Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-584/11-3/MM
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-584/11-3/MM
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bony
cel wydatku
koszty bezpośrednie
koszty uzyskania przychodów
nagroda rzeczowa
nagrody
premia pieniężna
promocja
sprzedaż premiowa
wycieczka
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Istota interpretacji
1. Czy wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach (konkursach sprzedaży itp.), o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w poz. 68, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)?
2. Czy ww. wydatki Spółki na zakup nagród stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodem, czy też koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, o których mowa w art. 15 ust. 4 - 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 650 kB

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 13 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 17 lutego 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi sprzedaż systemów instalacyjnych z tworzyw sztucznych (np. rury, przyłącza, studzienki z tworzyw sztucznych i inne) konfekcjonowanych bądź produkcji własnej.

W ramach działań promocyjnych, mających na celu intensyfikację sprzedaży, Spółka planuje organizowanie konkursów sprzedaży (promocji sprzedażowych), w których premią byłyby atrakcyjne nagrody, w szczególności:

  1. wycieczki lub sfinansowanie wyjazdu i udziału w różnego typu wydarzeniach sportowych, kulturalnych, medialnych, rozrywkowych itp., czyli w tzw. eventach (np. wyjazd na mistrzostwa świata w piłce nożnej, atrakcyjne konferencje, czy seminaria wyjazdowe, gale itp.). Zarówno wycieczki jak wyjazdy na różnego typu eventy Spółka organizowałaby sama bądź zlecałaby organizację firmie zewnętrznej (agencji itp.). Wydatki związane z wycieczką, atrakcyjną konferencją, wyjazdem, udziałem w eventach itp. obejmowałyby wszystkie koszty zwyczajowo występujące przy organizacji tego typu wyjazdów jako nagród w konkursach sprzedaży premiowej, a przede wszystkim: przeloty, przejazdy autokarem lub innymi środkami transportu, zakwaterowanie oraz opłaty parkingowe, bilety bądź opłaty wstępu (w przypadku udziału w eventach, konferencjach, przy zwiedzaniu itp.), wyżywienie, ubezpieczenia niezbędne podczas podróży (jak np. ubezpieczenie utraty bagażu, ubezpieczenie kosztów leczenia KL, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW itd.), opiekę pilota czy przewodnika, wynagrodzenia dla wykładowców (w przypadku, gdy to Spółka byłaby organizatorem konferencji), wynagrodzenia artystów lub innych osób prowadzących lub występujących podczas gal, eventów itp., koszty związane z zapewnieniem opiekunów wyjazdu (będących pracownikami Spółki), zdjęcia pamiątkowe z wyjazdu lub inne gadżety pamiątkowe, prowizje dla agencji (w przypadku, gdy ta jest organizatorem), itp.
  2. nagrody rzeczowe (np. sprzęt rtv, sprzęt agd lub inny sprzęt, akcesoria samochodowe, odzież i inne),
  3. nagrody pieniężne, w tym w postaci bonów pieniężnych, czeków itp.

Nagroda byłaby przyznawana każdemu nabywcy (uczestnikowi promocji), który spełniałby określone w regulaminie przez sprzedającego (Spółkę) warunki zakupu.

W każdym przypadku przyznanie określonej nagrody uzależnione byłoby od zrealizowania przez uczestnika kupującego wymaganego regulaminem promocji wolumenu zakupu produktów Spółki. Przykładowo nagradzanych byłoby 5 uczestników, którzy dokonaliby największych wartościowo zakupów, lub np. nagradzana byłaby największa dynamika wzrostu obrotów handlowych w ocenianym przez Spółkę przedziale czasowym, lub np. nagradzani byliby ci uczestnicy, których wartość zakupów przekroczyłaby w okresie promocji zdefiniowaną w regulaminie wartość kwotową bądź ilościową, lub np. nagradzani byliby ci uczestnicy, którzy osiągnęliby największe wartościowo zakupy w danym regionie sprzedaży określonym w regulaminie konkursu, itp.

Promocje tego typu byłyby prowadzone przez Spółkę we wskazanym w regulaminie okresie czasu, po upływie którego, na podstawie rozliczenia zakupów towarów dokonanych przez uczestników (kupujących produkty Spółki), następowałoby rozstrzygnięcie promocji (konkursu) oraz przyznanie nagród.

Biorąc pod uwagę fakt, że oprócz sprzedaży bezpośredniej, Spółka rozprowadza określone produkty poprzez sieć dystrybucji, tj. swoich partnerów handlowych, dystrybutorów, redystrybutorów (dystrybutorów pośrednich), których nabywcami są z kolei albo finalni odbiorcy (np. firmy wykonawcze itp.), albo sklepy, które prowadzą dalszą sprzedaż produktów Spółki do finalnych odbiorców, Spółka w ramach organizowanych promocji (konkursów) premiowałaby - po spełnieniu warunków regulaminu - zakupy produktów Spółki dokonanych zarówno bezpośrednio, jak i przez ww. sieć dystrybucji.

Ww. rozliczenie zakupów produktów Spółki dokonanych przez uczestników odbywałoby się na podstawie faktur sprzedaży wystawionych przez Spółkę bądź przez wspomnianych dystrybutorów, w zależności od tego, gdzie uczestnicy dokonaliby zakupów.

Jak wynika z powyższego, nagroda byłaby przyznawana każdemu nabywcy wyrobów, który spełniłby wymagane regulaminem warunki, których przykłady wskazane są powyżej.

Celem zorganizowania takiej promocji (konkursu itp.) byłoby aktywowanie i zwiększanie sprzedaży produktów Spółki poprzez zmotywowanie potencjalnych klientów do dokonywania zakupów produktów Spółki. Celem wydatków poniesionych, w związku zorganizowaniem ww. promocji (konkursów itp.) byłoby osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach (konkursach sprzedaży itp.), o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w poz. 68, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  2. Czy ww. wydatki Spółki na zakup nagród stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodem, czy też koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, o których mowa w art. 15 ust. 4 - 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach (konkursach sprzedaży itp.), o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w poz. 68, mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ spełniają definicję kosztu uzyskania przychodów określoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie:

Parafrazując interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPB3/423-422/10-4/EK: „o możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów).

Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy. (...)

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (...).”

Wydatki, jakie Spółka zamierza ponosić w związku z ww. działaniami promocyjnymi, będą spełniać powyższe warunki, ponieważ zostaną poniesione przez Spółkę, będą rzeczywiste (definitywne), będą pozostawać w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, poniesione zostaną w celu uzyskania przychodów (sam cel bowiem ww. działań to uatrakcyjnienie oferty, intensyfikacja sprzedaży – zwiększanie wolumenu sprzedaży - poprzez ww. działania promocyjne o charakterze motywacyjnym - motywującym kontrahentów i potencjalnych kontrahentów do zwiększonych zakupów; wydatki poniesione na nagrody stanowiłyby zachętę do maksymalizacji wolumenu obrotów towarami będącymi przedmiotem promocji, co niewątpliwie wskazuje na związek z przychodami); wreszcie będą rzetelnie udokumentowane (w szczególności regulamin, zestawienia faktur sprzedaży będące podstawą rozliczenia promocji) oraz nie będą znajdować się w grupie wydatków, wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach (konkursach sprzedaży itp.), o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego w poz. 68, spełniają definicję kosztu uzyskania przychodów określoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, wydatki na nabycie nagród, o jakich mowa w opisie zdarzenia przyszłego, stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Uzasadnienie:

Parafrazując bowiem interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-835/09-2/AJ: „Zgodnie ze stanowiskiem doktryny wydatki na działalność marketingową (w tym działania promujące zarówno konkretne produkty...) należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami z uwagi na brak możliwości prostego zidentyfikowania wpływu tych wydatków na wielkość osiągniętych przychodów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy. Należy przy tym zaznaczyć, iż sam fakt, że określony wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie może przesądzać o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Konieczne jest również wykazanie związku ponoszonych kosztów z uzyskiwanymi przychodami.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach działań promocyjnych, mających na celu intensyfikację sprzedaży, planuje organizowanie promocji sprzedażowych, w których premią byłyby nagrody, w szczególności wycieczki lub sfinansowanie wyjazdu i udziału w różnego typu wydarzeniach sportowych, kulturalnych, medialnych, rozrywkowych itp., czyli w tzw. ventach, nagrody rzeczowe, nagrody pieniężne (w tym w postaci bonów pieniężnych, czeków itp.).

Nagroda byłaby przyznawana każdemu nabywcy (uczestnikowi promocji), który spełniałby określone w regulaminie przez sprzedającego (Spółkę) warunki zakupu.

Wnioskodawca wskazał, iż w każdym przypadku przyznanie określonej nagrody uzależnione byłoby od zrealizowania przez uczestnika kupującego wymaganego regulaminem promocji wolumenu zakupu produktów Spółki. Promocje tego typu byłyby prowadzone przez Spółkę we wskazanym w regulaminie okresie, po upływie którego, na podstawie rozliczenia zakupów towarów dokonanych przez uczestników (kupujących produkty Spółki), następowałoby rozstrzygnięcie promocji (konkursu) oraz przyznanie nagród.

Spółka w ramach organizowanych promocji (konkursów) premiowałaby - po spełnieniu warunków regulaminu - zakupy produktów Spółki dokonanych zarówno bezpośrednio, jak i poprzez sieć dystrybucji. Rozliczenie zakupów produktów Spółki dokonanych przez uczestników odbywałoby się na podstawie faktur sprzedaży wystawionych przez Spółkę bądź przez wspomnianych dystrybutorów, w zależności od tego, gdzie uczestnicy dokonaliby zakupów.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż celem zorganizowania ww. promocji byłoby aktywowanie i zwiększanie sprzedaży produktów Spółki poprzez zmotywowanie potencjalnych klientów do dokonywania zakupów produktów Spółki. Celem wydatków poniesionych w związku zorganizowaniem ww. promocji, byłoby osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Spółka wyjaśniła, iż celem ww. działań promocyjnych motywującym kontrahentów i potencjalnych kontrahentów do zwiększonych zakupów jest uatrakcyjnienie oferty, intensyfikacja sprzedaży, a co za tym idzie zwiększanie wolumenu sprzedaży. Wydatki poniesione na nagrody stanowiłyby zachętę do maksymalizacji wolumenu obrotów towarami będącymi przedmiotem promocji, co wskazuje na związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

W ocenie tut. Organu, możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród, skłania kontrahentów – odbiorców do kontynuowania zakupów w Spółce, która je oferuje. W związku z tym wpływa niewątpliwie na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Reasumując powyższe, wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do kwestii określenia, czy wydatki Spółki na zakup nagród stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodem, czy też koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, należy stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4 i ust. 4b, 4c) oraz,
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4d i ust. 4e).

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest definicji „kosztów bezpośrednio związanych z przychodami”, jak i „kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związanych z przychodami”. Dlatego też, rozumienie tych pojęć powinno opierać się na ich językowym znaczeniu.

Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest „zidentyfikowanie” wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są zatem wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie. W związku z tym stanowią one koszty, które można powiązać z konkretnym przychodem, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo - skutkowym z przychodami podatkowymi (mają bezpośredni wpływ na wartość osiągniętych przychodów).

Natomiast koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty „pośrednie”) to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Każdy z tych wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy. Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

Powyższy podział jest istotny z punktu widzenia momentu obciążenia kosztów uzyskania przychodów. Tym samym, w celu ustalenia momentu potrącalności wydatków należy prawidłowo określić ich charakter, tj. czy stanowią one koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem, czy też koszty pośrednie.

W ocenie tut. Organu, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie przedmiotowych nagród, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki, których związek z uzyskanym przychodem jest pośredni. Nie istnieje bowiem bezpośredni związek wysokości kosztów poniesionych przez Spółkę na nabycie tych nagród z wysokością przychodów ze sprzedaży produktów Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy podatkowej, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Reasumując powyższe, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie nagród, należy zakwalifikować do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, rozliczanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów (zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów), obciąża Podatnika.

Jak bowiem stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno też wynikać, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Ponadto, tut. Organ pragnie zauważyć, że pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Dokonując bowiem interpretacji indywidualnej organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę pism, stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj