Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-837/10-2/KOM
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-837/10-2/KOM
Data
2010.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
bonus
dokumentowanie
dokumentowanie
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie premii pieniężnych, sposób dokumentowania premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010r. (data wpływu 28 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe w zakresie opodatkowania premii pieniężnych;
  • jest nieprawidłowe w zakresie sposobu dokumentowania premii pieniężnych.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność wydawnicza oraz sprzedaż książek. W ramach prowadzonej działalności Spółka rozwinęła także działalność handlową obcymi książkami we własnej sieci dystrybucji. Na podstawie zawartych umów o współpracy w zakresie dystrybucji książek, wydawnictwa książkowe dokonują na rzecz Spółki dostaw książek, które następnie są sprzedawane przez Spółkę w jej własnym imieniu. Umowy dystrybucyjne w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy stronami.

W/w umowy przewidują m.in., że w przypadku osiągnięcia przez Spółkę określonego w umowie poziomu obrotów netto wynikających z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez wydawnictwa na rzecz Spółki i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez Spółkę zakupów w danym roku kalendarzowym, Spółce przysługiwać będzie prawo do rocznego bonusu pieniężnego (premii pieniężnej). W przypadku, gdy Spółka nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, wydawnictwo nie jest zobowiązane do wypłaty bonusu pieniężnego.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jedyną podstawą do otrzymania przez niego premii pieniężnych będzie osiągnięcie określonego pułapu zakupów wydawnictw książkowych. W szczególności, Spółka nie będzie zobowiązana do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz wydawnictw książkowych np. o charakterze marketingowym czy promocyjnym. Spółka pragnie podkreślić, że z uwagi na fakt, że premie pieniężne należne będą z tytułu dokonania przez nią określonego poziomu zakupów w trakcie całego okresu rozliczeniowego, którym jest rok kalendarzowy, nie będzie możliwe przyporządkowanie tych premii do konkretnych zakupów dokonywanych w wydawnictwach książkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnych (bonusów) od sprzedawców (wydawnictw) z tytułu przekroczenia przez nią określonego w umowie poziomu zakupów netto wynikającego z faktur VAT dotyczących faktycznie zrealizowanych przez Spółkę zakupów od wydawnictw książkowych będzie czynnością nie podlegającą obowiązkowi w zakresie podatku od towarów i usług, a zatem będzie neutralne z punktu widzenia rozliczeń w podatku VAT Spółki i powinno być udokumentowane notami księgowymi...

Zdanie Wnioskodawcy

W dniu 17 kwietnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów wydał na rzecz poprzednika prawnego Spółki B… interpretację indywidualną nr IP-PP2-443-309/08-2/SAP, w której uznał za prawidłowe stanowisko, które w sposób pozytywny odpowiadało na następujące pytanie: Czy po 1 stycznia 2008r. (tj. po zmianie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) w opisanym wyżej stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez dystrybutora na rzecz Spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia wypłacana przez Spółkę i czy w związku z tym faktury VAT otrzymywane przez Spółkę od dystrybutorów dokumentujące premie pieniężne stanowią podstawę do obniżenia przez Spółkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.

W ostatnim okresie Spółka rozpoczęła działalność polegająca na dystrybucji we własnej sieci sprzedaży, wydawnictw pochodzących od innych wydawców. Podpisywane umowy także przewidują tym razem na rzecz Spółki, wypłatę premii pieniężnych (bonusów) z tytułu dokonania przez Spółkę w określonym okresie (na ogół jeden rok) określonego wartością progu zakupów. Uzgodniony bonus uzależniony jest wyłącznie od osiągnięcia określonego progu i nie jest związany z żadnymi świadczeniami ze strony Spółki na rzecz podmiotu zobowiązanego do wypłaty bonusu.

Posiadając interpretację dotyczącą sytuacji, w której Spółka była sprzedającym, Spółka stosowało ją per analogia także do sytuacji, w której była kupującym. W ostatnim czasie pojawiły się jednak interpretację podatkowe, jak i orzecznictwo sądów administracyjnych, które są sprzeczne z posiadaną przez Spółkę interpretacją indywidualną i odmawiają bonusom (premiom pieniężnym) charakteru czynności podlegającym podatkowi od towarów i usług.

Obecnie ze względu na zmianę orzecznictwa i stanowiska części organów skarbowych, Spółka uważa, iż otrzymanie premii pieniężnych od wydawnictw książkowych z tytułu przekroczenia określonego pułapu zakupów towarów ponieważ nie wiąże się z dokonywaniem przez nią jakichkolwiek dodatkowych czynności lub usług nie będzie zdarzeniem, które prowadziłoby do powstania obowiązku podatkowego. W efekcie, w ocenie Spółki otrzymanie premii pieniężnej powinno być udokumentowane notą księgową.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty przemawiające za uznaniem, że wypłata premii pieniężnych nie będzie wiązać się ze świadczeniem przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu VAT.

1.1. Brak odrębnego świadczenia ze strony Spółki

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle powyższej definicji, warunkiem koniecznym dla uznania danej operacji gospodarczej za usługę jest zidentyfikowanie w jej ramach świadczenia, prowadzącego do pewnego przysporzenia po stronie nabywcy usług (tu: Spółki). W tym kontekście, należy zauważyć, że jedynym działaniem jakim musi się wykazać Spółka, aby otrzymać premię, będzie zakup wydawnictw książkowych. Zakup ten i zapłata ceny będą elementami operacji gospodarczej - transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy wydawnictwami a Spółką.

Zatem, skoro wydawnictwa nie osiągną żadnej dającej się zidentyfikować, zgodnie z zawartymi umowami korzyści poza uzgodnionym progiem sprzedaży, trudno mówić o otrzymaniu przez nie jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. W konsekwencji, z uwagi na brak możliwości zidentyfikowania świadczenia ze strony Spółki, które mogłoby być traktowane jako usługa w rozumieniu ustawy o VAT, otrzymanie premii pieniężnej przez Spółkę nie będzie mogło być uznane za wynagrodzenie za usługę i jako takie powinno pozostać neutralne dla celów podatku VAT.

1.2. Praktyka podatkowa

Stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w wyrokach sądów administracyjnych. W wyroku NSA z 06-02- 2007r.,sygn. akt I FSK 94/06 postawiono tezę, zgodnie z którą.,(..) Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temuż nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie tegoż pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług). (...)„.

NSA również w wyroku z 23-09-2006r. sygn. akt I FSK 998/2008, stwierdza że: „(...) wypłacana nabywcy towarów premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług). Za tezą tą przemawia wykładnia przepisów polskich i unijnych. Transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu (...)„. W tym samym wyroku NSA potwierdza, że.,,(...) osiągnięcie przez kupującego określonej wielkości obrotów z tytułu realizowanych zakupów u jego kontrahenta, nie stanowi usługi na rzecz sprzedawcy (...)

Z tezą tą zgodził się również WSA w Warszawie, gdzie w wyroku z 22-05-2007 r., sygn. akt I SA/Wa 4080/2006 uznał: „(...) opodatkowanie (…) usługi świadczonej przez nabywcę towaru (...) będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakupu tego samego towaru, ale jako kolejnego zakupu o określonej łącznej wartości. (...) Ponadto Sąd zauważa, że usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy VAT, to transakcja gospodarcza. Oznacza to, zdaniem Sądu, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością (...)”. Powołując się na powyższe argumenty Sąd uznał, że premie pieniężne wypłacane w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie są dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług.

Z najnowszych interpretacji podatkowych wynika również, że premie i bonusy uzyskiwane za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z kontrahentem nie powinny być opodatkowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

2. Brak obniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT

Zgodnie z art. 29 ust, 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W ocenie Spółki, otrzymanie premii pieniężnych z tytułu przekroczenia określonego w umowie poziomu obrotu netto z tytułu zakupu towarów od wydawnictw nie powinno być kwalifikowane jako rabat udzielony przez wydawnictwa na rzecz Spółki. Wynika to z faktu, że premie pieniężne należne będą Spółce z tytułu zrealizowania określonego obrotu netto w trakcie całego okresu rozliczeniowego, którym jest dany rok kalendarzowy i w konsekwencji, nie będzie możliwe przyporządkowanie tych premii do konkretnych zakupów w danym okresie rozliczeniowym, a tylko takie powiązanie umożliwiałoby twierdzenie, że wypłacona premia ma na celu obniżenie ceny zapłaconej przez dystrybutora. Tymczasem wypłacona przez wydawnictwo premia pieniężna nie będzie dotyczyć konkretnych towarów, ale wszystkich zakupionych przez Spółkę od wydawnictw książkowych towarów. W konsekwencji, otrzymanie premii pieniężnych nie będzie czynnością obniżającą podstawę opodatkowania (obrót) z tytułu sprzedaży towarów przez wydawnictwa.

3. Udokumentowanie wypłaty premii pieniężnej

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy VAT zobowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, że otrzymanie premii pieniężnych od wydawnictw będzie neutralne dla celów rozliczeń w podatku VAT, nie będzie konieczności jej dokumentowania fakturą VAT. W konsekwencji, transakcje te w ocenie Spółki powinny być udokumentowane notami księgowymi.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie podatnika otrzymanie premii pieniężnej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz za nieprawidłowe w zakresie sposobu dokumentowania premii pieniężnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 cyt. ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonywaniem dodatkowych czynności itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na: przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

W myśl § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 2 cyt. rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że działalność Spółki koncentruje się działalności wydawniczej oraz sprzedaży książek. W ramach prowadzonej działalności Spółka rozwinęła także działalność handlową obcymi książkami we własnej sieci dystrybucji. Na podstawie zawartych umów o współpracy w zakresie dystrybucji książek, wydawnictwa książkowe dokonują na rzecz Spółki dostaw książek, które następnie są sprzedawane przez Spółkę w jej własnym imieniu. Umowy dystrybucyjne w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy stronami. Zgodnie z zapisami takich umów, po osiągnięciu przez Spółkę określonego w umowie poziomu obrotów netto wynikających z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez wydawnictwa na rzecz Spółki i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez Spółkę zakupów w danym roku kalendarzowym, Spółce przysługiwać będzie prawo do rocznego bonusu pieniężnego (premii pieniężnej). W przypadku, gdy Spółka nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, wydawnictwo nie jest zobowiązane do wypłaty bonusu pieniężnego. Jak wynika z treści wniosku, otrzymanie premii pieniężnych przez Wnioskodawcę nie jest uzależnione od świadczenia dodatkowych usług np. promocyjnych czy marketingowych, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów wydawnictw książkowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów. Jak bowiem wskazano we wniosku, otrzymanie premii pieniężnych przez Wnioskodawcę nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów.

Z przedmiotowego wniosku wynika więc, że Kontrahenci wypłacają premie z tytułu osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonego progu obrotów i tylko od tej wielkości jest ona uzależniona. Zatem Spółka nie świadczy na rzecz Kontrahentów usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy podlegających opodatkowaniu; nie powinna zatem dokumentować otrzymywania premii pieniężnych poprzez wystawianie faktur VAT.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane na rzecz Wnioskodawcy można przyporządkować do dostawy konkretnych usług, bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony jest na podstawie wartości zleceń złożonych przez Spółkę w określonym przedziale czasowym (np. rok). Wypłata premii następuje po osiągnięciu pewnego progu kwotowego, określonego w umowie.

Reasumując, w sytuacji gdy Kontrahenci wypłacają Spółce premie pieniężne z tytułu osiągnięcia przez Spółkę określonego pułapu zakupów w ustalonym czasie, stwierdzić należy, że otrzymane wynagrodzenia nie są zapłatą za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, lecz stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, Kontrahent udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien – według § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia – wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 cyt. rozporządzenia, nie dokonuje bowiem odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz zmniejszenia podstawy opodatkowania wynikającej ze sprzedaży wydawnictw książkowych.

W konsekwencji należy się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że fakt otrzymania przez niego premii pieniężnej w opisanym stanie faktycznym nie może być uznany za świadczenie usług przez Spółkę na rzecz dostawcy (ani żadną inną czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT), natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu dokumentowania czynności otrzymania premii pieniężnych za pomocą not księgowych należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj