Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-366a/13/PST
z 12 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania otrzymanej dotacji objętej Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, w części dotyczącej:


  • środków otrzymanych od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy) – jest prawidłowe,
  • środków otrzymanych od Banku Gospodarstwa Krajowego (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania otrzymanej dotacji objętej Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


P. S.A. (dalej: „Spółka”) jest czołowym producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Spółka posiada fabryki w Polsce i na Ukrainie, w których wykorzystuje najnowsze maszyny i technologie. Spółka produkuje i sprzedaje pojemniki oraz wiadra z plastiku do wielu branż, w tym branży spożywczej i chemicznej.

W związku z rozwojem działalności spółka, w latach 2008 - 2009, realizowała inwestycję zakupu i wdrożenia innowacyjnej technologii produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Wartość całego przedsięwzięcia wynosiła ok. x mln zł. Łączna kwota inwestycji wynosiła y PLN i została sfinansowana częściowo w ramach dofinansowania przyznanego w ramach działania 4.4 „Nowe Inwestycje o Wysokim Potencjale Innowacyjnym” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (dale: „dofinansowanie” lub „dotacja”).

Powyższa dotacja została przeznaczona na zakup lub wytworzenie środków trwałych, roboty i materiały budowlane, m.in. zakup wtryskarek i form wtryskowych w celu poszerzenia asortymentu oferowanych produktów, wybudowanie silosów, w którym magazynowane jest tworzywo do produkcji wyrobów, etc.

Obsługa dotacji, w tym dokonywanie płatności, było realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną na potrzeby tego programu Instytucją wdrażającą/instytucją pośredniczącą II stopnia (dalej: „PARP”).


Dotacja była wypłacona na rzecz spółki w lutym 2011, w dwóch transzach, w kwocie:


  1. Stanowiącej 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego płatność była dokonywana przez Bank Gospodarstwa Krajowego, będącego płatnikiem środków pochodzących z funduszy unijnych, na zlecenie PARP), oraz
  2. Stanowiącej do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (płatność była dokonywana bezpośrednio przez PARP ze środków budżetu państwa).


Środki trwałe, częściowo sfinansowane uzyskaną dotacją zostały faktycznie nabyte lub wytworzone i oddane do użytkowania w latach 2008-2010. Natomiast kwota dotacji była wypłacona jednorazowo w roku 2011. Do momentu otrzymania dotacji spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych i zaliczała je (w pełnej wysokości) do kosztów uzyskania przychodu.

W momencie otrzymania dotacji spółka dokonała jednorazowej korekty odpisów amortyzacyjnych, w części dotyczącej wartości środków trwałych sfinansowanych dotacją, a po otrzymaniu dotacji spółka ujmuje jako koszty uzyskania przychodu tylko tę część odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada wartości własnych nakładów inwestycyjnych poniesionych przez spółkę na zakup przedmiotowych środków trwałych.

Zgodnie z obowiązującą w Spółce polityką rachunkowości kwota otrzymanej dotacji jest ujmowana na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów, a następnie stopniowo odpisywana do rachunku zysków i strat przez szacowany okres użytkowania nabytych za jej pomocą aktywów.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone numerem 1).


Czy dotacja udzielona Spółce w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, t.j. z dnia 9 marca2011 r. (Dz. U. nr 74, poz. 397) (dalej: „updop”) stanowi, iż wolne od podatku są: „dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m”.

Cytowany powyżej przepis wyraża ogólną zasadę, iż zwolnione z opodatkowana są wszelkiego rodzaju dotacje, dofinansowania i inne środki uzyskiwane m.in. z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub z zagranicy. Celem wprowadzonych zwolnień jest zwiększenie efektywności środków finansowych otrzymywanych na konkretne cele i zadania. Od tych kwot podatek dochodowy nie jest pobierany.


Dodatkowo ustawodawca w art. 17 wymienił szczegółowo katalog zwolnień dotyczący różnego rodzaju nieodpłatnych świadczeń, niezależnie od użytej nazwy, otrzymywanych przez podatników. W szczególności, zwolnione z podatku dochodowego są:


  1. Dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.
  2. Kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 updop.
  3. Płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymywanych z Banku Gospodarstwa Krajowego - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.
  4. Środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.


Natura otrzymanych dotacji.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 jest jednym z 6 programów krajowych narodowych strategicznych ram odniesienia, który współfinansowany jest ze środków europejskich z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest to program skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy zamierzają realizować innowacyjne projekty, związane z badaniami i rozwojem, nowoczesnymi technologiami, inwestycjami o dużym znaczeniu dla gospodarki lub wdrażaniem i stosowaniem technologii informacyjnychi komunikacyjnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) (dalej: „ustawa o finansach publicznych”) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to


Środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli m.in.:


  1. Środki pochodzące z funduszy strukturalnych (do których zalicza się m.in. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), funduszu spójności i europejskiego funduszu rybackiego;
  2. Niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie europejskiego porozumienia o wolnym handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

    1. Norweskiego mechanizmu finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu finansowego europejskiego obszaru gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-polskiego programu współpracy

  3. Środki na realizację wspólnej polityki rolnej:

    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „sekcja gwarancji”,
    2. Europejskiego funduszu rolniczego gwarancji,
    3. Europejskiego funduszu rolniczego rozwoju obszarów wiejskich.


Należy podkreślić, iż ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. Zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, w szczególności środki pochodzące z funduszy strukturalnych, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Wynika to z brzmienia art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Powyższy przepis nie obejmuje więc swoim zakresem środków wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, czyli m.in. środków pochodzących z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Strukturalnego, z którego współfinansowany jest Program Innowacyjna Gospodarka).

Dodatkowo, na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.


W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:


  1. Dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. Wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada minister finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu (w tym przypadku PARP), do wydawania zgody na dokonywanie płatności.


Natomiast, zgodnie z art. 188 ust. 4 ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa. Następnie, minister finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów na podstawie art. 192 ust.1 ustawy o finansach publicznych.


  1. Stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
  2. PARP jest agencją rządową utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 ze zmianami), której głównym źródłem finansowania są dotacje uzyskiwane ze środków budżetu państwa (m.in. dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań agencji, w tym na współfinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 1 i lit a) ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t.j. z dnia 14 lutego 2007 r. (Dz. U. nr 42, poz. 275)


Reasumując. Uwzględniając wskazane powyżej przepisy ustawy o finansach publicznych, Spółka jako beneficjent Programu Innowacyjna Gospodarka otrzymała dofinansowanie w formie dwóch przelewów:


  • płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;
  • dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego z budżetu państwa przekazywanej przez PARP.


W rezultacie, zdaniem Spółki w danym przypadku zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego:


  • w art. 17 ust. 1 pkt 48 updop w zakresie środków przelanych przez PARP jako środki otrzymane od agencji rządowej, która otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.
  • w art. 17 ust. 1 pkt 52 updop w zakresie środków jakie spółka otrzyma za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.


Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych oraz orzeczeniach sądów administracyjnych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 21 marca 2012 r. (I SA/Op 53/12) stwierdził, iż:

„W sytuacji, gdy wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie określone jako wsparcie udzielone beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku ministra finansów, to zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 52 u.p.d.o.p., przy czym dotyczy ono tylko płatności na realizacje projektów otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, co jednocześnie wyklucza zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 u.p.d.o.p., jak również przepisów art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 53 tej ustawy”.

Jednocześnie w interpretacji z dnia 30 grudnia 2010 r., (sygn. IBPBI/2/423-1229/10/BG) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, iż:

„Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka w lipcu 2009 podpisała umowę z polską agencją rozwoju przedsiębiorczości o dofinansowanie w ramach działania 8.1. - wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej osi priorytetowej 8 - społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki - programu operacyjnego innowacyjna gospodarka 2007-2013. Dofinansowanie zostało udzielone na realizację projektu„...”. Środki finansowe są bezzwrotnymi środkami pomocowymi współfinansowanymi ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego. Dofinansowanie obejmuje 85% wysokości kosztów kwalifikowanych, pozostałe 15% kosztów projektu spółka zobowiązana jest pokryć środkami własnymi. Mając powyższe na uwadze środki, które spółka otrzyma od polskiej agencji rozwoju przedsiębiorczości o ile środki na ten cel agencja otrzyma z budżetu państwa, będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop. W odniesieniu do środków jakie spółka otrzyma za pośrednictwem banku będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, a nie powołany przez spółkę art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.”

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 lipca 2012 r., sygn. ILPB3/423-142/12-4/AO.

Na marginesie, Spółka pragnie zauważyć, iż kwestia wskazania właściwego zwolnienia z opodatkowania, które miałoby zastosowanie w odniesieniu do dotacji współfinansowanych ze środków europejskich nie jest jednoznacznie określona w przepisach. W szczególności zdaniem Spółki w analizowanej sprawie mogłyby potencjalnie znaleźć potencjalnie zastosowanie również zwolnienia określone w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 53 updop. Niemniej, powyższe rozważania nie powinny mieć wpływu na ostateczną konkluzję, czyli uznanie, że zgodnie z ogólna zasadą wyrażoną w art. 17 ust. 1 pkt 21 updop zwolnione są z opodatkowania wszelkie dotacje na zakup środków trwałych. Zatem w wyżej przedstawiony stan faktyczny spełnia przesłanki wskazane w powyższych przepisach ustawy o pop stąd powinien być uznany za zwolniony z opodatkowania CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe, w części dotyczącej środków otrzymanych od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy),
  • prawidłowe, w części dotyczącej środków otrzymanych od Banku Gospodarstwa Krajowego (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy).


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj