Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-98/10-4/MC
z 21 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-98/10-4/MC
Data
2010.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
koszt
koszt
przychód
przychód
środki pomocowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych.



Wniosek ORD-IN 444 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 20.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 16.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. Zarząd Spółki złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 (Priorytet: Konkurencyjność przedsiębiorstw; Działanie: 1.2. Wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw). W 2009 r. została podpisana umowa o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Projekt obejmował dofinansowanie zakupu dwóch maszyn z środków własnych oraz dofinansowanie rat kapitałowych w umowie leasingu operacyjnego dotyczącej trzeciej maszyny. W 2009 r. zakupione zostały dwie maszyny ze środków własnych.

We wrześniu 2009 r. podpisana została umowa leasingu operacyjnego z towarzystwem leasingowym. W 2009 r. wpłacona została pierwsza rata (wpłata wstępna w wysokości 126.000,00 zł) oraz kolejne 2 raty leasingowe. W 2010 r. następowała systematyczna spłata rat leasingowych.

W dniu 13 lipca 2010 r. na konto Spółki wpłynęła kwota dofinansowania, na którą składa się refundacja 50% rat kapitałowych leasingu operacyjnego za okres od września 2009 r. do lutego 2010 r. oraz zwrot 50% nakładów uznanych jako kwalifikowalne, a dotyczących dwóch maszyn zakupionych ze środków własnych. Refundacja zakupu maszyn ze środków własnych została ostatecznie rozliczona. Natomiast w przypadku dalszej refundacji rat leasingowych kolejny wniosek refundacyjny, Spółka zamierza złożyć w grudniu 2010 r. (za okres od marca do grudnia 2010 r.). Ostateczne - końcowe rozliczenie z Urzędem Marszałkowskim nastąpi natomiast w listopadzie 2011 r. - po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego i wykupieniu przedmiotu leasingu. Do dnia wpływu kwoty refundacji na konto Spółki rata leasingowa (kapitał + odsetki) kwalifikowana była jako koszt podatkowy. Także odpisy amortyzacyjne maszyn zakupionych ze środków własnych stanowiły koszt podatkowy. Wpływ dofinansowania w części dotyczącej maszyn zakupionych ze środków własnych zakwalifikowany został jako przychód nie podlegający opodatkowaniu i ujęty w księgach rachunkowych jako pozycja: „przychody przyszłych okresów”. Jednocześnie, wartość odpisów amortyzacyjnych, po dacie wpływu dofinansowania, w części zrefundowanej nie stanowią kosztu podatkowego (w bieżącym roku podatkowym rozliczona została także amortyzacja za miesiące do daty wpływu dofinansowania: podział na amortyzację stanowiącą koszt podatkowy i nkup).

Pismem z dnia 15 września 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

  • umowa leasingu operacyjnego spełnia warunki określone w art. 17b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  • środki finansowe w ramach przedmiotowego dofinansowania otrzymane zostały przez Spółkę w oparciu o ustawę z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), a w przedstawionym stanie faktycznym mowa jest o dotacji rozwojowej na realizację projektów, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.,
  • środki otrzymane przez Spółkę pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a płatności dokonał Urząd Marszałkowski Województwa (Oddział Płatności Projektów Gospodarczych),
  • Beneficjentem przedmiotowego projektu był Wnioskodawca, a przez lnstytucję Zarządzającą RPO należy rozumieć Zarząd Województwa, działający w imieniu i na rzecz Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy otrzymana refundacja, w części dotyczącej rat leasingu operacyjnego, w postaci wpływu środków finansowych na rachunek bankowy jest przychodem podatkowym, czy też jest wymieniona w katalogu zwolnień na podstawie art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym podlega zwolnieniu... Zakładając, że otrzymana dotacja jest przychodem podatkowym z działalności gospodarczej, to czy opłacone raty leasingowe stanowią w 100% koszt uzyskania przychodu w dacie ich zakupu, a otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy Spółki... Jeżeli otrzymane dofinansowanie nie jest przychodem podatkowym, to czy koszt raty leasingowej księgować w całości w koszty uzyskania i dopiero w momencie wpływu refundacji na rachunek wyksięgować z kosztów podatkowych w proporcji 50% uzyskanej dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana refundacja, w zakresie dofinansowania rat leasingu operacyjnego, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie wpływu środków na rachunek bankowy. W przypadku przychodu nie znajduje tutaj bowiem zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z kolei wydatki związane z opłaceniem rat leasingowych stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Nie ma bowiem tutaj zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy, który odnosi się wyłącznie do własnych środków trwałych, w stosunku do których naliczane są odpisy amortyzacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 01 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 01 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006 r., str. 1).

Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy,

mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w 2009 r. podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 (Priorytet: Konkurencyjność przedsiębiorstw; Działanie: 1.2. Wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw). Projekt obejmował dofinansowanie zakupu dwóch maszyn z środków własnych oraz dofinansowanie rat kapitałowych w umowie leasingu operacyjnego dotyczącej trzeciej maszyny. W 2009 r. Spółka zakupiła dwie maszyny z własnych środków oraz podpisała z towarzystwem leasingowym umowy leasingu operacyjnego dotyczącej trzeciej maszyny. W 2009 r. wpłacona została pierwsza rata (wpłata wstępna w wysokości 126.000,00 zł) oraz kolejne 2 raty leasingowe. W 2010 r. następowała systematyczna spłata rat leasingowych.

W dniu 13 lipca 2010 r. na konto Spółki wpłynęła kwota dofinansowania, na którą składa się refundacja 50% rat kapitałowych leasingu operacyjnego za okres od września 2009 r. do lutego 2010 r.

Rozpatrując kwestie będące przedmiotem wniosku, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz fakt, iż z dniem 01 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, dokonano zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) odpowiedzi na niniejsze pytania wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 01 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Środki pieniężne które otrzymuje Spółka w formie refundacji, stanowią, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od tego podatku.

Katalog dochodów wolnych od podatku zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na wstępie omawianego zwolnienia należy wyjaśnić, iż art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie miał w przedmiocie sprawy zastosowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

Zakres pkt 21 dotyczy bowiem dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dot. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu wymagane jest:

  • pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,
  • faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.

Wobec powyższego, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 omawianej ustawy nie mają zastosowania do środków otrzymanych na realizację projektu będącego przedmiotem wniosku.

Art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie bowiem z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż płatności dokonał Urząd Marszałkowski Województwa (Oddział Płatności Projektów Gospodarczych).

W przedmiocie sprawy, kwota dofinansowania otrzymana przez Spółkę, stanowić będzie zatem – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 17b ust. 2 tej ustawy, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

  1. art. 6,
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 101, poz. 1178)

   - do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f - 17h.

Zawarta przez Spółkę umowa – zgodnie z pismem Spółki z dnia 15.09.2010 r. – spełnia warunki wynikające z powyższych przepisów, a ponoszone opłaty na rzecz finansującego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy w postaci refundacji wydatków kwalifikowanych projektu na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego a Spółką.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę w obowiązującym stanie prawnym, należy wskazać, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio związanych z realizowanym projektem, które zostaną Spółce zrefundowane przez instytucję wypłacającą, zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast refundacja tych wydatków, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów, skutkuje koniecznością ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania dofinansowania.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę środki w części dotyczącej rat leasingowych stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jednocześnie dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast wydatki zaliczone przez Spółkę w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, które podlegały refundacji, należy wyłączyć z tych kosztów w momencie otrzymania dofinansowania (art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj