Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1968/10-2/MR
z 7 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1968/10-2/MR
Data
2011.03.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
towar
towar
usługi
usługi


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że bezpłatne zapewnienie wstępu uczniom klas drugich szkół podstawowych w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej, stanowi czynność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 738 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 7 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego zapewnienia uczniom wstępu na basen – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego zapewnienia uczniom wstępu na basen.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej Wnioskodawca albo MOSiR) jest jednostką budżetową Miasta oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej jako ustawa o VAT. Zgodnie z postanowieniami statutu przedmiot działania MOSiR (§ 3 statutu) obejmuje:

  1. zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta w zakresie kultury fizycznej, w szczególności przez sport rekreację ruchową oraz
  2. prowadzenie informacji i promocji turystycznej miasta.


Do podstawowych zadań MOSiR należy (§ 4 statutu):

  1. utrzymanie i eksploatacja pozostających w posiadaniu MOSiR placów, urządzeń i obiektów sportowo-rekreacyjnych, zgodnie z ich przeznaczeniem;
  2. wspomaganie działań tworzących dogodne warunki do uprawiania aktywnego odpoczynku;
  3. współdziałanie z organizacjami i stowarzyszeniami kultury fizycznej w tworzeniu programów upowszechniania kultury fizycznej i profilaktyki zdrowotnej;
  4. finansowanie, dofinansowanie organizowanie zawodów sportowo-rekreacyjnych, imprez masowych dla młodzieży szkolnej oraz osób dorosłych;
  5. współpraca z innymi organizacjami i podmiotami gospodarczymi w zakresie organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych, turystycznych;
  6. udostępnianie placów, urządzeń i obiektów sportowo-rekreacyjnych, będących w posiadaniu MOSiR, klubom, organizacjom sportowym, szkolnym i innym jednostkom oraz osobom fizycznym w celu organizowania imprez sportowych i sportowo-rekreacyjnych;
  7. systematyczne uzupełnianie wyposażenia obiektów w urządzenia i sprzęt sportowo -rekreacyjny;
  8. prowadzenie spraw z zakresu budowy, rozbudowy, modernizacji i remontów obiektów oraz urządzeń sportowo-rekreacyjnych;
  9. powoływanie i prowadzenie własnych grup sportowych;
  10. prowadzenie miejskiej informacji turystycznej oraz organizowanie ekspozycji podczas targów turystycznych w kraju i za granicą.

Ponadto do zadań MOSiR należy również (§ 5 statutu):

  1. świadczenie odpłatnych usług w zakresie obsługi imprez sportowo-rekreacyjnych i turystycznych;
  2. wykonywanie innych przedsięwzięć w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu.


Swoje zadania MOSiR wykonuje m.in. prowadząc Centrum Rekreacyjno-Sportowe (dalej CRS), w którego skład wchodzi m.in. basen oraz hala widowiskowo-sportowa. CRS jest własnością Miasta i pozostaje w trwałym zarządzie MOSiR. Świadczenie usług oraz dostawa towarów dokonywana w ramach działalności CRS podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a MOSiR dokonał i dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami i usługami.

Zgodnie z regulaminem CRS korzystanie z basenu (wstęp) jest odpłatne, a szczegółowy wykaz opłat za poszczególne usługi świadczone w CRS został przedstawiony w cenniku. Cennik przewiduje szereg wariantów opłat za wstęp: bilety całodzienne, godzinowe oraz karnety (karty abonamentowe).

Ponadto, oprócz standardowych cen biletów cennik zawiera odrębne opłaty przewidziane dla grup szkolnych zorganizowanych. Opłaty za wstęp na basen na podstawie biletów całodziennych lub godzinowych są pobierane „przy wyjściu”. Natomiast pobieranie opłat na podstawie kart abonamentowych stanowi formę przedpłaty, tj. zapłata za usługę następuje przed jej faktycznym zrealizowaniem. Klienci dokonują wcześniejszego wykupu abonamentu o określonej wartości, np.: 50 zł, 100 zł itd., a następnie „przy wyjściu” dokonują rozliczenia z tytułu wstępu na basen zgodnie z cennikiem. Należność z tytułu wstępu jest potrącana ze środków znajdujących się na karcie. Dodatkowo przy wykupie karty abonamentowej klienci są zobowiązani do uiszczenia bezzwrotnej opłaty za wydanie plastikowego nośnika (identyfikatora) w wysokości 10 zł.

W przypadku opłat całodziennych i godzinowych podatek VAT jest naliczany w momencie pobrania opłaty „przy wyjściu”, a w przypadku karnetów podatek VAT jest naliczony w momencie sprzedaży karnetu. Dodatkowo w przypadku rozliczeń na podstawie kart abonamentowych różnica w stosunku do pozostałych sposobów rozliczeń polega na tym, że abonament dający uprawnienie do korzystania z usług wstępu do określonej wysokości jest sprzedawany ze swego rodzaju rabatem. Abonament o wartości 50 zł jest sprzedawany za 45 zł brutto, abonament za 100 zł za 90 zł brutto itd.

W celu właściwego sklasyfikowania usług świadczonych na terenie CRS MOSiR wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wskazanie zaklasyfikowania świadczonych usług do określonych numerów PKWiU. Na tej podstawie do poszczególnych usług dokonano przyporządkowania właściwej stawki podatku VAT. Ustalono, że sprzedaż biletów wstępu na basen w postaci biletów całodziennych lub godzinowych oraz karnetów podlega opodatkowaniu według stawki 7% (PKWiU 92.61.10). Ponadto przyjęto, że jednorazowa opłata za wydanie plastikowego nośnika karty abonamentowej opodatkowana jest według stawki 22%.

Z uwagi na zróżnicowane zadania i potrzeby jakie realizuje MOSiR występują również przypadki, w których wstęp na basen gwarantowany jest bezpłatnie. We wrześniu i październiku 2010 r. wystąpiły następujące sytuacje:

  1. zagwarantowano bezpłatny wstęp na basen uczniom szkół podstawowych z klas drugich w ramach programu realizowanego z dotacji otrzymanej z Funduszu Zajęć Sportowo -Rekreacyjnych. Dotacja celowa została przyznana na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki a Urzędem Miasta. Zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta zadanie pn. „Zajęcia sportowo-rekreacyjne dla uczniów” zostało przekazane do realizacji przez MOSiR. W związku z realizacją wskazanego zadania MOSiR zawarł porozumienia ze szkołami dotyczące organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych, w ramach których uczniom klas drugich szkół podstawowych został zapewniony bezpłatny wstęp na basen.
  2. przekazano bezpłatnie 144 karnety (karty abonamentowe), dla których cena wynosi 45 zł brutto za sztukę, a upoważniają do wstępu na basen za 50 zł. Karnety uprawniające do wstępu na basen wydano na rzecz nauczycieli i innych osób, którzy nie są pracownikami MOSiR. Nieodpłatnie wydano również plastikowy nośnik stanowiący identyfikator o wartości 10 zł brutto. Nieodpłatne przekazanie karnetów zostało dokonane jako samodzielna czynność MOSiR stanowiąca formę podziękowania za współpracę podczas organizacji Miejskich Igrzysk Młodzieży Szkolnej. Karnety zostały wydane konkretnym osobom, a MOSiR posiada ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.

Bezpłatny wstęp na basen w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej został potraktowany przez MOSiR jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast bezpłatne przekazanie 144 karnetów zostało potraktowane jako nieodpłatne przekazanie towarów (wydanie plastikowego nośnika) oraz nieodpłatne świadczenie usług (wstępu na basen) w rozumieniu art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Czynności te uznano zatem za podlegające opodatkowaniu. MOSiR przewiduje, że w roku 2011 również mogą wystąpić przypadki nieodpłatnego przekazania towarów lub usług na warunkach analogicznych jak przedstawione wyżej w punktach 1 i 2.

Ponadto, MOSiR rozważa kwestię sprzedaży karnetów swoim pracownikom na preferencyjnych warunkach. Przykładowo karnet upoważniający do korzystania z usług o wartości 100 zł byłby sprzedawany np. za kwotę 50 zł brutto i ta kwota byłaby przyjmowana do rozliczenia w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że bezpłatne zapewnienie wstępu uczniom klas drugich szkół podstawowych w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej, stanowi czynność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy bezpłatne zapewnienie wstępu uczniom szkół w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej, które byłoby realizowane po dniu 1 stycznia 2011 r. będzie stanowić czynność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle przepisów ustawy o VAT obowiązujących w 2011 r....

W sytuacji, gdyby po dniu 1 stycznia 2011 r. doszło do zmiany w treści art. 7 ust. 2 i 8 ust. 2 ustawy o VAT oraz do rozstrzygnięcia niniejszego wniosku doszłoby po dniu, w którym te zmiany weszłyby w życie Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania nr 2. Jeśliby do zmiany przepisów nie doszło albo rozstrzygnięcie niniejszego wniosku nastąpiłaby przed dniem zmiany tych przepisów, wówczas Wnioskodawca wnosi o uznanie, że udzielenie odpowiedzi na pytania 2 jest bezprzedmiotowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zagwarantowanie bezpłatnego wstępu na basen uczniom z klas drugich szkół podstawowych w związku z realizacją zadania finansowanego z dotacji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Opodatkowaniu podlega zatem nieodpłatne świadczenie usług jeśli:

  • ich świadczenie nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W ocenie MOSiR nie ma wątpliwości co do zaistnienia drugiej z przesłanek. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podczas nabycia towarów i usług, które są związane z zapewnieniem bezpłatnego wstępu na basen uczniom. Wątpliwości MOSiR dotyczą natomiast zaistnienia przesłanki pierwszej, tj. związku nieodpłatnego wstępu na basen dla uczniów z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W ocenie MOSiR, zapewnienie bezpłatnego wstępu na basen mieści się w celach statutowych MOSiR i jest realizowane w związku z dotacją celową otrzymaną przez Urząd Miasta. Z tych też względów, w ocenie MOSiR, zapewnienie bezpłatnego wstępu na basen uczniom, w zakresie opisanym w stanie faktycznym, stanowi nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Nie stanowi zatem czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Niezależnie od powyższego, w ocenie MOSiR, zapewnienie nieodpłatnego wstępu na basen dla uczniów w ramach programu realizowanego z dotacji celowej nie stanowi czynności opodatkowanej z uwagi na treść art. 15 ust. 6 ustawy VAT. Zgodnie ze wskazanym przepisem nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Mając zatem na uwadze powołane przepisy czynności realizowane przez MOSiR będą podlegały opodatkowaniu, jeśli wykonywane zadania będą stanowić czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zapewnienie nieodpłatnego wstępu na basen dla uczniów w związku z udzieloną dotacją celową nie może być uznane za czynność wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zapewnienie wstępu na basen jest zadaniem realizowanym przez Urząd Miasta za pośrednictwem jej jednostki budżetowej, czyli MOSiR.

Ad. 2

Zdaniem MOSiR, bezpłatne zapewnienie wstępu uczniom szkół w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej, które byłoby realizowane po dniu 1 stycznia 2011 r. nie stanowi czynności, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle przepisów ustawy o VAT obowiązujących w 2011 r.

W ocenie Wnioskodawcy zapewnienie nieodpłatnego wstępu na basen dla uczniów w ramach programu realizowanego z dotacji celowej nie będzie stanowić czynności opodatkowanej przede wszystkim z uwagi na treść art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Tego rodzaju czynności realizowane przez MOSiR po dniu 1 stycznia 2011 r. bez względu na zmianę art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nadal nie będą mogły być uznane za czynność wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zapewnienie wstępu na basen będzie zadaniem realizowanym przez Urząd Miasta za pośrednictwem jej jednostki budżetowej, czyli MOSiR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  1. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.


Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Z opisu sprawy wynika, iż Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Z. jest jednostką budżetową Miasta oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT. Swoje zadania MOSiR wykonuje m.in. prowadząc Centrum Rekreacyjno-Sportowe (dalej CRS), w którego skład wchodzi m.in. basen oraz hala widowiskowo-sportowa. CRS jest własnością Miasta i pozostaje w trwałym zarządzie MOSiR. Świadczenie usług oraz dostawa towarów dokonywana w ramach działalności CRS podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a MOSiR dokonał i dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami i usługami. Zgodnie z regulaminem CRS korzystanie z basenu (wstęp) jest odpłatne, a szczegółowy wykaz opłat za poszczególne usługi świadczone w CRS został przedstawiony w cenniku. Cennik przewiduje szereg wariantów opłat za wstęp: bilety całodzienne, godzinowe oraz karnety (karty abonamentowe).

Z uwagi na zróżnicowane zadania i potrzeby jakie realizuje MOSiR występują również przypadki, w których wstęp na basen gwarantowany jest bezpłatnie. We wrześniu i październiku 2010 r. zagwarantowano bezpłatny wstęp na basen uczniom szkół podstawowych z klas drugich w ramach programu realizowanego z dotacji otrzymanej z Funduszu Zajęć Sportowo -Rekreacyjnych.

Dotacja celowa została przyznana na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem Sportu i Turystyki a Urzędem Miasta. Zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta zadanie pn. „Zajęcia sportowo-rekreacyjne dla uczniów” zostało przekazane do realizacji przez MOSiR. W związku z realizacją wskazanego zadania MOSiR zawarł porozumienia ze szkołami dotyczące organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych, w ramach których uczniom klas drugich szkół podstawowych został zapewniony bezpłatny wstęp na basen.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy bezpłatne zapewnienie wstępu uczniom klas drugich szkół podstawowych w ramach zadania realizowanego z dotacji celowej, stanowi czynność, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, w zakresie wykonywania zadania publicznego z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż MOSiR jako jednostka budżetowa, realizuje zadania własne Gminy. W ramach zadań statutowych prowadzi basen i wśród tych zadań znajduje się m.in.: zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta w zakresie kultury fizycznej, w szczególności przez sport rekreację ruchową, wykonywanie innych przedsięwzięć w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

Jak wskazał Wnioskodawca przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podczas nabycia towarów i usług, które są związane z zapewnieniem bezpłatnego wstępu na basen uczniom.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że bezpłatne zapewnienie przez MOSiR wstępu na basen uczniom, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Jednakże w opisanej sytuacji nie jest spełniony drugi warunek, aby ww. czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonaniem przedmiotowych usług wynikających z zadań statutowych występuje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zapewnienie wstępu na basen uczniom jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Z uwagi na fakt, iż po dniu 1 stycznia 2011 r. nie doszło do zmian w treści art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz zgodnie z wolą Wnioskodawcy udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 staje się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego zapewnienia uczniom wstępu na basen. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania karnetów w postaci plastikowego nośnika i opodatkowania nieodpłatnego przekazania abonamentu została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 7 marca 2011 r. nr ILPP2/443-1968/10-3/MR. Natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży pracownikom karnetów na preferencyjnych warunkach wydano odrębne rozstrzygniecie z dnia 7 marca 2011 r. nr ILPP2/443-1968/10 -4/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj