Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1562/11-4/MN
z 1 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1562/11-4/MN
Data
2012.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dotacja
koordynator
kultura
partner
partnerstwo
projekt
świadczenie usług
usługi


Istota interpretacji
1. Czy czynności wykonane w ramach opisanego wyżej projektu stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy?
2. Czy Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim nabywa towary i usługi na potrzeby opisanego projektu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 1 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 1 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska, a także pełnomocnictwo dla osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Celem działania Wnioskodawcy (dalej również: Fundacja) jest wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz jej rozpowszechnianie, a także ułatwianie i zwiększanie dostępu społeczeństwa do kultury i sztuki. Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. W 2011 roku zawarła z X umowę o współpracy, na podstawie której jest partnerem w realizacji projektu „X” w ramach X. Przedmiotem umowy jest podjęcie wspólnych działań organizacyjnych w celu organizacji projektu. Z kolei Instytut jest koordynatorem Programu na podstawie Decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W umowie ustalono, iż Instytut zobowiązuje się przelać na konto Fundacji kwotę pokrywającą całkowity ustalony koszt organizacji projektu. W przypadku niewykorzystania całej kwoty Fundacja zobowiązała się do zwrotu pozostałej części kwoty. Fundacja, na podstawie zawartej umowy, zobowiązuje się zrealizować czynności kompleksowej obsługi merytorycznej i realizacyjnej projektu, polegające m.in. na zawarciu wszystkich niezbędnych umów z wykonawcami projektu.

Od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 2011 roku Polska przewodniczy pracom Rady Unii Europejskiej. Prezydencja, oprócz wymiaru ściśle politycznego, jest także okazją do budowania wizerunku państwa, które ją sprawuje. W działaniach promujących Polskę w Unii Europejskiej od lat ważną rolę pełni kultura, dlatego w przygotowania do pierwszej polskiej Prezydencji zostały zaangażowane instytucje kulturalne. Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN), X (NlnA) została powierzona koncepcja i realizacja X.

Głównym przesłaniem programu jest – zgodnie z wnioskami raportu Zespołu Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów „Polska 2030” – Art for Social Change – kultura jako narzędzie zmiany społecznej. Art for Social Change to pojęcie, którym określane są działania artystyczne podnoszące świadomość społeczną i artystyczną uczestników. To jeden z nurtów współczesnej sztuki, która ma wpływ na kształt społeczeństwa, jest czynnikiem zmiany, inspiracją dla innowacyjności i krytycznego myślenia.

Art for Social Change (Kultura dla zmiany społecznej) to postawa, którą może przyjąć każdy uczestnik i twórca kultury – dostrzec w niej potencjał społecznej zmiany. Poprzez kreatywne działanie, postrzeganie siebie i własnej aktywności w szerszym kontekście, można potraktować kulturę i sztukę jako wartości sprawcze, zakorzenione w realnym świecie i podejmujące z nim dyskusję.

Realizując to założenie, program akcentuje rolę organizacji pozarządowych i oddolnych inicjatyw kulturalnych oraz podejmuje temat Partnerstwa Wschodniego.

Na X składają się projekty specjalne w miastach goszczących spotkania wysokiego szczebla – X, X, X, X i w X oraz dodatkowo w X, X, X i X. Projekty są realizowane we współpracy z organizacjami lokalnymi, pozarządowymi oraz licznymi partnerami europejskimi.

W skład X, poza projektami specjalnymi, wchodzą także projekty rekomendowane przez Radę Programową ds. Oprawy Kulturalnej Polskiego Przewodnictwa w Radzie UE, organizowane przez muzea, teatry, opery i inne instytucje podległe MKiDN oraz najważniejsze wydarzenia cykliczne, festiwale odbywające się m.in. w X, X, X, X, X i X. Lista festiwali obejmuje wydarzenia organizowane przez państwowe instytucje kultury podległe MKiDN oraz instytucje samorządowe i pozarządowe, zaakceptowane przez Radę Programową ds. Oprawy Kulturalnej Polskiego Przewodnictwa w Radzie UE. Poznań uznawany jest za polską stolicę muzyki barokowej i tańca współczesnego. Tu swoje siedziby mają m.in. najwybitniejsza polska orkiestra barokowa X oraz scena tańca współczesnego X, która od kilku lat prezentuje najciekawsze zjawiska światowej choreografii. Program kulturalny w ramach polskiej Prezydencji, odwołując się do współczesnych nurtów reinterpretacji tradycji, połączy we wspólnym projekcie muzyków X i tancerzy związanych ze X.

Projekt łączący środowiska tańca współczesnego i artystów wykonujących muzykę dawną, skupiać się będzie na wnikliwej analizie teoretycznych założeń muzyki dawnej (jej niezwykłego bogactwa zarówno pod względem form, jak i sztuki kompozycji) oraz przełożeniu ich na język współczesnego tańca. Młodzi choreografowie z X, X i X spróbują przełożyć muzykę dawną na język współczesnej choreografii, odsłaniając fascynującą mnogość strukturalnych rozwiązań i elokwencję w operowaniu emocjami i oddziaływaniu na widza.

Projekt zakłada powstanie trzech produkcji, których choreografami będą: X, X, X. Podczas sesji improwizacji, działając we współpracy z wykonawcami muzyki dawnej (m.in. X, X, X) oraz z pomocą dramaturgów i specjalistów od muzyki dawnej, zmierzą się oni z dziełami muzycznymi baroku i innych epok. Celem jest wydobycie tego co najbardziej inspiruje dzisiaj taniec w X i X. Projektowi towarzyszyć będą m.in. konferencja-sympozjum oraz spotkania z artystami.

W 2011 roku Fundacja zawarła z X umowę o współpracy, na podstawie której jest partnerem w realizacji projektu „X” w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej. Przedmiotem umowy jest podjęcie wspólnych działań organizacyjnych w celu organizacji projektu. Z kolei Instytut jest koordynatorem Programu na podstawie Decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W ramach realizacji projektu Fundacja wykonała następujące czynności: pozyskiwanie artystów do współpracy, wybór artystów do projektu (choreografowie, muzycy, tancerze), organizacja wizyt studyjnych, przygotowanie audycji do projektu, opracowanie koncepcji poszczególnych produkcji, poszukiwanie partnerów do współpracy, podpisywanie umów z artystami, opracowanie planu kampanii promocyjnej, organizacja podróży, noclegów, wyżywienia dla artystów, organizacja kampanii promocyjnej. W związku z wykonaniem wyżej wymienionych czynności Fundacja poniosła następujące koszty:

  • honoraria/wynagrodzenia dla choreografów, tancerzy, muzyków itd.,
  • koszty podróży, zakwaterowania i diet artystów i innych osób zaangażowanych w wykonanie projektu,
  • wynajem sal do prób, wynajem sprzętu technicznego, koszty obsługi, koszty kostiumów
  • koszty projektowania i drukowania materiałów promocyjnych, koszty przygotowania dokumentacji wideo i fotograficznej.

Instytut wypłaca Fundacji środki pieniężne z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji projektu w ten sposób że:

  1. I-sza rata w wysokości 360.000 zł przeznaczona na pokrycie kosztów, o których mowa w kosztorysie, należna po zawarciu umowy, płatna w terminie 7 dni od otrzymania przez Instytut prawidłowo wystawionej faktury pro forma przez Partnera,
  2. II-ga rata w wysokości 40.000 zł należna po przekazaniu i zaakceptowaniu przez Instytut kosztorysu powykonawczego, płatna w terminie 7 dni od otrzymania przez Instytut prawidłowo wystawionej faktury pro forma przez Partnera.

W przypadku niewykorzystania w całości kwoty, o której mowa w umowie, Partner zobowiązuje się do zwrotu pozostałej części kwoty, na podstawie kosztorysu powykonawczego, na rzecz Instytutu.

Realizacja przez Fundację projektu, jako taka nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Pozyskane finansowanie stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Odbiorcą projektu rozumiejąc przez to podmiot rozliczający jest Minister Kultury i Dziedzictwa Kulturalnego. W jego imieniu jako koordynator działa X. Beneficjentami są podmioty, do których skierowane są poszczególne elementy projektu, a więc widz, społeczeństwo (nieskonkretyzowane podmioty). Wydarzenia organizowane w ramach projektu były zarówno biletowane (wstęp po wniesieniu opłaty), jak i niebiletowane (wstęp bezpłatny). Instytut nie był odbiorcą usługi, wobec tego nie można stwierdzić, że Fundacja dokonywała świadczenia usług na jego rzecz.

Celem działania Wnioskodawcy jest wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz jej rozpowszechnianie, a także ułatwianie i zwiększanie dostępu społeczeństwa do kultury i sztuki. Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja jako czynny podatnik VAT świadczy usługi promocji i reklamy, sprzedaje katalogi, organizuje warsztaty artystyczne, sprzedaje bilety wstępu na organizowane przez siebie wystawy i przedstawienia. Na trzy przedstawienia zorganizowane w ramach projektu Fundacja sprzedawała bilety wstępu. Sprzedaż biletów została opodatkowana przez Fundację w VAT według stawki 8%.

W treści złożonego uzupełnienia do wniosku Zainteresowany przedstawił również treść umowy o współpracy zawartej z Instytutem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności wykonane w ramach opisanego wyżej projektu stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W wyżej powołanym przepisie mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel (prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych rzeczy). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowanego w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem).

Jeśli zatem z zawartej umowy partnerskiej zobowiązującej partnerów do wspólnego realizowania projektu wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje, w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności tych nie można też nazwać dostawą towarów, gdyż w ramach umowy nie dochodzi do wydania żadnych rzeczy ruchomych lub ich części, za wyjątkiem opisu wykonanego projektu, kosztorysu powykonawczego oraz materiałów potwierdzających przebieg realizacji niniejszej umowy.

W sytuacji natomiast, gdy czynności wykonywane w ramach projektu byłyby realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Fundację świadczenie podlega opodatkowaniu VAT, czy też nie, decydują warunki umowy zawartej z Instytutem, współwykonawcą projektu. Realizacja przez Fundację projektu, jako taka nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Pozyskane finansowanie stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów. Fundacja uczestniczy w realizacji Projektu na zasadzie partnerstwa, a nie na zasadzie usługodawcy w stosunku do koordynatora projektu, tj. uczestniczy w Projekcie na równych prawach.

Koordynator projektu nie był odbiorcą usługi, wobec tego nie można stwierdzić, aby Fundacja dokonywała świadczenia usług na rzecz koordynatora, czy też innego konkretnego podmiotu: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Fundacja nie wykonała żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane ww. czynności w ramach realizacji części projektu nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem. Wykonane w ramach umowy czynności nie są też dostawą towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie dochodzi do wydania towarów w myśl tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zaznaczyć należy, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, czynność podlegała będzie opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Natomiast, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności z innym podmiotem.

Jeśli zatem z zawartej umowy partnerskiej zobowiązującej partnerów do wspólnego realizowania projektu wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy czynności wykonywane w ramach projektu są realizowane na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie podlega opodatkowaniu VAT czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy partnerami, współwykonawcami projektu.

Z opisu sprawy wynika, iż w 2011 roku Fundacja zawarła z X umowę o współpracy, na podstawie której jest partnerem w realizacji projektu „X” w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej. Przedmiotem umowy jest podjęcie wspólnych działań organizacyjnych w celu organizacji projektu. Z kolei Instytut jest koordynatorem Programu na podstawie Decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W ramach realizacji projektu Fundacja wykonała następujące czynności: pozyskiwanie artystów do współpracy, wybór artystów do projektu (choreografowie, muzycy, tancerze), organizacja wizyt studyjnych, przygotowanie audycji do projektu, opracowanie koncepcji poszczególnych produkcji, poszukiwanie partnerów do współpracy, podpisywanie umów z artystami, opracowanie planu kampanii promocyjnej, organizacja podróży, noclegów, wyżywienia dla artystów, organizacja kampanii promocyjnej. W związku z wykonaniem wyżej wymienionych czynności Fundacja poniosła następujące koszty:

  • honoraria/wynagrodzenia dla choreografów, tancerzy, muzyków itd.,
  • koszty podróży, zakwaterowania i diet artystów i innych osób zaangażowanych w wykonanie projektu,
  • wynajem sal do prób, wynajem sprzętu technicznego, koszty obsługi, koszty kostiumów,
  • koszty projektowania i drukowania materiałów promocyjnych, koszty przygotowania dokumentacji wideo i fotograficznej.

Instytut wypłaca Fundacji środki pieniężne z przeznaczeniem na pokrycie kosztów realizacji projektu w ten sposób że:

  1. I-sza rata w wysokości 360.000 zł przeznaczona na pokrycie kosztów, o których mowa w kosztorysie, należna po zawarciu umowy, płatna w terminie 7 dni od otrzymania przez Instytut prawidłowo wystawionej faktury pro forma przez Partnera,
  2. II-ga rata w wysokości 40.000 zł należna po przekazaniu i zaakceptowaniu przez Instytut kosztorysu powykonawczego, płatna w terminie 7 dni od otrzymania przez Instytut prawidłowo wystawionej faktury pro forma przez Partnera.

W przypadku niewykorzystania w całości kwoty, o której mowa w umowie, Partner zobowiązuje się do zwrotu pozostałej części kwoty, na podstawie kosztorysu powykonawczego, na rzecz Instytutu.

Realizacja przez Fundację projektu, jako taka nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku. Pozyskane finansowanie stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Odbiorcą projektu rozumiejąc przez to podmiot rozliczający jest Minister Kultury i Dziedzictwa Kulturalnego. W jego imieniu jako koordynator działa X. Beneficjentami są podmioty, do których skierowane są poszczególne elementy projektu, a więc widz, społeczeństwo (nieskonkretyzowane podmioty). Wydarzenia organizowane w ramach projektu były zarówno biletowane (wstęp po wniesieniu opłaty), jak i niebiletowane (wstęp bezpłatny). Instytut nie był odbiorcą usługi, wobec tego nie można stwierdzić, że Fundacja dokonywała świadczenia usług na jego rzecz.

Celem działania Wnioskodawcy jest wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz jej rozpowszechnianie, a także ułatwianie i zwiększanie dostępu społeczeństwa do kultury i sztuki. Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja jako czynny podatnik VAT świadczy usługi promocji i reklamy, sprzedaje katalogi, organizuje warsztaty artystyczne, sprzedaje bilety wstępu na organizowane przez siebie wystawy i przedstawienia. Na trzy przedstawienia zorganizowane w ramach projektu Fundacja sprzedawała bilety wstępu. Sprzedaż biletów została opodatkowana przez Fundację w VAT według stawki 8%.

Zatem z powyższego wynika, iż odbiorcami poszczególnych elementów projektu realizowanego przez Wnioskodawcę są nieskonkretyzowane podmioty (widz, społeczeństwo).

Mając na uwadze postanowienia umowy należy wskazać, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji przedmiotowego projektu na zasadzie partnerstwa, a nie na zasadzie usługodawcy w stosunku do koordynatora projektu (X), tj. uczestniczy w projekcie na równych prawach.

Koordynator projektu nie był odbiorcą usług, wobec tego nie można stwierdzić, aby Wnioskodawca dokonywał świadczenia usług na rzecz koordynatora czy też innego konkretnego podmiotu: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.

Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca nie wykonał żadnych usług za wynagrodzeniem na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane ww. czynności w ramach realizacji projektu nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

W przedmiotowej sprawie, w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie dochodzi również do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami (rzeczami, ich częściami lub wszelkimi postaciami energii) jak właściciel. Tym samym, czynności wykonywane przez Fundację nie stanowią również odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Reasumując, czynności wykonane w ramach opisanego wyżej projektu nie stanowią odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj