Interpretacje do przepisu
art. 20 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


420/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 20 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

2009.01.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-887/08/PS
     ∟Rozliczenie transakcji nabycia towarów od kontrahentów z krajów Wspólnoty, które przemieszczane są na terytorium kraju do magazynu Spółki na zasadzie depozytu, a następnie pobierane są z magazynu w celu odsprzedaży.

2008.12.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-1148/08/BM
     ∟- ustalenia czy opisana we wniosku transakcja stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, - określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i podstawy opodatkowania, - ustalenia kursu jaki należy zastosować do wyceny ww. nabycia w celu ujęcia go w deklaracji podatku VAT, - ustalenia dostawcy, którego należy wykazać w kwartalnej informacji podsumowującej

2008.12.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-918/08/BM
     ∟- ustalenia czy opisana we wniosku transakcja stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, - określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i podstawy opodatkowania, - ustalenia kursu jaki należy zastosować do wyceny ww. nabycia w celu ujęcia go w deklaracji podatku VAT, - ustalenia dostawcy, którego należy wykazać w kwartalnej informacji podsumowującej

2008.11.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-863/08/BW
     ∟moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

2008.11.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP2/443-1351/08-2/MK
     ∟obowiązku dokonania korekty kwoty podatku naliczonego w sytuacji wniesienia środków trwałych w drodze aportu do spółki komandytowej nabytych po 1 maja 2004 roku, nabytych przed 1 maja 2004 rokuobowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji wniesienia środków trwałych w drodze aportu do spółki komandytowej, gdy dokonywana była ich modernizacja

2008.10.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-523/08/BWo
     ∟1.Czy istnieje konieczność rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia w związku z przemieszczeniem do Polski maszyn nabytych przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec i tam następnie wynajmowanych (na podstawie art. 9 lub art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług)?2.Wskazania daty powstania obowiązku podatkowego w przypadku uznania, że nastąpiło wewnątrzwwspólnotowe nabycie (art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług)? 3. Wskazania deklarowanej podstawy opodatkowania (art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy)?

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-493/08/DG
     ∟Czy Wnioskodawca prawidłowo rozlicza to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz wiążące się z tym nabyciem obowiązki sporządzania deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowujących VAT-UE oraz czy Wnioskodawca ma obowiązek poinformowania Urzędu Skarbowego o upoważnieniu Agencji niemieckiej do dokonywania odpraw na terenie Niemiec zaimportowanego wcześniej towaru od szwajcarskiego kontrahenta, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT?

2008.10.01 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-608/08-3/TW
     ∟W związku z tym, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, które poprzedza – jak wyjaśnia Zainteresowana – nabycie towarów przywiezionych z Chin z odprawą celną dokonaną w Niemczech, brak jest faktury wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

2008.09.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-605/08-3/AD
     ∟Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jaki kurs należy przyjąć do rozliczenia tej transakcji?

2008.09.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-1352/08-3/MPe
     ∟Uznając, iż przedmiotowa transakcja spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie obowiązany rozpoznać obowiązek podatkowy zgodnie z generalną zasadą art. 20 ust. 5 tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym będzie miało miejsce przemieszczenie towarów na terytorium kraju.

2008.09.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-854/08/EJ
     ∟W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdzie brak jest faktury wystawionej przez dostawcę, obowiązek podatkowy powstaje w myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy

2008.09.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-1217/08-2/AP
     ∟otrzymana przed wpłatą faktura nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie wystawienie takiej faktury przez kontrahenta nie powoduje w Spółce obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstanie w odniesieniu do całej transakcji nabycia na zasadach określonych w art. 20 ust. 5 lub ust. 6 ustawy o VAT

2008.09.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-1215/08-2/IG
     ∟Kiedy w opisanej sytuacji powstanie obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów ? Czy powstanie 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru? Czy powstanie w dniu dopuszczenia towaru do obrotu na obszarze wspólnoty, czyli w dniu dokonania odprawy celnej przez przedstawiciela Spółki?

2008.09.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-561/08-4/TW
     ∟Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonał nabycia produktów włókienniczych z Chin, które do odprawy celnej zgłoszone zostały w H(…). Zgłoszenia dokonała działająca w imieniu Wnioskodawcy niemiecka firma spedycyjna.

2008.09.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-527/08/ASz
     ∟wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z tytułu przemieszczenia z Hamburga do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z krajów nienależących do Unii Europejskiej

2008.08.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-873/08-2/PW
     ∟1.(1) Kiedy nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie – 02.08.2007r., czy 12.10.2007r. w dniu wejścia na teren RP? 2.(2) Czy prawidłowo określono moment obowiązku podatkowego na dzień 02.08.2007r.? 3.(4) Czy prawidłowe jest ujęcie w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2007r.odprowadzonego VAT wynikającego z faktury korygującej, umieszczenie transakcji w ewidencji zakupu i sprzedaży za miesiąc sierpień 2007r. i informacji podsumowującej za III kwartał? 4.(7) Czy wydanie korekty VAT-25 przez Urząd Skarbowy (bądź nie) ma wpływ na możliwość korekty deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej? 5.(8) Czy korekta faktury wewnętrznej powinna być wystawiona w dacie korekty czy w dacie wystawienia pierwotnej faktury? 6.(9) Jak prawidłowo dokonać korekty w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej w przypadku ponownego wystawienia korekty faktury w dniu powstania obowiązku podatkowego na dzień 15.11.2007r.? 7.(10) W jakim terminie powinien być uiszczony podatek VAT?

2008.07.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-728/08-3/SAP
     ∟Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy WNT

2008.07.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-381/08/ICz
     ∟Czy w opisanym stanie faktycznym występuje czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (płyt VCD) oraz czy ma miejsce import usług licencji?

2008.06.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-226/08/ASz
     ∟wykazanie w deklaracji VAT-7 nabycia w Wielkiej Brytanii od podatnika posiadającego NIP UE oraz sprzedaży używanego samochodu ciężarowego

2008.06.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-515/08/ASz
     ∟wykazanie w deklaracji VAT-7 nabycia w Wielkiej Brytanii od podatnika nieposiadającego NIP UE oraz sprzedaży używanego samochodu ciężarowego

2008.05.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-155/08/BM
     ∟Możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych samochodów osobowych pomimo mylnie złożonych informacji VAT-23 i zaświadczenia VAT-25 oraz określenia jakie skutki powoduje błędne złożenie ww. dokumentów

2008.05.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-166/08-4/EN
     ∟Obowiązek dokonania korekty podatku od poniesionych nakładów w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do Spółki.

2008.05.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-166/08-5/EN
     ∟Obowiązek dokonania korekty podatku od poniesionych nakładów w związku z dokonaniem darowizny.

2008.05.09 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP1/443-204A/08/MM
     ∟Podatnik wybierający ponownie zwolnienie od podatku na podst. art. 43 ust. 5 ustawy o VAT zobowiązany jest złożyć aktualizację dokumentu VAT-R, nie ma obowiązku złożenia remanentu. Konsekwencją wyboru tego zwolnienia może być obowiązek korygowania odliczonego uprzednio podatku (art. 91 ust. 1-7).

2008.04.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-100/08-2/ASi
     ∟Podatek od towarów i usług w zakresie rozliczenia transakcji dotyczącej wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu do sprzedaży, pomimo iż w okresie poprzedzającym sprzedaż pobierane są z nich pożytki

2008.03.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-380/07/ASz
     ∟wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z tytułu przemieszczenia z Hamburga do Polski zaimportowanego wcześniej towaru z Chin

2008.02.22 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-304c/07/EJ
     ∟Obowiązek podatkowy z tytułu WNT, wystawienie faktury oraz złożenie informacji podsumowującej.

2008.02.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-296/07/EJ
     ∟przywóz do kraju towaru zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty stanowi WNT, które rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku VAT

2008.02.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - 1401/PH-I/4407/14-60/07/JKr/PV-I
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PH-I/4407/14-60/07/JKr/PV-IData2008.02.19AutorDyrektor Izby Skarbowej w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowaniaSłowa kluczowefakturakomiswaluta obcaPytanie podatnikaPytanie podatnika dotyczy sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na fakturach wystawionych przez kontrahentów zagranicznych. DecyzjaNa podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 oraz art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U., Nr 217, poz. 1590), oraz art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. a i art. 31 ust. 1 i art. 106 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez X Sp. z o.o., na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2007 r., nr 1471/VTR2/443-34/07/MK, w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawiepostanawia- odmówić zmiany zaskarżonego postanowienia.UzasadnienieWnioskiem z dnia 31.06.2007 r. złożonym w dniu 01.06.2007 r. Strona zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. – dalej ustawa o VAT/. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona jako komisant, sprzedaje towary w imieniu własnym, ale na rachunek innego podmiotu (Komitenta). Komitent jest podmiotem mającym siedzibę w Belgii. Towary komitenta sprzedawane w ramach komisu są sprowadzane do Polski z innych krajów UE. Na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług Komitent wystawia spółce fakturę VAT na dostawę towarów. W przypadku, gdy towary docierają do Strony z innych krajów UE, Strona rozlicza VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zgodnie z umową zawartą z Komitentem , z tytułu sprzedaży towarów Komitenta Strona otrzymuje prowizję. Jest ona obliczana od wartości sprzedaży produktów dystrybuowanych przez Stronę w ramach umowy. Wynagrodzenie jest należne Stronie w momencie wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż towarów klientowi. Oblicza się je w PLN jako procent kwoty należnej ze sprzedaży towarów, również wyrażonej w PLN. W przypadku, gdy Strona dokonuje sprzedaży towarów za granicą kwoty należne w walutach obcych na potrzeby wyliczenia prowizji przelicza się według średniego kurs NBP obowiązującego na moment sprzedaży. Kalkulacja prowizji Spółki i związanych z nią rozliczeń przedstawia się następująco:Spółka wystawia fakturę klientowi na cenę netto towarów, np. 100 PLN – faktura ta zawiera już w sobie należną prowizję Spółki z tytułu dokonanej sprzedaży. Z momentem wystawienia tej faktury Spółka jest uprawniona do prowizji od Komitenta. Spółka oblicza tę prowizję w PLN od wartości sprzedaży, tj. 10 PLN (przy prowizji 10%). Jeśli pierwotna faktura była wystawiona w walucie obcej, wówczas spółka dokonuje przeliczenia należności na PLN według kursu średniego NBP obowiązującego na dzień sprzedaży i również oblicza prowizję w PLN.Spółka okresowo potwierdza z Komitentem wartość sprzedaży towarów klientom.Na podstawie informacji o wartości sprzedaży towarów klientom z faktur wystawionych przez Spółkę , Komitent wystawia Spółce fakturę w EUR na wartość sprzedaży netto pomniejszoną o prowizję Spółki, tj. na 90 PLN. Jednakże kwoty na fakturze Komitent przelicza z PLN na EUR według miesięcznego kursu EUR grupy X. Może się zdarzyć, że Komitent wystawi fakturę na Spółkę po 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym miały miejsce dostawy towarów w PLN. Zawsze jednak faktura Komitenta wystawiona na Spółkę opiewa na wartość sprzedaży towarów pomniejszoną o prowizję Spółki wyliczoną w PLN, którą to różnicę przelicza się na fakturze po kursie grupy X obowiązującym w miesiącu, w którym miały miejsce inne dostawy.Po otrzymaniu faktury od Komitenta Spółka rozlicza WNT w oparciu o kurs NBP z dnia jej wystawienia. Jeśli spółka nie otrzymała faktury przed 15 dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym miały miejsce dostawy, wówczas rozpoznaje obowiązek podatkowy 15 dnia i rozlicza WNT w oparciu o kurs NBP z 15 dnia miesiąca.Co do zasady, na podstawie przepisów o VAT dotyczących ustalenia podstawy opodatkowania w komisie, prowizja Spółki powinna być równa wartości dostawy towarów klientowi pomniejszonej o wartość dostawy Komitenta na rzecz Spółki, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Należy zaznaczyć, że chociaż sprzedaż jest dokonywana w PLN, a w przypadku sprzedaży do zagranicznych kontrahentów – w walucie obcej, to w każdym przypadku Spółka dokonuje przeliczenia faktury na PLN i dopiero wówczas wylicza należną prowizję w PLN. Komitent zaś rozlicza się ze Spółką w EURO – faktury Komitenta wystawiane są na Spółkę w EURO według kursu ustalonego w grupie X. Kurs EURO przyjęty przez grupę różni się od średniego kursu ogłoszonego przez NBP na moment wystawienia faktury przez Komitenta, jak również na moment dokonania sprzedaży klientom.Dodatkowo, przelew kwot należnych Komitentowi ze sprzedaży towarów odbywa się w EURO, lecz zostaje zarachowany po kursie transakcyjnym sprzedaży banku Spółki na dzień dokonania zapłaty. Kurs ten różni się od kursu EURO z faktury Komitenta przyjętego przez grupę, na podstawie którego Spółka obliczyła podstawę opodatkowania w WNT. Rozliczenia z komitentem w EURO, a sprzedaż towarów w PLN i ustalenie prowizji w PLN powoduje więc powstawanie różnic kursowych w sensie ekonomicznym w Spółce. Kwota prowizji w Spółce, którą Spółka zatrzymuje po dokonaniu przelewu na rzecz Komitenta kwot należnych ze sprzedaży towarów jest inna niż prowizja należna Spółce. W związku z powyższym aby sprowadzić wynagrodzenie Spółki do uzgodnionego w umowie poziomu, raz do roku dokonywana jest korekta rozliczeń o różnice kursowe powstałe w ciągu roku, tak aby rzeczywista wielkość prowizji odpowiadała ustalonemu procentowi ze sprzedaży towarów. Zgodnie z zapisami wynikającymi z umowy ,,Komitent akceptuje całe ryzyko kursowe związane z umową a rozliczenia związane ze wspomnianym ryzykiem powinny być dokonywane przynajmniej raz w roku.”W związku z faktem, iż prowizję Spółki ustala się jako różnicę w wartości sprzedaży towarów klientowi i wartości wynikającej z faktury od Komitenta wystawionej na Spółkę, jakakolwiek korekta kwot przelanych Komitentowi wynikających z jego faktur wystawionych na Spółkę będzie skutkować koniecznością korekty podstawy opodatkowania w WNT w Spółce. Rozliczenia sprzedaży komisowej w różnych walutach powodują, że dla celów VAT prowizja komisowa w Spółce raportowana w poszczególnych miesiącach wynikająca z pomniejszenia wartości sprzedaży towarów wykazanej na fakturach klientowi i wartości nabycia od Komitenta różni się od tej, którą przewiduje umowa. Aby podstawa opodatkowania WNT i w konsekwencji prowizja w Spółce były ustalone od razu w prawidłowej wysokości, bez konieczności ich korekt, Spółka proponuje, żeby rozliczać WNT od razu w taki sposób, aby uzyskać prowizję uzgodnioną w umowie z Komitentem. Zdaniem Podatnika , jako komisant jest zobowiązana zadeklarować podstawę opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów od komitenta w wysokości równej kwocie należnej dla komisanta pomniejszonej o kwotę prowizji komisanta. Ponieważ zarówno kwota należna dla komisanta, jak i kwota prowizji komisanta , są określone w PLN, to podstawa opodatkowania powinna być również określona w PLN.Niezależnie, czy obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje w momencie wystawienia faktury przez komitenta czy 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy, to zawsze podstawa opodatkowania powinna być przez Spółkę obliczona na podstawie informacji o wartości sprzedaży towarów klientom w PLN uzyskanej z komputerowego systemu pomniejszonej o prowizję należną Spółce również wyrażoną w PLN. W konsekwencji Spółka nie może dokonywać przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej na fakturach dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów według mechanizmu opisanego w § 37 rozporządzenia wykonawczego. Spółka zaś będzie miała prawo do odliczenia tak samonaliczonego podatku.Postanowieniem z dnia 12 sierpnia 2007 r. nr 1471/VUR2/443-34/07/MK Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Strona wniosła w ustawowym terminie zażalenie od powyższego postanowienia zarzucając naruszenie art. 14a § 3 ordynacji podatkowej poprzez brak oceny stanowiska Strony przedstawionego we wniosku oraz naruszenie art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 3 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług poprzez niezastosowanie tego przepisu jako podstawy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu w komisie, biorąc pod uwagę kwoty należne ze sprzedaży dokonywanej przez Spółkę, wyrażone w PLN. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz po rozpatrzeniu argumentów podniesionych w zażaleniu zauważa, co następuje: Istota problemu przedstawionego w rozpatrywanej sprawie przez Stronę polega na tym, że na skutek stosowanych różnych kursów walut kwota prowizji, którą Strona zatrzymuje po dokonaniu przelewu na rzecz Komitenta kwot należnych ze sprzedaży towarów jest inna niż prowizja należna Spółce na podstawie umowy z Komitentem. W związku z tym dokonywana jest korekta rozliczeń o różnice kursowe tak aby sprowadzić prowizje do uzgodnionego w umowie poziomu. Okresowa korekta rozliczeń powoduje natomiast zmianę kwoty prowizji ustalonej jako różnica w wysokości sprzedaży towarów klientowi i wartości wynikającej z faktury od komitenta wystawionej na Spółkę, co z kolei skutkuje koniecznością korekty podstawy opodatkowania WNT w Spółce, rozumianej jako różnica pomiędzy wartością sprzedaży towarów klientom a prowizją należną Spółce. Dokonując oceny przedstawionego w rozpatrywanej sprawie stanu faktycznego przytoczyć należy przepisy, na podstawie których dokonywana powinna być ocena prawna powyższego stanu. Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Moment powstania obowiązku podatkowego pomiędzy komisantem a osobą trzecią jest określany na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Według art. 30 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze dla komisanta stanowi kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku - w przypadku dostawy towarów osobie trzeciej, na rachunek komitenta.Obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w myśl art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Według ust. 6 tego przepisu w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju – art. 20 ust. 7 cytowanej ustawy. Natomiast podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie art. 31 ust. 1 w/w ustawy jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Na gruncie podatku od towarów i usług do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na fakturach wystawionych przez kontrahentów zagranicznych stosuje się § 37 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.). Stosownie do § 37 ust. 1 cytowanego rozporządzenia kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, W przypadku, gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia, zgodnie z ust. 2 § 37 w/w rozporządzenia, stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony, Z kolei ust. 3 cytowanego § 37 stanowi, że w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, Natomiast § 37 ust. 4 cyt. rozporządzenia stanowi, iż przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym i prawnym rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest prawidłowe.Nie można w związku z powyższym uznać zasadności zarzutów Strony przedstawionych w zażaleniu. Strona zarzuciła w szczególności, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w uzasadnieniu swojego postanowienia, ograniczył się jedynie do przytoczenia przepisów podatkowych bez wskazania podstaw oceny prawnej stanowiska podatnika. Stosownie do art.

2008.02.13 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP1-443-683/07-2/JL
     ∟W przedmiotowej sprawie wystąpienie obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy regulowane jest treścią ww. art. 20 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem omawiany obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przedmiotowych pojazdów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia przez kontrahenta faktury potwierdzającej ich nabycie, w zależności od tego, które z wymienionych zdarzeń wystąpi pierwsze

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj