konsygnacyjny, gdzie są składowane produkty A.(zużywalne implanty oraz sprzęt medyczny, które są własnością A.i środkiem trwałym amortyzowanym przez A. W celu aktywizacji i uatrakcyjnienia sprzedaży, a także związania klienta z firmą, A.planuje wprowadzenie systemu tzw. sprzedaży premiowej polegającej na tym, że każdy klient, który zużyje określoną pulę implantów w danym okresie, premiowany będzie możliwością nabycia sprzętu medycznego w cenie promocyjnej - za symboliczną złotówkę. Warunki sprzedaży premiowej zostaną określone w regulaminie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy sprzedaż towaru za symboliczną złotówkę w ramach sprzedaży premiowej należy uznać za uzasadnioną przyczynę wskazania ceny towaru znacznie odbiegającej od jej wartości rynkowej w świetle art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy w przypadku sprzedaży premiowej za 1 zł towarów o cenie nabycia znacznie ją przekraczającej, cena ich nabycia stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu?

Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie dotyczące pytania drugiego. W zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż premiowa polega na wręczeniu klientom dodatkowego prezentu lub premiowanie klientów, którzy nabyli określoną ilość towaru z możliwością nabycia dodatkowego towaru za symboliczną złotówkę. Ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wtedy, gdy:

  • z racji nabycia towaru lub usługi przez klienta dochodzi do wydania nagrody lub sprzedaży dodatkowego towaru za symboliczną złotówkę;
  • możliwość zakupu za symboliczną złotówkę lub nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu;
  • sprzedaż za symboliczną złotówkę lub nagroda nie jest przyznawana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy;
  • podatnik posiada dowody potwierdzające, że wręczane gratisy lub sprzedaż za symboliczną złotówkę faktycznie wspierają podstawową sprzedaż, np. regulamin, w którym określone zostaną warunki i adresaci promocji.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, ponieważ zgodnie z uzgodnieniami dokonywanymi pomiędzy organizatorem sprzedaży premiowej a klientami, sprzedaż towarów promocyjnych, będących przedmiotem sprzedaży premiowej, następuje po cenie 1 zł, to cenę promocyjną uznać należy za cenę określoną w umowie, która odpowiada wysokości przychodu z tytułu sprzedaży towaru. Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sprzedaż towaru za symboliczną złotówkę w ramach sprzedaży premiowej należy uznać za uzasadnioną przyczynę wskazania ceny towaru znacznie odbiegającej od jej wartości rynkowej. W rezultacie, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sprzedawca powinien ustalić przychód w wysokości ceny netto umieszczonej na fakturze. W omawianym przypadku będzie to kwota 0,82 zł za sztukę.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wnioskodawca podnosi, że sprzedaż premiowa ma charakter motywacyjny do dalszej współpracy dla Kontrahentów firmy, wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. Celem wydatków Związanych ze sprzedażą premiową jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodem ze sprzedaży, stanowią w całości koszty uzyskania przychodu. Wobec tego, w przypadku sprzedaży premiowej za 1 zł towarów o cenie nabycia znacznie ją przekraczającej, cena ich nabycia stanowić będzie dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu albo jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania.

Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym, kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów będą zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca (dystrybutor wyrobów medycznych – zużywalnych implantów) w celu aktywizacji i uatrakcyjnienia sprzedaży, a także związania klienta z firmą planuje wprowadzenie systemu tzw. sprzedaży premiowej polegającej na tym, że każdy klient, który zużyje określoną pulę implantów w danym okresie, premiowany będzie możliwością nabycia sprzętu medycznego w cenie promocyjnej – za symboliczną złotówkę. Warunki sprzedaży premiowej zostaną określone w regulaminie.


Klasyfikacja wydatków związanych z systemem tzw. sprzedaży premiowej pod kątem warunków określonych przez ustawodawcę w artykule 15 ust. 1 ww. ustawy winna zostać poprzedzona wyjaśnieniem tego pojęcia. Przepisy podatkowe nie zawierają definicji „sprzedaży premiowej”. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), premią jest „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż sprzedaż premiowa musi być połączona z gwarancją przyznania przez sprzedającego kupującemu nagrody mającej zawsze postać rzeczową, wynikającej z ustalonego regulaminu, związanej z dokonanym zakupem (np. zakup towarów w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów); pod warunkiem, że działania w ramach sprzedaży premiowej mają charakter motywacyjny i że wydatki zostaną udokumentowane, co najmniej:

  • regulaminem sprzedaży premiowej,
  • dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku w sprzedaży premiowej np. potwierdzeniem częstotliwości czy wartości zakupów w przypadku, gdy od tego uzależnione jest wydanie nagrody,
  • potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych nagród,
  • jeśli wymagane, wewnętrznymi fakturami VAT.


Wobec powyższego, nagrody w sprzedaży premiowej przyznawane są za dokonanie zakupu, mają na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów. Taką nagrodą jest też świadczenie rabatu kwotowego skutkującego ustaleniem ceny sprzedaży w wysokości 1 zł.


Według generalnej klauzuli zawartej w art. 15 ust. 1 pdop wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodów jeżeli:

  • poniesiony jest w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, co oznacza, że za koszt uzyskania przychodu może być uznany tylko ten wydatek, który pozostaje w związku o charakterze przyczynowo - skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu,
  • nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 pdop.


Należy wskazać, że sprzedaż za tzw. symboliczną złotówkę jest formą rabatu naturalnego, polegającego np. na dodaniu przez sprzedającego do sprzedawanej partii towaru, dodatkowego towaru po niższej cenie. Wyróżnikiem sprzedaży premiowej jest to, że następuje po dokonanej sprzedaży właściwej, nie wcześniej niż równocześnie z nabyciem, za które przysługuje „premia” (warunkującym prawo do premii).

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Z opisu zdarzenia wynika, że wydatki na zorganizowanie sprzedaży premiowej, a w szczególności na zakup towarów wydawanych uczestnikom promocji, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów, utrzymanie dotychczasowych i zmotywowanie do dalszej współpracy, co niewątpliwie będzie miało wpływ na sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy. Premia wyrażająca się wartością nagrody (w tym również jak w danym przypadku wysokością świadczenia w formie rabatu) ma wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.


Podsumowując, wydatki na zakup towarów ostatecznie sprzedanych w ramach tzw. sprzedaży premiowej za symboliczną złotówkę kontrahentom, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie, w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj