Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3-423-1629/08-2/KK
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3-423-1629/08-2/KK
Data
2009.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kontrahenci
koszt
promocja
spółki
sprzedaż produktów
usługi marketingowe
zakup towarów
zlecenia


Istota interpretacji
Czy koszty zakupu towarów wydawanych przez Spółkę nieodpłatnie w ramach świadczenia usług marketingowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów z tytułu wykonania usługi marketingowej?



Wniosek ORD-IN 367 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2008r. (data wpływu 09.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze świadczeniem usług marketingowych – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 09.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych wydatków związanych ze świadczeniem usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest firmą marketingową. Spółka świadczy kompleksowe usługi marketingowe, w ramach których, na zlecenie klientów, podejmuje działania mające na celu promocję sprzedaży produktów klienta Przedmiotem działalności Spółki nie jest handel towarami, lecz jedynie świadczenie usług dla firm handlowych. Na zlecenie klientów (dalej: Zleceniodawców) Spółka organizuje sprzedaż oferowanych przez nich towarów, rozprowadza informacje o towarach, utrzymuje kontakty z kontrahentami Zleceniodawców. W ramach świadczenia kompleksowych usług marketingowych Spółka przeprowadza akcje marketingowe, polegające na zakupie i wydaniu klientom lub potencjalnym klientom Zleceniodawców obsługiwanych przez Spółkę upominków i prezentów o różnej wartości. W celu zorganizowania takiej akcji Spółka zakupuje określoną liczbę sztuk prezentów, które następnie rozdaje przez swoich pracowników. Prezenty te to - przykładowo - mydło, krem, kalendarz, bon na zakup towaru wraz z nadrukowaną reklamą towaru oferowanego przez klienta, o wartości rynkowej przekraczającej niekiedy 5 zł. Towary nie są ani sprzedawane ani wydawane Zleceniodawcom. Cała akcja organizowana jest przez Spółkę od zakupu do wydania towaru. Koszty zorganizowania akcji marketingowej w całości uwzględnione są w kalkulacji ceny za wykonanie usług marketingowych należnej od Zleceniodawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszty zakupu towarów wydawanych przez Spółkę nieodpłatnie w ramach świadczenia usług marketingowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów z tytułu wykonania usługi marketingowej...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 poz. 654 z póżn. zm., dalej: updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zważywszy na fakt, iż zadaniem działań marketingowych prowadzonych przez Spółkę jest promocja sprzedaży produktów Zleceniodawców oraz włączenie elementu wręczania prezentów klientom oraz potencjalnym klientom w imieniu Zleceniodawcy w skład kompleksowej usługi marketingowej jest niezbędne do pełnego jej wykonania. Aby móc wręczyć takowe prezenty, Spółka jest zmuszona do zakupu różnego rodzaju towarów. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, koszty zakupu tychże towarów, powinny być uznane za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 15 ust.1 updop, jako że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z uzyskaniem przychodu przez Spółkę, jakim jest zapłata przez Zleceniodawców za wykonanie usługi marketingowej, w skład której wchodzi również zakup i rozdysponowanie przedmiotowych prezentów. Nieodpłatne przekazywanie prezentów jest de facto nieodpłatnym przekazaniem jedynie z punktu widzenia obdarowanego, natomiast Spółka otrzymuje z tego tytułu przychód w postaci ceny płaconej przez Zleceniodawcę.

Jednocześnie koszty ponoszone przez Spółkę z tytułu nabywania towarów, przekazywanych następnie nieodpłatnie kontrahentom klienta nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Spółka nie prowadzi bowiem działalności produkcyjnej lub handlowej oraz działania marketingowe podejmowane przez nią nie mają na celu polepszenia jej własnego wizerunku. Celem działań Spółki jest wyłącznie promocja i korzystny wpływ na wysokość przychodów uzyskiwanych przez Zleceniodawców usług. Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie - przykładowo - w interpretacji wydanej przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2007 r. nr 1472/ROP1/423-73/07/KM, w której to podatnik zwrócił się do Naczelnika z zapytaniem dotyczącym między innymi kwestii kosztów (...) posiłków, napojów i drobnych upominków wręczanych osobom mającym istotne znaczenie dla tych podmiotów zleceniodawców - komentarz pełnomocnika Spółki>. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego uznał iż:

„(...) W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust.1 pkt 28. Ponoszone przez Spółkę wydatki związane z działalnością marketingowo-reklamową produktów Zleceniodawcy nie są wydatkami na reprezentację podatnika. (...)”.

Analogicznie w interpretacji z dnia 17 maja 2007 r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1472/ROPI/423-101/07/AK stwierdził, iż:

„W związku z tym, że świadczone przez Spółkę usługi, przy okazji których Spółka ponosi w/w koszty zakupu przekazywanych podczas organizowanych przez nią spotkań promocyjnych drobnych upominków, są „realizowane na zlecenie i rzecz podmiotu zewnętrznego i dotyczą produktów tego podmiotu, a nie podmiotu Spółki, należy uznać, iż w stosunku do ponoszonych przez Spółkę kosztów związanych z wykonywaniem usług marketingowych opisanych przez Spółkę we wniosku, nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie dotyczą one wydatków mających związek z reprezentacją Spółki.

Wobec powyższego wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług na rzecz zleceniodawcy tych usług mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem katalogu kosztów nie mogących stanowić kosztów uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 .„

Z powyższym stanowiskiem zgodził się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w decyzji z dnia 8 maja 2008r. nr 1401/BP-I/005-57/07/KS.

Ponadto, jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego, koszty zakupu towarów przekazywanych w formie upominków kontrahentom klientów Spółki są uwzględnione w kalkulacji ceny za wykonanie usługi, czyli Spółka otrzymuje wynagrodzenie za nabycie i rozdanie upominków od swoich Zleceniodawców. Celem przekazywania przez Spółkę upominków nie jest zatem bezinteresowna chęć obdarowania klientów bądź potencjalnych klientów Zleceniodawców, lecz wykonanie zadań, związanych ze świadczeniem na rzecz tych firm usług marketingowych. Spółka jest zdania, iż w związku z powyższym nie ma zastosowania również przepis art. 16 ust. 1 pkt 14, co potwierdza cytowana powyżej interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2007 r, nr 1472/ROPI/423-73/07/KM.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot „w celu” oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą marketingową, która świadczy kompleksowe usługi marketingowe. W ramach świadczenia usług Spółka przeprowadza akcje marketingowe, polegające na zakupie i wydawaniu klientom lub potencjalnym klientom Zleceniodawców obsługiwanych przez Spółkę upominków i prezentów o różnej wartości. Prezentami takimi mogą być np. mydło, krem, kalendarz, bon na zakup towaru wraz z nadrukowaną reklamą towaru oferowanego przez klienta, o wartości rynkowej przekraczającej niekiedy 5 zł. Spółka zaznacza, iż nie prowadzi działalności produkcyjnej lub handlowej a działania marketingowe nie mają na celu polepszenia jej własnego wizerunku. Celem działań Spółki jest wyłącznie promocja i korzystny wpływ na wysokość przychodów uzyskiwanych przez Zleceniodawców usług. Koszty zorganizowania akcji marketingowej w całości uwzględnione są w kalkulacji ceny za wykonanie usług marketingowych.

W związku z powyższym należy uznać, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, które stanowią koszty świadczenia usług, czyli koszty wykonania czynności zleconych przez Zleceniodawców, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaznaczyć jednak należy, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z tymi przychodami i racjonalności dla osiągnięcia tego przychodu. Wydatek więc zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podatnik udowodni fakt poniesienia wydatku i wykaże celowość, racjonalność poniesionych kosztów z punktu widzenia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym kosztem a zasadnie oczekiwanym skutkiem w postaci przychodu. Dlatego też Wnioskodawca zawsze przy ponoszeniu wydatku musi mieć na uwadze art. 15 ust 1 z uwzględnieniem katalogu kosztów nie mogących enumeratywnie stanowić kosztów uzyskania przychodów tj. art. 16 ust. 1.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie będą miały zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 i pkt 14 gdyż poniesione przez Spółkę wydatki są wydatkami poniesionymi w celu wykonania usługi, a nie w celu reprezentacji podatnika czy bezinteresownej chęci obdarowania klientów bądź potencjalnych klientów Zleceniodawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj