Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-155/09-2/AM
z 30 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-155/09-2/AM
Data
2009.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budowa
drogi
drogi publiczne
infrastruktura
inwestycje


Istota interpretacji
Czy koszty udziału w kosztach budowy drogi powiatowej obsługującej pod względem komunikacyjnym teren realizowanej przez Wnioskodawcę inwestycji stanowią:1.Koszt w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, a jeśli tak czy powinny być ujęte:a.Jako inwestycje w obcym środku trwałym i w konsekwencji zaliczone w sposób pośredni do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne?b.Jako koszt uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie poniesienia?



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2009 r.(data wpływu 26.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w zakresie możliwości zaliczenia kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe;
  • w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej do kosztów uzyskania przychodów oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka utworzona została aktem notarialnym i wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą między innymi:

45 (PKD 2004) BUDOWNICTWO;

65 21 (PKD 2004) Leasing finansowy;

70 (PKD 2004) OBSŁUGA NIERUCHOMOŚCI;

74 2 (PKD 2004) Działalność w zakresie architektury i inżynierii;

74 87 A (PKD 2004) Działalność związana z organizacją targów i wystaw;

74 87 B (PKD 2004) Działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana;

93 05 (PKD 2004) Działalność usługowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Spółka na mocy aktu notarialnego zawartego przed notariuszem nabyła działki gruntu o pow. 13,1337 ha, oraz o pow. 0,15 ha celem realizacji inwestycji - budowy centrum logistycznego, w szczególności zaś wybudowania powierzchni magazynowych i produkcyjnych dla potencjalnych najemców oraz wynajmowanie tych powierzchni i prowadzenie usług związanych z typowym zarządem na zakupionych nieruchomościach.

Mając na celu konieczność poprawy warunków korzystania z drogi powiatowej, obsługującej pod względem komunikacyjnym m.in. teren zamierzonej przez Wnioskodawcę inwestycji, Spółka zawarła w trybie artykułu 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 ze zm.) w dniu 11 maja 2007 r. porozumienie z Burmistrzem Gminy zobowiązując się do przelania na rachunek bankowy Gminy 1.300.000PLN (słownie jeden milion trzysta tysięcy złotych) o ile ostatecznie nabędzie nieruchomość, tytułem udziału w kosztach budowy drogi, co zgodnie z treścią zawartego dokumentu stanowi jej całkowite zobowiązanie i wyczerpuje obowiązki Spółki w zakresie inwestycji na drogach powiatowych i gminnych w obrębie realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji niedrogowej. W związku z nabyciem nieruchomości i spełnieniem innych warunków kwota wyżej wymieniona została przelana na konto Gminy.

Wnioskodawca nie uczestniczył poza ww. świadczeniem w realizacji inwestycji, a ponadto nie nabył szczególnych praw do korzystania z przedmiotowej drogi publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty udziału w kosztach budowy drogi powiatowej obsługującej pod względem komunikacyjnym teren realizowanej przez Wnioskodawcę inwestycji stanowią:

  1. Koszt w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, a jeśli tak czy powinny być ujęte:
  1. Jako inwestycje w obcym środku trwałym i w konsekwencji zaliczone w sposób pośredni do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne...
  2. Jako koszt uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy: związek pomiędzy ponoszonymi kosztami udziału w przebudowie drogi powiatowej a przychodami z prowadzonej działalności logistycznej jest niewątpliwy. Dla efektywnego prowadzenia centrum magazynowego i logistycznego konieczna jest dobra struktura drogowa. Uwzględniając istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonanym świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz Gminy ww. wydatki winny być zakwalifikowane jako koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów względnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem nie zostały wymienione wśród kosztów art. 16 ust. 1 tejże ustawy. Jednocześnie w opinii Wnioskodawcy poniesione wydatki nie mogą być kwalifikowane jako inwestycje w obcym środku trwałym. Koszty poniesione na przebudowę drogi wliczane mogą zostać bezpośrednio w koszty. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca odniósł się do decyzji Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 22 maja 2007 r., BI/4218-0002b/07, która wskazuje, że jeśli „przedmiotowa droga jest drogą publiczną z której będą mogły korzystać również inne osoby i podmioty (...)„ nie stanowi środka trwałego będącego własnością Podatnika, nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy, na podstawie której przyjęta byłaby do używania. (...), to wydatki ponoszone przez Podatnika na wybudowanie drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych. Nie posiada on żadnego tytułu prawnego uprawniającego do wyłącznego korzystania z tej drogi. W związku z powyższym należy rozstrzygnąć, czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów. (...)”. Wnioskodawca zaprezentował stanowisko Izby, iż wydatki związane z budową drogi publicznej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania. Wnioskodawca odniósł się również do pisma z dnia 12 września 2008 r. Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB1/415-374/08/WM. Spółka na poparcie swojej opinii zaprezentowała także stanowisko Ministerstwa Finansów w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z dnia 14 lipca 2006 r. DD6-8213-43/WK/06/249.Podsumowując powyższe w ocenie Wnioskodawcy koszty udziału w przebudowie drogi powiatowej są kosztami uzyskania przychodów jednorazowo, w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • w zakresie możliwości zaliczenia kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej do kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe;
  • w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kwalifikując wydatki do kosztów uzyskania przychodów należy również ocenić związek tych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości.

W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, który określa art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "inwestycji w obcych środkach trwałych", a jedynie w art. 16g ust. 7 reguluje sposób ustalania ich wartości początkowej, odsyłając do zasad ogólnych ustalania wartości początkowej środków trwałych zawartych w ust. 3-5 tego artykułu. W praktyce przyjmuje się, że inwestycją w obcym środku trwałym są nakłady poniesione przez podatnika na ulepszenie (polegające na przebudowie, rozbudowie), rekonstrukcje, adaptacje lub modernizacje środka trwałego używanego przez niego w prowadzonej działalności gospodarczej, a niestanowiącego jego własności. Powyższe dotyczy środka trwałego używanego na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, ze przedmiotowa droga będzie drogą publiczną, z której będą mogły korzystać również inne osoby i podmioty. Nie będzie ona stanowić środka trwałego będącego własnością Podatnika, nie będzie również przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy na podstawie której przyjęta byłaby do używania.

Biorąc pod uwagę powyższe - wydatki ponoszone przez Podatnika związane z udziałem w finansowaniu budowy drogi powiatowej nie będą stanowić inwestycji w obcych środkach trwałych. Do drogi tej Wnioskodawca nie posiada żadnego tytułu prawnego uprawniającego do wyłącznego korzystania z tej drogi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na mocy aktu notarialnego zawartego przed notariuszem nabyła działki gruntu celem realizacji inwestycji - budowy centrum logistycznego, w szczególności zaś wybudowania powierzchni magazynowych i produkcyjnych dla potencjalnych najemców oraz wynajmowanie tych powierzchni i prowadzenie usług związanych z typowym zarządem na zakupionych nieruchomościach.

Mając na celu konieczność poprawy warunków korzystania z drogi powiatowej, obsługującej pod względem komunikacyjnym m.in. teren zamierzonej przez Wnioskodawcę inwestycji, Spółka zawarła w trybie artykułu 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 ze zm.) w dniu 11 maja 2007 r. porozumienie z Burmistrzem Gminy zobowiązując się do przelania na rachunek bankowy Gminy 1.300.000 PLN (słownie jeden milion trzysta tysięcy złotych) o ile ostatecznie nabędzie nieruchomość, tytułem udziału w kosztach budowy drogi, co zgodnie z treścią zawartego dokumentu stanowi jej całkowite zobowiązanie i wyczerpuje obowiązki Spółki w zakresie inwestycji na drogach powiatowych i gminnych w obrębie realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji niedrogowej. W związku z nabyciem nieruchomości i spełnieniem innych warunków kwota wyżej wymieniona została przelana na konto Gminy.

Wnioskodawca nie uczestniczył poza ww. świadczeniem w realizacji inwestycji, a ponadto nie nabył szczególnych praw do korzystania z przedmiotowej drogi publicznej.

Koszty udziału w finansowaniu budowy drogi powiatowej należy zakwalifikować do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wskazać należy również, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 4f - 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.).

Reasumując, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę związane z udziałem w finansowaniu budowy drogi powiatowej nie będą stanowić inwestycji w obcych środkach trwałych jednakże koszty te można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów potrącalnych w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj