Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-770/06/1407/GK
z 13 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-770/06/1407/GK
Data
2007.03.13



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
obniżenie stawki podatku
olej opałowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy wyroby olej opałowy TERMEC oraz olej opałowy EGZOTERM przeznaczone na cele opałowe, spełniają warunki, określone w §1 ust. 1 pkt 1 w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu, a jeżeli tak, to czy ze względu na właściwości fizykochemiczne wykazywane przez te oleje, uniemożliwiające ustalenie zawartości barwnika oraz znacznika, może znajdować do nich zastosowanie przepis art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?Jaką stawkę podatku akcyzowego należy zastosować do sprzedaży krajowej oleju opałowego TERMEC oraz oleju opałowego EGZOTERM, przeznaczonych na cele opałowe?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, w związku z art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23.11.2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie nr 445000-PA-9104-58/06/139/KN stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, zgodnie z którym może on skorzystać z obniżonej stawki podatku akcyzowego przy produkcji olejów przeznaczonych na cele opałowe określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz.825 z późn. zm.), Dyrektor Izby Celnej w Warszawie

- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

U Z A S A D N I E N I E

Jak wynika z akt sprawy, zwany dalej Podatnikiem, pismem z dnia 16.08.2006r., stosownie do art. 14a Ordynacji podatkowej, wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika następujący stan faktyczny:

Spółka wprowadza do produkcji dwa nowe oleje przeznaczone na cele opałowe o nazwach handlowych: „Olej opałowy TERMEC” oraz „Olej opałowy EGZOTERM” o następujących właściwościach fizyko-chemicznych:

Olej TERMEC destylacja w 250oC (ASTM D86) poniżej 65% obj. destylacja w 350oC (ASTM D86) 100% (olej krakuje w temp. ok. 335oC) gęstość w temp. 15oC (PN-EN ISO 3675) 999,3 kg/m3 kolor rozcieńczonej próbki (rozcieńczony kolor C ASTM D 1500) 6,5 lepkość w temp. 50oC (ASTM D445) 5.463 oSt temperatura płynięcia (ASTM D97) <-30oCzawartość siarki (PN-EN ISO 14565) 5600 mg/kg (0,56%)

Olej EGZOTERM destylacja w 250oC (ASTM D86) ok. 45% obj. destylacja w 350oC (ASTM D86) ok. 90% (olej krakuje w temp. ok. 345oC) gęstość w temp. 15oC (PN-EN ISO 3675) 1040,1 kg/m3 kolor rozcieńczonej próbki (rozcieńczony kolor C ASTM D 1500) 7,5 lepkość w temp. 50oC (ASTM D445) 13.04 temperatura płynięcia (ASTM D97) -30oCzawartość siarki (PN-EN ISO 14565) 8400 mg/kg (0,84%)

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki na podstawie wskazanych wyżej wyników badań właściwości fizykochemicznych olejów TERMEC i EGZOTERM, obydwa produkty stanowią oleje ciężkie w rozumieniu uwagi dodatkowej nr 1 lit. d) do pozycji 2710 Nomenklatury Scalonej (rozporządzenie Komisji WE z dnia 27 października 2005 r., Nr 1719/2005, a także w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) bowiem w temperaturze 250oC destylują mniej niż 65% objętościowo.

W ocenie Spółki wyroby te klasyfikować należy jako oleje opałowe w rozumieniu PKWiU, która to klasyfikacja zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stosowana jest do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju. Przedmiotowe oleje ze względu na niską zawartość siarki nie są ciężkimi olejami opałowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Podatnik zwrócił się z zapytaniem:

1) Jaką stawkę podatku akcyzowego należy zastosować do sprzedaży krajowej oleju opałowego TERMEC oraz oleju opałowego EGZOTERM, przeznaczonych na cele opałowe?

2) Czy wyroby olej opałowy TERMEC oraz olej opałowy EGZOTERM przeznaczone na cele opałowe, spełniają warunki, określone w §1 ust. 1 pkt 1 w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu, a jeżeli tak, to czy ze względu na właściwości fizykochemiczne wykazywane przez te oleje, uniemożliwiające ustalenie zawartości barwnika oraz znacznika, może znajdować do nich zastosowanie przepis art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?

Według Podatnika na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu tej ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, gdzie w poz. 4 wyliczono produkty rafinacji ropy naftowej - oleje z ropy naftowej klasyfikowane do poz. 23.20 PKWiU oraz 2710 CN.

Zgodnie z brzmieniem art. 62 ust.2 powołanego wyżej przepisu, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych.

W rozporządzeniu w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, gdzie w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem określono stawkę podatku w wysokości 232 zł/1000 l, zaś w lit. b dla pozostałych (olejów opałowych) z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, 60 zł/1000 kg.

Dodatkowym warunkiem zastosowania stawki podatku wynikającej z poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zgodnie z § 3 tego rozporządzenia do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa od 890 kg/m3, jest oznaczenie ich znacznikiem i zabarwienie na kolor czerwony.

Zdaniem Spółki, skorzystanie z obniżonej stawki podatku akcyzowego w wysokości 232 zł/1000 l (poz. 2 lit. a załącznika nr 1), zgodnie z zapisami rozporządzenia obwarowane jest zatem obowiązkiem spełnienia przez olej opałowy przeznaczony do celów opałowych co najmniej jednej z przesłanek alternatywnych: stopnia destylacji lub gęstości w oznaczonej temperaturze łącznie z zabarwieniem i oznakowaniem wyrobu w sposób określony przepisami rozporządzenia. Oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe, niespełniające warunków określonych w lit. a analizowanej regulacji stanowić będą oleje opałowe pozostałe, dla których stawka podatku akcyzowego określona została w wysokości 60 zł/1000 kg.

W przypadku olejów, które nie mogą zostać zaliczone do żadnej z grup wyrobów wskazanych w rozporządzeniu w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zastosowanie znajdować będzie pkt 29 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, przewidujący dla wyrobów akcyzowych niewymienionych w pkt 1-28, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe (do których stosuje się stawkę określoną w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - 60 zł/1000 kg gotowego wyrobu), zastosowanie stawki podatku akcyzowego 0 (stawka zero).

W ocenie Spółki wyroby te nie spełniają warunków dla skorzystania z preferencji podatkowej w postaci obniżonej stawki podatku, o której mowa poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego albowiem w olejach tych przy pomocy dostępnych metod analitycznych nie można potwierdzić faktu ich zabarwienia i oznakowania.

Jednocześnie jednak zdaniem Spółki, z uwagi na przeznaczenie oraz charakterystykę olejów opałowych TERMEC i EGZOTERM nie ma podstaw do uznania, iż niewymieniono ich w żadnej z poz. 1-28 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, z czym wiązałaby się konieczność zastosowania wobec nich stawki zero podatku akcyzowego, bowiem ponad wszelką wątpliwość, są one olejami opałowymi przeznaczonymi na cele opałowe, o których mowa w poz. 2 tego załącznika.

W ocenie Spółki mając zatem na uwadze, że oleje opałowe TERMEC i EGZOTERM stanowią oleje opałowe i przeznaczone są na cele opałowe, a jednocześnie nie spełniają warunków dla zastosowania w odniesieniu do nich obniżonych stawek podatku akcyzowego wynikających z poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego oraz z poz. 29 tego załącznika, w ocenie Spółki ich sprzedaż w kraju podlegać powinna opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego przewidzianą dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, określoną w poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, tj. 60 zł/1000 kg.

Po rozpatrzeniu wniosku Podatnika w postanowieniu nr 445000-PA-9104-58/06/139/KN z dnia 17.11.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe wskazując przepisy art. 65 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wskazał zał. nr 1 poz.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, w którym zostały określone stawki dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie powołał również przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.) Zgodnie z treścią § 1 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 tego paragrafu podlegają:

1) oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Zgodnie z § 1 ust. 2 - 4 ww. rozporządzenia do znakowania wyrobów stosuje się nieusuwalny znacznik, który jest substancją o nazwie chemicznej N-etylo-N-<2-(1-izobutoxy-etoxy)etylo>azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124). Do barwienia wyrobów stosuje się, w przypadku ich wykorzystywania do celów opałowych - substancję typu Solvent Red 164 lub typu Solvent Red 19. Przez prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób rozumie się, w przypadku olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu.

W opinii Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie oleje opałowe: TERMEC i EGZOTERM o parametrach fizykochemicznych określonych we wniosku Spółki spełniają jeden z warunków, wystarczający do ich znakowania i barwienia (oleje te w temperaturze 350°C destylują w więcej niż 30% objętościowo) i podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia w myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn.zm.).

Spełnienie warunku oznaczenia znacznikiem i zabarwienia na czerwono oleju opałowego i tym samym zastosowanie przy jego sprzedaży obniżonej stawki akcyzy następuje przez dodanie do oleju opałowego wymaganych ilości znacznika i barwnika i nie zależy od możliwości ustalenia dostępnymi metodami analitycznymi zawartości w tym oleju znacznika i barwnika. W przedmiotowej sprawie powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, że z uwagi na przeznaczenie oraz charakterystykę ww. olejów opałowych należy je zaliczyć do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, o których mowa w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, dla których w przypadku ich sprzedaży w kraju stosuje się stawkę podatku akcyzowego 232 zł/1000 litrów.

Natomiast jeżeli produkowane przez Spółkę oleje TERMEC i EGZOTERM nie zostaną prawidłowo oznaczone i zabarwione przez dodanie do nich wymaganych ilości znacznika i barwnika, wówczas przy jego sprzedaży należy zastosować stawkę akcyzy 2000 zł/1000 litrów.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie postanowieniem nr 445000-PA-9104-58/06/139/KN z dnia 17.11.2006r. uznał stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 23 listopada 2006r. Podatnik złożył zażalenie na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie.

Podatnik zarzuca organowi podatkowemu I instancji, iż udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika naruszył

1) przepisy prawa materialnego tj. art. 65 ust.1 i 1a pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym oraz poz.2 lit. a) załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego

2) naruszenie przepisów o postępowaniu podatkowym tj. art.217 § 1 i § 2 oraz art. 210 § 4 w związku z art. 219 Ordynacji podatkowej

Podatnik wniósł o zmianę przedmiotowego postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie poprzez uznanie stanowiska nr 2 przedstawionego we wniosku za prawidłowe na podstawie przedstawionego tam opisu stanu faktycznego oraz powołanej argumentacji.

Przy piśmie nr 445000-PA-9116-58/06/82/KN z dnia 13.12.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika na swoje postanowienie nr jw., zauważając jednocześnie, iż nie znalazł podstaw do uznania zarzutów Podatnika.

Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

W zażaleniu z dnia 23 listopada 2006r. Podatnik nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie zawartym w postanowieniu nr 445000-PA-9104-6/06/8/KN z dnia 04.05.2006r. uznającym stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Podatnik podnosi, że we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zostały przedstawione dwa pytania oraz dwa odrębnie wyrażone własne stanowiska w sprawie.

Podatnik podnosi, że we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zostały przedstawione dwa pytania oraz dwa odrębnie wyrażone własne stanowiska w sprawie.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wydał jedno postanowienie a tym samym rozstrzygnął w sprawie przedstawionej we wniosku Podatnika.

Podnoszony zarzut naruszenia art. 65 ust.1 i ust.1a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz.U. Nr 29, poz.257 z późn.zm.) nie zasługuje na uwzględnienie z następujących względów.

Przepis tego artykułu stanowi bowiem, że stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu.

W przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu;

2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1800 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu.

Należy wskazać, iż art. 65 ust.1a ww. ustawy przedstawia przypadki, w których właściwe będzie zastosowanie stawki określonej w punkcie 1 powyższego ustępu. Jednym z tych przypadków jest użycie olejów opałowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia.

W załączniku nr 1 poz.2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ) zostały określone stawki dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe:

a) stawka 232,00 zł/1000l – dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe zktórych 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość wtemperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem,

b) stawka 60,00 zł/ 1000 kg - dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na celeopałowe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.

Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.) dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 tego paragrafu podlegają oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Dyrektor Izby Celnej podtrzymuje stanowisko zaprezentowane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie, iż oleje opałowe TERMEC i EGZOTERM o parametrach fizykochemicznych określonych we wniosku Spółki spełniają jeden z warunków, wystarczający do ich znakowania i barwienia ( oleje te w temperaturze 3500C destylują w więcej niż 30% objętościowo) i podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia w myśl § 1 ust.1 pkt1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz.U. Nr 96, poz.815 z późn.zm.). Spełnienie warunku oznaczenia znacznikiem i zabarwienia na czerwono oleju opałowego i zastosowanie przy jego sprzedaży obniżonej stawki akcyzy następuje przez dodanie do oleju opałowego wymaganych ilości znacznika i barwnika. W przedmiotowej sprawie powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, że z uwagi na przeznaczenie oraz charakterystykę ww. olejów opałowych należy je zaliczyć do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, o których mowa w poz.2 lit.a załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, dla których w przypadku ich sprzedaży w kraju stosuje się stawkę podatku akcyzowego 232 zł//1000 litrów.

Należy się zgodzić ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie, iż w przypadku gdy oleje TERMEC i EGZOTERM nie zostaną prawidłowo oznaczone i zabarwione przez dodanie do nich wymaganych ilości znacznika i barwnika, wówczas przy jego sprzedaży należy zastosować stawkę akcyzy 2000 zł/1000l.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Podatnika, że nastąpiło w sprawie naruszenie przepisów o postępowaniu podatkowym tj. art.217 § 1 i § 2 oraz art.210 § 4 w związku z art.219 Ordynacji podatkowej. Postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie dotyczące przedmiotowej sprawy zawierało wszystkie elementy wskazane w art.14a Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z treścią art.14a § 3 interpretacja, o której mowa w § 1 zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W sentencji postanowienia dokonano oceny stanowiska wnioskodawcy za nieprawidłowe, a w uzasadnieniu postanowienia powołano przepisy prawa. Ponadto wskazano wnioskodawcy jakie przepisy prawa podatkowego mają zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym i wskazania dla strony jak prawidłowo stosować przepis.

Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art.14a Ordynacji podatkowej nie jest postępowaniem podatkowym. W związku z tym nie mają tu zastosowania przepisy Działu IV Ordynacji podatkowej – Postępowanie podatkowe.

Art.14a § 5 ustawy Ordynacji podatkowej zawiera jedynie odesłanie do art.169 § 1 i 2 oraz art.170 § 1 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że przepisy art.217 i art.210 Ordynacji podatkowej nie mają tu zastosowania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wydając zaskarżone postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj