Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-939/10-3/MN
z 10 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-939/10-3/MN
Data
2010.09.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
korekta podatku naliczonego
korekta podatku naliczonego
obrót
obrót
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
proporcja
proporcja
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania hali.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania hali – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania hali. Wniosek uzupełniono w dniu 1 września 2010 r. o dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, posiadającą status podatnika VAT czynnego. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest m.in. szeroko pojęte zarządzanie obiektami powierzonymi przez organ założycielski, obejmującymi zwłaszcza: basen miejski, camping, korty tenisowe. Działalność Zainteresowanego obejmuje również podejmowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w dziedzinie kultury fizycznej i sportu oraz turystyki. W ramach wykonywania swoich zadań, Wnioskodawca zrealizował inwestycję obiektu sportowo-rekreacyjnego – hali sportowej wielofunkcyjnej wraz z niezbędnym zapleczem szatniowym i sanitarnym oraz salą konferencyjną (dalej: Hala). Hala została oddana do użytkowania i obecnie udostępniana jest odpłatnie, a zatem wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W zakresie odpłatnych świadczeń na rzecz jednostek budżetowych i zakładów budżetowych realizowane są w niewielkiej części świadczenia zwolnione przedmiotowo z opodatkowania VAT. Wnioskodawca rozważa możliwość wprowadzenia nowych zasad wykorzystywania Hali. Zgodnie z założeniami, udostępnianie Hali miałoby następować:

  1. w formie nieodpłatnej – na takiej zasadzie Hala miałaby być udostępniana zwłaszcza szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę,
  2. w formie odpłatnej – na takiej zasadzie miałaby być świadczona usługa udostępniana Hali indywidualnym osobom fizycznym, osobom prawnym oraz „zewnętrznym” jednostkom organizacyjnym (np. prywatnym przedszkolom, spółkom prawa handlowego), wymienione odpłatne usługi miałyby być świadczone na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.


Taki sposób udostępniania Hali skutkowałby jej faktycznym wykorzystaniem jednocześnie do czynności odpłatnych oraz nieodpłatnych. Wskutek ewentualnego wprowadzenia nowych reguł, Hala nie byłaby udostępniana odpłatnie jednostkom budżetowym oraz zakładom budżetowym, a zatem przy wykorzystaniu Hali nie miałyby miejsca usługi zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności udostępniania Hali nieodpłatnie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności udostępniania Hali nieodpłatnie nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w ramach obrotu krajowego, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, iż czynność może stanowić świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu w sytuacji, gdy przybiera charakter odpłatny. Konieczne jest zatem wyraźne określenie ceny (wynagrodzenia) jako elementu decydującego o uznaniu danego świadczenia za odpłatne. Z punktu widzenia regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT – za podlegające opodatkowaniu co do zasady można zatem uznać tylko takie świadczenia w ramach obrotu krajowego, w przypadku których odpłatność jest bezpośrednią konsekwencją świadczenia i zostaje wyrażona w określonej wartości pieniężnej.

Ustawodawca dopuszcza w określonych sytuacjach opodatkowanie VAT świadczeń o charakterze nieodpłatnym (czynności nieodpłatne zrównane na mocy ustawy o VAT z odpłatnymi), jako wyjątki od generalnej zasady odpłatności przewidzianej w art. 5 ustawy o VAT. Opodatkowanie VAT czynności nieodpłatnych jest dopuszczalne zatem wyłącznie w przypadkach wyraźnie wskazanych w ustawie o VAT.

W art. 8 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT, uznaje się także świadczenie nieodpłatne, które nie stanowi dostawy towarów:

  • na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,
  • wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz
  • wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług,

jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części.

Nieodpłatne świadczenie usług jest zatem zrównane z odpłatnym świadczeniem w momencie, gdy spełnione są łącznie dwa warunki: usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie zostanie spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi przez podatnika VAT nie podlega opodatkowaniu.

Pierwsza z powyżej przytoczonych przesłanek wskazuje, że wyłącznie takie świadczenie nieodpłatne podlegać może opodatkowaniu VAT, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. A contrario, w sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie powiązane jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa (z potrzebami prowadzonej działalności) nie będzie podlegało opodatkowaniu, nawet wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia przy nabyciu towarów i usług z tym świadczeniem związanych.

Wyjątki w ustawie o VAT kwalifikujące czynności nieodpłatne jako podlegające opodatkowaniu VAT nie obejmują zatem czynności nieodpłatnych, które zamierza wykonywać Wnioskodawca, skoro są one bezpośrednio powiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a ich świadczenie bez wykorzystania Hali byłoby całkowicie niemożliwe.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe stanowisko zostało potwierdzone w:

  1. orzeczeniach polskich Sądów Administracyjnych (np. wyrok NSA z dnia 2 września 2008 r., sygn. I FSK 1076/07; wyrok WSA w Lublinie z dnia 2 grudnia 2009 r., sygn. I SA/Lu 513/09; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 maja 2009 r., sygn. I SA/Wr 87/09; wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 423/09),
  2. orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. wyrok ETS 89/81 w sprawie Staatssecretaris van Financiën a Hong-Kong Trade Development Council; wyrok ETS C-102/86 w sprawie Apple Pear Development Council; wyrok ETS C-154/80 w sprawie Cooperative Aardappelenbewaarplaats).


W świetle powołanych powyżej regulacji, w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę czynności o charakterze nieodpłatnym, czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług (niebędące dostawą towarów) uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, posiadającą status podatnika VAT czynnego. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest m.in. szeroko pojęte zarządzanie obiektami powierzonymi przez organ założycielski, obejmującymi zwłaszcza: basen miejski, camping, korty tenisowe. Działalność Zainteresowanego obejmuje również podejmowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w dziedzinie kultury fizycznej i sportu oraz turystyki. W ramach wykonywania swoich zadań, Wnioskodawca zrealizował inwestycję obiektu sportowo-rekreacyjnego – hali sportowej wielofunkcyjnej wraz z niezbędnym zapleczem szatniowym i sanitarnym oraz salą konferencyjną. Wnioskodawca rozważa możliwość wprowadzenia nowych zasad wykorzystywania Hali. Zgodnie z założeniami, udostępnianie Hali miałoby następować:

  1. w formie nieodpłatnej – na takiej zasadzie Hala miałaby być udostępniana zwłaszcza szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę,
  2. w formie odpłatnej – na takiej zasadzie miałaby być świadczona usługa udostępniana Hali indywidualnym osobom fizycznym, osobom prawnym oraz „zewnętrznym” jednostkom organizacyjnym (np. prywatnym przedszkolom, spółkom prawa handlowego), wymienione odpłatne usługi miałyby być świadczone na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.


Taki sposób udostępniania Hali skutkowałby jej faktycznym wykorzystaniem jednocześnie do czynności odpłatnych oraz nieodpłatnych. Wskutek ewentualnego wprowadzenia nowych reguł, Hala nie byłaby udostępniana odpłatnie jednostkom budżetowym oraz zakładom budżetowym, a zatem przy wykorzystaniu Hali nie miałyby miejsca usługi zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma wątpliwości czy czynność nieodpłatnego udostępnienia Hali podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6, pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie Hali szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę – nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi dotyczącymi hali – w dniu 10 września 2010 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-939/10-4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj