Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-591b/11/AW
z 15 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-591b/11/AW
Data
2012.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Fundusz Spójności
koszt wytworzenia
koszty bezpośrednie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
odpady (śmieci)
projekt
wartość początkowa


Istota interpretacji
Czy wydatki na usługę „Pomoc Techniczna” stanowią koszty uzyskania przychodu w części niesfinansowanej dotacją z Funduszu Spójności, a jeśli tak, to czy wydatki te zwiększają wartość początkową środków trwałych i zaliczane są do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne, czy też są kosztami podatkowymi pośrednio związanymi z przychodami?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 23 listopada 2011 r.) – uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków na „Pomoc Techniczną” - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej wydatków na „Pomoc Techniczną”. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Wobec tego pismem z dnia 23 grudnia 2011 r. wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Niniejsze zostało dokonane w dniu 5 stycznia 2012 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka realizuje inwestycję (Projekt) pn. „B.” dofinansowaną z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Celem Projektu jest integracja i modernizacja systemów gospodarki odpadami komunalnymi na terenie obszaru metropolitalnego w zgodzie z przepisami krajowymi i Unii Europejskiej.

Realizowany Projekt ma na celu budowę brakującej w systemie instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, tj. Zakładu wraz z instalacją do waloryzacji żużla oraz inwestycjami towarzyszącymi: Kompostownią, Stacją przeładunkową, Sieciami energetyczną i cieplną.

Wnioskodawca podpisał Umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 3 marca 2011 r. Pierwsze środki finansowe Wnioskodawca otrzymał w grudniu 2011 r., a następnie będzie otrzymywał kolejne transze odpowiednio do ponoszonych wydatków. Płatność końcową otrzyma po rozliczeniu Projektu.

Instytucją przekazującą dofinansowanie jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą W., który zgodnie z Umową o dofinansowanie jest Instytucją Wdrażającą.


Projekt jest realizowany w oparciu o jeden kontrakt na roboty oraz cztery kontrakty na usługi:


  • Kontrakt 1 – Wykonanie robót budowlanych – budowy (Projektuj i Buduj);
  • Kontrakt 2 – Inżynier;
  • Kontrakt 3 – pomoc techniczna dla JRP (Jednostki Realizującej Projekt);
  • Kontrakt 4 – Promocja i informacja;
  • Kontrakt 5 – Edukacja ekologiczna.


Spółka ponosi także wydatki związane z przygotowaniem projektu, działaniem Jednostki Realizującej Projekt (zarządzanie projektem) oraz zakupem gruntu, na którym będzie realizowana inwestycja.


Jako stan faktyczny nr 2 Wnioskodawca oznaczył następującą sytuację:


Świadczenie usługi Pomocy Technicznej dla Jednostki Realizującej Projekt (Kontrakt nr 3) obejmuje:


  1. Pomoc w przygotowaniu do wdrożenia i realizacji projektu, w tym przeprowadzanie audytów, wypracowanie koniecznych zmian struktury i procedur JRP oraz przygotowanie beneficjenta do kontroli zewnętrznych;
  2. Opracowanie zasad prowadzenia monitoringu efektu ekologicznego, weryfikacji monitoringu efektu ekologicznego oraz informowanie o zagrożeniach w jego osiągnięciu;
  3. Dokonanie oceny, przeprowadzenie konsultacji i wypracowanie koniecznych zmian w dokumentacjach przetargowych umożliwiających przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w związku z realizacją projektu;
  4. Udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu;
  5. Opiniowanie dokumentacji technicznych dla Kontraktu nr 1 – Wykonanie robót budowlanych – budowy (Projektuj i Buduj);
  6. Doradztwo w zakresie finansowo-księgowych i podatkowym;
  7. Doradztwo w zakresie technicznym, w tym opiniowanie zmian proponowanych przez Inżyniera Kontraktu;
  8. Doradztwo w zakresie prawnym;
  9. Udział w opracowaniu Raportu Końcowego Projektu Funduszu Spójności;
  10. Przeprowadzenie tematycznych szkoleń dla pracowników JRP;
  11. Przygotowanie projektów raportów, do sporządzania których Spółka jest zobowiązana;
  12. Ekspertyzy zewnętrzne.


W uzupełnieniu stanu faktycznego Jednostka wskazuje, iż wszystkie zadania w zakresie świadczenia usług pomocy technicznej dla Jednostki Realizującej Projekt pozostają w ścisłym związku z prowadzoną inwestycją.


„Doradztwo w zakresie finansowo-księgowym”


Do obowiązków Wykonawcy będzie należało świadczenie usług doradczych w zakresie finansowo-księgowym i podatkowym obejmujące w szczególności:


  • doradztwo w zakresie dostosowania planu kont i polityki rachunkowości pod kątem realizacji Projektu,
  • doradztwo w zakresie księgowego rozliczania procesu inwestycyjnego,
  • przygotowanie wniosków do instytucji zewnętrznych o udzielenie pożyczek związanych z finansowaniem Projektu,
  • współpraca w zakresie aktualizacji planów finansowych, przepływów gotówkowych wynikających z aktualizacji harmonogramów rzeczowo-finansowych Projektu,
  • doradztwo w zakresie kwalifikowalności kosztów Projektu,
  • pomoc przy weryfikacji dokumentów związanych z finansową realizacją Projektu, w tym dokumentów sporządzanych przez Wykonawców robót oraz Inżyniera Kontraktu, w szczególności Świadectw Płatności,
  • współpraca w zakresie prowadzenia ewidencji wydatków kwalifikowanych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości Projektu w systemie zaproponowanym przez Wykonawcę,
  • współpraca w zakresie przygotowania wniosków o płatność zaliczkowe/pośrednie/końcowe dotyczących Projektu na podstawie danych przekazanych przez Zamawiającego,
  • pomoc w zakresie stosowania prawa finansowego i podatkowego w związku z realizacją i rozliczaniem Projektu,
  • opracowanie metodologii kalkulacji w zakresie pomocy publicznej dla Projektu,
  • opracowanie metodologii kalkulacji rekompensaty dla Projektu.


„Doradztwo w zakresie technicznym”:


  • świadczenie usług doradczych w zakresie technicznym, w tym opiniowanie zmian proponowanych przez Inżyniera Kontraktu i wykonawcę Kontraktu nr 1, w szczególności w zakresie robót zamiennych dotyczących Projektu, w tym także w kontekście prawa zamówień publicznych,
  • ocena opinii, raportów i sprawozdań sporządzanych przez Inżyniera Kontraktu dotyczących Projektu w kontekście ich zgodności ze stanem faktycznym, obowiązującymi przepisami i umową,
  • monitorowanie działań Inżyniera Kontraktu dotyczących Projektu w kontekście zgodności z przepisami prawa, w tym w szczególności w zakresie prawa budowlanego (zapisy w dzienniku budowy, dokumenty odbiorowe, itp.) oraz prawo zamówień publicznych,
  • przygotowywanie niezbędnych danych rzeczowych dotyczących Projektu do sprawozdań i wniosków o płatność w terminach i zakresach wynikających z przepisów i wytycznych dla Beneficjentów POliŚ oraz zapisów zawartych w umowie o dofinansowanie, przy uwzględnieniu interesu Beneficjenta.


„Doradztwo w zakresie prawnym”.


Do obowiązków będzie należało wydawanie na wniosek Zamawiającego opinii i stanowisk prawnych dotyczących Projektu, w szczególności w sprawach dotyczących:


  • pomocy publicznej,
  • sporów z Wykonawcami,
  • zachowania zgodności działalności JRP oraz tworzonych dokumentów z prawem Unii Europejskiej i polskim, wytycznymi Instytucji związanych z realizacją Projektu i procedurami wewnętrznymi obowiązującymi w JRP,
  • stosowanie procedur kontraktowych,
  • innych związanych z realizacją Projektu.


„Przeprowadzanie tematycznych szkoleń”.


Tematyka szkoleń (uczestnikami szkoleń są osoby związane z realizacją Projektu):


  • zasady dotyczące realizacji inwestycji w oparciu o polskie Prawo budowlane,
  • warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz dla robót inżynieryjnych projektowanych przez wykonawcę,
  • zarządzanie projektami inwestycyjnymi,
  • rozliczanie i ewidencja księgowa projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach POliŚ,
  • przygotowanie i prowadzenie działań inwestycyjnych przy zastosowaniu MS Project.


„Przygotowanie projektów raportów”.


  • Przygotowanie harmonogramów, wniosków o płatność, sprawozdań i raportów dotyczących Projektu, do sporządzenia których zobowiązany jest beneficjent POliŚ.


„Ekspertyzy zewnętrzne” – przygotowanie na wniosek Zamawiającego opracowań wykonanych przez ekspertów zewnętrznych o uznanym w danej dziedzinie autorytecie związanych z prowadzonym Projektem.


W związku ze stanem faktycznym oznaczonym we wniosku numerem 2 zadano następujące pytanie.


Czy wydatki na usługę „Pomoc Techniczna” stanowią koszty uzyskania przychodu w części niesfinansowanej dotacją z Funduszu Spójności, a jeśli tak, to czy wydatki te zwiększają wartość początkową środków trwałych i zaliczane są do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne, czy też są kosztami podatkowymi pośrednio związanymi z przychodami...


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie stanu faktycznego oznaczonego we wniosku numerem 2 – wydatki ponoszone w ramach kontraktu na usługi „Pomoc Techniczna”, ze względu na rodzaj ponoszonych wydatków i ich powiązanie z prowadzoną inwestycją, należy zakwalifikować do kosztu wytworzenia środków trwałych, zgodnie z art. 16g ust 4. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie w miesiącu otrzymania refundacji poniesionych wydatków, wydatki te zaliczone do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy do wysokości otrzymanej dotacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Powołany przepis ma charakter ogólny (tzw. klauzula generalna). Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie takie koszty, które spełniają kumulatywnie warunki określone w cytowanym art. 15 ust. 1, tj.:


  • zostały poniesione przez podatnika,
  • ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu.

Kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), różnicując moment ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b - 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Do pierwszej z wymienionych kategorii należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Natomiast pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty zarządu ponoszone przez spółkę kapitałową (wydatki związane z działaniem organu zarządzającego spółki kapitałowej), uznając, że – jako ogólne, stałe koszty dotyczące jej funkcjonowania jako osoby prawnej i podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą – są ponoszone w celu uzyskiwania przychodów.

W tym miejscu wskazać należy, iż moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Katalog wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuważnych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił m.in. wydatki na:


  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,


  • wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.


W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na mocy art. 16h ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Składniki majątku stanowiące środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 16a – 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 16d ust. 2 zdanie pierwsze tej ustawy, składniki majątku, o których mowa w ww. przepisach, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Wprowadzenie takiego składnika majątku do ewidencji wymaga ustalenia jego wartości początkowej. Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostały unormowane w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie – koszt wytworzenia.

Definicję kosztu wytworzenia zawiera art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na jego mocy, do kosztów wytworzenia środka trwałego, wpływających na jego wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do jego wytworzenia: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Cytowana definicja ma charakter otwarty. Ustawodawca obejmuje pojęciem kosztu wytworzenia środka trwałego wszelkie koszty, których poniesienie jest związane bezpośrednio z realizacją inwestycji. Oceniając dany wydatek pod kątem możliwości uznania go za element wartości początkowej wytwarzanego we własnym zakresie środka trwałego, należy zatem badać, czy stanowi on element procesu wytwarzania tego składnika majątku podatnika.


W szczególności, do wartości składających się na koszt wytworzenia środka trwałego należą:


  1. wartość – w cenie nabycia – rzeczowych składników majątku zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. przede wszystkim materiałów, z których został wykonany środek trwały,
  2. wartość – w cenie nabycia – wykorzystanych usług obcych zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. zarówno usług polegających na samym wytwarzaniu środka trwałego, tj. przede wszystkim jego budowie, jak i innych usług niezbędnych do wytworzenia i uczynienia tego składnika majątku zdatnym do używania, np. kosztów prac geologicznych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, usług projektowych, usług inżynierskich, doradztwa finansowego i prawnego związanego z prowadzoną inwestycją, kosztów sporządzenia dokumentacji przetargowej, kosztów niezbędnych ekspertyz obiektów budowlanych,
  3. koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, tj. przede wszystkim koszty wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych przy realizacji inwestycji.


Należy ponadto podkreślić, że mocą art. 16g ust. 4 omawianej ustawy, wyraźnie wyłączono z kosztu wytworzenia środka trwałego koszty ogólne zarządu, koszty sprzedaży oraz pozostałe koszty operacyjne i koszty operacji finansowych, w tym odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wydatki te nie są bowiem bezpośrednio związane z realizacją inwestycji, ale z całokształtem działalności podatnika.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „kosztów ogólnych zarządu”. W doktrynie przyjmuje się jednak, że przez koszty ogólne zarządu rozumie się koszty działania jednostki jako całości oraz zarządzania nią. W kosztach zarządu wyróżnia się:


  1. koszty administracyjno-gospodarcze, na które składają się: wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników zarządu, koszty delegacji, koszty eksploatacji samochodów służbowych, koszty zużycia materiałów biurowych, podatki o charakterze kosztowym, opłaty pocztowe, telekomunikacyjne i inne, koszty utrzymania budynków i pomieszczeń zarządu,
  2. koszty ogólnoprodukcyjne obejmujące koszty prowadzenia i utrzymania komórek oraz obiektów ogólnego przeznaczenia, takich jak: magazyny, biura, laboratoria, bocznice kolejowe, a także koszty ochrony mienia jednostki, bezpieczeństwa i ochrony pracy, szkolenia załogi, racjonalizacji i wynalazczości,
  3. koszty nieprodukcyjne, tj. nie przynoszące efektu gospodarczego, do których zalicza się koszty przestojów, ubytki naturalne i niedobory w magazynach.


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka prowadzi inwestycję pn. „B.” dofinansowaną z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowa o dofinansowanie została podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 3 marca 2011 r. Pierwsze środki finansowe Wnioskodawca otrzymał w grudniu 2011 r., a następnie będzie otrzymywał kolejne transze odpowiednio do ponoszonych wydatków. Płatność końcową otrzyma po rozliczeniu Projektu.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Należy przy tym zauważyć, iż zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca jest beneficjentem środków stanowiących przedmiot umowy o dofinansowanie projektu pn. „B.” przeznaczonych na realizację ww. projektu.

Zatem – biorąc pod uwagę źródło finansowania projektu – należy stwierdzić, iż w odniesieniu do środków europejskich, jakie Spółka otrzymała (lub otrzyma) znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym, dofinansowanie, z którego refundowane są koszty kwalifikowane projektu, stanowić będzie przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowej. Jednocześnie dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy.


Wskazać także należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z kosztów podatkowych wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem. I tak, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów np:


  • odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy),
  • wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy).


Zagadnieniem wstępnym dla rozstrzygnięcia kwalifikacji podatkowej poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków jest ocena charakteru związku ponoszonych wydatków z realizowaną inwestycją i odpowiednie zakwalifikowanie ich do kosztów pośrednich działalności Spółki, bądź też kosztu wytworzenia środka trwałego..

Należy przy tym podkreślić, że – w myśl art. 4a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – na gruncie tej ustawy inwestycja oznacza środek trwały w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, ze zm.). Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 16 ustawy o rachunkowości, środki trwałe w budowie to zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Odnosząc powyższe do kosztów wskazanych przez Wnioskodawcę, jako wydatki „na świadczenie usługi Pomocy Technicznej” wskazać należy, iż tylko wydatki bezpośrednio związane z wytworzeniem środka trwałego zmniejszają podstawę opodatkowania osoby prawnej przez możliwość zaliczenia w koszty podatkowe odpisów z tytułu zużycia środków trwałych – tzw. odpisy amortyzacyjne. Tak więc do kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się koszty, które mają wpływ na wartość początkową danego składnika majątku, jeżeli dają się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego, to znaczy związane są bezpośrednio z realizacją inwestycji. Zaliczyć można do nich m.in. pomoc w przygotowaniu do wdrożenia i realizacji projektu, w tym przeprowadzanie audytów, wypracowanie koniecznych zmian struktury i procedur JRP oraz przygotowanie beneficjenta do kontroli zewnętrznych (o ile są to działania ukierunkowane na realizację inwestycji, a nie na pozyskanie i rozliczenie dofinansowania); dokonanie oceny, przeprowadzenie konsultacji i wypracowanie koniecznych zmian w dokumentacjach przetargowych umożliwiających przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w związku z realizacją projektu; udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu; opiniowanie dokumentacji technicznych dla Kontraktu nr 1 – Wykonanie robót budowlanych – budowy (Projektuj i Buduj); doradztwo w zakresie technicznym, w tym opiniowanie zmian proponowanych przez Inżyniera Kontraktu; opracowanie zasad prowadzenia monitoringu efektu ekologicznego, weryfikacji monitoringu efektu ekologicznego oraz informowanie o zagrożeniach w jego osiągnięciu (o ile wydatki te nie są związane z ogólną działalnością Spółki i nie dotyczą edukacji ekologicznej, czyli podniesienia świadomości ekologicznej, a ukierunkowane są wyłącznie na prowadzona inwestycję).

Wydatki dotyczące całokształtu działalności Spółki natomiast, które wpływają w sposób pośredni na przychody, mimo iż związane są z realizowaną inwestycją, nie mają jednak wpływu na koszt wytworzenia. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się bowiem kosztów, które nie mają bezpośredniego związku z realizowaną inwestycją, w tym kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do wydatków, które nie są bezpośrednio związane wytwarzaniem środka trwałego, a zatem nie zwiększają wartości inwestycji można zaliczyć m.in. udział w opracowaniu Raportu Końcowego Projektu Funduszu Spójności; przygotowanie projektów raportów, do sporządzania których Spółka jest zobowiązana; ekspertyzy zewnętrzne. Wydatki te, jako że wypełniają hipotezę normy art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zakwalifikować jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, tzw. koszty „pośrednie” i odnieść w koszty podatkowe w dacie ich faktycznego poniesienia.


Część z wymienionych w stanie faktycznym wydatków może natomiast być zaliczona do jednej lub drugiej grupy, w zależności od ustaleń faktycznych. Do takich wydatków należą np. koszty doradztwa (prawne, finansowo-księgowe i podatkowe) które należy podzielić:


  • wydatki na doradztwo ogólne, które mają charakter kosztów pośrednich i – co do zasady – mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w dacie poniesienia,
  • wydatki na usługi doradcze odnoszące się tylko do tego konkretnego projektu inwestycyjnego, które powinny być zaliczane do kosztów podatkowych dopiero wtedy, kiedy powstaje przychód związany z tą inwestycją.


Podobnej kwalifikacji można dokonać, co do kosztów związanych z przeprowadzeniem tematycznych szkoleń dla pracowników JRP. Koszty te o ile są związane z ogólną działalnością Spółki (np. przygotowanie i prowadzenie działań inwestycyjnych przy zastosowaniu MS Project, rozliczanie i ewidencja księgowa projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach POliŚ) stanowią koszty pośrednie. Szkolenia pracowników ukierunkowane wyłącznie na realizację inwestycji (np. warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz dla robót inżynieryjnych projektowanych przez wykonawcę) stanowią koszt wytworzenia środka trwałego.


Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, wydatki poniesione przez Spółkę stanowią wydatki inwestycyjne oraz wydatki, które nie są bezpośrednio związane z prowadzoną inwestycją. Konsekwencją tego jest to, że:


  • Wydatki inwestycyjne, sfinansowane ze środków własnych, nierozerwalnie związane z inwestycją główną, które powinny zwiększać wartość początkową wytworzonego środka – podlegają odniesieniu w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne. Jednocześnie wskazać należy, iż odpisy amortyzacyjne od części sfinansowanej dofinansowaniem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  • Pozostałe wydatki, stanowiące koszty pośrednie prowadzonej działalności, tzn. dotyczące całokształtu działalności – są potrącane w dacie poniesienia, o ile są sfinansowane ze środków własnych. W sytuacji, gdy wydatki te zostaną sfinansowane środkami pochodzącymi z Fundusz Spójności należy wyłączyć je z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Odpowiadając zatem na postawione przez Wnioskodawcę pytanie należy więc wskazać, iż w przedstawionym stanie faktycznym wydatki na usługę „Pomoc Techniczna” w części niesfinansowanej z Funduszu Spójności mogą stanowić, potrącalne w dacie poniesienia, koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przychodem albo zostać odniesione w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne (dokonywane od prawidłowo ustalonej wartości początkowej).

Dodatkowo – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – wskazać należy, iż w stosunku do wydatków sfinansowanych dofinansowaniem zastosowanie znajdzie odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy.

Jednocześnie – z uwagi na zakres wniosku, w szczególności treść postawionego pytania –w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do sposobu i momentu korygowania odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów oraz zarachowanych uprzednio kosztów pośrednich sfinansowanych dofinansowaniem.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85 – 035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj