Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-374/16-2/KP
z 10 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2016 r. (data wpływu 14 lipca 2016 r.), uzupełniony pismem z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 28 września 2016 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na organizację imprez integracyjnych dla pracowników i członków ich rodzin - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na organizację imprez integracyjnych dla pracowników i członków ich rodzin.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”), producent przemysłu ciężkiego (m.in. przyczep, naczep zabudów i urządzeń oraz konstrukcji stalowych), w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i związaną z nią strategią zarządzania personelem, planuje organizować imprezy rekreacyjne i okolicznościowe, mające na celu integrację personelu Spółki lub też umożliwić udział personelu Spółki w imprezach organizowanych w regionie (dalej: „Imprezy integracyjne”). Wskazane działania będą finansowane ze środków obrotowych Spółki i obejmą w szczególności następujące świadczenia:


  1. zakup biletów wstępu na 40. Jubileuszowy Wielki Międzynarodowy Turniej Rycerski w G., a także zapewnienie napojów i przekąsek dla personelu podczas wskazanej imprezy,
  2. zorganizowanie pikniku rodzinnego - imprezy dla personelu Spółki, w programie której pojawią się liczne atrakcje, m.in. oprawa muzyczna, gry i zabawy zespołowe oraz grupowe zajęcia sportowo-rekreacyjne, a także zapewnione będą posiłki i napoje.


Wskazane świadczenia w dalszej części są zwane łącznie: „Świadczeniami”.

Uczestnikami Imprez integracyjnych mogą być pracownicy Spółki (zatrudnieni w oparciu o umowy o pracę), a także osoby współpracujące na podstawie umów cywilno-prawnych jak i członkowie ich rodzin (dalej: „Uczestnicy”).

Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w Imprezach integracyjnych. Skorzystanie przez Uczestników ze Świadczeń oferowanych przez Wnioskodawcę w ramach Imprez integracyjnych jest dobrowolne. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości ustalenia faktycznego poziomu wykorzystania Świadczeń oferowanych w ramach danej imprezy przez poszczególnych jej Uczestników.

Głównym celem Imprez integracyjnych jest osiągnięcie korzyści biznesowych w postaci poprawy zaangażowania personelu w wykonywaną pracę, wzmocnienia więzi istniejących pomiędzy personelem a Spółką, zwiększenie motywacji, poprawy relacji interpersonalnych, możliwości zacieśnienia więzi koleżeńskich, budowania pozytywnej atmosfery w pracy oraz wzmocnienia wizerunku Spółki oraz jej atrakcyjności jako pracodawcy na rynku pracy. W opinii Wnioskodawcy ww. korzyści biznesowe będą miały bezpośrednie przełożenie na zwiększenie przychodów Spółki, mają bowiem wpływ na morale personelu, a co za tym idzie powinno podnieść efektywność pracy i w efekcie funkcjonowania Spółki. Tym samym wydatki na Świadczenia zapewniane Uczestnikom w ramach Imprez integracyjnych mają na uwadze przede wszystkim interes ekonomiczny pracodawcy i związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca pragnie także podkreślić, iż włączenie członków rodzin personelu do grona Uczestników każdorazowo wiązać się będzie z realizacją wskazanych powyżej celów Spółki.

Wszelkie poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane z Imprezami integracyjnymi będą udokumentowane odpowiednimi fakturami, rachunkami i umowami.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w przypadku Imprez integracyjnych pragnąc wypełnić cel integracyjny realizowanych działań, postępuje wg następującego schematu:


  1. pracownicy Działu Kadr odpowiedzialni za organizację Imprez integracyjnych (dalej: „Organizatorzy”) wysyłają zapytania do kierowników poszczególnych działów, z prośbą o zebranie liczby osób, które wstępnie deklarują udział w danej Imprezie integracyjnej, ze wskazaniem ilości członków rodziny oraz osób towarzyszących i wieku dzieci (jeśli dotyczy);
  2. po zgromadzeniu powyższych danych Organizatorzy planują elementy z zakresu infrastruktury i logistyki danej Imprezy integracyjnej, aby jak najtrafniej dopasować zapewniane atrakcje do spodziewanej liczby osób.


W przypadku form integracji odbywających się w ramach innych biletowanych imprez (np. turniej rycerski) oraz w odniesieniu do dodatkowych atrakcji (świadczeń) zapewnianych podczas Imprez integracyjnych, które podlegają reglamentacji, uprawnionym, którzy wyrazili zainteresowanie wydawane są odpowiednio bilety wstępu i / lub karnety na skorzystanie z danej atrakcji (świadczenia), przy czym pobranie takiego biletu / karnetu podlega pokwitowaniu przez pobierającego. Bilety / karnety wydawane do wykorzystania przez Uczestników nie są przy tym przeznaczone do dalszej odsprzedaży / przekazania.

Podczas samych Imprez integracyjnych nie są prowadzone listy obecności, przyjmowane jest bowiem założenie, że osoby, które zgłosiły chęć uczestnictwa lub pobrały bilety / karnety będą uczestnikami Imprez integracyjnych. Powyższe założenie wydaje się być prawidłowe, bo Imprezy integracyjne cieszą się popularnością wśród pracowników (co potwierdzają m.in. końcowe rozliczenia ilości konsumowanych artykułów spożywczych) oraz opinie Uczestników wyrażane po Imprezach integracyjnych.

Spółka pragnie zauważyć, iż, jak już wskazano krąg osób uczestniczących w Imprezach integracyjnych, w których udział Spółka finansuje, ogranicza się do pracowników Spółki, osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych oraz członków rodzin ww. (tj. Uczestników, jak zdefiniowano we Wniosku).

W przypadku form integracji odbywających się w ramach innych biletowanych imprez (np. turniej rycerski) Uczestnikom zapewniono wyodrębnione, przeznaczone wyłącznie dla nich, miejsce (duży namiot), w którym mogli oni wspólnie spędzać czas korzystając z zapewnionych przez Wnioskodawcę atrakcji (świadczeń), w tym wspólnie spożywając napoje i przekąski.

Dodatkowo, po Imprezie integracyjnej przedstawiciele załogi przekazują zarządowi informację o poziomie zadowolenia Uczestników z danej formy integracji. W ocenie zarządu Spółki powyższe działania prowadzą do zacieśniania więzi między Uczestnikami, poprawę relacji wśród personelu, a w efekcie zwiększenie efektywności załogi, co znajduje przełożenie na korzyść dla Spółki.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, trudno mówić w wyżej opisanych przypadkach, by Imprezy integracyjne stanowiły formę reprezentacji. Koszty reprezentacji zostały wymienione w katalogu negatywnym kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP), jednak termin ten nie został zdefiniowany w ustawie o PDOP. Zgodnie z kolei z ugruntowaną linią orzeczniczą o klasyfikacji danego kosztu jako „kosztu reprezentacji”, decyduje cel poniesienia kosztu, jakim miałoby być kreowanie określonego wizerunku podatnika, pozytywnego obrazu jego firmy, działalności, a także budowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Tym samym za koszty reprezentacji uznać należałoby przede wszystkim koszty działań skierowanych do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Należy podkreślić, że działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów zewnętrznych lub ich przedstawicieli, a taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku organizacji Imprez integracyjnych. Równocześnie pojęcie reprezentacji nie obejmuje działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników Spółki, którzy przede wszystkim zaliczają się do Uczestników Imprez integracyjnych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy krąg osób uczestniczących wskazuje, iż celem organizacji Imprez integracyjnych jest poprawa zaangażowania własnej załogi oraz budowa pozytywnej atmosfery w miejscu pracy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki, jakie poniesie Wnioskodawca z tytułu udziału Uczestników w Imprezach integracyjnych i korzystania ze Świadczeń w ramach nich oferowanych stanowią dla Wnioskodawcy w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniesie Wnioskodawca z tytułu udziału Uczestników w Imprezach integracyjnych i korzystania ze Świadczeń w ramach nich oferowanych stanowią dla Wnioskodawcy w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że wszelkie poniesione wydatki, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile tylko pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów (nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty).

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:


  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Konsekwentnie, do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zaliczane są także tzw. „koszty pracownicze”. Kategoria ta obejmuje przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze lecz także wszelkiego rodzaju: nagrody, premie, diety, wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, czy wydatki ponoszone w celu integracji personelu, np. w postaci finansowania / organizacji spotkań integracyjnych. Przy czym warunkiem sine qua non zaliczenia wydatków na organizację spotkań integracyjnych do podatkowych kosztów uzyskania przychodu jest, by wydatki te miały na celu poprawę komunikacji wewnętrznej, motywacji do pracy, integrację zespołu i ułatwienie układania wzajemnych relacji między pracownikami itd., a w konsekwencji przełożenie się na wzrost efektywności funkcjonowania Spółki i jej przychodów.


W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację Imprez integracyjnych, w części przypadającej na Uczestników, spełnią wszystkie wskazane powyżej warunki, będą stanowić w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności:


  1. Wydatki ponoszone będą bezpośrednio przez Wnioskodawcę i w zakresie kosztów dotyczących Uczestników będą miały charakter definitywny (tj. nie będą Wnioskodawcy zwracane, czyli będą bezzwrotne);
  2. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na organizację Imprez integracyjnych, przełożą się na wzrost efektywności pracowników Wnioskodawcy, poprawę jakości usług świadczonych przez Wnioskodawcę i - w konsekwencji - przyczynią się do wzrostu przyszłych przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a więc będą służyły zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów;
  3. Dodatkowo, jako element marketingu personalnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, wydatki te przyczynią się do budowania pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy na rynku pracy. W konsekwencji, Wnioskodawca uzyskuje możliwość wyboru przyszłych pracowników z szerszej puli aplikujących i zatrudniania najlepszych z nich, co również przekłada się na poziom jakości usług oferowanych przez Wnioskodawcę i w konsekwencji pozwala na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów;
  4. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na organizację Imprez integracyjnych będą odpowiednio udokumentowane fakturami, rachunkami lub umowami;
  5. Jednocześnie, wydatki z tytułu Imprez integracyjnych nie zostały enumeratywnie wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności: (a) nie będą one objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczącego kosztów reprezentacji - mimo braku legalnej definicji pojęcia „reprezentacji" w tej ustawie. Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką wydatki na reprezentację dotyczą bowiem działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy w relacjach z kontrahentami, ich przedstawicielami oraz potencjalnymi klientami, nie zaś wydatków związanych z poprawą zaangażowania pracowników własnych i budową pozytywnej atmosfery w miejscu pracy podatnika - które to elementy stanowią kategorię kosztów pracowniczych, oraz (b) wydatki na Świadczenia zapewniane w ramach Imprez integracyjnych nie będą objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będą stanowić działalności socjalnej, o której mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.


W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, jakie Wnioskodawca poniesie z tytułu udziału Uczestników w Imprezach integracyjnych i korzystania ze Świadczeń w ramach nich oferowanych, będą stanowić dla Wnioskodawcy w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów, m.in.:


  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 marca 2016 r. (sygn. ILPB3/4510-1-540/15-2/JG), w której organ stwierdził, iż: „(...) wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników Spółki oraz członków ich rodzin i osób bliskich, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 grudnia 2015 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-864/15/AP), w której organ skonkludował, że: „W przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie spotkania integracyjnego mającego na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy, a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych”, a w efekcie, iż „(...) sfinansowane wydatki na organizację imprezy integracyjnej w części przypadającej zarówno dla jej pracowników, jak i członków ich rodzin mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 października 2015 r. (sygn. IPPB5/4510-668/15-4/JC), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym: „Głównym celem organizowanych imprez integracyjnych jest, m.in. poprawa komunikacji interpersonalnej, zwiększenie motywacji do pracy, zintegrowanie poszczególnych osób ze Spółką i zespołem, budowanie zespołu, poprawa atmosfery pracy, ułatwienie ułożenia wspólnych relacji pomiędzy samymi Pracownikami oraz Pracownikami a Spółką. (...) spotkania w przyjaznej atmosferze będą skutkowały ciągłą poprawą efektywności pracy, zaangażowania Pracowników, co będzie się przekładać na zwiększanie przychodów osiąganych przez Spółkę. Dodatkowo, zaproszenie rodzin i osób towarzyszących Pracowników umożliwi im lepsze poznanie się, zawarcie bliższych relacji, co z pewnością będzie owocować poprawą atmosfery w pracy, lepszym zrozumieniem, a tym samym zwiększeniem zaangażowania Pracowników w wykonywaną pracę i wzrostem jej wydajności. Przyjście Pracowników z rodzinami i osobami towarzyszącymi dla Spółki jako pracodawcy będzie oznaczać, że Pracownicy są zadowoleni ze swojego miejsca pracy, czują się z nim związani i chcą je pokazać najbliższym. Dzięki temu, spotkanie integracyjne będzie swoistym wskaźnikiem zadowolenia Pracowników z pracy i pomoże Spółce w przygotowaniu ewentualnych zmian w zarządzaniu i organizowaniu pracy. (...) ze względu na cel organizowanych przez niego imprez integracyjnych, koszty z nimi związane mogą być zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT”.


Analogiczne konkluzje płyną przykładowo z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: z 17 grudnia 2015 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-643/15/AP), z 25 września 2015 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-168/15/TS), z 11 września 2015 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-191/15/BKD), z 27 sierpnia 2015 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-16 8/15/AnK), czy Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 października 2015 r. (sygn. ILPB3/4510-1-365/15-2/JG).

Reasumując, zważywszy na argumenty przedstawione przez Wnioskodawcę powyżej oraz potwierdzenie ich zasadności przez Ministra Finansów w analogicznych stanach faktycznych, zdaniem Wnioskodawcy wydatki jakie poniesie z tytułu udziału Uczestników w Imprezach integracyjnych i korzystania ze Świadczeń w ramach nich oferowanych, stanowią dla niego w całości koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:


  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych (okolicznościowych). Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy. „Kosztami pracowniczymi” mogą być także wydatki na organizację imprezy integracyjnej dla członków rodzin pracowników. Świadczenie to bowiem związane jest ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą (gdyby nie ten stosunek członkowie rodziny nie uczestniczyliby w spotkaniu).

W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie spotkania integracyjnego mającego na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy, a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie nie służy takiemu celowi, a przebywanie pracowników ze sobą czy konsumpcja są celem samym w sobie, to w takim przypadku nie można uznać, że wydatki poniesione na organizację imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaznaczyć należy, że to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i związaną z nią strategią zarządzania personelem, planuje organizować imprezy rekreacyjne i okolicznościowe, mające na celu integrację personelu Spółki lub też umożliwić udział personelu Spółki w imprezach organizowanych w regionie. Uczestnikami Imprez integracyjnych mogą być pracownicy, a także osoby współpracujące na podstawie umów cywilno-prawnych jak i członkowie ich rodzin. Wskazane działania będą finansowane ze środków obrotowych Spółki. Uczestnicy nie poniosą żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w ww. Imprezach integracyjnych. Skorzystanie z tych Świadczeń jest dobrowolne. Weryfikacja Uczestników będzie polegać na uprzedniej deklaracji udziału, a w przypadku imprez biletowanych pobraniu biletu wstępu / karnetu. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że planowane imprezy integracyjne nie będą stanowić formy reprezentacji. Głównym celem Imprez integracyjnych jest osiągnięcie korzyści biznesowych w postaci poprawy zaangażowania personelu w wykonywaną pracę, wzmocnienia więzi istniejących pomiędzy personelem a Spółką, zwiększenie motywacji, poprawy relacji interpersonalnych, możliwości zacieśnienia więzi koleżeńskich, budowania pozytywnej atmosfery w pracy oraz wzmocnienia wizerunku Spółki oraz jej atrakcyjności jako pracodawcy na rynku pracy. Jak wskazuje Wnioskodawca ww. korzyści biznesowe będą miały bezpośrednie przełożenie na zwiększenie przychodów Spółki, mają bowiem wpływ na morale personelu, a co za tym idzie powinny podnieść efektywność pracy i w efekcie funkcjonowanie Spółki. Tym samym wydatki na Świadczenia zapewniane Uczestnikom w ramach Imprez integracyjnych mają na uwadze przede wszystkim interes ekonomiczny pracodawcy. Ponadto włączenie członków rodzin personelu do grona Uczestników każdorazowo wiązać się będzie z realizacją wskazanych powyżej celów Spółki, a koszty związane z Imprezami integracyjnymi będą udokumentowane odpowiednimi fakturami, rachunkami i umowami.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że sfinansowanie wydatków na organizację Imprez integracyjnych i korzystania ze Świadczeń w ramach nich oferowanych w części przypadającej zarówno dla jej pracowników, jak i członków ich rodzin może w całości stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Ustosunkowując się z natomiast do cytowanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy stwierdzić, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj