Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1246/10/BG
z 30 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1246/10/BG
Data
2010.12.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dofinansowanie
dofinansowanie
domena internetowa
domena internetowa
dotacja
dotacja
internet
internet
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
refundacja
refundacja
strona internetowa
strona internetowa
środki pomocowe
środki pomocowe
źródło finansowania
źródło finansowania


Istota interpretacji
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na tworzenie internetowej platformy zarządzania mobilną komunikacją marketingową pokrytych środkami :
- otrzymanymi z dofinansowania,
- własnymi Spółki.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 24 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na tworzenie internetowej platformy zarządzania mobilną komunikacją marketingową pokrytych środkami :

  • otrzymanymi z dofinansowania – jest nieprawidłowe,
  • własnymi Spółki – jest prawidłowe,

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na tworzenie internetowej platformy zarządzania mobilną komunikacją marketingową pokrytych środkami :

  • otrzymanymi z dofinansowania,
  • własnymi Spółki.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 24 listopada 2010 r.Znak IBPBI/2/423-1229/10/BG, IBPBI/2/423-1246/10/BG, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lipcu 2009 Spółka podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie w ramach działania 8.1. - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej osi priorytetowej 8 - Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki - Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 .

Dofinansowanie zostało udzielone na realizację projektu „...". Środki finansowe są bezzwrotnymi środkami pomocowymi współfinansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dofinansowanie obejmuje 85 % wysokości kosztów kwalifikowanych, pozostałe 15 % kosztów projektu Spółka zobowiązana jest pokryć środkami własnymi.

Internetowa platforma uruchamiana z adresu internetowego służy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową. System dostępny z poziomu przeglądarki internetowej dedykowany jest głównie do firm, które swój biznes opierają na sprzedaży swoich usług lub produktów dla klienta masowego. Za pomocą platformy można przeprowadzać zaawansowane kampanie marketingowe kanałami SMS, MMS oraz e-mail. "Platforma internetowa" tym różni się od zwykłej strony WWW, że zamiast prezentować statyczne strony wypełnione uprzednio przygotowaną treścią, umożliwiają dostęp (prezentację) treści generowanych dynamicznie, zorganizowanych w postaci baz danych, a często pochodzących z zewnętrznych źródeł informacji.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Spółka wskazała:

  • Środki na realizację projektu zostały wypłacone w transzach. Płatność zaliczkowa w kwocie 139 650,75 zł wynikająca z załącznika nr 3 Umowy o dofinansowanie została przekazana Wnioskodawcy 30 września 2009 roku.Natomiast płatności pośrednie oraz płatność końcowa miały miejsce w 2010 roku.
  • Z wypłaconej sumy płatności pośrednich jak i końcowych, 85% środków pochodzi ześrodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wypłaconych przez Płatnika - Bank Gospodarstwa Krajowego, natomiast 15% pochodzi ze środków budżetu państwa, wypłaconych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.Płatność zaliczkowa w 2009 roku została wypłacona przez Polską Agencję RozwojuPrzedsiębiorczości.
  • Wnioskodawca zgodnie z Umową o dofinansowanie jest beneficjentem projektu „Stworzenie internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową"
  • Wydatki związane z tworzeniem internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową zostały pokryte w następujący sposób :
    - w 85% ze środków pochodzących z otrzymanego dofinansowania(jest to 85% kwot netto faktur związanych z tworzeniem platformy internetowej)
    - własnymi środkami spółki zostało pokryte 15 % wydatków (jest to 15 % kwot netto faktur związanych z tworzeniem internetowej platformy) oraz kwota podatku Vat wynikającą z w/w faktur.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z tworzeniem internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową ponoszone koszty należy na bieżąco ujmować w kosztach uzyskania przychodów czy też wydatki te stanowią wytworzony we własnym zakresie składnik majątku podlegający amortyzacji ...

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Zdaniem Spółki, koszty tworzenia internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową należy na bieżąco ujmować w kosztach uzyskania przychodów, gdyż platforma internetowa jako strona WWW nie spełnia definicji środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych. Zawarte w art. 16a i 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) regulacje zawierają zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych i nie znajduje Spółka w nim pojęcia strony internetowej. Oznacza to, że amortyzacji podatkowej podlegają tylko te składniki majątku, które zostały wymienione w art. 16a i 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy wskazać, iż jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2010r. Znak IBPBI/2/423-1229/10/BG otrzymane przez Spółkę środki finansowe w ramach dofinansowania będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 i 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła tego przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla ich osiągnięcia.

Na podstawie art. 16a ust. 1 updop amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 16b ust. 1 updop amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.),
  7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi. Amortyzacji podlegają także wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 16b ust. 2 updop. Powyższy art. 16b ust. 1 i 2 updop zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatków na stworzenie platformy internetowej nie można zaliczyć do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z informacji zawartych we wniosku nie wynika, iż zakres wykonywanej usługi obejmuje także przeniesienie praw autorskich lub pokrewnych praw majątkowych, licencji w przypadku tworzenia internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową. Tak wiec należy rozważyć możliwość zaliczenia wydatków na tworzenie internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.

W tym miejscu, należy wskazać, że wydatki bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie. Dofinansowanie zostało udzielone na realizację projektu „...". Środki finansowe są bezzwrotnymi środkami pomocowymi współfinansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wydatki związane z tworzeniem internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową zostały pokryte w 85% ze środków pochodzących z otrzymanego dofinansowania a w 15 % własnymi środkami Spółki.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wydatki na tworzenie internetowej platformy do zarządzania mobilną komunikacją marketingową sfinansowane z własnych środków Spółki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop. Natomiast koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów wolnych od opodatkowania nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż stanowisko w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na tworzenie internetowej platformy zarządzania mobilną komunikacją marketingową pokrytych środkami :

  • otrzymanymi z dofinansowania – jest nieprawidłowe,
  • własnymi Spółki – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj