Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
BP/423-26/07
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-26/07
Data
2007.08.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
składki na ubezpieczenia społeczne
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych naliczone premie pracownicze, wynagrodzenia, składki ZUS oraz odpis na ZFŚS?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.05.2007 r.) złożonego przez Sp. z o. o., z siedzibą w Gdańsku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w sprawie zaliczenia do kosztów podatkowych naliczonych, ujętych w rachunku wyników i bilansie przedsiębiorstwa państwowego jako koszty bilansowe i zobowiązania, lecz wyłączonych z kosztów podatkowych, nie wypłaconych premii pracowniczych i wynagrodzeń, nie zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika oraz na FP i FGŚP od premii, wynagrodzeń i układu ratalnego, a także nie odpisanych za Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych środków pieniężnych, stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21.05.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.05.2007 r.) Sp. z o. o., z siedzibą w Gdańsku wystąpiło do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie zaliczenia do kosztów podatkowych naliczonych, ujętych w rachunku wyników i bilansie przedsiębiorstwa państwowego jako koszty bilansowe i zobowiązania, lecz wyłączonych z kosztów podatkowych, nie wypłaconych premii pracowniczych i wynagrodzeń, nie zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika oraz na FP i FGŚP od premii, wynagrodzeń i układu ratalnego, a także nie odpisanych za Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych środków pieniężnych.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dnia 31 marca 2007 r. Sp. z o. o. podpisało umowę notarialną ze Skarbem Państwa o oddanie mienia przedsiębiorstwa państwowego, w rozumieniu art. 55 Kodeksu Cywilnego, do odpłatnego korzystania, na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie warunków spłaty należności za korzystanie z przedsiębiorstwa (Dz. U. 269, poz. 2667) oraz rozporządzenia nr 210/2006 Wojewody Pomorskiego z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego Sp. z o. o., wydanego za zgodą Ministra Skarbu z dnia 9 stycznia 2007 r. Umowa została zawarta na okres 15 lat.

W skład przedsiębiorstwa wchodziły m. in. prawo wieczystego użytkowania gruntu, budynek biurowy, ruchome składniki majątku trwałego i nietrwałego, wierzytelności, zobowiązania, prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie, z umów z kontrahentami, rozliczenia międzyokresowe kosztów, rezerwy na świadczenia pracownicze itp.

Zobowiązania obejmowały ponadto zarachowaną w 2006 r. premię za rok 2006, ale wypłaconą dopiero w kwietniu 2007 r. przez Spółkę, ostatnią ratę wynagrodzenia Pełnomocnika do spraw prywatyzacji, ujętą w księgach przedsiębiorstwa państwowego, która mogła być wypłacona dopiero po „rozliczeniu prywatyzacji”, czyli przez Spółkę oraz zadeklarowane w przedsiębiorstwie państwowym odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych przypadające na okres trzech miesięcy 2007 r., a które zostaną zapłacone w ustawowym terminie w maju 2007 r. przez Spółkę.

Przedsiębiorstwo Państwowe zakończyło swoją działalność 31 marca 2007 r. z bardzo wysoką stratą podatkową jak również posiada 50% straty podatkowej z 2005 r., która dotychczas nie została rozliczona z dochodem podatkowym.

Spółka wprowadziła do swoich ksiąg rachunkowych przejmowane aktywa i pasywa według ich wartości rynkowych, a nie według wartości bilansowej, w jakiej były one ujęte w bilansie zamknięcia prywatyzowanego przedsiębiorstwa. Przy czym środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostały zaewidencjonowane w cenach rynkowych, w wartościach określonych przez rzeczoznawcę. Aktywa obrotowe jak i zobowiązania (zapasy, należności, środki pieniężne, rozliczenia międzyokresowe czynne, zobowiązania, rezerwy na świadczenia emerytalne i nagrody jubileuszowe, fundusz socjalny) zaliczone zostały do krótkoterminowych i wprowadzone do ksiąg Spółki w wartościach, w jakich występowały w bilansie zamknięcia przedsiębiorstwa państwowego. W Spółce po stronie pasywów wystąpiło również zobowiązanie wobec Skarbu Państwa z tytułu przejęcia przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. Wystąpiła dodatnia wartość firmy, zarówno bilansowa jak i podatkowa. Przejęcie majątku przez Spółkę nastąpiło dnia 1 kwietnia 2007 r.

Podatnik stawia pytanie: czy Spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych naliczone (ujęte w rachunku wyników i bilansie przedsiębiorstwa państwowego jako odpowiednio koszty bilansowe i zobowiązania lecz wyłączone w tym przedsiębiorstwie z kosztów podatkowych z uwagi na nie wypłacenie wynagrodzeń, nie zapłacenie do ZUS składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika, FP i FGŚP oraz nie przelanie środków na rachunek ZFŚS):

  • premię pracowniczą, w miesiącu jej wypłaty przez Spółkę,
  • składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez płatnika oraz na FP i na FGŚP od w/w premii, od wynagrodzeń za marzec 2007 r., składki ubezpieczeniowe należne od płatnika za lata ubiegłe wpłacane do ZUS w ramach tzw. układu ratalnego,
  • odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, w miesiącu przelewu przez Spółkę środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek socjalny (termin wpłaty upływa 31 maja 2007 r.),
  • wypłacone przez Spółkę wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia, które zgodnie z umową nie mogło być wypłacone we wcześniejszym terminie?

Opisując własne stanowisko w sprawie podatnik stwierdza, że może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – w dacie ich poniesienia – zarachowane jeszcze przez przedsiębiorstwo państwowe premię, wynagrodzenie umowy cywilno – prawnej, składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika, na FP i FGŚP, jak również odpis na ZFŚS, o ile odpis ten zostanie uregulowany (przekazany na wyodrębniony rachunek funduszu). Wynagrodzenia wynikające zarówno ze stosunku pracy, jak i z umowy cywilno-prawnej (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop) oraz składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika (art. 16 ust. 1 pkt 57a updop) należą do kosztów podatkowych o charakterze kasowym, tj. mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów o ile zostaną zapłacone. Podobnie odpis na ZFŚS może być kosztem podatkowym dopiero wówczas, gdy zostanie zapłacony (art. 16 ust. 1 pkt. 9 updop). Jednocześnie z art. 40 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji wynika, że Spółka wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają. Ponadto, zgodnie z art. 94 ustawy Ordynacja podatkowa Spółce przysługuje ogólna sukcesja podatkowa wszelkich praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego. W świetle powyższych przepisów, Spółka uważa, że nabyła prawo do zaliczenia w/w kosztów odnoszących się do działalności przedsiębiorstwa państwowego, do swoich kosztów podatkowych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych
  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Natomiast zgodnie z art. 94 cytowanej ustawy przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Prywatyzacja, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.), polega na:

1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,
1a) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;
2) rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:

  1. sprzedaż przedsiębiorstwa,
  2. wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
  3. oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 powyższej ustawy prywatyzacja bezpośrednia polega na rozporządzeniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego przez:

  1. sprzedaż przedsiębiorstwa,
  2. wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
  3. oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Stosownie do art. 40 ust. 1 o ile ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji nie stanowi inaczej, kupujący lub przejmujący przedsiębiorstwo wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązku wynikają.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmian.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem aby wydatek uznać za koszt podatkowy musi on zostać poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może zostać wymieniony w katalogu negatywnym, tj. w ustawowym wykazie kosztów nieuznawanych za koszt podatkowy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57 powyższej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

Zatem, jeżeli podatnik nie wypłacił osobie fizycznej należności z powyższych tytułów nie ma możliwości zaliczenia tychże kwot w koszty uzyskania przychodu. Warunkiem ich zaliczenia w koszty podatkowe jest wypłacenie, dokonanie, bądź postawienie do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności. Podsumowując, Sp. z o. o. może zaliczyć do kosztów podatkowych premię pracowniczą oraz wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia o ile zostały one zapłacone.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 57a nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Zgodnie z powołanymi przepisami składki ubezpieczeniowe stają się kosztem podatkowym w momencie ich zapłacenia do ZUS. Zatem składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od premii i wynagrodzeń stanie się dla Sp. z o. o. kosztem podatkowym z chwilą ich wpłacenia do ZUS.

Odnosząc się do zapytania wnioskodawcy, czy składki ubezpieczeniowe w części finansowanej przez płatnika wpłacane do ZUS za lata ubiegłe w ramach układu ratalnego stanowią koszt podatkowy Spółki - nadmienić należy, że art. 16 ust. 1 pkt 57a do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca dodał z dniem 1 stycznia 2005 r. Brak wcześniejszych zapisów w tym względzie pozwalał podatnikowi zaliczać do kosztów uzyskania przychodów już zarachowane składki ZUS, nie zaś jak obecnie zarachowane i jednocześnie opłacone. W związku z powyższym Sp. z o. o. do kosztów podatkowych w ramach układu ratalnego może zaliczyć jedynie składki ubezpieczeniowe, dotyczące roku 2005 i lat późniejszych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

  1. podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
  2. odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Zasady tworzenia w zakładach pracy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1994 r. Nr 43, poz. 163 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy fundusze tworzą, z zastrzeżeniem art. 4, zakłady pracy, które przed dniem wejścia w życie ustawy miały obowiązek tworzenia zakładowych funduszy socjalnego i mieszkaniowego. Przepis ust. 1 dotyczy również zakładów utworzonych lub przejętych w drodze przekształcenia przedsiębiorstw państwowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 powyższej ustawy fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 4 i 5, obciążają koszty działalności zakładu pracy. Ust. 2 cytowanego artykułu stanowi, że równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art. 5 na dany rok kalendarzowy kierownik zakładu pracy przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów, o których mowa w art. 5 ust. 1-3.

Art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu. Dla zaliczenia odpisów i zwiększeń na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w poczet kosztów podatkowych nie wystarcza samo utworzenie funduszu, poprzez naliczenie odpisu we właściwej wysokości oraz jego zaksięgowanie. Warunkiem dopuszczalności zaliczenia powyższych odpisów do kosztów podatkowych Sp. z o. o. jest przekazanie środków pieniężnych na rachunek funduszu, a więc faktyczne dokonanie wpłaty.

Reasumując, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Sp. z o. o. może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów premię pracowniczą oraz wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia, o ile zostały one zapłacone, natomiast naliczone od w/w świadczeń składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych staną się kosztem podatkowym z chwilą wpłacenia na rzecz ZUS. Jednocześnie do kosztów podatkowych w ramach układu ratalnego podatnik może zaliczyć jedynie zapłacone składki ubezpieczeniowe, dotyczące roku 2005 i lat późniejszych. Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych podatnik ma prawo ująć w księgach rachunkowych jako koszt podatkowy pod warunkiem, że odpowiadająca mu równowartość środków finansowych została faktycznie przelana na wyodrębniony w tym celu rachunek bankowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj