Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-142/12-4/AO
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 05 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Fundacja planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka działanie 3.1 w naborze ogłaszanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na lata 2007 - 2013 finansowanym w 85% ze środków europejskich (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), a w 15% ze środków budżetu państwa.

Wartość projektu, który jest faktycznie przedsięwzięciem inwestycyjnym, wynosić będzie 10 milionów złotych. Na kwotę tę składać się będzie:

  • 9 milionów złotych kosztów z tytułu obejmowania udziałów i akcji w kapitałowych spółkach innowacyjnych, które planują komercjalizację badań i pomysłów naukowych,
  • 1 milion złotych kosztów z tytułu kosztów realizacji przedsięwzięcia: wynagrodzenie koordynatora projektu, koszty analiz biznesplanów potencjalnych inwestobiorców (wspomnianych spółek), utrzymanie biura projektu, itp.

Zatem, kosztami projektu inwestycyjnego będzie obejmowanie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz koszty wynagrodzeń, usług oraz zużycia materiałów i energii (brak kosztów dot. nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych).

Projekt będzie trwał dwa lata i zakończyć ma się objęciem udziałów lub akcji w spółkach. Spółki usiłować będą komercjalizować badania naukowe i po około pięciu latach Wnioskodawca sprzeda udziały w tych spółkach (z zakładanym zyskiem) dalszym inwestorom prywatnym lub instytucjonalnym. Wniosek zostanie złożony w naborze konkursowym. Jeśli zostanie Mu przyznane dofinansowanie, zawarta zostanie umowa cywilnoprawna, w której Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zobowiąże się do zrefundowania 100% wydatków w przypadku realizacji przedsięwzięcia zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym zawartym we wniosku o dofinansowanie.

Oznacza to, że Wnioskodawca wydatkuje 10 milionów złotych, a następnie Bank Gospodarstwa Krajowego (będący płatnikiem środków pochodzących z funduszy unijnych) na zlecenie PARP zrefunduje 85% z 10 milionów złotych na podstawie umowy o dofinansowanie ze środków europejskich, a pozostałe 15% z 10 milionów złotych zostanie zrefundowane bezpośrednio przez PARP ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Zgodnie z załączoną do wniosku interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r., wydatki na tego rodzaju przedsięwzięcie inwestycyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodu i nie umniejszają podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z rzeczoną interpretacją przychody z umowy z PARP (refundacja 85% wydatków przez płatnika BGK oraz 15% przez PARP) nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 04 lipca 2012 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Fundacja wskazała w części E.3. druku ORD-IN, iż przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) na podstawie których wywodzi, iż wydatki przeznaczone na zrealizowanie opisywanego przedsięwzięcia inwestycyjnego nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki finansowe z umowy o dofinansowanie, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych są art. 16 i art. 17 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wszystkie wydatki w ramach opisanego wyżej przedsięwzięcia (zarówno 9 milionów złotych z tytułu obejmowania akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych, jak i 1 milion złotych z tytułu kosztów zarządzania przedsięwzięciem) stanowią koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, tj. kosztów nieumniejszających podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy wszystkie przychody z tytułu opisanej wyżej umowy refundującej wymienione w punkcie 1 nie stanowią przychodów stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania przez Niego dofinansowania wynoszącego 100% przeznaczonego na zrealizowanie opisywanego przedsięwzięcia inwestycyjnego, wydatki nań poniesione nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki finansowe z umowy o dofinansowanie, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007 - 2013 działanie 3.1 w naborze ogłaszanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) finansowanym w 85% ze środków europejskich (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), a w 15% ze środków budżetu państwa. Jeżeli Wnioskodawcy zostanie przyznane dofinansowanie, zawarta zostanie umowa cywilnoprawna, w której PARP zobowiąże się do zrefundowania 100% wydatków w przypadku realizacji przedsięwzięcia zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym zawartym we wniosku o dofinansowanie.

Kosztami projektu inwestycyjnego będzie obejmowanie udziałów i akcji w spółkach kapitałowych oraz koszty wynagrodzeń, usług oraz zużycia materiałów i energii z wyłączeniem kosztów dot. nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Projekt będzie trwał dwa lata i zakończyć ma się objęciem udziałów lub akcji w spółkach. Wniosek zostanie złożony w naborze konkursowym.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Wnioskodawcę (Beneficjenta) środków, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która z dniem 01 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W tym miejscu wskazać należy, iż funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z 11.7.2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 25 ze zm.).

Obecnie (lata 2007 - 2013) działają dwa fundusze strukturalne:

  1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 1 ze zm.);
  2. Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006 r., s. 12 ze zm.).

W analizowanej sytuacji, umowa zawarta zostanie pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a więc środków pochodzących z funduszu strukturalnego, o którym stanowi art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Na podstawie art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie (…), po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 omawianej ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (art. 117 ust. 2 ww. ustawy).

Dochody i wydatki budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m. in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych).

Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jak stanowi art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca wskazał, iż wydatkuje 10 milionów złotych, a następnie Bank Gospodarstwa Krajowego (będący płatnikiem środków pochodzących z funduszy unijnych) na zlecenie PARP zrefunduje 85% z 10 milionów złotych na podstawie umowy o dofinansowanie ze środków europejskich, a pozostałe 15% z 10 milionów złotych zostanie zrefundowane bezpośrednio przez PARP ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2012 r. agencjami wykonawczymi w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 1, (tj. ww. ustawy o finansach publicznych), stają się państwowe agencje m.in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, o której mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505).

Przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 01 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym, otrzymane przez Fundację kwoty wynikające z przedmiotowej umowy będą stanowiły przychód podatkowy w dacie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przychód ten jednak korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia powyższych kwot dofinansowania zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 48 i art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl których wolne od podatku są odpowiednio:

  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały również przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów zawarte w art. 15 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W konsekwencji, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, iż zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Zatem, w przypadku uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących projektu inwestycyjnego, Wnioskodawca po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Reasumując, wszystkie przychody w ramach opisanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia (zarówno 9 milionów złotych z tytułu obejmowania akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych, jak i 1 milion złotych z tytułu kosztów zarządzania przedsięwzięciem) będą zwolnione z opodatkowania - środki, które Fundacja otrzyma od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast do środków, które Wnioskodawca otrzyma za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy. Zatem, powyższe przychody nie będą przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, wszystkie wydatki w ramach opisanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto, należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w załączonych dokumentach), w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj