Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-020/2006/PF
z 28 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-020/2006/PF
Data
2006.03.28



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
banderola
strata


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy w przedstawiona interpretacja przepisów jest prawidłowa oraz w jaki sposób należy rozliczyć straty banderol, które nastąpiły w poniżej opisanych okolicznościach, tj. powstały one poza procesem oznaczania wyrobów znakami akcyzy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika numer A-55/02/06 z dnia 02.02.2006r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 07.02.2006r.)

POSTANAWIAMocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za : prawidłowe

UZASADNIENIEOdpowiadając na Państwa wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego numer A-55/02/06 z dnia 02.02.2006r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 07.02.2006r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), udzielam pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujący sposób : 1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Wnioskodawca w magazynie wyrobów gotowych stwierdził zanieczyszczenie mechaniczne w butelkach zawierających spirytus 96% i zdecydował o konieczności likwidacji towaru. W związku z tym zawartość zlano do pojemnika. Uzyskany płyn alkoholowy przekazano do ponownego przerobu. W wyniku likwidacji braków nienaprawialnych zniszczeniu uległo 999 banderol podatkowych KS/BP/8, które znajdowały się na butelkach zawierających nie normatywny wyrób. Wyżej opisane czynności odbywały się w obecności pracownika sprawującego szczególny nadzór podatkowy. Na potwierdzenie przeprowadzonych czynności sporządzono stosowne dokumenty : 1) protokół ujawnienia zbrakowanych wyrobów w magazynie, 2) karta likwidacji braków nienaprawialnych (KLB), 3) protokół w sprawie zniszczenia banderol podatkowych. 2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, jak i ustawa o podatku akcyzowym nie precyzuje trybu postępowania w przypadku likwidacji wyrobów z powodu występujących w nich wad, co wiąże się z otwarciem opakowania i jest równoznaczne z uszkodzeniem (zniszczeniem) banderol w trakcie otwierania butelek. Wnioskodawca zaznacza, iż nabycie banderol podatkowych wiąże się z dokonaniem wpłaty zaliczki na podatek akcyzowy tj. kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych; w przypadku przedmiotowych banderol KS/BP/8 wynosi ona 0,95 zł za jedną banderolę oraz wpłaty kwoty na pokrycie kosztów wytworzenia banderol pokrojonych w wysokości 28,90 zł za 1000 sztuk banderol o wymiarach 90x16mm. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartymi w ustawie o podatku akcyzowym naniesienie znaków akcyzy na wyroby uprawnia jednostkę w dniu następnym po naniesieniu znaków akcyzy na wyrób do pomniejszenia wpłaty dziennej akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu uzyskania tych znaków. Podatek akcyzowy należny po sprzedaży wyrobów spirytusowych odprowadzany jest nie później niż w 25 dniu od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. od dnia w którym dokonano sprzedaży tych wyrobów. Ponieważ dokonano likwidacji braków tj. wadliwych wyrobów spirytusowych, nie będą one skierowane do sprzedaży, zatem nie wyniknie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od tych wyrobów. W związku z likwidacją braków wnioskodawca poniósł stratę w wysokości 28,90 x (999:1000) = 28,87 zł. Natomiast kwota stanowiąca wartość 999 banderol podatkowych 949,05 zł (999 x 0,95), która została wpłacona przed nabyciem banderol podatkowych została odliczona przez jednostkę poprzez zmniejszenie kwoty wpłaty dziennej podatku akcyzowego w dniu następnym po naklejeniu tych banderol na wyrób, zatem kwota 949,05 zł została przez wnioskodawcę rozliczona i nie ma obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego za zniszczone w trakcie likwidacji braków banderole podatkowe. 3) Pytanie : Czy w przedstawiona interpretacja przepisów jest prawidłowa oraz w jaki sposób należy rozliczyć straty banderol, które nastąpiły w wyżej opisanych okolicznościach, tj. powstały one poza procesem oznaczania wyrobów znakami akcyzy. 4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Szczegółowe przepisy dotyczące oznaczania wyrobów znakami akcyzy zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy "Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy". Przepisy dotyczące znaków akcyzy zostały uregulowane w Dziale IV ustawy "Znaki akcyzy"Zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Podatkowe znaki akcyzy są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy". "Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe", art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy. Znaki akcyzy powinny zostać nałożone w sposób prawidłowy najpóźniej przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania jednostkowego skutkowało tym, iż znaki akcyzy zostaną trwale i widocznie uszkodzone w takim zakresie, że nie będzie możliwe powtórne wykorzystanie danego znaku. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy "Decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy". Po złożeniu wniosku do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy wnioskodawca jest zobowiązany do wpłacenia na właściwy rachunek organu podatkowego : a)kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy; b)kwoty na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy. W tym miejscu należałoby zaznaczyć, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy "Podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności". W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jakim jest m. in. alkohol etylowy, podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Przedmiotowych wpłat dokonuje się nie później niż 25 dni po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy za dany miesiąc rozliczeniowy. Podmioty zobowiązane do uiszczania kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy są uprawnione na podstawie art. 19 ustawy do pomniejszania wysokości wpłat dziennych o kwoty stanowiące wartość podatkowych znaków akcyzy wpłacone w celu otrzymania tych znaków. Prawo do pomniejszenia wysokości wpłat dziennych przysługuje w dniu następnym po dniu, w którym naniesiono znaki akcyzy na dany wyrób akcyzowy. Prawo do obniżenia wysokości wpłat dziennych nie ma zastosowania w zakresie kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy oraz kwot należnych z tytułu sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy. Mając na uwadze restrykcyjny sposób dysponowania znakami akcyzy przez podmioty obowiązane do oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych, ustawodawca w celu egzekwowania przepisów nałożył obowiązek prowadzenia ewidencji znaków akcyzy. Ewidencja znaków akcyzy powinna wskazywać dane dotyczące znaków akcyzy, które zostały wydane, zużyte uszkodzone, utracone, zwrócone lub zniszczone. Dane dotyczące banderol wydanych, jak również banderol zużytych, utraconych, zniszczonych lub uszkodzonych powinny być na bieżąco rejestrowane w ewidencji znaków akcyzy przez podmiot zobowiązany do prowadzenia ewidencji. Za wydanie znaków uznawane jest także otrzymanie nowych banderol w zamian za banderole utracone, uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych w ramach dopuszczalnych norm strat banderol w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczania wyrobów akcyzowych. W związku z tym, iż znaki akcyzy podobnie jak inne elementy opakowań jednostkowych mogą ulec utracie, zniszczeniu lub uszkodzeniu, ustawodawca określił szczegółową procedurę związaną z dokumentowaniem tego rodzaju przypadków. Zgodnie z art. 102 ust. 2 ustawy "W przypadku utraty, zniszczenia, uszkodzenia, wydania lub zwrotu znaków akcyzy sporządza się protokół zaistnienia danego faktu". "Za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego lub daty wytworzenia", art. 102 ust. 4 ustawy. "Za zniszczone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych uniemożliwia identyfikację znaku co do jego rodzaju, nazwy, serii, numeru identyfikacyjnego oraz daty wytworzenia", art. 102 ust. 5 ustawy. §13 ust. 1 rozporządzenia stanowi "Utrata, zniszczenie lub uszkodzenie banderol potwierdzane jest protokołem (załącznik nr 14 rozporządzenia), sporządzanym przez dwie osoby reprezentujące podmiot zobowiązany do oznaczania albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych zdarzeniach pracownika szczególnego nadzoru podatkowego".W sytuacji gdy dane znaki zostaną uznane za uszkodzone, nie mogą one zostać ponownie naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe (znaki akcyzy uszkodzone przed ich naniesieniem są zwracane, w terminie 14 dni, licząc od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia, organowi, który je wydał). W przypadku gdy uszkodzenie znaków akcyzy nastąpiłoby u podmiotów dokonujących obrotu wyrobami akcyzowymi oznaczonymi tymi znakami, innych niż producenci, importerzy, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawiciele podatkowi, podmioty dokonujące pakowania, rozlania, rozważenia wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe, wyroby akcyzowe z uszkodzonymi znakami akcyzowymi nie mogą być zbywane. W celu umożliwienia dokonania sprzedaży tych wyrobów, niezbędne jest ponowne oznaczenie danych wyrobów nowymi znakami akcyzy. W sytuacji zaistnienia powyższego zdarzenia z czynności nanoszenia nowych znaków akcyzy powinien zostać sporządzony protokół. Analiza powyższych przepisów prowadzi do następujących wniosków : - wnioskodawca właściwie pomniejszył kwotę wpłaty dziennej o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków, - wnioskodawca właściwie nie obniżył wysokości wpłat dziennych o kwotę kosztów wytworzenia znaków akcyzy. Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez podatnika jest : prawidłowe Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. P O U C Z E N I E Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Stosownie do treści art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj