Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-822/12-5/WS
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-822/12-5/WS
Data
2012.12.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
koszt
koszty uzyskania przychodów
składki na ubezpieczenia zdrowotne
umowa o dzieło
umowa zlecenia
wynagrodzenia
Zakład Ubezpieczeń Społecznych


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu: 28 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu: 30 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 19 listopada 2012 r., nr ILPB2/415-822/12-2/WS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 19 listopada 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 22 listopada 2012 r.), zaś w dniu 30 listopada 2012 r. (data nadania: 29 listopada 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu lutym 2012 r. została przeprowadzona w Biurze Rachunkowym „X” kontrola prawidłowości rozliczeń składek ZUS. Biuro Rachunkowe „X” jest przedmiotem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W wyniku tej kontroli część umów o dzieło za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. została zakwestionowana i przemianowana na umowy zlecenia.

W związku z powyższym stwierdzono zaniżenie składek ZUS u osób, których dotyczą powyższe umowy. Protokół pokontrolny z poprawnie naliczonymi składkami na ubezpieczenia: społeczne, zdrowotne i fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych został przesłany do Biura w lutym 2012 r., natomiast korekty do ZUS zostały sporządzone i przesłane w miesiącu kwietniu 2012 r. Składki w części, która powinna być finansowana przez pracownika oraz składki finansowane przez Biuro, zostały zapłacone w całości przez Biuro przelewami z rachunku bankowego w lipcu 2012 r.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie w zakresie obowiązków płatnika, natomiast w przedmiocie zagadnienia w zakresie kosztów uzyskania przychodów w dniu 10 grudnia 2012 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-822/12-4/WS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika.

Czy składki zapłacone za zleceniobiorcę nie potrącone przez Biuro (Wnioskodawcę) stanowią przychód zleceniobiorcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie obowiązków płatnika, składki zapłacone przez Biuro (Wnioskodawcę) w części zapłaconej za zleceniobiorcę i nie potrącone przez Biuro, stanowią przychód zleceniobiorcy. Wystąpiło tu przysporzenie majątkowe mające swe źródło w umowie zlecenia, wobec czego przysporzenie to będzie stanowiło przychód z działalności wykonywanej osobiście. Będzie to skutkowało koniecznością wystawienia i wykazania tych przychodów w Informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2012 rok w sytuacji byłych, jak i obecnych, zleceniobiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy zidentyfikował jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

   - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazano, iż w miesiącu lutym 2012 r. została przeprowadzona w Biurze Rachunkowym „X” kontrola prawidłowości rozliczeń składek ZUS. Biuro Rachunkowe „X” jest przedmiotem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W wyniku tej kontroli część umów o dzieło za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. została zakwestionowana i przemianowana na umowy zlecenia.

W związku z powyższym stwierdzono zaniżenie składek ZUS u osób, których dotyczą powyższe umowy. Protokół pokontrolny z poprawnie naliczonymi składkami na ubezpieczenia: społeczne, zdrowotne i fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych został przesłany do Biura w lutym 2012 r., natomiast korekty do ZUS zostały sporządzone i przesłane w miesiącu kwietniu 2012 r. Składki w części, która powinna być finansowana przez pracownika oraz składki finansowane przez Biuro, zostały zapłacone w całości przez Biuro przelewami z rachunku bankowego w lipcu 2012 r.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego też zapłacone przez Wnioskodawcę za podatników (zleceniobiorców) składki, w części, która powinna być finansowana przez zleceniobiorcę stanowią przychód zleceniobiorcy (jeśli nie będą egzekwowane na drodze cywilnoprawnej), bowiem otrzymali oni (zleceniobiorcy) nieodpłatne świadczenia od zleceniodawcy (zleceniodawca zapłacił za nich składki, które powinny być finansowane ze środków zleceniobiorców).

Reasumując, stwierdzić należy, iż zapłacone składki stanowią dla zleceniobiorców przysporzenia majątkowe mające swoje źródła w umowach zlecenia, wobec czego przysporzenia te stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, jako płatnik, obowiązany jest do wystawienia i wykazania tych przychodów w Informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) za 2012 r., zarówno w sytuacji byłych, jak i obecnych, zleceniobiorców.

Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy podatkowej, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj