Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-809/10/AK
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-809/10/AK
Data
2010.09.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
artykuły spożywcze
gastronomia
gastronomia
kontrahenci
kontrahenci
napoje
napoje
poczęstunki
poczęstunki
reprezentacja
reprezentacja
szkolenie
szkolenie
wyżywienie
wyżywienie
zakwaterowanie
zakwaterowanie


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej (w tym także we wcześniejszych latach podatkowych), w związku z organizacją szkoleń produktowych uznać należy za podatkowe koszty uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 1014 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej (w tym także we wcześniejszych latach podatkowych), w związku z organizacją szkoleń produktowych można uznać za podatkowe koszty uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej (w tym także we wcześniejszych latach podatkowych), w związku z organizacją szkoleń produktowych można uznać za podatkowe koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja gazów technicznych, osprzętu i technologii gazowych. Ze względu na specyfikę oferowanych produktów i usług oraz konieczność posiadania specjalistycznej wiedzy przy ich dystrybucji / sprzedaży, Spółka organizuje nieodpłatne szkolenia — tzw. szkolenia produktowe. W szkoleniach tych, oprócz pracowników Spółki, biorą udział również kontrahenci Spółki oraz pracownicy kontrahentów.

Celem podejmowanych działań jest zapoznanie uczestników szkoleń z właściwościami (działaniem / obsługą) oferowanych produktów i usług, a także technikami ich sprzedaży. W związku z organizowanymi szkoleniami, Spółka ponosi szereg wydatków. Na koszty organizacji szkoleń składają się koszty noclegu i wyżywienia, a także koszty wynajmu sali, dojazdu, koszty materiałów szkoleniowych, wykładowców, itp.

Zgodnie z przyjętą w tym zakresie polityką, Spółka kwalifikuje koszty związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia kontrahentom Spółki i pracownikom kontrahentów (dalej: „wydatki"), (kwalifikacja do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych w związku z uczestnictwem w szkoleniach produktowych pracowników Spółki nie budzi wątpliwości Spółki) jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Pozostałe ww. koszty, związane z organizacją szkoleń produktowych, zaliczane są przez Spółkę do kosztów podatkowych, za wyjątkiem kosztów związanych z organizacją czasu wolnego uczestników szkoleń, czy też kosztów materiałów / upominków nie mających związku z tematyką szkolenia (tj. wydatków, które mogą zostać zakwalifikowane do kosztów reprezentacji).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej (w tym także we wcześniejszych latach podatkowych), w związku z organizacją szkoleń produktowych uznać należy za podatkowe koszty uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

W ocenie Spółki, organizacja szkoleń produktowych ma ścisły związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz przekłada się bezpośrednio na generowane przychody. W rezultacie, wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej w związku z organizacją szkoleń produktowych i uczestnictwem w szkoleniach kontrahentów Spółki i pracowników kontrahentów uznać należy za podatkowe koszty uzyskania przychodów Spółki.

Zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W praktyce stosowania prawa podatkowego ukształtował się pogląd, iż wydatek spełniać musi następujące warunki, by możliwe było uznanie go za koszt uzyskania przychodów, tj.:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika oraz musi być definitywny (nie podlegający zwrotowi na rzecz podatnika w jakiejkolwiek formie),
  • musi istnieć związek pomiędzy wydatkiem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • wydatek musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, lub wydatek może wywierać wpływ na wysokość przychodów osiągniętych przez podatnika,
  • wydatek musi zostać właściwie udokumentowany,
  • wydatek nie został wymieniony w zamkniętym katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, które nie mogą być zaliczone do kosztów pomniejszających przychody podatkowe nawet w sytuacji, gdy są związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i zostały poniesione w celu uzyskania przychodu.

W ocenie Spółki, Wydatki spełniają wymienione powyżej przesłanki, umożliwiające uznanie ich za koszty podatkowe, w szczególności są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz zostały poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów. Spółka podkreśla również, iż Wydatki nie zostały ujęte w zamkniętym katalogu wydatków, niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT (wyłączenia zawarte w tym artykule mają charakter wyjątku od ogólnej zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków ponoszonych w celu uzyskania przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów; dlatego też, art. 16 ust. 1 ustawy CIT musi być interpretowany ściśle).

Spółka zaznacza, że ponoszonych wydatków nie można utożsamiać z kosztami reprezentacji wyłączonymi z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT (za koszty podatkowe nie uznaje się „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych"). Przepisy podatkowe nie definiują wprost pojęcia „reprezentacji" (Stosownie do wykładni językowej pod pojęciem reprezentacji należy rozumieć „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Słownik Języka Polskiego, PWN Warszawa 1981). W opinii Spółki, o takiej klasyfikacji przesądza cel poniesienia wydatków. Zatem wydatki można uznać za reprezentacyjne, jeżeli wskazują na okazałość i wystawność podmiotu, który je ponosi; celem ponoszonego wydatku jest w takich przypadkach przedstawienie firmy (spółki) w korzystnym świetle, stworzenie i utrwalenie pozytywnego wizerunku o firmie oraz podniesienie jej prestiżu. Znajduje to potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Znak IPPB5/4240-24/09-2/AM), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, „że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentacją to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmą. Pojecie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności". W związku z powyższym, w opinii Spółki, przedmiotowych Wydatków nie można zakwalifikować do kosztów reprezentacji.

Spółka zaznacza również, że organizacja tego typu szkoleń stanowi obecnie normę w praktyce obrotu gospodarczego. W przypadku Spółki, ze względu na charakterystykę prowadzonej działalności oraz oferowanych produktów i usług (są to produkty i usługi specjalistyczne, wymagające określonej wiedzy), organizowanie szkoleń produktowych znajduje głębokie uzasadnienie. Celem szkoleń jest przekazanie szczegółowych informacji na temat oferowanego asortymentu, a także strategii jego sprzedaży. W rezultacie, podejmowane działania skutkują intensyfikacją współpracy kontrahenta ze Spółką (zwiększeniem sprzedaży kontrahenta), co wpływa na wielkość generowanych przez Spółkę przychodów poprzez zwiększenie sprzedaży jej produktów i usług.

W związku z powyższym, Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń produktowych, powinny być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko, potwierdzone zostało w wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo NSA w wyroku z dnia 27 lipca 2006 r. (sygn. II FSK 1008/05) potwierdził, że:

  1. „Nie jest reprezentacją ani też reklamą, w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, działanie podatnika polegające na organizowaniu szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru.
  2. Koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów".

Spółka jest świadoma, iż rozstrzygnięcia sądów administracyjnych zapadają w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu podatkowego, oceniającego słuszność stanowiska zaprezentowanego w niniejszym wniosku. Jednakże, jak wielokrotnie wskazane zostało w najnowszych orzeczeniach sądów administracyjnych, organ wydający interpretację, przy ocenie stanowiska Spółki powinien uwzględnić argumentację prezentowaną przez sądy, co, przykładowo, wyrażone zostało w orzeczeniu WSA we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2010 r. (sygn. I SA/Wr 1876/09): „(.„) zdaniem Sądu, konieczne jest także odniesienie się do stwierdzenia Ministra Finansów, że powołane przez stronę skarżącą wyroki sądów administracyjnych wydane zostały w indywidualnych sprawach i w związku z tym nie mają mocy wiążącej w spornej sprawie. Należy zgodzić się z organem, że orzecznictwo sądowe w polskim systemie prawnym nie ma charakteru powszechnie obowiązującego. Uwzględniając jednak specyfikę rozstrzygnięcia, jakim jest interpretacja indywidualna, należy zwrócić uwagę na mające oparcie w przepisach prawa podatkowego, szczególne znaczenie orzecznictwa sądowego nie tylko w odniesieniu do interpretacji ogólnych, o jakich mowa w art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej: O.p.) ale także w przypadku zmiany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych z urzędu wydanej interpretacji indywidualnej. Zmiana taka jest zatem możliwa, również jeśli Minister stwierdzi nieprawidłowość interpretacji indywidualnej (także interpretacji ogólnej) uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub ETS (art. 14e § 1 O.p.). Z przywołanych przepisów wyrost wynika znacząca rola orzecznictwa sądowego w ujednolicaniu stosowania prawa podatkowego. Jeżeli przyczyną zmiany interpretacji może być orzecznictwo sądów, to już na etapie udzielania interpretacji Minister Finansów winien orzecznictwo sądów, a także Trybunału Konstytucyjnego i ETS faktycznie analizować, w szczególności. gdy wnioskodawca takie orzecznictwo powołuje. Należy także pamiętać, że nieuzasadnione pominięcie orzecznictwa sądowego, bądź też lakoniczne ustosunkowanie się do niego, narusza wyrażoną w art. 121 § 1 O.p., zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Pogląd taki wyrażany jest zarówno w doktrynie (zob. B Gruszczyński w: S. Babiarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, K Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2006), jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przepis art. 121 § 1 O.p. ma odpowiednie zastosowanie do interpretacji indywidualnych, co wynika z art. 14h O.p.(...). W wyroku z 30 października 2001 r. sygn. akt III SA 1409/00 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że pogłębianiu zaufania do organów podatkowych nie służy ograniczenie się w uzasadnieniu decyzji podatkowej do stwierdzenia, że orzeczenie sądu powołane przez stronę w piśmie procesowym na poparcie jej tezy nie wiąże organy podatkowego w sprawie rozpatrywanej. Jakkolwiek orzeczenia sądowe rzeczywiście wiążą organ podatkowy tylko w sprawie, w której zostały wydane, to jednak powołanie ich w innej sprawie powoduje, że argumentacja sądu na temat wykładni konkretnego przepisu staje się argumentacja podatnika właśnie w sprawie rozpatrywanej. Jeżeli wiec organ podatkowy nie podziela tej argumentacji, powinien odnieść się do uzasadnienia wyroku sadowego i ustosunkować się do wyrażonych tam poglądów, wyjaśniając, dlaczego je odrzuca. W przypadku interpretacji indywidualnych, do których art. 121 § 1 O.p. należy stosować odpowiednio, organ podatkowy winien argumentację sądu zawartą w wyroku, powołanym we wniosku o interpretacje indywidualną, uznać za stanowisko wnioskodawcy i dokonać oceny tego stanowiska zgodnie z art. 14c § 1 i § 2 O.p ".

Spółka zaznacza także, że również organy podatkowe, w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, wielokrotnie zgadzały się ze stanowiskiem podatników, uznającym tego typu wydatki za koszty uzyskania przychodów. Tak między innymi:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 27 lipca 2009 r. (Znak IPPB3/423-268/09-2/EŻ),
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 3 września 2009 r. (Znak ILPB3/423-449/08/09-S/MC): „wszystkie poniesione przez Spółkę wydatki na organizacją szkoleń związanych z prezentacją informacji o wyrobach produkowanych przez Spółką niewątpliwie przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, dzięki współpracy z kontrahentami, będącymi ich uczestnikami. Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłanką wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (...) Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż poniesione przez Spółkę wydatki związane z organizacją szkoleń, jak wynajem sali, sprzętu do prezentacji, wynagrodzenia wykładowców, zakup usług hotelowych, wyżywienie, nie mające cech reprezentacji, prawidłowo udokumentowane dla celów podatkowych w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy".
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Znak ITPB3/423-281/09/MK): „wydatki na organizacje szkolenia dla kontrahentów w celu przekazania stosownej wiedzy na temat produktów przez nią sprzedawanych, ich cech jakościowych, użytkowych czy technicznych, co do zasady, spełnia przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy, racjonalności dla osiągnięcia przychodu".

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie, że Wydatki poniesione przez Spółkę do chwili obecnej stanowią koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, dlatego też należy w tym zakresie posłużyć się wykładnią językową tego pojęcia. Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcja prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka organizuje nieodpłatne szkolenia tzw. szkolenia produktowe. W szkoleniach tych, oprócz pracowników Spółki, biorą udział również kontrahenci Spółki oraz pracownicy kontrahentów. W związku z organizowanymi szkoleniami, Spółka ponosi szereg wydatków. Na koszty organizacji szkoleń składają się koszty noclegu i wyżywienia, a także koszty wynajmu sali, dojazdu, koszty materiałów szkoleniowych, wykładowców, itp. Zgodnie z przyjętą w tym zakresie polityką, Spółka kwalifikuje koszty związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywiania kontrahentom Spółki i pracownikom kontrahentów, jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu. Natomiast ze stanowiska Spółki wynika, iż wydatki te mają ścisły związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz przekładają się bezpośrednio na generowane przychody. W rezultacie, zdaniem Spółki, wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia poniesione przez Spółkę do chwili obecnej w związku z organizacją szkoleń produktowych i uczestnictwem w szkoleniach kontrahentów Spółki i pracowników kontrahentów mogą stanowić podatkowe koszty uzyskania przychodów Spółki.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ciężar co do prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku. Podatnik bowiem musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem, wydatki związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywiania w związku z organizacją szkoleń produktowych i uczestnictwem w szkoleniach kontrahentów Spółki i pracowników kontrahentów spełniają powyższe warunki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj