Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-309/08-2/SAP
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-309/08-2/SAP
Data
2008.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
premia pieniężna


Istota interpretacji
Wypłacanie premi pieniężnych jest wynagrodzeniem za usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta



Wniosek ORD-IN 559 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.02.2008 r. (data wpływu 19.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność wydawnicza oraz sprzedaż książek. W ramach prowadzonej działalności Spółka współpracuje z wieloma dystrybutorami na terenie całej Polski. Na podstawie zawartych umów o współpracy w zakresie dystrybucji książek, Spółka dokonuje na rzecz dystrybutorów dostaw książek, które następnie są sprzedawane przez dystrybutorów w ich własnym imieniu. Umowy dystrybucyjne w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy stronami. W/w umowy przewidują m.in., że w przypadku osiągnięcia przez dystrybutora określonego w umowie poziomu obrotów netto wynikających z faktur VAT dokumentujących sprzedaż netto, wystawionych przez Spółkę na rzecz dystrybutora i dotyczących faktycznie zrealizowanych przez dystrybutora zakupów w danym roku kalendarzowym, dystrybutorowi przysługiwać będzie prawo do rocznego bonusu pieniężnego (premii pieniężnej). Bonus rozliczany jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie faktury VAT wystawionej przez dystrybutora. W przypadku, gdy dystrybutor nie zrealizuje określonego w umowie progu obrotów, Spółka nie wypłaca bonusu pieniężnego.

Zgodnie z zasadą wynikającą z pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (pismo nr PP3812-1222/2004/AP/4026), strony umowy dystrybucyjnej przyjmują że wypłacana premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez dystrybutora na rzecz Spółki. W związku z powyższym zgodnie z dotychczasową praktyką, po otrzymaniu faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej, Spółka odlicza podatek VAT wykazany na fakturze wystawionej przez dystrybutora od podatku należnego na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po 1 stycznia 2008 r. (tj. po zmianie przepisu art. 88 ust 3a pkt 2 ustawy o VAT) w opisanym wyżej stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez dystrybutora na rzecz Spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia wypłacana przez Spółkę i czy w związku z tym faktury VAT otrzymywane przez Spółkę od dystrybutorów dokumentujące premie pieniężne stanowią podstawę do obniżenia przez Spółkę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach...

Stanowisko Spółki w sprawie opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych za osiągnięcie przez dystrybutorów określonego poziomu obrotów jest zgodne z interpretacjami urzędowymi Ministra Finansów z dnia 17 września 2004 r. oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026)

Z powyższych pism wynika, że w przypadku, gdy premia pieniężna nie jest związana z określoną dostawą, to nie można traktować jej jako rabat obniżający obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz należy uznać ją za wynagrodzenie za świadczenie usług. Powyższe interpretacje wydane zostały na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2008 r., tj. przed zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, ale zdaniem Spółki pozostają również aktualne po 1 stycznia 2008 r. Zmiana art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie powinna wpływać na przyjętą linię interpretacji Ministra Finansów oraz na dotychczasową praktykę Spółki, ponieważ bonusy (premie pieniężne) stanowią wynagrodzenie za cały zespół czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży pomiędzy stronami umowy.

W opinii Spółki w wyżej opisanym stanie faktycznym premia pieniężna przyznawana przez Spółkę dystrybutorom w wyniku osiągnięcia przez nich określonego poziomu obrotów zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym jest premią niezwiązaną z żadną konkretną dostawą. Przesłanką otrzymania premii przez dystrybutorów jest ich określone zachowanie się. Za słusznością takiego stanowiska przemawia również fakt, że premia ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy i stanowi ekwiwalent za świadczenie dystrybutora. Zdaniem Spółki w takim przypadku premia stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez dystrybutora, polegające na zrealizowaniu określonego poziomu obrotów, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W opinii Spółki z tytułu przyznania premii pieniężnej odbiorca powinien wystawić na rzecz Spółki fakturę VAT. Spółka nie zgadza się z pojawiającymi się ostatnio opiniami, iż premie pieniężne udzielane za zrealizowanie określonego poziomu obrotów nie podlegają VAT, a ich udzielenie powinno być dokumentowane notą księgową Również stanowisko Ministerstwa Finansów nie było przychylne notom, ponieważ podmiot, który wystawia notę, nie odprowadza podatku VAT.

Prawo spółki do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych od dystrybutorów wynika z art. 86 ustawy o VAT. Na podstawie art. 86 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi w tym przypadku kwota podatku określonego na fakturze otrzymanej przez Spółkę z tytułu nabycia usług wynagradzanych w formie premii pieniężnej. Zdaniem Spółki w opisanym wyżej stanie faktycznym nie będą miały zastosowania ograniczenia w obniżaniu kwoty podatku VAT, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT, a w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj