Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-564/12-4/AS
z 2 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-564/12-4/AS
Data
2012.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
gotówka
grupa kapitałowa
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
partner
projektowanie
szkolenie
świadczenie nieodpłatne
wkład


Istota interpretacji
ustalenie, czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Projektodawcy nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu (pytanie Nr 1),możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu (pytanie Nr 2)



Wniosek ORD-IN 601 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2012 r. (data wpływu 11.07.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25.09.2012 r. (data nadania 26.09.2012 r., data wpływu 28.09.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-564/12-2/AS z dnia 17.09.2012 r. (data nadania 18.09.2012 r., data doręczenia 21.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Projektodawcy nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu (pytanie Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Projektodawcy nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu oraz
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

XYZ S.A. (dalej: „XYZ S.A.”) jako Projektodawca i Beneficjent podpisała w dniu XX maja 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu szkoleniowego pt.: (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Celem projektu, w którym mają uczestniczyć wszystkie spółki Grupy, zajmujące się różnymi aspektami gospodarowania energią (wytwarzanie, dystrybucja, obrót) jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, co w konsekwencji zapewni ich klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług (w szczególności poznają oni najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania).

Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok. 60% kosztów projektu, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach. Kwota dofinansowania pochodzić będzie w co najwyżej 85% ze środków europejskich w formie płatności przelanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenia PARP oraz w co najmniej 15% z budżetu państwa w formie dotacji celowej przelanej przez PARP.

Warto podkreślić, że środki te zostaną przekazane wyłącznie na rachunek XYZ S.A. i nie będą dalej przekazywane na rachunki spółek z GK XYZ. Środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez XYZ S.A.

Resztę kosztów pokrywają sami przedsiębiorcy zainteresowani programem (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Projektem objętych zostało kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym także Wnioskodawca - XXX S.A. (dalej: „Spółka”).

XYZ S.A. obciąża spółki z Grupy, w tym Spółkę, gotówkowym wkładem prywatnym zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi. Natomiast nie obciąża Spółki innymi kosztami szkoleń. W szczególności nie obciąża Spółki kosztami szkoleń sfinansowanych z dofinansowania otrzymanego od PARP. Wszelkie wzajemne prawa i obowiązki, których realizacja pozwala na przygotowanie i realizację Projektu (...) zgodnie z wymogami umowy o dofinansowanie z PARP, są uregulowane w zawartej przez Spółkę z XYZ S.A. umowie szkoleniowej. Między innymi są tam zapisane wskazane wyżej zasady ponoszenia kosztów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano ponadto, że:

  • Wnioskodawca jest beneficjentem pomocy publicznej. Spółka kieruje pracowników na szkolenia objęte Programem (...). Spółka pokrywa część kosztów przyporządkowanych do własnych pracowników uczestników Projektu (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Zatem rola Spółki ogranicza się do oddelegowania pracowników do udziału w Projekcie oraz pokrycia kosztów wkładu własnego, polegającego na pokryciu wynagrodzenia pracowników za czas ich udziału w szkoleniach oraz pokryciu pozostałej części wkładu prywatnego zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi;
  • Pracownicy Wnioskodawcy oddelegowani do udziału w projekcie otrzymują obok samego szkolenia również inne świadczenia, tj. materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+. Świadczenia te nie wykraczają poza typowy zakres świadczeń dla uczestników szkoleń pracowniczych, z tą różnicą, iż częściowo ich koszt zostanie pokryty w ramach Projektu.

Wnioskodawca zaznaczył, że XYZ S.A. nie obciąża Spółki innymi, poza wkładem własnym, kosztami szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem XYZ S.A. nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy Spółka będzie ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytanie 1) Odpowiedź na pytanie jest twierdząca.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie zastosowanie przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ zgodnie z jego treścią, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W związku z tym, jak wskazano we wniosku otrzymane przez Spółkę nieodpłatne / częściowo nieodpłatne świadczenia w postaci szkoleń i materiałów oraz innych wymienionych powyżej świadczeń dla jej pracowników oddelegowanych do udziału w projekcie korzysta z wyłączenia przewidzianego w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż zostaną one sfinansowane ze środków programu PARP będącego programem rządowym.

Na wstępie należy podnieść, iż cały Projekt jest realizowany zgodnie z przepisami o udzielaniu pomocy publicznej w tym przepisami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. U. UE, L 08.214.3) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2008 r. ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), przychodem są między innymi nieodpłatne świadczenia oraz świadczenia częściowo odpłatne.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z przytoczonego przepisu wynika, że nie stanowią przychodów takie nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, które:

  1. są finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, i jednocześnie
  2. są finansowane lub współfinansowane w powyższy sposób w ramach rządowych programów.

W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki, oba warunki są spełnione.

Kwota wsparcia w 15% pochodzi z budżetu krajowego a w 85% ze środków europejskich. Natomiast Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Rani Odniesienia, przyjętym 14.02.2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągania założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest wykonywany przez agencję rządową (PARP) i jest realizowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Podobne stanowisko zajmowały organy podatkowe w interpretacjach podatkowych dotyczących uczestnictwa podmiotów gospodarczych w projektach finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych, np.: pismo Ministra Finansów do organów podatkowych z dnia 30.08.2006 r. nr DD6-8213-8/06/DZ/412, pismo Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 11 czerwca 2007 r. (1472/ROP1/423-160/07/KM), postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 12.12.2006 r. (BP/423-21/06).

Ponadto inne spółki z grupy XYZ, które są uczestnikami programu będącego przedmiotem niniejszego wniosku (tj. w identycznym stanie faktycznym) uzyskały już pozytywne interpretacje dotyczące wyłączenia nieodpłatnych świadczeń uzyskanych w ramach projektu z przychodów podatkowych w oparciu o przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślono przy tym, iż szkolenia, których koszty organizacji są pokryte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej, są często oferowane nieodpłatnie określonemu kręgowi potencjalnych odbiorców. Oznacza to, że zgodnie z praktyką rynkową szkolenia tego typu są powszechnie oferowane za darmo i w konsekwencji, uzyskanie prawa do udziału w takim szkoleniu nie wiąże się z powstaniem przychodu do opodatkowania z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Ad. 2) Odpowiedź na pytanie jest twierdząca.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków, które Ustawodawca nie uznał za koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie powyższej definicji w doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że dany wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

  1. został faktycznie poniesiony
  2. jego poniesienie nastąpiło w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  3. nie znajduje się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W pierwszym kroku należy zbadać, czy dany wydatek został faktycznie i definitywnie poniesiony.

Zdaniem Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją. Spółka wnosząc wkład prywatny gotówkowy oraz w formie wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas ich pracy w czasie odbywania szkoleń ponosi faktyczny i definitywny ich koszt. W tym zakresie nie jest on Spółce w żaden sposób zwracany. Koszt ten ostatecznie obciąża majątek Spółki w postaci wydatku środków pieniężnych, jak i poniesienia kosztu wynagrodzeń pracowników korzystających ze szkolenia.

Głównym elementem analizy możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest ustalenie celu, w jakim został poniesiony. Przez wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów należy rozumieć taki wydatek, który chociażby potencjalnie mógł spowodować osiągnięcie przychodów.

Związek pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów może mieć zatem zarówno charakter bezpośredni, jak i pośredni.

Ponadto art. 15 ust. 1 ustawy o CIT stanowi, iż poniesienie wydatku w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów uzasadnia uznanie go za koszt uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są wszelkie wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika (poniesione w interesie przedsiębiorstwa – por. A. Mariański „Brak podstaw do stosowania cywilnoprawnego sposobu rozumienia związku przyczynowo skutkowego jako przesłanki uznania kosztu w podatkach dochodowych”, Prz. Pod. 2006, nr 6, s. 16).

Niewątpliwie wydatki związane z podnoszeniem umiejętności zawodowych własnych pracowników są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki i osiąganymi przez nią przychodami. Jak wskazano w stanie faktycznym, Projekt (...) ma za cel zwiększyć efektywność pracy przeszkolonych pracowników. Oczywistym jest, iż podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników może być ukierunkowane na zwiększenie przychodów Spółki lub na zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, czy też na zabezpieczenie i zachowania źródła przychodu.

Pozostaje więc zbadanie ostatniej przesłanki uznania wydatku jako kosztu uzyskania przychodów, czyli brak wymienienia danego wydatku w tzw. katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy o ClT. Po przeprowadzeniu analizy wymienionych w tym artykule kosztów należy stwierdzić, iż nie znajdują się wśród nich wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Spółki należy jednoznacznie stwierdzić, iż wydatek w postaci wkładu prywatnego gotówkowego oraz w formie wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • ustalenia, czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Projektodawcy nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu (pytanie Nr 1) - uznaje się za prawidłowe,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu (pytanie Nr 2) - uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1)

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Pomimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” to zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 pojęcie to ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”. Podobne stanowisko przedstawione zostało w uchwale z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny w składzie powiększonym.

W obu ww. uchwałach NSA wskazano, iż nieodpłatność powinna być rozumiana jako „niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług szkoleniowych na rzecz pracowników Spółki z podmiotem realizującym zadania Projektu (...) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.

Celem projektu, w którym mają uczestniczyć wszystkie spółki Grupy, zajmujące się różnymi aspektami gospodarowania energią (wytwarzanie, dystrybucja, obrót) jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, co w konsekwencji zapewni ich klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług (w szczególności poznają oni najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania).

Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok. 60% kosztów projektu, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach. Kwota dofinansowania pochodzić będzie w co najwyżej 85% ze środków europejskich w formie płatności przelanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenia PARP oraz w co najmniej 15% z budżetu państwa w formie dotacji celowej przelanej przez PARP.

Podkreślono przy tym, że środki te zostaną przekazane wyłącznie na rachunek XYZ S.A. i nie będą dalej przekazywane na rachunki spółek z GK XYZ. Środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez XYZ S.A.

Resztę kosztów pokrywają sami przedsiębiorcy zainteresowani programem (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Projektem objętych zostało kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej XYZ, w tym także Wnioskodawca - XXX S.A. (dalej: „Spółka”).

Wnioskodawca jest zatem beneficjentem pomocy publicznej. Spółka kieruje pracowników na szkolenia objęte Programem (...). Spółka pokrywa część kosztów przyporządkowanych do własnych pracowników uczestników Akademii (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Zatem rola Spółki ogranicza się do oddelegowania pracowników do udziału w Projekcie oraz pokrycia kosztów wkładu własnego, polegającego na pokryciu wynagrodzenia pracowników za czas ich udziału w szkoleniach oraz pokryciu pozostałej części wkładu prywatnego zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi.

Pracownicy Wnioskodawcy oddelegowani do udziału w projekcie otrzymują obok samego szkolenia również inne świadczenia, tj. materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+. Świadczenia te nie wykraczają poza typowy zakres świadczeń dla uczestników szkoleń pracowniczych, z tą różnicą, iż częściowo ich koszt zostanie pokryty w ramach Projektu.

XYZ S.A. obciąża spółki z Grupy, w tym Spółkę, gotówkowym wkładem prywatnym zgodnie z zawartymi umowami szkoleniowymi. Natomiast nie obciąża Spółki innymi, poza wkładem własnym, kosztami szkoleń. W szczególności nie obciąża Spółki kosztami szkoleń sfinansowanych z dofinansowania otrzymanego od PARP. Wszelkie wzajemne prawa i obowiązki, których realizacja pozwala na przygotowanie i realizację Projektu (...) zgodnie z wymogami umowy o dofinansowanie z PARP, są uregulowane w zawartej przez Spółkę z XZY S.A. umowie szkoleniowej. Między innymi są tam zapisane wskazane wyżej zasady ponoszenia kosztów.

Zauważyć należy w przedmiotowej sprawie, że na mocy postanowień umowy szkoleniowej Wnioskodawca jest zobowiązany do pokrycia jedynie części kosztów przeprowadzanych szkoleń. Pozostałe wydatki są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizowanego Projektu pt.: (...), przyznanych Beneficjentowi pomocy unijnej na podstawie zawartej w dniu XX maja 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowy o dofinansowanie.

Skoro zatem Wnioskodawca nie jest zobligowany do zapłaty na rzecz kontrahenta ceny za usługę, jaka byłaby stosowana wobec innych podmiotów w warunkach rynkowych, należy stwierdzić, że w wyniku zawarcia przedmiotowej umowy, Spółka otrzymuje częściowo odpłatne świadczenia w postaci szkoleń dla pracowników oraz związanych z nimi świadczeń tj.: materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+.

Istotnym w rozpatrywanej sprawie jest fakt, iż w myśl art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, nie zalicza się do przychodów podatkowych.

Z powołanego przepisu wynika, że wartość częściowo odpłatnych świadczeń nie stanowi przychodu podatkowego otrzymującego je podmiotu, jeżeli są one finansowane lub współfinansowane:

  1. ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  2. w ramach programów rządowych.

W analizowanym przypadku, częściowo odpłatne świadczenie w postaci szkoleń dla pracowników Spółki w ramach realizowanego Projektu pt.: (...) oraz związanych z nimi świadczeń tj.: materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+ finansowane są z publicznych środków wspólnotowych – środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jak wskazał Wnioskodawca, Projekt jest realizowany zgodnie z przepisami o udzielaniu pomocy publicznej, w tym przepisami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. U. UE, L 08.214.3) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2008 r. ze zm.).

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że opisana sytuacja mieści się w dyspozycji cytowanego art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co oznacza, że wartość dofinansowania szkoleń pracowników oraz związanych z nimi świadczeń tj.: materiały szkoleniowe, transport na miejsce szkolenia, catering, noclegi, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+, nie stanowi przychodu podatkowego Spółki.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem XYZ S.A. nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wartość otrzymanych przez Spółkę za pośrednictwem Projektodawcy nieodpłatnych świadczeń opisanych w stanie faktycznym finansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie zalicza się do przychodu (pytanie Nr 1), należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2)

Wskazać należy, że zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Kosztami podatkowymi są między innymi tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników (kształcenie lub dokształcanie pracowników, np. poprzez szkolenia pracownicze).

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. Nr 127, poz. 1052), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.

Należy jednakże podkreślić, iż obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy kosztami, a przychodami Spółki.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesione koszty wkładu prywatnego w postaci wkładu gotówkowego oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu (pytanie Nr 2), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj