Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-106/13-3/RG
z 19 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-106/13-3/RG
Data
2013.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek naliczony
prawo do odliczenia
proporcja
szkoły
użyczenie
zadania własne


Istota interpretacji
1. Czy przy wyliczeniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT należy uwzględnić wyłącznie sprzedaż podlegającą opodatkowaniu i zwolnioną z opodatkowania VAT oraz pominąć sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (np. otrzymane dotacje z urzędu gminy na funkcjonowanie Szkoły)?
2. Czy w odniesieniu do podatku naliczonego od tzw. Wydatków ogólnych oraz wydatków inwestycyjnych, które nie są bezpośrednio związane z jednym z poniżej wymienionych typem sprzedaży: albo opodatkowaną VAT albo zwolnioną z VAT albo ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu VAT, Szkoła ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję sprzedaży (dalej również: współczynnik sprzedaży), o której mowa w art. 90 ust. 3 o VAT?
3. Czy w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r., oraz w stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2013r. bezpłatne użyczenie przez Szkołę krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, przy założeniu, że Szkoła była uprawniona do odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z krytą pływalnią?



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r. oraz od stycznia 2013r. bezpłatnego użyczenia przez Szkołę krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie:

  • sposobu wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT,
  • prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT,
  • opodatkowania podatkiem VAT w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r. oraz od stycznia 2013r. bezpłatnego użyczenia przez Szkołę krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest liceum ogólnokształcącym, szkołą publiczną, jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i do jego podstawowych zadań należy kształcenie i wychowanie uczniów. Działalność w takim zakresie znajduje się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. W związku z działalnością podstawową Szkoła otrzymuje dotacje i subwencje celowe na pokrycie kosztów jej funkcjonowania. Szkoła nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od uczniów lub od rodziców (opiekunów) uczniów z tytułu kształcenia ustawowego.

Ponadto, Szkoła dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych zarówno z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, pozostałymi jednostkami budżetowymi jak i osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W oparciu o powyższe, Szkoła dokonała rejestracji na potrzeby VAT i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych szkoła dokonuje szeregu transakcji opodatkowanych VAT, m. in.:

  • wynajem: sali gimnastycznej, sal lekcyjnych oraz świetlicy (do wszystkich pomieszczeń udostępniana jest związana z nimi infrastruktura np. szatnie, toalety, korytarze),
  • wynajem powierzchni na: sklepik szkolny, punkt ksero, automaty z napojami o przekąskami, reklamy wewnętrzne (tzw. standy, stojaki reklamowe), obnośną sprzedaż kanapek, sporadyczne kiermasze odzieżowe,
  • refakturowanie kosztów tzw. mediów (energia cieplna, energia elektryczna, wywóz nieczystości) związanych z udostępnianiem części budynku innymi jednostkom budżetowym m. in. innej szkole gimnazjalnej,
  • sprzedaż biletów wstępu na krytą pływalnię, odpłatny wynajem krytej pływalni (wraz z infrastrukturą).

Powyżej wymienione transakcje podlegają opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca dokonuje również szeregu czynności nieodpłatnych, jak np. nieodpłatne użyczanie części budynku innej szkole publicznej będącą jednostką budżetową. Warto podkreślić, iż wszystkie koszty związane z utrzymaniem użyczanej części budynku nie są, co do zasady, ponoszone przez Szkołę, lecz bezpośrednio przez inną szkołę publiczną będącą jednostką budżetową. Pozostałe koszty (np. koszty niektórych mediów), które z przyczyn technicznych nie mogą być bezpośrednio ponoszone przez tą inną szkołę publiczną, są w pierwszej kolejności ponoszone przez Szkołę, a następnie są przenoszone na tą inną szkołę. Powyższa sytuacja spowodowana jest posiadaniem wspólnego przyłącza do sieci i braku oddzielnych liczników zużycia, bądź też w przypadku wywozu nieczystości - objęcia jedną umową z odbiorcą nieczystości. Na podstawie zawartego porozumienia Szkoła obciąża pozostałe podmioty procentową częścią kwot wynikających z otrzymywanych faktur. Wymaga jednak zaznaczenia fakt, iż pozostałe podmioty będące jednostkami budżetowymi są funkcjonalnie oraz organizacyjnie oddzielone od szkoły, znajdują się w budynku bądź częściach budynków wydzielonych w ten sposób, aby uczniowie nie mieli dostępu do części przynależnej do Szkoły.

Ponadto Szkoła realizując działalność podstawową, użycza również nieodpłatnie innym jednostkom budżetowym (np. szkołom publicznym, domom dziecka itp.) basen, który jest wykorzystywany przez dzieci m.in. do nauki pływania. Dodatkowo, Szkoła udostępnia nieodpłatnie innym jednostkom samorządu terytorialnego lub jednostkom budżetowym sale gimnastyczne i sale lekcyjne podczas wyborów powszechnych i lokalnych, a także udostępnia je podczas studniówek szkolnych.

W odniesieniu do bezpłatnego użyczania krytej pływalni innym jednostkom budżetowym należy również wspomnieć o zasadach, na podstawie których odbywają się te użyczenia. Zasady te zostaną omówione w odniesieniu do szkół państwowych, których to głównie dotyczy opisany stan faktyczny. Na podstawie porozumień między Szkołą, a innymi placówkami uczniowie tych szkół państwowych mogą w określone dni, w określonych godzinach korzystać bezpłatnie z pływalni wraz z przynależną do niej infrastrukturą. Uczniowie konkretnej szkoły, której został przyznany bezpłatny wstęp, aby wejść i skorzystać z pływalni muszą okazać aktualną legitymację szkolną. W czasie określonym w harmonogramie pływalni, w którym określony podmiot korzysta z pływalni, nikt poza uczniami danej szkoły nie może z niej korzystać.

Dodatkowo Wnioskodawca wykonuje pewne czynności o charakterze odpłatnym takie jak np. odpłatny wynajem sal Okręgowej Komisji Edukacyjnej do sprawdzania prac maturalnych, czy uzyskuje przychody z tytułu wydawania duplikatów legitymacji szkolnych, czy świadectw maturalnych.

W związku z wykonywaniem wyżej wymienionych czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności statutowej Szkoły), opodatkowanych podatkiem VAT, a także czynności zwolnionych z opodatkowania VAT, Szkoła ponosi szereg wydatków związanych z utrzymaniem Szkoły m. in. koszty ogólne jak i koszty inwestycji czy remontów budynku.

Zdaniem Szkoły, w odniesieniu do znacznej części podatku naliczonego od poniesionych kosztów, nie jest możliwe dokonanie bezpośredniej alokacji do danej kategorii sprzedaży. Do wydatków takich należy w szczególności zaliczyć wydatki ogólne związane ze sferą administracyjną Szkoły, utrzymaniem budynku szkolnego i basenu, np. koszty nierefakturowanych mediów na inne podmioty (tj. energia elektryczna, energia cieplna, woda, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości, usługi telekomunikacyjne), koszty materiałów biurowych i koszty związane z zakupem środków czystości, koszty utrzymania basenu, koszty remontów i koszty inwestycyjne związane z budynkiem szkolnym i basenem.

Do kosztów remontów i wydatków inwestycyjnych, w stosunku, do których nie jest możliwe dokonywanie bezpośredniej alokacji, zdaniem Szkoły należy zaliczyć m. in.:

  • instalacja sond na krytej pływalni,
  • budowa systemu wentylacyjnego pływalni,
  • wymiana okien w budynku Szkoły,
  • budowa radiowęzła szkolnego,
  • budowa stróżówki i inne podobne.

Inwestycje te podnoszą komfort użytkowania budynku, obniżają koszty utrzymania bądź też zostały wykonane w celu niepogarszania stanu budynku i infrastruktury Szkoły.

Przywołana trudność dokonania bezpośredniej alokacji podatku naliczonego od powyższych wydatków ogólnych oraz inwestycyjnych wynika z faktu, że dokonywane przez Szkołę czynności i występujące po jej stronie zdarzenia są wykonywane przez tych samych pracowników Wnioskodawcy i przy pomocy tych samych zasobów. Innymi słowy, w tym samym lokalu i pomieszczeniach, przy pomocy tych samych materiałów i urządzeń wykonywana jest zarówno działalność podstawowa Szkoły, jak również działalność dodatkowa. W konsekwencji Szkoła wykorzystuje posiadane przez siebie środki trwałe w całości, lub w części, ale nie wyłącznie m.in. do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, jak i pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r., oraz w stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2013r. bezpłatne użyczenie przez Szkołę krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, przy założeniu, że Szkoła była uprawniona do odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z krytą pływalnią...

Zdaniem Wnioskodawcy, bezpłatne użyczenie krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, przy założeniu, że Szkoła była uprawniona do odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z krytą pływalnią.

Jak wskazano w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W opisanej przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym sytuacji nie ma wątpliwości w jakim celu zostały utworzone szkoły państwowe, do pełnienia jakich funkcji zostały one powołane. Pierwszymi z funkcji, które wymienia statut Szkoły są funkcje dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza, łączone w dalszej części z zapewnieniem korzystnych warunków do rozwoju intelektualnego i moralnego ucznia. Wszelkie więc działania bezpośrednio związane z wypełnianiem tych funkcji są związane z działalnością gospodarczą podatnika podatku VAT. W omawianym przypadku Szkoła jest podatnikiem, jest podmiotem zarejestrowanym w celu rozliczania się z tym podatkiem. Niedopuszczalnym rozszerzeniem zakresu regulacji ustawowej było by jednak traktowanie dokonywanych przez Wnioskodawcę czynności jako wypełniające warunki określone w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zapewnienie bezpłatnego wstępu uczniom z pewnością mieści się bowiem w statutowym zakresie działalności podatnika i jest realizowane w zakresie tej działalności. Nie ulega wątpliwości fakt, iż w przypadku gdy Szkoła udostępnia innym szkołom państwowym nieodpłatnie wstęp na krytą pływalnię, dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług w związku z prowadzoną przez Szkołę działalnością (działalnością podatnika). Czynności te służą bowiem statutowym celom i funkcjom, w związku z którymi Szkoła została założona i prowadzi swoją działalność, a organem prowadzącym i finansującym statutową działalność zarówno Wnioskodawcy jak i korzystających z darmowego użyczenia szkół państwowych, jest Miasto.

W związku z powyższym należy więc uznać, że czynności użyczenia krytej pływalni innym szkołom państwowym nie wypełniają warunków ustawowych określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na tożsamym stanowisku stanął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2011 r., sygn. akt ILPP2/443-1968/10-2/MR, gdzie wskazał m.in. „Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów”, „Jednakże w opisanej sytuacji nie jest spełniony drugi warunek, aby ww. czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonaniem przedmiotowych usług wynikających z zadań statutowych występuje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż zapewnienie wstępu na basen uczniom jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.” W związku ze zmianami na gruncie ustawy o VAT, w trakcie wydawania cytowanej interpretacji redakcja artykułu 8 ust. 2 obowiązująca w momencie jej wydania mówiła o „prowadzeniu przedsiębiorstwa w miejscu obecnie funkcjonującego zwrotu „działalności gospodarczej podatnika”, który to z pewnością jest zwrotem szerszym niż „prowadzenie przedsiębiorstwa" będące w zakresie obecnej redakcji artykułu.

Ponownie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 10 września 2010 sygn. akt ILPP2/443-939/10-3/MN zwrócił uwagę, iż „W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6, pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie Hali szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnymi określonym przez Gminę - nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Biorąc, więc pod uwagę przedstawione powyżej wypowiedzi orzecznictwa krajowego oraz zagranicznego, a także interpretacji podatkowych, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest liceum ogólnokształcącym, szkołą publiczną, jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty i do jego podstawowych zadań należy kształcenie i wychowanie uczniów. Działalność w takim zakresie znajduje się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. W związku z działalnością podstawową Szkoła otrzymuje dotacje i subwencje celowe na pokrycie kosztów jej funkcjonowania. Szkoła nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od uczniów lub od rodziców (opiekunów) uczniów z tytułu kształcenia ustawowego. Ponadto, Szkoła dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych zarówno z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, pozostałymi jednostkami budżetowymi jak i osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. W oparciu o powyższe, Szkoła dokonała rejestracji na potrzeby VAT i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Szkoła realizując działalność podstawową, użycza również nieodpłatnie innym jednostkom budżetowym (np. szkołom publicznym, domom dziecka itp.) basen, który jest wykorzystywany przez dzieci m.in. do nauki pływania. Dodatkowo, Szkoła udostępnia nieodpłatnie innym jednostkom samorządu terytorialnego lub jednostkom budżetowym sale gimnastyczne i sale lekcyjne podczas wyborów powszechnych i lokalnych, a także udostępnia je podczas studniówek szkolnych. Na podstawie porozumień między Szkołą, a innymi placówkami uczniowie tych szkół państwowych mogą w określone dni, w określonych godzinach korzystać bezpłatnie z pływalni wraz z przynależną do niej infrastrukturą. Uczniowie konkretnej szkoły, której został przyznany bezpłatny wstęp, aby wejść i skorzystać z pływalni muszą okazać aktualną legitymację szkolną. W czasie określonym w harmonogramie pływalni, w którym określony podmiot korzysta z pływalni, nikt poza uczniami danej szkoły nie może z niej korzystać.

Jak wynika z powyższego, kryta pływalnia jest bezpłatnie użyczana przez Szkołę innym szkołom lub innym jednostką budżetowym w ramach jednej gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 1 kwietnia 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołane wyżej unormowania art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, wskazują, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Za odpłatne świadczenie usług według art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. do 31 marca 2013r., uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze regulacje zawarte w art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym o najszerszej treści uprawnień, zatem stanowi największe obciążenie prawa własności. Ustanawia się je w sytuacji, gdy występuje potrzeba korzystania przez osobę trzecią z cudzej rzeczy w szerokim zakresie. Użytkowanie występuje pod dwoma postaciami: użytkowanie odpłatne i użytkowanie nieodpłatne.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji ustawy Kodeks cywilny – art. 710-719 – użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Treść powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizując działalność podstawową użycza nieodpłatnie szkołom i innym jednostkom budżetowym krytą pływalnię. Funkcjami, które realizuje Szkoła są funkcje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, łączone w dalszej części z zapewnieniem korzystnych warunków do rozwoju intelektualnego i moralnego ucznia. Wszelkie więc działania bezpośrednio związane z wypełnianiem tych funkcji są związane z działalnością gospodarczą podatnika podatku VAT. Zapewnienie więc bezpłatnego wstępu na pływalnię uczniom z pewnością mieści się w statutowym zakresie działalności Wnioskodawcy i jest realizowane w zakresie tej działalności. Nie ulega wątpliwości fakt, iż w przypadku gdy Szkoła udostępnia innym szkołom państwowym nieodpłatnie wstęp na krytą pływalnię, dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług w związku z prowadzoną przez Szkołę działalnością (działalnością podatnika). Czynności te służą bowiem statutowym celom i funkcjom, w związku z którymi Szkoła została założona i prowadzi swoją działalność, a organem prowadzącym i finansującym statutową działalność zarówno Wnioskodawcy jak i korzystających z darmowego użyczenia szkół państwowych, jest Miasto.

Natomiast, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, musi ono służyć celom innym, niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nieodpłatne użyczenie krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie do nieodpłatnego użytkowania odbyło się w ramach realizacji zadań podstawowych przez Wnioskodawcę. Bowiem, nieodpłatne użyczenie innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym krytej pływalni odbyło się w związku z zadaniami Wnioskodawcy.

Reasumując, czynność nieodpłatnego użyczenia krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r. oraz od stycznia 2013r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nieodpłatne korzystanie odbywa się w związku z działalnością prowadzoną przez Zainteresowanego.

Przy czym założona przez Wnioskodawcę okoliczność odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z krytą pływalnią, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie ma znaczenia dla kwestii opodatkowania przedmiotowych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2012r. oraz od stycznia 2013r. bezpłatnego użyczenia przez Szkołę krytej pływalni innym szkołom lub innym jednostkom budżetowym w ramach jednej gminy. Natomiast kwestia dotycząca sposobu wyliczenia proporcji oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT została załatwiona interpretacją indywidualną nr IPTPP1/443-106/13-2/RG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj