Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-73/07/KM
z 13 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-73/07/KM
Data
2007.04.13



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
koszty uzyskania przychodów
marża
reprezentacja
usługi marketingowe
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
1. Czy wszystkie koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami stanowią jej koszty uzyskania przychodu ze względu na bezpośredni i bezdyskusyjny związek z faktycznie uzyskiwanym przychodem w postaci wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług na podstawie Umów zawartych z określonymi podmiotami?
2. Czy konsekwentnie ponoszone przez Spółkę koszty i wydatki związane z promocją i reprezentacją jej zleceniodawców, w tym koszty posiłków, napojów i drobnych upominków wręczanych osobom mającym istotne znaczenie dla tych podmiotów, a także koszty sponsorowania realizowanego w celu rozpowszechnienia dobrego wizerunku zleceniodawców są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 UPDOP?3. Czy nieodpłatne przekazanie środków pieniężnych i innych świadczeń, w ramach wykonywania przez Spółkę wynikających z Umów zobowiązań jest wydatkiem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 UPDOP?4. Jeżeli przeciwnie niż Spółka, Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zdania, iż koszty i wydatki ponoszone na reprezentację zleceniodawców w ramach świadczonych na ich rzecz usług są wydatkami, o których mowa m.in. w art. 16 ust. 1 pkt 28 lub pkt 14 UPDOP, to Spółka prosi o potwierdzenie, że skoro tymi wydatkami obciążani są zleceniodawcy, to w części, w jakiej nie są one zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów nie stanowią one przychodu Spółki zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a UPDOP, natomiast jako przychód powinna być rozpoznana jedynie kwota 5% marży naliczanej od tych wydatków.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych numerami 1, 2, 3.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r, nr 54. poz. 654 ze zm. - dalej zwanej: UPDOP) w związku ze świadczeniem przez Spółkę kompleksowych usług na podstawie 4 Umów Świadczenia Usług (dalej: umowy) zawartych przez spółkę ze Spółką X, Spółką Y, Spółką Z oraz ze Spółką V oraz w związku ze stosowanym na podstawie tych Umów schematem wynagrodzenia opartym na metodzie koszt plus (poniesione koszty i wydatki powiększone o 5% marżę):

1. Wszystkie koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami stanowią jej koszty uzyskania przychodu ze względu na bezpośredni i bezdyskusyjny związek z faktycznie uzyskiwanym przychodem w postaci wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług na podstawie Umów zawartych z ww. podmiotami;

2. Konsekwentnie ponoszone przez Spółkę koszty i wydatki związane z promocją i reprezentacją jej zleceniodawców, w tym koszty posiłków, napojów i drobnych upominków wręczanych osobom mającym istotne znaczenie dla tych podmiotów, a także koszty sponsorowania realizowanego w celu rozpowszechnienia dobrego wizerunku zleceniodawców nie są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 UPDOP, gdyż celem ich poniesienia nie jest reprezentacja Spółki, lecz są one ponoszone w wykonaniu zobowiązań wynikających z ww. Umów;

3. Również nieodpłatne przekazanie środków pieniężnych i innych świadczeń, w ramach wykonywania przez Spółkę wynikających z Umów zobowiązań nie jest wydatkiem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 UPDOP, gdyż nie nosi znamion charakterystycznych dla darowizny, ani wydatkiem o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 UPDOP;

4. Jeżeli przeciwnie niż Spółka, Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zdania, iż koszty i wydatki ponoszone na reprezentację zleceniodawców w ramach świadczonych na ich rzecz usług są wydatkami, o których mowa m.in. w art. 16 ust. 1 pkt 28 lub pkt 14 UPDOP, to Spółka prosi o potwierdzenie, że skoro tymi wydatkami obciążani są zleceniodawcy, to w części, w jakiej nie są one zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów nie stanowią one przychodu Spółki zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a UPDOP, natomiast jako przychód powinna być rozpoznana jedynie kwota 5% marży naliczanej od tych wydatków.

Stan faktyczny:

1. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Spółka świadczy kompleksowe usługi na podstawie Umów zawartych z następującymi podmiotami:

- Spółką X,

- Spółką Y,

- Spółką Z,

- Spółką V, Spółką U, Spółką P i Spółką R.

1.1 Na podstawie Umowy zawartej ze Spółką X Spółka zobowiązała się do świadczenia następujących usług:

- usługi reklamowe w odniesieniu do produktów leczniczych objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez Prawo Farmaceutyczne w szczególności:

a) reklama w mass-mediach, włączając TV, radio, Internet, prasę i billboardy,

b) reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

c) odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

d) dostarczanie próbek produktów leczniczych objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept,

e) organizowanie spotkań promocyjnych dotyczących produktów leczniczych objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawienia recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

f) organizowanie lub sponsorowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dotyczących produktów leczniczych objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawienia recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

g) planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

- PR oraz reklama korporacyjna Grupy do której należy Spółka oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy do której należy Spółka

- dostarczenie informacji oraz przeprowadzanie działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

- gromadzenie informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacja zgromadzonych informacji, przygotowanie raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz inne pomocnicze czynności związane z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę do której należy Spółka w Polsce,

- rejestracja oraz re-rejestracja produktów leczniczych, reprezentowanie podmiotów wchodzących w sklad Grupy wobec władz polskich,

- badania rynku oraz sondaże opinii publicznej, jak również działania monitoringowe,

- doradztwo w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym m.in. doradztwo w zakresie działalności związanej z refundacją i polityką ustalania cen produktów leczniczych,

- przetwarzanie danych oraz dostarczanie informacji,

- inne usługi, jakie mogą zostać zlecone przez Spółkę X zgodnie z jej życzeniem.

1.2 Na podstawie umowy zawartej ze Spółką Y Spółka zobowiązała się do świadczenia następujących usług:

-usługi reklamowe w odniesieniu do produktów objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez Prawo Farmaceutyczne , w szczególności:

a) reklama w mass-mediach, włączając TV, radio, Internet , prasę i billboardy,

b) reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty objęte Umową,

c) odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

d) dostarczanie próbek produktów leczniczych objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept,

e) organizowanie lub sponsorowanie spotkań promocyjnych dotyczących produktów objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawienia recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

f) organizowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dotyczących produktów objętych umową dla osób uprawnionych do wystawienia recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

g) planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

- PR oraz reklama korporacyjna Grupy do której należy Spółka i podmiotów z Grupy,

- dostarczenie informacji oraz przeprowadzenie działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

-gromadzenie informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacja zgromadzonych informacji, przygotowanie raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz inne pomocnicze czynności związane z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę do której należy Spółka w Polsce,

- rejestracja oraz re-rejestracja produktów leczniczych, reprezentowanie podmiotów Grupy wobec władz polskich,

-badanie rynku oraz sondaże opinii publicznej, jak również działania monitoringowe,

-doradztwo w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym m.in. doradztwo w zakresie ogólnego zarządu, prowadzenia działań marketingowych, finansów i zarządzania zasobami ludzkimi świadczone przez pracowników Spółki również poza Terytorium, tj. w krajach wymienionych w Załączniku nr 2 do Umowy,

- przetwarzanie danych oraz dostarczanie informacji,

- inne usługi, jakie mogą zostać zlecone przez Spółkę Y zgodnie z jego życzeniem.

1.3 Umowa zawarta przez Spółkę Z przewiduje świadczenie przez Spółkę na rzecz Spółki Z następujących usług:

- działalność reklamowa w zakresie produktów objętych Umową, obejmującą w szczególności:

a) reklamę w mass-mediach, w tym w telewizji, radio, Internecie, prasie oraz reklamy na tablicach reklamowych,

b) planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

c) opracowywanie wytycznych, założeń i procedur kampanii reklamowych w Polsce, które będą prowadzone przez strony trzecie na rzecz Spółki Z,

d) reklamę skierowaną do sprzedawców prowadzących sprzedaż detaliczną produktów objętych Umową,

e) wizyty u lekarzy okulistów, sprzedawców hurtowych i sprzedawców detalicznych produktów objętych Umową,

f) dostarczanie próbek produktów do sprzedawców detalicznych wyrobów medycznych,

g) organizowanie spotkań dotyczących produktów, między innymi dla sprzedawców detalicznych sprzedawców detalicznych produktów,

h) działania w zakresie PR oraz reklama firmy Spółki Z,

i) działania pomocnicze takie jak badania rynku, badania opinii publicznej oraz nadzór i przygotowywanie kampanii reklamowych,

- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, w szczególności dotyczące rejestracji wyrobów medycznych,

- przetwarzanie danych i udzielanie informacji,

- przyjmowanie zamówień oraz zarządzanie zamówieniami, włączając w to, co nie stanowi jednak wyczerpującej listy:

a) gromadzenie dla Spółki Z informacji w zakresie szczegółów zamówień dotyczących Produktów w Polsce,

b) przekazywanie do Spółki Z zebranych informacji w zakresie szczegółów zamówień dotyczących produktów w Polsce,

- negocjowanie oraz zawieranie umów dotyczących Produktów w imieniu Spółki Z, obejmujące w szczególności:

a) ustalanie cen oraz rabatów,

b) dbanie o bazę klientów, relacje z klientami, obsługę klientów oraz reklamacji,

c) windykację oraz monitorowanie wierzytelności,

- inne usługi, jakie mogą być zlecone przez Spółkę Z zgodnie z żądaniem i zleceniem Spółki Z.

1.4 Umowa zawarta pomiędzy Spółką, Spółką V, Spółką U, Spółką P i Spółką R przewiduje świadczenie przez Spółkę na rzecz Spółki V następujących usług:

- usługi reklamowe w odniesieniu do produktów objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez prawo Farmaceutyczne, w szczególności :

a) reklama w mass-mediach, włączając TV, radio, Internet, prasę i billboardy,

b) reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

c) odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

d) dostarczanie próbek produktów objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept,

e) organizowanie spotkań promocyjnych dotyczących produktów objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawienia recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

f) organizowanie lub sponsorowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dla osób uprawnionych do wystawienia recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

g) planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

- PR oraz reklama korporacyjna Grupy do której należy Spółka i podmiotów z tej Grupy,

- dostarczanie informacji oraz przeprowadzanie działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

-gromadzenie informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacja zgromadzonych informacji, przygotowanie raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz inne pomocnicze czynności związane z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę do której należy Spółka w Polsce,

- rejestracja oraz re-rejestracja produktów leczniczych, reprezentowanie podmiotów wchodzących w skład Grupy wobec władz polskich,

-badanie rynku oraz sondaże opinii publicznej, jak również działania monitoringowe,

-doradztwo w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym w szczególności doradztwo w zakresie refundacji i polityki ustalania cen produktów leczniczych,

- doradztwo w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym w szczególności doradztwo w zakresie ogólnego zarządzania działań marketingowych, finansów i zarządzania zasobami ludzkimi świadczone przez pracowników Spółki również poza Terytorium, tj. w krajach wymienionych w Załączniku nr 2 do Umowy,

- przetwarzanie danych oraz dostarczanie informacji,

- inne usługi, jakie mogą zostać zlecone przez Spółkę V zgodnie z zapotrzebowaniem i zamówieniem Spółki V.

2. Wykonanie przedstawionych powyżej zobowiązań Spółki wynikających z zawartych Umów wiąże się z koniecznością ponoszenia przez nią określonych wydatków, które w normalnych okolicznościach ponosiliby bezpośrednio sami odbiorcy tych usług (tj. ww. zleceniodawcy). W ramach wykonywania przedstawionych powyżej działań Spółka ponosi m.in. następujące koszty i wydatki:

a) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami reklamowymi, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług,

b) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki ponoszone przez Spółkę w ramach wykonania działań związanych z usługami doradczymi, m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług, świadczonych w Polsce oraz poza Polską,

c) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami przetwarzania danych i dostarczania informacji, w tym m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji ww. usług,

d) koszty kompleksowej usługi marketingowej (tzw. usługa pakietowa), tj. koszty i wydatki związane z reklamą produktów objętych Umowami, które nierozłącznie wiążą się z kosztami promocji dobrego wizerunku zleceniodawców Spółki, jak np. wydatki na konsumpcję, opłaty rejestracyjne, wydatki związane z wyjazdem lekarzy na kongres, w tym zakup biletów lotniczych, koszty dystrybucji ulotek, katalogów, broszur, próbek promowanych produktów etc.,

e) koszty związane ze spotkaniami przedstawicieli Spółki (zarówno pracowników Spółki jak i osób wykonujących pewne czynności tak jak jej pracownicy, a będących załogą wynajętą od wyspecjalizowanych podmiotów, tzw. outsourcing pracowników, ale działających na zlecenie Spółki) z lekarzami oraz innymi osobami mającymi wpływ na działalność zagranicznych zleceniodawców Spółki, w tym koszty napojów, posiłków i drobnych upominków. Spotkania te mają na celu promowanie dobrego wizerunku zagranicznych zleceniodawców Spółki, jak i objętych Umowami produktów i są prowadzone przez pracowników Spółki oraz inne osoby z tzw. outsourcingu pracowniczego z działów bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie usług wymienionych w umowach jak też z działów pomocniczych, tj. biuro,

f) koszty i wydatki związane ze spotkaniami przedstawicieli Spółki z osobami przeprowadzającymi badania (badaczami), w tym koszty noclegu, posiłków i drobnych upominków ponoszone przez Spółkę w ramach działań pomocniczych związanych z gromadzeniem informacji dotyczących badań klinicznych prowadzonych przez zleceniodawców Spółki w Polsce

g) koszty i wydatki ponoszone w związku z realizacją usług negocjacji i zawierania umów w imieniu Spółki Z, tj. m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków wręczanych kontrahentom i potencjalnym kontrahentom Ciba Visio,

h) koszty sponsorowania, takie jak np. pokrywanie kosztów uczestnictwa lekarza w kongresach naukowych wraz z kosztami noclegu i wyżywienia w zamian za konkretne świadczenia ze strony lekarza, tj. np. napisanie artykułu, przygotowanie prezentacji etc., a także koszty organizacji kongresów naukowych, seminariów, szkoleń, które obejmują przede wszystkim przekazywanie środków pieniężnych, materiałów reklamowych i próbek na rzecz podmiotów organizujących takie wydarzenia, ale także wydatki związane z noclegami i wyżywieniem uczestników. Działania te mają na celu promowanie i budowanie dobrego wizerunku zleceniodawców Spółki i innych podmiotów wskazanych w Umowach, a przede wszystkim reklamę produktów objętych umowami,

i) wydatki związane z nieodpłatnym przekazywaniem środków pieniężnych i innych świadczeń (np. opłaty za udział w kongresie koszty noclegu, wyżywienia) zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i prawnych, włączając stowarzyszenia pacjentów, w tym tzw. działania charytatywne podejmowane w ramach promowania dobrego wizerunku zleceniodawców Spółki oraz świadczenia innych usług objętych Umowami,

j) koszty i wydatki ponoszone w ramach działań edukacyjno - informacyjnych oraz badania rynku, podejmowanych przez Spółkę w celu realizacji polityki zleceniodawców w zakresie ochrony zdrowia, promocji zdrowego stylu życia, a także w celu budowania dobrego wizerunku tych podmiotów, w tym m.in. drobne upominki, materiały edukacyjne, wydatki na organizacje bezpłatnych badań diagnostycznych dla pacjentów, koszty poniesione na rzecz wyspecjalizowanych podmiotów badających rynek zdrowia i farmaceutyczny w Polsce etc.,

k) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami PR oraz reklamą korporacyjną Grupy do której należy Spółka oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług,

l) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki poniesione przez Spółkę w ramach wykonania działań związanych z usługami doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym m.in. doradztwa w zakresie działalności związanej z refundacją i polityką ustalania cen produktów leczniczych, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług,

m) koszty i wydatki związane z reprezentacją zleceniodawców Spółki ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami rejestracji oraz re-rejestracji produktów leczniczych oraz reprezentowania podmiotów Grupy wobec władz polskich, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług.

Zgodnie z postanowieniami ww. Umów, Spółka z tytułu wykonywanych na rzecz swoich zagranicznych kontrahentów usług otrzymuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie obliczane jest na zasadzie rozsądnej marży „koszt plus” w ten sposób, że do kwoty kosztów i wydatków bezpośrednich i pośrednich poniesionych w związku ze świadczeniem usług doliczana jest 5% marża (dotyczy to także wydatków wskazanych w punkcie 2 niniejszego wniosku). Ten schemat obliczania wysokości wynagrodzenia stosowany jest we wszystkich przedstawionych powyżej Umowy.

Spółka jednocześnie podkreśla, iż nie prowadzi działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje, ani też nie dokonuje zakupu/importu produktów wytwarzanych przez Spółkę Z, Spółkę Y, Spółkę X, Spółkę U, Spółkę P, czy Spółkę Rl lub inne podmioty wskazane w ww. Umowach celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub za granicą.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, iż w związku, z tym, że wszelkie ponoszone przez nią koszty i wydatki związane ze świadczeniem usług na podstawie Umów stanowią podstawę kalkulacji otrzymywanego przez Spółkę wynagrodzenia, czyli są w pełni pokrywane przez zleceniodawców (tj. Spółkę X, Spółkę Y, Spółkę Z i Spółkę V), uzasadnionym jest zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów jako bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem (wynagrodzeniem). Oznacza to bowiem, że każdy koszt i wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z wykonaniem przewidzianych przez Umowy usług (w tym koszty i wydatki, o których mowa w punkcie 2 niniejszego wniosku) jest jednocześnie przychodem Spółki – Spółka obciąża nim bowiem swoich zleceniodawców dodając do ww. kosztu własną marżę. Istnieje zatem zdaniem Spółki bezpośredni związek pomiędzy tymi wydatkami a uzyskanym przychodem.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołuje Postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2005r., nr 1472/DPD1/423/10/05/SP: „(...) całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania stosowanych Umów, które powiększone o marżę są fakturowane jako wynagrodzenie z tytułu realizacji Umów na zleceniodawców, stanowi z definicji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów Strony”.

Jednocześnie, Spółka zauważa, iż nie uznanie części wydatków za koszty uzyskania przychodu oznaczałoby automatycznie, że odpowiadająca im kwota wynagrodzenia nie powinna stanowić przychodu do opodatkowania.

Wątpliwość Spółki wynika z faktu, iż koszty powszechnie rozumiane jako koszty reprezentacji, w przypadku Spółki nie są jej zdaniem wydatkiem na cele jej własnej reprezentacji. Spółka nie prowadzi bowiem działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje ani też nie dokonuje zakupu/importu produktów objętych Umowami celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub za granicą, którą mogłaby w jakikolwiek sposób promować. Jednocześnie, Spółka nie podejmuje działań reprezentacyjnych mających na celu polepszenie jej własnego wizerunku, gdyż adresaci tych działań nie znajdują się w kręgu potencjalnych klientów Spółki. Podejmowane przez Spółkę w wykonaniu Umów działania reprezentacyjne mają na celu przede wszystkim budowę i poprawę wizerunku jej zleceniodawców oraz innych podmiotów wskazanych w Umowach a także prawidłowe wykonanie innych usług, do których świadczenia Spółka zobowiązała się na podstawie ww. Umów.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, koszty i wydatki marketingowe, promocyjne i reprezentacyjne (wskazane w punkcie 2 niniejszego wniosku) ponoszone przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz podmiotów zagranicznych nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust 1 pkt 28 UPDOP, gdyż celem ich poniesienia nie jest reprezentacja Spółki, lecz podejmowana w wykonaniu Umowy reprezentacja tych podmiotów. Prowadzone zaś przez Spółkę działania, mimo pozornego podobieństwa do reprezentacji i reklamy, polegają jedynie na wykonywaniu zobowiązań wynikających z zawartych przez Spółkę Umów, w ramach których nieodłącznym i koniecznym elementem ich prawidłowego wykonania jest reprezentowanie zleceniodawców Spółki.

Zdaniem Spółki koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę nie powinny być zakwalifikowane jako wydatki na reprezentację, lecz jako koszt świadczonych usług

Promując i reprezentując swoich zleceniodawców Spółka uważa, że w żaden sposób nie promuje siebie, ani prowadzonej przez siebie działalności. Spółka nie uzyskuje bowiem przychodów ze sprzedaży, produkcji, czy importu promowanych, czy reklamowanych produktów. W przeciwieństwie bowiem do sytuacji, w której Spółka dokonywałyby sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, dochody Spółki nie zależą od ilości sprzedanych produktów leczniczych. W szczególności, Spółka nie otrzymuje jakiegokolwiek udziału w wielkości tej sprzedaży. Ponadto, wynagrodzenie Spółki nie jest uzależnione od efektywności/skuteczności podejmowanych przez nią w wykonaniu zawartych Umów działań. Zawarte przez Spółkę Umowy można zatem zakwalifikować do tzw. „umów starannego działania”, które w przeciwieństwie do „umów rezultatu” nie uzależniają wynagrodzenia zleceniobiorcy od efektów jego działalności.

Spółka podnosi, iż źródłem przychodów Spółki jest świadczenie na rzecz zagranicznych zleceniodawców usług określonych w Umowach, za co Spółka pobiera stosowne wynagrodzenie obliczane na zasadzie rozsądnej marży „koszt plus” w ten sposób, że do wielkości poniesionych przez Spółkę w związku z wykonaniem tych usług kosztów i wydatków doliczona jest 5% marża. Oznacza to, że każdy koszt lub wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z wykonaniem przewidzianych Umowami usług (w tym także koszty i wydatki wskazane w punkcie 2 niniejszego wniosku), jest jednocześnie przychodem Spółki – Spółka obciąża nim bowiem usługobiorców dodając do ww. kosztu lub wydatku własną marżę. W efekcie wysokość wydatków poniesionych przez Spółkę bezpośrednio przekłada się na wysokość uzyskiwanego przez nią przychodu.

Zgodnie z argumentacją przedstawioną powyżej odnoszącą się do wszelkich działań wykonywanych na podstawie Umów zawartych przez Spółkę ze Spółką X, Spółką Y, Spółką Z, Spółką P i Spółką R, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z nieodpłatnym przekazywaniem środków pieniężnych oraz innych świadczeń w celu realizacji zobowiązań umownych, powinny - zdaniem Spółki - w całości stanowić koszty uzyskania przychodu. Jest to konsekwencją, przyjętego przez Spółkę założenia, że wydatki te nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 UPDOP, gdyż celem ich poniesienia nie jest reklama lub reprezentacja Spółki, lecz promocja dobrego wizerunku zleceniodawców Spółki oraz objętych umowami produktów.

Spółka stoi na stanowisku, że przekazywane nieodpłatnie środki pieniężne jak i inne świadczenia w ramach świadczonych przez spółkę na podstawie ww. Umów usług, nie podlegają przepisom art. 16 ust.1 pkt 28 oraz pkt 14 UPDOP i powinny być w całość zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych numerami 1, 2, 3 stwierdza co następuje:

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – dalej updop -oparta jest na klauzuli generalnej: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża Podatnika.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, w zamian za usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej, na podstawie Umów, Podatnik otrzymuje od usługobiorców wynagrodzenie kalkulowane na bazie kosztów faktycznie poniesionych przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług, powiększonych o określony procent marży. Spełniona zatem jest podstawowa przesłanka pozwalająca na zaliczenie wydatków ponoszonych w związku ze świadczeniem usług do kosztów uzyskania przychodów: wydatki pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28. Ponoszone przez Spółkę wydatki związane z działalnością marketingowo – reklamową produktów Zleceniodawcy nie są wydatkami na reprezentację podatnika.

Należy ponadto zauważyć, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej. Jeżeli chodzi o darowizny, o których Podatnik pisze we wniosku, to należy uznać, że nie spełniają one przesłanek zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna to umowa, która dochodzi do skutku poprzez złożenie dwóch oświadczeń woli. Darczyńca oświadcza, że zobowiązuje się do dokonania nieodpłatnego rozporządzenia posiadanym majątkiem na rzecz drugiej strony umowy, natomiast obdarowany, że darowiznę przyjmuje. Istotą darowizny jest świadczenie bezpłatne, czyli nie mające odpowiednika w świadczeniu drugiej strony.

Wyłączenie zawarte w treści art 16 ust. 1 pkt 14 updop dotyczy tych bezpłatnych świadczeń, których celem jest chęć bezinteresownego obdarowania kogoś. Takie rozporządzenie dokonane przez podatnika nie ma bowiem związku z prowadzoną przez niego działalnością i jako takie nie ma na celu uzyskania przychodu. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dokonuje bezpłatnych świadczeń (w różnej postaci) na rzecz podmiotów trzecich w ramach świadczenia usług marketingowo-promocyjnych. Celem tych świadczeń nie jest zatem bezinteresowna chęć obdarowania kogoś. Spółka dokonując bezpłatnych świadczeń w istocie realizuje bowiem zadania, do których wykonania zobowiązała się na podstawie umów. Działania te mają na celu promowanie zleceniodawców Spółki i mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki. Podatnik w wyniku prawidłowego wykonania swoich świadczeń (do których należą również różnego rodzaju bezpłatne świadczenia na rzecz osób trzecich) wynikających z umów otrzymuje wynagrodzenie, które w całości pokrywa koszty tych świadczeń. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przychyla się zatem do stanowiska Spółki, że wchodzące w skład świadczonej usługi marketingowej wydatki w postaci nieodpłatnego przekazywanie środków pieniężnych i innych świadczeń nie powinny być kwalifikowane jako darowizna w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Wobec powyższego wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług reklamowo – doradczych dla Zleceniodawcy mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 updop z uwzględnieniem katalogu kosztów nie mogących enumeratywnie stanowić kosztów uzyskania przychodów tj. art. 16 ust. 1 oraz przepisów szczególnych, o ile mogą mieć zastosowanie w sprawie (np. art. 11 ust. 1 updop). Jednakże Strona w zapytaniu nie określa, że okoliczności wymienione w/w przepisem mają zastosowanie w przedmiotowej sytuacji. Ponadto należy zastrzec, że gdyby nawet zachodziły powiązania między kontrahentami, o których mowa w art. 11 ust. 1 updop - przedmiotowe postanowienie nie ocenia zastosowania do określenia cen – metody „marża plus”, gdyż nie może to być przedmiotem interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydanej w trybie art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa.

Ponadto Naczelnik tutejszego organu podatkowego informuje, iż załączniki do złożonego wniosku w postaci odpisów Umów wraz z Aneksami zawartymi pomiędzy Spółką a wymienionymi we wniosku Zleceniodawcami nie były przedmiotem oceny. Udzielając bowiem interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy bierze pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.

W związku z faktem, iż w niniejszej interpretacji organ podatkowy przychylił się do stanowiska Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją usług dla Zleceniodawców odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 4 jest bezprzedmiotowa, gdyż odpowiedź na wyżej wskazane pytanie byłaby zasadna jedynie w sytuacji, gdyby organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem Spółki dotyczącym stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Wobec powyższego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj