Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-983/13-2/AS
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2013 r. (data wpływu 26.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.09.2013 r.. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Instytut (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Instytut”) jako instytut naukowy działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. Nr 96, poz. 618);
  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. nr 96 poz. 620);
  • statutu Instytutu.


Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, posiadającą osobowość prawną i działającą pod nadzorem Ministra Środowiska. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.


Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
  • dokonywanie analiz i ocen wspomagających kształtowanie i realizację polityki leśnej państwa i programów rozwoju leśnictwa;
  • tworzenie naukowych podstaw i inicjowanie racjonalnych form trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej;
  • przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
  • wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.


Zasadniczo, działania Wnioskodawy obejmują swoim zakresem prowadzenie badań i prac badawczo-rozwojowych dotyczących nauk leśnych, których główne kierunki to:


  • wielostronne funkcje lasu, zrównoważony rozwój gospodarstwa leśnego oraz wykorzystanie zasobów leśnych;
  • biologia i ekologia zespołów leśnych oraz właściwości środowisk i siedlisk leśnych;
  • hydrologia i melioracje leśne;
  • oddziaływanie emisji przemysłowych i innych czynników antropogenicznych na las i restytucja drzewostanów na terenach wylesionych;
  • hodowla lasu, zadrzewienia i zalesienia gruntów nieleśnych;
  • ochrona lasu oraz metody wzmagania biologicznej odporności drzewostanów;
  • główne i uboczne użytkowanie lasu;
  • gospodarka łowiecka;
  • urządzanie, produkcyjność i monitoring lasu;
  • ekonomika gospodarki leśnej, jej powiązanie z innymi dziedzinami gospodarki narodowej, zasady i metody organizacji i zarządzania, polityka leśna oraz historia leśnictwa;
  • doskonalenie procesów technologicznych i środków technicznych w leśnictwie;
  • ochrona i bezpieczeństwo pracy w leśnictwie.


Do zadań Instytutu należy również:


  • osłona naukowa przy praktycznym upowszechnianiu wyników badań;
  • doradztwo naukowe;
  • opracowywanie prognoz i ekspertyz;
  • prowadzenie kursów i szkoleń dotyczących gospodarki leśnej;
  • prace normalizacyjne, certyfikacyjne, unifikacyjne i typizacyjne.


Dlatego też Wnioskodawca stworzył z Fundacją (dalej: „F.”) konsorcjum pod nazwą: „Konsorcjum na rzecz popularyzacji nauki w ramach projektu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „…”, a następnie jako reprezentant konsorcjum postanowił zrealizować projekt zatytułowany: „…” (dalej: „Projekt”) przyjętego do finansowania w drodze konkursu ogłoszonego w dniu 6 grudnia 2012 r. w ramach przedsięwzięcia pod nazwą: „…”, ustanowionego Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt finansowany jest w ramach projektu systemowego: „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami”, ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (Poddziałanie 1.1.3)

Stroną zawartej z Wnioskodawcą w dniu 23 sierpnia 2013 r. umowy (dalej: „Umowa o dotacje”) jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej: „Minister”),

Przedmiotowy projekt zostanie sfinansowany ze środków europejskich (85%) oraz krajowych (15%) w systemie trzech transz. Zgodnie z zawartymi umowami, Minister, na zasadach określonych w Umowie o dotacje, przekazuje Wnioskodawcy środki na realizację Projektu, a Wnioskodawca realizuje Projekt na podstawie odrębnej umowy z F., realizując harmonogram Projektu.

Koszty poniesione przez Wnioskodawcę w trakcie trwania projektu będą zgodnie z Umową o dotacje przedstawiane Ministrowi, który będzie oceniał rozliczenie poszczególnych transz oraz prawidłowość realizacji Projektu. Niewykorzystane środki podlegają zwrotowi.


Umowa o dotację (załącznik nr 2 – harmonogram wykonania projektu – plan zadań), precyzyjnie określa, które zadania w ramach projektu zobowiązany jest wykonać F. a które Instytut. Do zadań Wnioskodawcy należy więc m.in.:


  • rekrutacja uczestników projektu;
  • opracowanie i przygotowanie harmonogramu działań związanych z budowaniem społeczności projektu oraz kampanii PR projektu;
  • współpraca z instytucją kierującą projektem na rzecz promocji projektu;
  • założenie i prowadzenie kont na portalach społecznościowych;
  • przygotowanie identyfikacji wizualnej projektu;
  • pozyskanie patronów instytucjonalnych;
  • pozyskanie patronów medialnych;
  • przygotowanie i prowadzenie konferencji prasowych, not prasowych, informacji o stanie realizacji projektu.


Szczegółowe uregulowania, w tym obowiązki Stron, zawiera Umowa o dotację.


W ramach działalności Instytutu opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają następujące czynności:


  • świadczenie usług naukowo-badawczych;
  • najem powierzchni;
  • działalność dydaktyczna i popularyzatorska;
  • działalność wydawnicza;
  • certyfikacja w systemie PEFC.


W prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje zazwyczaj sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednakże w nielicznych przypadkach, dokonuje również sprzedaży zwolnionej z tego podatku, jak i czynności spoza zakresu podatku VAT. Z uwagi na fakt, że w stosunku do części wydatków nie jest możliwe ich przyporządkowanie bezpośrednio do działalności zwolnionej, jaki opodatkowanej, Wnioskodawca co do zasady alokuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego stosując współczynnik VAT. Przy czym z uwagi na fakt, że współczynnik VAT sprzedaży opodatkowanej wyliczony dla Wnioskodawcy za rok 2012, obliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami, wyniósł powyżej 99%, Wnioskodawca dokonuje 100% odliczenia VAT. Analizując zadania, do których wykonania zobowiązany jest na podstawie Umowy o dotację Instytut realizując Projekt, należy stwierdzić, iż w wyniku jego realizacji Instytut nie będzie świadczył żadnych odpłatnych usług, a tym samym nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z rezultatów osiągniętych w ramach projektu.

Z drugiej jednakże strony, Instytut w związku z realizacją projektu, będzie dokonywał określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, których cena uiszczana przez Instytut będzie zawierać podatek VAT. Nie istnieje jednak, ani bezpośredni, ani pośredni związek pomiędzy tymi wydatkami, a działalnością opodatkowaną Instytutu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Ustawa o VAT).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Skoro Instytut w ramach Projektu nabywa towary i usługi, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (nie istnieje związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością Instytutu), to czy będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami?


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że wszelkie rezultaty zrealizowanych przez Instytut, na mocy Umowy o dotację, zadań w ramach Projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, to Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na towary i usługi, poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT rozumie się m.in. wszelką działalność producentów, usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Dodatkowo w zakresie działalności gospodarczej mieszczą się również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę podstawowe prawo podatnika podatku VAT, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Treść powołanych przepisów wskazuje więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zasadniczo wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:


  • odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług; oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc co do zasady czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powyższe ustalenia do przedmiotowego stanu faktycznego, należy wskazać, iż Instytut jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania i prace badawczo-rozwojowe dotyczące nauk leśnych. W prowadzonej ewidencji księgowej Wnioskodawca wyodrębnia co do zasady następujące grupy działalności: opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu.

Realizowany przez Instytut Projekt finansowany jest ze środków europejskich (85%) oraz krajowych (15%). Stroną Umowy o dotację jest Minister.

Celem Projektu są badania naukowe mające odkryć (rozpoznać), zweryfikować i zinwentaryzować zasoby kulturowe (dziedzictwo historyczne i archeologiczne przede wszystkim na terenach zalesionych) na wybranym obszarze, w oparciu o dane pozyskane w wyniku zastosowania lotniczego skanowania laserowego, a także w oparciu o weryfikacyjne badania terenowe, w postaci badań powierzchniowych.

Rezultatem prac będzie ocena stanu zachowania odkrytych (rozpoznanych), zweryfikowanych i zinwentaryzowanych obiektów zabytkowych / stanowisk archeologicznych, poszerzenie bazy źródłowej dziedzictwa kulturowego oraz utworzenie zasobów cyfrowych będących podstawą dla przyszłych działań ochronnych i konserwatorskich.

W Projekcie przewidziano również utworzenie i opublikowanie uniwersalnego modułu do zajęć, z którego będą mogli skorzystać nauczyciele w procesie dydaktycznym.

W toku realizacji projektu Instytut sporządza sprawozdania, jak również przekazuje dotyczącą go dokumentację oraz raporty finansowe. Płatności w transzach dokonuje Minister bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy.

Zadania Wnioskodawcy w tym wykorzystanie efektów zrealizowanego projektu, są więc bez wątpienia związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, odliczenie podatku naliczonego od nabywanych przez Instytut towarów i usług wyłącznie dla celów realizacji Projektu stanowiłoby dla Wnioskodawcy nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Należy bowiem stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją Ustawy o VAT. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w tego rodzaju sytuacjach. Obowiązujące przepisy nie przewidują więc możliwości odliczenia podatku naliczonego w przedmiotowym stanie faktycznym.

Jak już wspomniano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanej sytuacji warunek uprawniający do odliczenia nie jest więc spełniony, gdyż ze stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że efekty projektu są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo należy nadmienić, że Instytut nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Skoro Instytut nie spełnia tych warunków, to nie ma również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 tego rozporządzenia.


Prezentowane przez Instytut stanowisko znajduje całkowite potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, w tym również interpretacji wydanej na rzecz Instytutu w podobnym stanie faktycznym. I tak:


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając dniu 4 kwietnia 2013 r. interpretację indywidualną na rzecz Instytutu w zbliżonym stanie faktycznym (sygn. IPPP3/443-129/13-2/RD) potwierdził, iż: „…nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego Projektu – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w związku realizacji projektu (...)”.


W interpretacji indywidualnej z 17 października 2012 r., sygn. IPPP1/443-643/12-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że „… otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu (...) nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...) dokonywane przez Instytut zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym VAT z uwagi na powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Instytutowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.”


Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. IPTPP1/143-109/12-4/MH stwierdził, że „Wnioskodawca nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu (…) w ramach Programu (...) ponieważ efekty projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.”

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również w interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2011 r., sygn. lPPP3/443-700/11-4/MK stwierdził jednoznacznie, że: „Efekt jaki powstanie po zakończeniu realizacji projektu nie będzie generował żadnego przychodu (...) Towary i usługi nabywane przy realizacji ww. zadania nie będą miały wpływu na osiągane przychody przez Instytut (…) Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu”.


W tym samym duchu rozstrzygnął podobną kwestię Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2012 r. sygn. ILPP2/443-1562/11-4/MN, gdzie wskazał, że „… Wnioskodawca uczestniczy w realizacji przedmiotowego projektu na zasadzie partnerstwa, a nie na zasadzie usługodawcy w stosunku do koordynatora projektu (...) Koordynator projektu nie był odbiorcą usług, wobec tego nie można stwierdzić, aby Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług na rzecz koordynatora czy też innego konkretnego podmiotu: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (...) Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane (...) czynności w ramach realizacji projektu nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem (...) w ramach realizacji (...) projektu nie dochodzi również do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami (rzeczami, ich częściami lub wszelkimi postaciami energii) jak właściciel. Tym samym, czynności (...) nie stanowią również odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Reasumując, czynności wykonane w ramach (...) projektu nie stanowią odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.”


Reasumując powyższe należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 Ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, albowiem wykonywane w ramach projektu czynności (ewentualnie powstałe materiały, czy wartości niematerialne i prawne), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy zaznaczyć, że z dniem 1.04.2013 r. zmianie uległa treść art. 15 ust. 2 ustawy od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe pozostaje jednak bez wpływu na dokonane rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj