Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-769/10-2/JK
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-769/10-2/JK
Data
2010.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
banki
banki
kapitały pieniężne
kapitały pieniężne
lokaty
lokaty
odsetki
odsetki
pobór podatku
pobór podatku
zaokrąglanie kwot
zaokrąglanie kwot
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Opodatkowanie codziennie kapitalizowanych odsetek od lokat terminowych.



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania codziennie kapitalizowanych odsetek od lokat terminowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania codziennie kapitalizowanych odsetek od lokat terminowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

I. 1. Bank zamierza wprowadzić do swojej oferty nowy produkt depozytowy - „lokatę terminową z dzienną kapitalizacją odsetek”. Oznacza to następujące podstawowe jego cechy:

  • lokata ma oznaczony termin zakończenia, a z tego wynika, że wcześniejsze wycofanie pieniędzy przez klienta oznacza niedotrzymanie terminu umowy,
  • odsetki od salda lokaty kapitalizują się codziennie, tzn. kwota odsetek jest wyliczana danego dnia od całego salda i dopisywana jest do niego powiększając je,
  • stopa procentowa nie zmienia się w trakcie okresu lokaty.

Konsekwencją powyższej definicji produktu może być sytuacja, w której dla oprocentowania lokaty nie przekraczającego liczby „p” oraz kwoty nie większej niż „k” naliczona i skapitalizowana wartość odsetek (dzienna) nie przewyższy 2,49 PLN, a co za tym idzie kwota podatku od odsetek naliczonego na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie będzie większa niż 0,49 PLN, a zatem, zgodnie z art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) naliczony podatek wynosi 0 PLN.

Powyższe oznacza, że bank jako płatnik nie odprowadza zryczałtowanego podatku do urzędu skarbowego, oraz że obowiązek ten nie ciąży również na kliencie - właścicielu lokaty.

II. 2. Zakłada się, iż w przypadku niedotrzymania terminu umownego przez klienta, tzn. przy wcześniejszym zerwaniu lokaty, klient otrzyma całość skapitalizowanych dotychczas odsetek, natomiast Bank pobierze z kapitału odpowiednią opłatę z tytułu nienależytego wykonania przez klienta postanowień umowy, tj. niedotrzymania jej terminu obowiązywania. Intencją wprowadzenia tej zasady jest sprawienie, aby klient dotrzymał terminu umownego.

III. 3. W konsekwencji można mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

  1. klient dotrzymuje terminu umownego oraz wartości „p” i „k” powodują, że dzienna kwota odsetek nie przekracza wartości 2,49 PLN; wówczas podatek od odsetek nie jest odprowadzany,
  2. klient nie dotrzymuje terminu umownego, a wartości „p” i „k” powodują, że dzienna kwota odsetek nie przekracza wartości 2,49 PLN; wówczas Bank zwraca klientowi kwotę wynikającą z zastosowania zasady opisanej w punkcie I. 2. powyżej, a podatek od odsetek nie jest odprowadzany,
  3. klient dotrzymuje terminu umownego, lecz wartości „p” i „k” powodują, że dzienna kwota odsetek od pewnego momentu przekracza wartości 2,49 PLN; wówczas podatek od odsetek jest odprowadzany, a datą powstania obowiązku podatkowego jest dzień skapitalizowania odsetek,
  4. klient nie dotrzymuje terminu umownego, lecz wartości „p” i „k” powodują że dzienna kwota odsetek od pewnego momentu przekracza wartości 2,49 PLN.; wówczas Bank zwraca klientowi kwotę wynikającą z zastosowania zasady opisanej w punkcie I. 2. powyżej, podatek od odsetek jest odprowadzany, a datą powstania obowiązku podatkowego jest dzień skapitalizowania odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy postępowanie Banku opisane w punkcie I powyżej jest prawidłowe i zgodne z prawem podatkowym, tzn. czy:

  1. Bank ma prawo zaproponować klientom założenie lokaty z dzienną kapitalizacją o cechach opisanych w punkcie I i w przypadku kwoty podatku od odsetek nieprzekraczającej 0,49 PLN nie odprowadzać go (oznacza to jednocześnie brak takiego obowiązku po stronie właściciela lokaty)...
  2. które z sytuacji opisanych w punkcie I. 3. od a) do d) dotyczących podatku od odsetek opisanych w punkcie I. 3. Bank ma prawo stosować...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają przychody z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania.

Zdaniem Spółki, Bank jako płatnik jest zobowiązany na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji klienta pieniędzy lub wartości pieniężnych miedzy innymi z tytułu dochodów (przychodów) określanych w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym odsetek. Podatek ten podlega wpłacie do właściwego organu podatkowego do dnia 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym ten podatek pobrano (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Kwoty pobranego podatku od zysków kapitałowych, w tym z tytułu odsetek, Bank powinien wykazywać w deklaracji PIT-8AR składanej za dany rok podatkowy, w której Bank wykazuje kwoty pobranego podatku za poszczególne miesiące.

Kwotę należnego podatku oblicza się oddzielnie przy każdej kapitalizacji odsetek. Ostateczna wartość podatku ustalana jest zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, który stanowi, że podstawa opodatkowania i kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 0,50 PLN pomija się, a końcówki kwot przekraczające 0,50 PLN podwyższa się do pełnych złotych.

Na podstawie powyższych zapisów Bank stoi na stanowisku, iż ma prawo zaproponować klientom założenie lokaty z dzienną kapitalizacją o cechach opisanych w pkt. I. 1. i w pkt. I. 3., co m. in. oznacza, że jeżeli kwota dziennie kapitalizowanych odsetek powodująca naliczenie zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przekracza wartości 2,49 PLN i w konsekwencji wartość podatku nie jest większa niż 0,49 PLN, wówczas Bank nie ma obowiązku odprowadzania podatku, oznacza to jednocześnie brak takiego obowiązku po stronie klienta - właściciela lokaty.

Problem ten został przedstawiony m. in. jako odpowiedź na interpelację poselską nr 13743 z dnia 21 grudnia 2009 r., skierowaną do Ministerstwa Finansów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odpowiedzi na pytanie drugie, stwierdzić należy, iż Bank ma prawo postępować zgodnie z sytuacją opisaną w pkt I. 3 od a) do d).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przez pojęcie „otrzymane” – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego – należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko faktycznie wypłacona osobie fizycznej gotówka, ale również kwoty, które wpłynęły na rachunek podatkowy podatnika (zostały na tym rachunku odnotowane). Natomiast zwrot „postawione do dyspozycji” oznacza, iż są to pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik – wykazując określoną aktywność – ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji podatnika.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c).

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Wysokość odsetek od lokat terminowych oraz sposób ich naliczania i kapitalizacji określają ogólne warunki umowne określonego banku. Zatem to bank decyduje, w jakiej wysokości i z jaką częstotliwością będzie naliczał, kapitalizował i wykazywał na koncie klienta odsetki od lokat terminowych.

Mając na uwadze treść ww. przepisów stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy z ogólnych warunków umownych Banku będzie wynikał obowiązek dziennego naliczania i kapitalizacji odsetek od lokaty terminowej i odsetki te będą wykazywane na koncie klienta, wówczas naliczone odsetki - zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym – będą stanowiły przychód otrzymany przez podatnika (osobę która posiada bankową lokatę terminową), a zatem w momencie ich dopisania do rachunku Bank ma obowiązek naliczania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wysokość i sposób odprowadzania tego podatku regulują następujące przepisy.

Przepis art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od uzyskanych dochodów (przychodów), tj. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Natomiast w myśl art. 30a ust. 6 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d.

Z art. 41 ust. 4 tej ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast art. 42 ust. 1 tej ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Powyższe przepisy nakładają na banki obowiązek naliczania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego m. in. od odsetek od lokat terminowych dopisanych do rachunku podatnika i terminowego odprowadzania tego podatku na konto właściwego urzędu skarbowego. Jednakże wskazać należy, że do sposobu zaokrąglania podstawy opodatkowania oraz sposobu zaokrąglania należnego podatku mają zastosowanie odpowiednie przepisy Ordynacji podatkowej.

Z treści art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) wynika, iż podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Z ww. przepisu wynika, że w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania – w omawianej sytuacji odsetki naliczone przez Bank od lokaty terminowej – jest niższa niż 2,49 zł, to zryczałtowany podatek dochodowy naliczany będzie od podstawy opodatkowania po jej zaokrągleniu zgodnie z zasadą, iż końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się. Wówczas 19% zryczałtowany podatek dochodowy od tak ustalonej podstawy opodatkowania – przy uwzględnieniu zasad wynikających z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej – będzie wynosił 0 zł.

Mając na uwadze powyższe zasady, wskazać należy, że w przypadku gdy kwota podatku od odsetek nie przekroczy 0,49 zł, Bank - zgodnie z zasadami określonymi w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej - nie będzie miał obowiązku odprowadzenia tego podatku do urzędu skarbowego.

Natomiast w sytuacji, gdy podatek ten przekroczy kwotę 0,50 zł, wówczas Bank będzie zobowiązany do jego pobrania i odprowadzania na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje kwestia, czy klient dotrzymuje umownego terminu czy też nie, istotna jest tylko kwota przychodu z tytułu odsetek od lokaty terminowej.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczący sposobu opodatkowania codziennie kapitalizowanych odsetek od lokat terminowych, został złożony przez Bank, tut. Organ nie ustosunkował się do tego, czy obowiązek zapłaty podatku powstaje po stronie Jego klientów.

Klienci Banku, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż podstawowe regulacje dotyczące prowadzenia rachunków bankowych, w tym lokat, zawierają normy regulujące działalność bankową zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.). W ramach ogólnej kategorii usług, jakimi jest prowadzenie rachunków bankowych, banki oferują szeroką gamę produktów. W tym zakresie banki w sposób suwerenny określają treść swojej oferty, uwzględniając to w postanowieniach regulaminów dotyczących konkretnych produktów.

Mając na uwadze powyższe oraz to, że w kompetencji tut. Organu znajduje się udzielanie pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie dokonał oceny, czy Bank ma prawo zaproponować klientom założenie lokaty z dzienną kapitalizacją odsetek o cechach opisanych w przedmiotowym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj