Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-240/07-2/HS
z 14 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-240/07-2/HS
Data
2008.02.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
koszty bezpośrednie
koszty pośrednie
potrącalność kosztów
reklama
targi
umowa zlecenia
usługi
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Wnioskodawca ponosi cały szereg wydatków bezpośrednio i pośrednio związanych z realizacją kompleksowej usługi organizacji targów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 15.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów oraz momentu ich potrącania:

  • w części dotyczącej pytania nr 1 - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 2 - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 3 - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 4 - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 5 - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 6 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie bezpośrednich i pośrednich kosztów uzyskania przychodów oraz momentu ich potrącania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach organizowanych wydarzeń targowych Wnioskodawca sprzedaje swoim klientom - wystawcom kompleksową usługę organizacji targów. Na kompleksową usługę organizacji targów składają się następujące czynności:

  1. usługi związane z wynajmem powierzchni wystawienniczej,
  2. usługi techniczne związane z zasileniem przekazanej powierzchni wystawienniczej np. sprzedaż energii, tj. prądu, wody i powietrza sprężonego, impulsów telekomunikacyjnych, internetu pobranych przez ww. przyłącza,
  3. usługi związane z aranżacją przestrzeni wystawienniczej,
  4. usługi związane z nadzorowaniem i sprzątaniem stoiska,
  5. usługi reklamowe,
  6. usługi wynajmu personelu (hostessy, tłumacze),
  7. wpisy do katalogów targowych, umieszczanie ogłoszeń reklamowych w katalogach targowych, informatorach, biuletynach, umieszczanie plakatów reklamowych, rozdawanie prospektów reklamowych i podobne działania reklamowe,
  8. przydział teczki wystawcy zawierającej pakiet materiałów informacyjnych dotyczących danej edycji targów (katalog, informacje organizacyjne, biuletyny, periodyki i dodatki prasowe, foldery, ulotki reklamowe, wizytówki firmowe),
  9. organizację poczęstunków i bankietów (tzw. wieczory branżowe) związanych z imprezami targowymi,
  10. organizację i obsługę pokazów i prezentacji wydarzeń dotyczących imprez targowych (uroczystości otwarcia targów, konferencje, spotkania branżowe, sympozja, wykłady itp.),
  11. organizację i obsługę uroczystości związanych z wręczeniem nagród targowych.


Pismem z dnia 6 marca 2007 r. Ośrodek Klasyfikacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego stwierdził, iż kompleksowe usługi organizowania targów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.15.- 00.00 - usługi organizowania wystaw, targów i kongresów (załącznik nr 1 - kserokopia pisma GUS). Przychodami, jakie realizuje Spółka w związku z organizacją targów są:

  • przychody od wystawców za najem powierzchni wystawienniczej,
  • przychody od wystawców za sprzedaż mediów (prąd, woda, gaz, telefon, internet),
  • przychody od wystawców za budowę i aranżację stoisk targowych (przestrzeni wystawienniczej),
  • przychody od wystawców za usługi związane z nadzorowaniem i sprzątaniem stoiska,
  • przychody od wystawców za świadczone usługi reklamowe,
  • przychody od wystawców za wynajem personelu,
  • przychody od wystawców za wpis do katalogu targowego,
  • przychody od wystawców za uczestnictwo w konkursach o medale targowe (tzw. opłata wpisowa dla uczestników przystępujących do konkursu),
  • przychody ze sprzedaży biletów dla zwiedzających targi.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki poniesione przez Spółkę na reklamę i promocję poszczególnych wydarzeń targowych organizowanych przez Spółkę (takich jak np. targi X 2008) Spółka powinna traktować jako koszty bezpośrednie czy pośrednie ...
  2. W jakim terminie (zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Spółka powinna zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione w 2007 roku na reklamę i promocję targów X 2008 odbywających się w 2008 roku...
  3. W jakim terminie (zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Spółka powinna zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia (wykonanych i wypłaconych w 2007 roku), a dotyczące targów X 2008 odbywających się w styczniu 2008 roku, przy założeniu, że wydatki takie Spółka traktuje jako koszty bezpośrednie...
  4. W jakim terminie (zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) Spółka powinna zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione w 2007 roku na druk ulotek z programem wystawienniczym na 2008 rok, przy założeniu, iż Spółka traktuje te wydatki jako koszty pośrednie...
  5. Czy Spółka może traktować jako koszty bezpośrednie wydatki poniesione na koszty delegacji związanych akwirowaniem obecnych i potencjalnych wystawców targów X 2008 ...
  6. Czy Spółka może traktować jako koszty bezpośrednie wydatki poniesione na organizację poczęstunku kawowego, kanapki dla uczestników spotkania związanych z realizacją projektów dotyczących targów X... Na przykład w projekcie dotyczącym B…w 2008 realizowanym w ramach targów X 2008 uczestniczą dyrektorzy tego projektu i osoby z zewnątrz, które są współorganizatorami tego projektu.


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku posługuje się pojęciem „kosztów bezpośrednio związanych z przychodami” oraz „kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami” - jednocześnie wspomniana ustawa nie definiuje obydwu pojęć. Poniżej przedstawione zostały przesłanki, którymi Spółka kieruje się dokonując podziału kosztów podatkowych na koszty bezpośrednie i pośrednie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 ustawy. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez narodowy bank polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Powyższe oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też na zachowanie źródła pozyskiwania przychodu. Wydatki ponoszone przez podatnika muszą być celowe, to znaczy ponoszone muszą być dla uzyskiwania (zwiększenia) przychodów podatkowych, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie jest traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, iż konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Natomiast najwłaściwsza i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność funkcjonowania podmiotu, zasadność dla zachowania źródła uzyskiwania przychodów),
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Stosownie więc do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy.

Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Kosztem uzyskania przychodu mogą być zatem wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego strumienia przychodów osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy podatkowej (koszty bezpośrednie uzyskania przychodów). Wydatki zaś związane z ogólnie pojętym funkcjonowaniem Spółki i wywiązywaniem się przez nią z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa - to koszty pośrednie uzyskania przychodów. Koszty bezpośrednie, zdaniem Spółki, są to koszty, które bez zastosowania żadnych przeliczników, współczynników da się powiązać z konkretnym przychodem, zaś koszty pośrednie to wszelkie inne koszty. Podział na koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami jest ważny z punktu widzenia terminu odniesienia ich do kosztów podatkowych. W szczególności, w tym zakresie należy zwrócić uwagę na obowiązujący od 2007 roku art. 15 ust. 4 i ust. 4d ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c ustawy. Natomiast stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy podatkowej koszty uzyskania przychodów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W świetle powyższego koszty, które Spółka ponosi w toku prowadzonej działalności gospodarczej należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w następujący sposób:

  • koszty bezpośrednio przyczyniające się do osiągnięcia przychodu - w roku uzyskania tego przychodu, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4b i ust. 4c,
  • koszty pośrednio przyczyniające się do powstawania przychodu Spółki potrąca się w dacie ich poniesienia, z uwzględnieniem sytuacji, w której koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy.


Dodatkowo przy określaniu terminu potrącenia danych wydatków w koszty uzyskania przychodów Spółka każdorazowo bierze pod uwagę inne niż określone w art. 15 ust 4, 4a, 4b, 4c i 4d uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które ściśle wiążą się z określonym wydatkiem. Dla przykładu w zakresie amortyzacji spółka bierze pod uwagę art. 15 ust. 6 ustawy i związane z nim przepisy art. 16a - 16m ustawy. Według art. 15 ust. 6 kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m ustawy z uwzględnieniem art. 16 ust. 1. Skrótowo rzecz ujmując odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie dokonania ich odpisu. Przy określaniu daty potrącenia Spółka przestrzega także uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy, które wskazują na elementy, których w ogóle nie można uznać za koszty podatkowe i/lub wskazują na elementy, które mogą stanowić koszty w określonych przypadkach i terminach. Przykładowo możliwą wcześniejszą datą potrącenia w koszty uzyskania przychodów wynagrodzeń pracowników jest data dokonania wypłaty, postawienia wynagrodzenia do dyspozycji pracownika (art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy).

Jak wspomniano powyżej bezpośrednim kosztem uzyskania przychodów Spółki są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego strumienia przychodów osiągniętego w danym momencie w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Typowym przykładem kosztów bezpośrednich jest wartość nabycia sprzedanych towarów w działalności handlowej, czy też koszt własny produktów wyprodukowanych w firmach produkcyjnych. W związku ze sprzedażą towarów lub produktów podatnicy osiągają przychód należny, o którym mowa w art. 12 ust. ustawy, który to przychód powstaje w momencie określonym w art. 12 ust. 3a ustawy. W dacie powstania przychodów podatnik ma prawo odnieść w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione wcześniej na zakup towarów lub wytworzenie produktów - przed sprzedażą wydatki te nie stanowią kosztów podatkowych. W miarę więc sprzedaży towarów lub produktów, w związku z art. 15 ust. 4 ustawy, będą też rosły koszty jednostki. Można stąd wyprowadzić twierdzenie, iż wzrost kosztów bezpośrednich przedkłada się zawsze na wzrost przychodów.

Należy, zdaniem Spółki, zwrócić uwagę na jeszcze jeden element wpływający na określenie danych wydatków mianem kosztów bezpośrednio związanych z przychodami. W przypadku zwrotu towaru lub produktu do sprzedawcy przez jego nabywcę, korekcie w dacie zwrotu - umniejszeniu - u jednostki sprzedającej - będą podlegały przychody należne. Konsekwencją zatem zaliczenia danych wydatków do kosztów bezpośrednich uzyskania przychodów i obciążenia nimi kosztów podatkowych w dacie powstania przychodu, w przypadku zwrotnego otrzymania wcześniej sprzedanych towarów lub produktów będzie równoczesne zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, dokonane w dacie zwrotu towarów lub produktów. Tak, więc w przypadku spółek handlowych i produkcyjnych, za koszty bezpośrednio związane z przychodami można uznać tylko takie koszty, które jako przypisane do danego towaru lub produktu będzie można skorygować w przypadku ewentualnego zwrotu tegoż towaru lub produktu, jeżeli taka korekta nie jest możliwa, to należy uznać, iż nie mamy do czynienia z kosztami bezpośrednimi uzyskania przychodów, a jedynie kosztami pośrednimi.

Należy podkreślić, iż w działalności, którą Spółka prowadzi (w przeciwieństwie do spółek handlowych czy produkcyjnych) nie jest możliwa bezpośrednia alokacja na podstawie dokumentów źródłowych kosztów do jednostek przychodowych, jakim jest przychód uzyskiwany od jednego wystawcy, czy zwiedzającego (powstaje zatem określony strumień przychodów od wielu wystawców i wielu zwiedzających). Źródłem konkretnego przychodu Spółki jest kompleksowa usługa organizacji targów, która jest świadczona wielu konkretnym wystawcom. W przypadku Wnioskodawcy z uwagi na to, iż w określonym terminie Spółka świadczy usługi wielu wystawcom osiągnie ona w jednym okresie przychody należne od tych wielu wystawców. Oznacza to zatem, że Spółka osiąga w tym czasie jeden konkretny przychód należny (określony strumień przychodów od wielu wystawców i zwiedzających), który zwiększa podstawę opodatkowania w terminie wynikającym z art. 12 ust. 3a ustawy. Jak podkreślono powyżej w Spółce powstaje zatem określony strumień przychodów (kilka pozycji), a nie jeden przychód łączny odnoszony w księgach rachunkowych w jednej pozycji. Tylko te koszty, które Spółka jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych pozycji przychodowych (określonego strumienia przychodów), stanowią koszty - uzyskania przychodów w roku osiągnięcia przychodu (koszty bezpośrednie). Inne zaś koszty (koszty pośrednie) Spółka odnosi do kosztów podatkowych w dacie poniesienia, o której mowa w art. 15 ust. 4e ustawy, biorąc pod uwagę inne uregulowania ustawy podatkowej, w tym, w szczególności, art. 16 ust. 1. Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na postawie otrzymanej faktury (rachunku) albo dzień, na który ujęto na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby tu ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Reasumując, odnośnie poszczególnych wydatków, w zakresie, czy są one kosztami bezpośrednimi, czy pośrednimi uzyskania przychodów - Spółka każdorazowo sama określa, czy jest w stanie dany wydatek odnieść do konkretnego strumienia przychodów - pochodzącego od wielu wystawców i wielu zwiedzających. Do kosztów pośrednich spółka zalicza wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, które trudno jest przypisać do konkretnego strumienia przychodów, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnoadministracyjne, koszty usług marketingowych, koszty reklamy, koszty usług promocyjnych. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się bezpośredniej relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganym strumieniem przychodów, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnym strumieniem przychodów. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód podatkowy - uzasadniający potrącenie takich kosztów, bądź jaka będzie wielkość tego przychodu. Koszty marketingowe, koszty promocji, koszty reklamy nie są przyporządkowane do konkretnego źródła przychodów. Są to niewątpliwie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów i chociaż istnieje związek przyczynowo - skutkowy między poniesionym kosztem a przychodem, są to koszty ogólne i ich wysokość w żaden sposób nie przedkłada się bezpośrednio na uzyskiwane przychody.


Odnosząc się do poszczególnych pytań Spółka poniżej przedstawia swoje stanowisko w poszczególnych kwestiach:


Ad. 1 i 2

Jak wspomniano powyżej, koszty usług marketingowych, reklamowych, promocyjnych trudno jest przyporządkować do określonego strumienia przychodów z braku możliwości prostego zidentyfikowania ich wpływu na wielkość osiąganych przychodów (strumienia przychodów). Stąd, zdaniem Spółki, wydatki takie należy traktować jako wydatki pośrednio związane z osiąganym strumieniem przychodów. W związku z powyższym, wydatki poniesione w 2007 roku na reklamę targów X 2008 odbywających się w styczniu 2008 roku, Spółka traktuje jako koszty pośrednie i:

  • w przypadku, gdy reklama dotyczy jednorazowego lub kilku ogłoszeń reklamowych zamieszczonych w prasie w poszczególnych miesiącach 2007 r., a reklama dotyczy wydarzenia targowego odbywającego się w styczniu 2008 r. - wydatek taki potrącalny jest zgodnie z art. 15 ust 4 d i ust.4 e ustawy w dacie poniesienia wydatku (w dniu w którym Spółka ujmuje koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub rachunku), zatem wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodów w 2007 roku,
  • w przypadku, gdy reklama przybiera formę kampanii reklamowej (usługa ciągła) trwającej w pewnym okresie czasu (np. od października 2007 roku do stycznia 2008 roku), a zatem kampania ta przekracza rok podatkowy - i nie jest możliwe określenie, jaka część tej kampanii reklamowej dotyczy danego roku podatkowego - w takim przypadku wydatki na kampanię stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (w tym konkretnym przypadku jedną czwartą wartości usługi na jaką opiewa wartość kampanii reklamowej - za miesiące październik 2007 r. - styczeń 2008 r.). Stanowi o tym art. 15 ust 4d i ust. 4e ustawy.


Ad. 3

Wydatki poniesione na wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia (wykonanych i wypłaconych w 2007 roku), a dotyczące targów odbywających się w 2008 roku (traktowanych przez Spółkę jako do koszty bezpośrednie) należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy w momencie wypłaty lub pozostawienia wynagrodzenia do dyspozycji zleceniobiorcy tj. w 2007 roku, a nie zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy w 2008 roku, kiedy Spółka osiągnie przychody z tytułu organizacji wydarzenia targowego.


Ad. 4

Wydatki poniesione na druk ulotek z programem wystawienniczym na 2008 rok, przy założeniu, iż Spółka traktuje te wydatki jako koszty pośrednie powinny, zdaniem Spółki, zostać zaliczone do kosztów tego roku, w którym ulotki te zostaną wydane zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy. W przypadku jednak, gdyby ulotki te były wydawane w dwóch latach podatkowych 2007 i 2008 roku, wtedy stanowią koszt podatkowy tego roku, w którym zostały wydane - proporcjonalnie do ilości wydanych sztuk.


Ad. 5 i 6.

Istota usługi organizacji targów polega na pozyskaniu przyszłych wystawców w celu wystawiania się na wydarzeniach targowych organizowanych przez spółkę. To właśnie przyszli wystawcy będą generowali przyszły strumień przychodów z tytułu sprzedaży powierzchni wystawienniczej oraz innych usług związanych z ich pobytem na targach. Wszystkie działania podejmowane zatem przez osoby zajmujące się akwirowaniem przyszłych wystawców, takie jak: koszty delegacji, koszty poczęstunku związane z przygotowaniem do organizacji poszczególnych projektów targowych, powinny być traktowane jako bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. Są to wydatki niezbędne poniesione po to, aby pozyskać przyszłych wystawców. Zachodzi w tym przypadku związek przyczynowo - skutkowy o charakterze bezpośrednim, ponieważ bez poniesienia tych wydatków przychód w ogóle nie zostałby osiągnięty. Można zatem w sposób bezsporny, opierając się na zasadach logiki i doświadczenia życiowego stwierdzić, iż bez ponoszenia rzeczonych wydatków spółka nie generowałaby strumienia przyszłych przychodów. Stąd spółka powinna traktować wymienione w pytaniu wydatki jako koszty bezpośrednie i potrącać je w tym roku, w którym osiągnie odpowiadający im strumień przychodów.

Reasumując, wydatki poniesione w 2007 roku na koszty delegacji związanych z akwirowaniem potencjalnych wystawców targów X 2008, wydatki na organizacje poczęstunku kawowego, kanapki dla uczestników spotkań dotyczących realizacji projektów organizowanych w ramach targów X 2008 stanowić będą koszt uzyskania przychodów w styczniu 2008 roku, kiedy Spółka osiągnie przychody z organizacji targów X 2008.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 15 ust. 4 tej ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Natomiast koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d ww. ustawy). Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Powyższe uregulowania prawne rozróżniają dwa rodzaje kosztów: koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu oraz inne koszty niż koszty bezpośrednio związane z przychodem (koszty pośrednie). Ustawodawca jednak nie definiuje tych dwóch pojęć.

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do pierwszej grupy kosztów zaliczamy koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. O tym co jest celowe, potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący tę działalność. Oczywiście nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością stanowić może koszt uzyskania przychodów. Skoro ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów, to cel ten musi być widoczny.

Natomiast do drugiej grupy należy zaliczyć koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, czyli wydatki poniesione na funkcjonowanie firmy, tj. wydatki ogólnoadministracyjne.


Ad. 1

Każdą sprawę związaną z działaniami reklamowymi i promocyjnymi należy rozpatrywać jednostkowo. Możliwe są bowiem dwie sytuacje:

  1. jeżeli koszty na reklamę i promocję można w sposób niewątpliwy powiązać z przychodami danego roku podatkowego, np. reklama jednostkowego przedmiotu, który ma być sprzedany; w tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący potrącalności bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów,
  2. jeżeli kosztów na reklamę lub promocję nie można w sposób niewątpliwy powiązać z przychodami konkretnego roku podatkowego, nie można określić z jaką częścią przychodów związane są te koszty, wtedy zastosowanie znajdzie przepis art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczący potrącalności pośrednich kosztów uzyskania przychodów.


Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, należy stwierdzić, że wydatki dotyczące usług reklamowych i promocyjnych poszczególnych wydarzeń targowych stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów z tytułu usługi organizowania tych właśnie targów. Zatem wydatki na reklamę i promocję poniesione przez Spółkę w 2007 r. na organizację targów X 2008, które odbyły się w styczniu 2008 r. należy uznać, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów, których związek z uzyskanymi przychodami jest bezpośredni.


Ad. 2

W związku z tym, iż wydatki na reklamę i promocję targów X 2008 stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów, winny być potrącone zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem koszty te winny zostać potrącone w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody z wykonania usługi organizacji targów X 2008. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że targi te odbywały się w styczniu 2008 r., dlatego wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów tegoż okresu podatkowego.


Ad. 3

Wydatek, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, oprócz spełnienia warunku celowości jego poniesienia, nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Przepis ten jest przepisem szczególnym w stosunku do uregulowań zawartych w art. 15 tej ustawy. W przepisie art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawarty jest katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. I tak, zgodnie z pkt 57 omawianego artykułu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Komentowany przepis ogranicza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych (niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji) należności pracownikom z tytułu m. in. przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umów zlecenia. Zatem wypłacone w 2007 r. należności z tytułu umów zleceń stanowić będą koszt uzyskania przychodów tegoż roku podatkowego.


Ad. 4

Jeżeli danych kosztów nie można w sposób niewątpliwy powiązać z przychodami konkretnego roku podatkowego, nie można określić z jaką częścią przychodów związane są te koszty, wtedy wydatki takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, których moment poniesienia określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowi on m. in.: „Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą”. Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, poniosła ona w roku 2007 wydatki na druk ulotek z programem wystawienniczym na 2008 r. W związku z tym, iż wydatków tych nie można w sposób jednoznaczny powiązać z żadnym konkretnym przychodem, stanowią one pośrednie koszty uzyskania przychodów. Jako, że wydatki te dotyczą programu wystawienniczego, który ma obowiązywać w 2008 r., winny zostać potrącone właśnie w tym roku podatkowym. Zatem wydatki na druk ww. ulotek jako koszty dotyczące roku podatkowego 2008, w myśl art. 15 ust. 4d ww. ustawy, stanowią koszty uzyskania przychodów roku 2008. Sposób potrącenia tychże wydatków (jednorazowo bądź proporcjonalnie do liczby miesięcy) winien wynikać z przyjętych przez Spółkę zasad (polityki) rachunkowości.


Ad. 5

Jeżeli dany wydatek można w sposób niewątpliwy odnieść do przychodów danego roku podatkowego wówczas stanowią one bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. W przypadku takich kosztów, należy je potrącać zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli zatem Spółka poniosła w roku 2007 koszty delegacji związanych z akwirowaniem obecnych i potencjalnych wystawców targów X 2008, których związek z uzyskiwanymi przychodami z usług wystawienniczych jest bezpośredni, wydatki takie stanowią koszt uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym mają miejsce targi X. Zatem poniesione wydatki na delegacje stanowią koszty uzyskania przychodów w roku 2008.


Ad. 6

Podobnie jak wydatki na delegacje, również koszty związane z organizacją poczęstunku kawowego i kanapki dla uczestników spotkania, które dotyczy realizacji projektów w ramach targów X stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. Związek tych wydatków z uzyskanym przychodem z tytułu usługi polegającej na zorganizowaniu targów X jest nierozerwalny. Jako koszty bezpośrednie, wydatki poniesione na poczęstunek winny być zatem potrącone w trybie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, że targi X odbyły się w styczniu 2008 r., wydatki na organizację poczęstunku kawowego i kanapek dla uczestników spotkań związanych z realizacją projektów wchodzących w skład usługi wystawienniczej stanowią koszty uzyskania przychodów tegoż okresu podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj